-
Søg
-
Log ind
-
Opret bruger
Året startede i en 3-4-3 på plastikgræsset i Farum, da hjemmeholdet blev besejret i en dominerende præstation fra de blågule gæster i 2-0 kampen. Men det er det samlede billede, når vi tager et kig på de 19 spillede kampe i Superligaen 2022 har budt på, som analyseres for at tage den aktuelle temperatur for Brøndby for at vurdere den aktuelle udvikling på Vestegnen.
Vi kigger nærmere på, hvorvidt Brøndby formår at give sig selv de bedste chancer for at vinde over tid i denne analyse, og fokuserer på udviklingen i 2022.
Enhver fodboldfan kender følelsen. At ens hold har præsteret bedre og til mere end det resultattavlen fortæller øjnene. Hertil kan vi benytte os af Expected Goals analysemodellen. Forklaret på ganske få sætninger handler det om over tid at kigge på kvaliteten af afslutninger for og imod, altså evnen til at skabe chancer og forsvare sit eget mål. Hvor stor en sandsynlighed er der for at score, og hvor stor sandsynlighed har modstanderne haft for at score. Sammenholder vi de to tal får vi Expected Goals Difference - er dette i plus betyder det groft sagt et hold over tid skaber bedre / flere chancer end modstanderne og vil dermed give sig selv chancen for flere sejre end nederlag, er tallet i minus betyder det det modsatte.
En note inden den videre læsning: straffespark - både for og imod er ikke med i statistikken - ej heller på xG, da de ofte forplumrer de faktiske præstationers data.
Uheld eller forventelig utur
21 point (6/3/10) - er de faktiske point Brøndby har hentet i de 19 superligakampe 2022 salet set har budt på. Det er i de kampe blevet til 16 mål for (0.8 mål i snit pr kamp), og 25 gange mål imod (1.3 mål imod pr kamp).
Så for at vurdere Brøndbys egentlige præstation i 2022 kigger vi derfor på de underliggende dataparametre. Først kigger vi på de samlede tal - her er det med et gedigent minus på -9.7 xGD efter 21.53 xG - 31.23 xGA for de blågule. Den faktiske målscore er 16-25, en difference på -9 mål står altså mål med det der statistisk set kunne forventes.
På grafen ovenfor ses xGD og den faktiske måldifference, og det viser en udfordring i at skabe de bedste forudsætninger for over tid at vinde flere fodboldkampe end at tabe. Resultaterne har i grove træk fulgt den statistiske sandsynlighed - Brøndby har tabt de kampe de statistisk set kunne forvente at tabe. Kun periodevis har man bare været omkring 0 på xGD.
For at blive klogere på årsagerne til den negative xGD dykker vi et spadestik dybere ned i præstationsdataen, og kigger på expected goals for (xG) og imod (xGA). Her bliver det afsløret - se nedenstående grafik - hvordan Brøndbys evne til at skabe chancer er dykket, og er i store periode ganske enkelt hænger under 1.0 xG pr kamp, mens xGA går mod skyerne.
Så mens Brøndby statistisk set kan forvente at score mellem 0-1 mål pr kamp, så ligger modstanderne i snit mellem 1-2 mål pr. kamp.
Med andre ord - offensiven har svært ved at skabe chancer, mens defensiven slet ikke i samme omfang som tidligere kan lukke af. Starten af 2022/23 sæsonen peger mod de samme udfordringer.
Der ses ikke en reel effekt som ønsket af systemskiftet til 4-4-2 diamant. Brøndby er blevet markant mere sårbare defensivt - der er en symetri i at modstanderne både skaber flere chancer og scorer flere mål imod Brøndby, mens offensiven i uhørt grad mangler fire power til både at skabe chancerne og konvertere dem til mål.
Konklusionen
Brøndbys 2022 kan ikke bortforklares med uheld. Resultaterne bliver underbygget af præstationsdata. Groft sagt har man fået som man statistisk set kunne forvente. For over tid spiller man til at tabe flere kampe end man vinder.
Offensiven stagnerede i det tidlige 2022, og har aldrig haft den optur der er søgt efter, mens defensiven er i den ringeste forfatning set siden sommeren 2019.
Niels Frederiksen står med en glasklar udfordring. Han skal skabe et plus på expected goals difference - således holdet over tid igen genvinder evnen til at vinde flere kampe end de taber. Det kan ske via flere veje:
Den nuværende vej har i 2022 ikke givet pote, og man står for nuværende med en hovedpine der skal findes en panodil eller to til for at afhjælpe afhjælpe symptomerne.
