-
Søg
-
Log ind
-
Opret bruger
Det var en særdeles ramt Frederik Birk som tonede frem på skærmen i post-match interviews med Thomas Gravesen. Det gjorde ondt at se sine egne følelser spejlet i manden som i sidste ende står med ansvaret for vores sæson, når man ser bort fra sportschefen.
Jeg er rigtig glad for personen Frederik Birk og ønsker ham alt det bedste fremover. Det er en dygtig Brøndby medarbejder, som har gjort sit bedste og udlevet sin drøm om at stå i spidsen for Brøndby. Der venter ham en spændende karriere. Især vil jeg takke ham for hans passion og velvillighed over for fans - du har brændt igennem og man har kunne mærke hvem du er som menneske. Du har været venlig overfor dem med Brøndby i hjertet som du har mødt på din vej.
Benjamin Schmedes har dog i sit seneste interview tydeliggjort at sæsonen er gået hen og blevet en stor skuffelse, og at troen på cheftræneren går på at han kan sikre bronzen, hvis han vel og mærke lykkedes med at højne niveauet de sidste tre par kampe, siger Benjamin Schmedes.
Det er for mig et 'sort kys'. Uanset om Frederik Birks hold sikrer bronzen eller ej, vil hans chef afskedige ham og lave strukturelle ændringer i klubben i jagten på stabilitet og et mere overbevisende udtryk rent spillemæssigt. Man vil givetvis italesætte kulturelle forandringer og et nyt ledelsmæssigt fokus som alt i alt skal løfte vores sportslige indsats.
Man går med en tysk eller hollandsk træner, da det er i de gænge at Benjamin Schmedes