Deltag i diskussionen
mp80 10. august 2022
CV har hentet flere spillere som er bedst på kanten på trods af NF ikke spiller med kantspillere og der er en klar tendens til at spillere hentes og bruges andre steder på banen end hvor de er stærkes, selv de dyre indkøb fx Greve og tidl. Børkeeiet. Greve fungere bare ikke når han ikke bruges rigtigt, giv han nu den rigtig plads og lad ham få flere kampe i streg, ellers må han videre. Børkeeiet har gjort det virkelig godt i Rosenborg, hvor han er en af deres bedste, han blev købt som et kæmpe talent, men fik aldrig rigtig tillid fra træner teamet og blev skiftet rundt konstant.
Rotation er det helt store problem pt, NF skifter rundt konstant, både blandt spillere og system og det duer bare ikke, hvordan skal spillerne opbygge rutiner og relationer, hvis der roteres konstant?
Der skal ske store ændring og der trænger i den grad til oprydning og rutine og ledere på banen a la Maxsø.
CV fan side 10. august 2022
CV har ikke hentet udvikling i dette vindue men hentet 1-1 og en direkte erstatning af Bruus.
Så synes netop CV virker til ændre den strategi nu.
Omkring Alves manden skal lige starte inde før man kan bedømme ham og det man så lige før han blev skadet var ikke så skidt. Så synes ikke dit eks er godt.
Omkring Tobias B blev han hentet af en anden sportschef og det er ikke kun NF der ikke har kunne få nok ud af ham
Tror den norske spilletid med fysik og mindre teknik og fart passer ham bedre. Norsk fodbold ser jeg ikke på samme niveau som den danske superliga.
Ville bliv vild ! 10. august 2022
Jeg er helt enig med mp80 om at NF og CV famler..
CV fan side 10. august 2022
Dette vindue har CV hentet 1-1 for Bruus.
Vinduet er ikke slut og jeg har en der længe har sagt til mig at det er sikkert der vil komme angriber med kvalitet og fra midtbanen det samme
Tror på personen og hele tiden sagt CV får dette vindue med for mit vedkommende. Tror CV har ændret sin strategi med kun hente kvalitet i dette vindue og derfor får han chancen hos mig stadigvæk
Tobias B var for langsom i sine vendinger og der spilles for hurtigt i superligaen der var også før NF træner der ikke kunne bruge ham.
Ja han har spillet 15 kampe for Rosenborg og scoret 2 mål. Men den norske liga er langsommere i spillet og mere fysisk der passer Tobias bedre ind.
Så mit svar er jeg tror aldrig han ville blive en succes da han vendte for langsomt og tror den norske liga passer ham langt bedre. Sympatisk person og ønsker ham alt godt derovre.
Men synes CV gjorde det helt rette med at sælge ham.
At sige NF ikke prøvede ham endda flere pladser synes Tobias ligesom Gammelby fik nok chancer til at vise sig frem
preben
Betalende bruger
10. august 2022
Norsk fodbold kommer dog generelt længere europæisk, se bare på FCMs reaktion efter Benfica, hvor man udtrykker stor tilfredshed og opnåelse af mål, efter at have tabt samlet 7 - 2, den tror jeg ikke gik i Norge
CV fan side 10. august 2022
Synes norsk fodbold generelt er 1-2 niveauer under os, men at de kommer længere europæisk skal være usagt men tror det kan hænge sammen med de er kyniske og gode på dødbolde og fysisk stærke
Synes vi på teknik, fart er 1-2 klasser bedre end Norge
Ville bliv vild ! 10. august 2022
Hvis man spiller en tydelig spillestil, og henter spillere til de roller de er gode til- så er chancen for de lykkes langt større
Jeg er enig med dig, at CV skal have dette vindue med.
CV fan side 10. august 2022
Joblar 10. august 2022
Jeg savner i den grad et klart og fast udtryk eller spilkoncept - altså jeg har ingen ide om hvordan det er Brøndby gerne vil spille fodbold, der skiftes formation og spillere næsten fra gang til gang, og så mangler der åbenlyst en klar plan (strategi) for hvordan vi skal spille i fase 1, 2 og 3 det virker noget tilfældigt det der foregår.
Faktum er at vi med det 3 største budget under performer big time og slet slet ikke lever op sportslig til det man kan forlange og forvente, så jeg tør faktisk godt bruge ordet krise da det nu har stået på over 19 kampe, jeg vil faktisk gå så langt som til at sige at et lignende billede tænker jeg også gør sig gældende for sidste sæson.
CV fan side 10. august 2022
Det kan alle se det funker ikke, men krise synes jeg vi skal vente et par kampe med at se, spillemæssig krise kan vi godt sige. Pga spillet i denne og meget af sidste sæson.
Truppens bredde med kvalitet er ikke stærk nok, det har kostet i superligaen. I sidste kamp mod FCK så vi en klasseforskel selvom vi stillede op i bedste formation, men der spillede vi bare elendigt. Det kan de langt bedre og det har vi også set når det køre, selvom vi kun har set det i to halvlege i denne sæson.
Med en videredeltagelse torsdag og CV får hentet 2 kvalitets spillere ind med erfaring på den offensive del.
Så tror jeg godt billedet kan vende, så krise vil jeg vente med da superligaen næsten lige er startet og den er 50/50 på om vi går videre torsdag. Enig med spillemæssig krise og været det i langtid, håber det vender torsdag og tror CV henter noget ind meget snart og det bliver noget rigtig godt
Joblar 10. august 2022
Kunne godt tænke mig at vide hvornår du vil bruge ordet krise - for vi kan altså ikke blive ved med at lukke øjnene ?
Fortsætter vi med et point gennemsnit på 1,10 rækker det nok til en 8-9 plads i SL.
CV fan side 10. august 2022
1. Vil se om vi går videre torsdag
2. Vil se Superligaens næste par kampe
3. Vil se om CV henter det ind jeg har fået af vide vil ske i dette vindue og det skulle være bedre hylde de 2 måske 3 kommer ind. Jeg afventer dette vindue med enig spillemæssig helt enig.
Point ja men tror faktisk det vender når vi får de to spillere for synes vores forsvar er godt ved godt det ikke afspejler FCK kampen. Men synes spiller for spiller vi har et af de bedste forsvar i ligaen og det er hånden på hjertet angrebet er for mig kun Hedlund der har kvalitet men han score ikke nok. Sæt en god afslutter ved siden af ham
Vi skaber alt for lidt og har brug for en leder og offensiv kvalitet på midtbanen.
NF skal få Greve brugt bedre og det er ene og alene NF opgave at kunne få brugt ham korrekt.
Vores dødbolde ved vi alle er l… så ja henter CV de to spillere der har kvalitet så tror jeg det vender for ser også gode ting på holdet men spillemæssigt er det meget skidt point denne sæson venter par kampe med og torsdags kampen det samme
Joblar 10. august 2022
Hvis du kigger på fakta, så har vi jo ikke et af de bedste forsvar i ligaen, målene flyver ind om ørene på stakkel Hermansen, det underbygger tallene fra KP fuldstændig - FCK vandt et mesterskab sidste sæson på ligaens bedste forsvar - vi har i de 19 kampe holdt clean sheet 4 gange.
Ingen tvivl om at en del af løsningen som jeg ser det er at vi får noget kvalitet ind, MEN jeg ser i lige så høj grad et kæmpe problem i at NF/CV bliver ved med at famle rundt og ikke har defineret hvordan man ønsker at spille, og så er tro mod dette, det er simpelhen for slapt at man hver eneste gang indstiller sig på modstander i stedet for at spille på egne styrker, i hvertfald når det gælder SL, vi bliver nød til at finde ud af hvordan vi ønsker at spille helt basalt og så går vi den vej uden nogen former for kompromis , det mangler jeg virkelig.
CV fan side 10. august 2022
Er enig i vi slet ikke levere der
Kigger jeg på vores forsvar så synes jeg vi har et af de bedste i ligaen
Det er vores midtbane og angreb jeg ser som der hvor der skal sættes ind.
Ryger vi ud torsdag taber næste to kampe i superligaen så vil jeg bruge ordet krise.
Men er optimist og tror vi klare os torsdag og tror på vi kan rejse os i superligaen med par kvalitets spillere ind som jeg har hørt vil komme til os
Laasss 10. august 2022
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
10. august 2022
Til en start var jeg godt tilfreds med NF skiftede til 4-4-2, nu ved jeg ikke om det er en holdbar strategi. Spørgsmålet er vel hvad CV vil på længere sigt, skal vi evne at spille begge systemer, alt efter den modstander vi stor overfor, eller vil han lægge sig fast på et system?
Maxsøe fungerer bedst i 3-5-2 så måske, hvis han bliver, man skal tage dette dette udgangspunkt, Rosted er også bedst i 3-5-2, Blas har defensivt set skidt ud i 4-4-2
Seb.s ved jeg ikke helt hvor er - har en ide om hans fysik og evne til at komme frem i feltet er bedre i 3-5-2, Tshiembe har set bedst ud i 4-4-2, men mon ikke med hans hurtighed og det har har lagt på vil gøre det godt i en 3-5-2.
Er NF ikke tvunget til at finde Quick-løsninger - plukke de lavt hængende frugter - der er vel efterhånden en del der taler for at gå tilbage i 3-5-2 og med KP analyse er skriften på væggen vel malet i store bogstaver - Hvad tænker i andre herinde - Er I for eller imod
4-4-2 / 3-5-2 og skal holdet evne begge systemer i den moderne fodboldverden...????
---
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
10. august 2022
Tiden er til at evaluere strategiens målepunkter og CVs stratetiske planlægning og eksekvering. Faktum er, at vi er på katastrofekurs.
Nillerfan 10. august 2022
Og det er en gentagelse af fejlen fra 2005, hvor man lænede sig for meget tilbage og troede, at nu kommer det af sig selv - i stedet for at bygge ovenpå det momentum, der er skabt med mesterskabet. ØV!
CV fan side 10. august 2022
Synes du Blas, Kevin T og Heggheim er øllebrød, så ser vi to meget forskelligt på tingene ja CV har svigtet på flere punkter, men skal da også have ros for at have fået spillere ind der har vist at kunne levere varen. Det halter på midtbanen og Angrebet særligt, der er det ikke godt nok, men det der er hentet ind i forsvaret har jeg nul klager over og synes det er alt andet end Øllebrød som du beskriver det
Så er ikke enig med dig i udelukkende.
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
10. august 2022
Jeg håber, at det bliver sidste gang, at jeg skal skære mit indlæg ud i pap.
CV fan side 10. august 2022
Hvad kalder du så unge og udviklingsspillere for :) Virker lidt som du nu ændre øllebrød spillere til projekt spillere og for mig slet ikke giver mening da det burde være udvikling og unge, mens de andre heggheim, Blas, Kevin er spillere der skal ind fra dag et og levere varen. For mig har det intet med projekt spillere at gøre og læste dem som en del af dine udelukkende øllebrød, kunne være sjovt hvordan du så sætter dem op der hedder unge og udviklingsspillere. For skal unge og udvikling kaldes for øllebrød når de er købt ind til fremtiden at slå til come on... Fred være med det sæsonkort læser den bare ikke sådan også selvom du må skære det ud i pap :)
Martin S. Jensen 10. august 2022
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
10. august 2022
Frank Arnesen har altid sagt, at man skal scoute og købe spillere, som kan følge med, når de er ude af form - så tager udviklingen oftes for alvor fart. (Her er Pavlovic dog et dårligt eksempel).
CV fan side 10. august 2022
Greve ja, men han har ikke været brugt hvor han er bedst, så det er svært at levere hvis du ikke spiller der hvor du er bedst, eller i et system der ikke passer dig, det er for mig ikke et dårligt køb, men et forkert valg af CV, da det ikke var der NF manglede mest. Faktisk har Greve ikke reelt fået chancer nok og det tager tid, for nogle spillere længere end andre.
Heggheim, Blas, Kevin er ikke købt ind på deres topniveau, men med tanke på der lå udvikling i dem, som vi også har set.
Benjamino 10. august 2022
På den korte bane bør vi vel overveje en retur til 3-5-2 indtil vi får en ny angriber/offensiv midt for det er ikke min fornemmelse, at vi laver flere chancer med 4-4-2 end vi gjorde med 3-5-2 - til gengæld er målene begyndt at dukke op i den forkerte ende, og jeg ser ikke tegn i sol måne og stjerne på at det er ved at vende.
Fx giver det nul mening, at vi har overhånden på boldbesiddelsen inde i Parken mod FCK i søndags - det må være en af de meget få gange det er sket - men FCK ved jo godt, at vi ikke kan særligt meget med bolden når vi ikke er på en omstilling for både Divko, Kvistgaarden og Hedlund er bedst med noget rum at løbe i, og vores midtbane er for langsomme til at sætte en mand, så man skal ikke frygte noget derfra.
Skal man vinde over os så giv os bolden, pak dig relativt meget og sikre dig at vores fløje bliver så presset, at de primært skal slå høje bolde ind i feltet når vi angriber. Så er du 90 % sikker på at vi ikke scorer, og du kan i ro og mag se frem til dit hjørnespark.
Jeg er ikke på noget fyringshold - Jeg tror godt vi kan få vendt butikken, og jeg ser ikke en flok spillere der har givet op - og i ny og næ har tingene jo også klikket men resten af 2022 kan ikke forsætte sådan her.
preben
Betalende bruger
10. august 2022
Michael Hansen 10. august 2022
---
Nillerfan 10. august 2022
Derudover så er vi blevet overhalet med af FCK, FCN og FCM på talentsiden - så vi må forvente, at der vil være længere mellem snapsene. Jeg elsker vores unge spillere, men vi har også behov for at være realistiske både med MC og de unge, vi henter.
Vi SKAL have klassespillere på holdet med højt bundniveau, erfaring og lederskab både i kamp og træning. Lige nu har vi kun Maksø. Ja - det koster nogle penge, men uden de spillere kan vi ikke udvikle de unge og den samlede forretning - og vinde fodboldkampe.
Porstmand Per 10. august 2022
Du overser en vigtig faktor i din kritik af MC: Det projekt skal først være færdigt om 4-5 år. Man har forsømt det område fra 2005 til 2015, eller noget i den retning, og det tager altså mindst 10 år at bygge sådan noget op. Så vi får først rigtig et resultat at se omkring 2025.
Derudover har du ret i at den nuværende trup ganske enkelt er for dårlig. Men det skyldes dårlige indkøb, det har ikke rigtig noget med MC at gøre.
Kenneth
Betalende bruger
10. august 2022
agh det burde ikke tage 10 år.
Vi har masser af ulandsholds spiller der viser vi har godt på vej, vi har en gylden årgang (05) som måske er den bedste danske årgang i DK
04 årgangen burde være den sidste forsømte årgang, derefter har man haft mulighed for at tiltrække talenter.
Men det kræver selvfølgelig fortsat investering i faciliteterne og trænerne omkring MC
Nillerfan 10. august 2022
Og pointen er også, at strategien er nødt til at være bredere, hvis vi ikke skal ende som en forringet udgave af FCN. Vi må ikke glemme, at selv i de glade 90'ere, hvor vi kunne plukke talenter fra hele den danske andedam, var vi stadig afhængige af at have solide, erfarne klassespillere - og kravene har altid været at de talenter, der kom ind på holdet skulle være gode nok. Der er alt for meget tale om potentiale som er det nye udgave af Thomas Franks udvikling.
Vi klynger os til et MC halmstrå...
Kenneth
Betalende bruger
10. august 2022
Er fuldstændig enig i vi ikke kun skal satse på MC, det var mere en kommentar om det burde ikke tage 10 år.
Vi skal i den grad have spiller ind der kan være med til at udvikle vores MC talenter.
Benjamino 10. august 2022
CV fan side 10. august 2022
Vi score alt for lidt, og skaber for lidt chancer det billede kan vendes med kreativ spiller på midtbanen der kan lede.
Ikke mindst en angriber i front der forstår at score på de chancer der trods alt kommer.
Vores angreb mangler kvalitet og har gjort det længe, kun Hedlund vil jeg betegne som en kvalitets angriber ikke pga. mål, men pga. alt det andet han tilføjer i en kamp.
Lad ham få en kvalitets angriber oppe foran, så tror jeg hurtigt det billede kan vende.
Det er mig en gåde at en god spiller som Greve at NF ikke formår at kunne bruge ham bedre, jeg synes ikke Greve har fået chancen og det er for mig trænerteamets ansvar for Greve er en god spiller.
Kenneth
Betalende bruger
10. august 2022
Jeg er enig i at vi mangler en angriber, men viser analysen netop ikke at vi ikke kommer frem til chancerne så en angriber vil ikke kunne ændre det store da han ikke vil få bolden der hvor det bliver farligt ?
CV fan side 10. august 2022
Men det kræver noget kvalitet og tror også det vil komme.
CV fan side 10. august 2022
Kaiser ved vi hvad står for han har lederevner, kan lave mål og har offensive kvaliteter og kender klubben. Jeg ville ikke være bange for at bruge ham, hvis han stadigvæk er ledig på markedet og ikke stoppet sin karriere som han også har talt om hvis ikke der kom noget.
Men står uden klub og ser ham som en midlertidig god løsning til midtbanen, han ville klæde dette hold på mange områder godt, og kunne sagtens komme en mere til samt en angriber.
Synes det er vores offensiv og kunne skabe noget der halter, det defensive selvom tallene viser andet, samt vi lod 4 mål gå ind sidste kamp, synes jeg ikke er vores svage punkt.
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
10. august 2022
Michael Hansen 10. august 2022
Brøndbystrand 10. august 2022
Laasss 10. august 2022
Selv om JB udtaler der er midler til rådighed, tror jeg ikke de er i den størrelse orden.
---
ClausM 10. august 2022
ClausM 10. august 2022
ClausM 10. august 2022
ClausM 10. august 2022
---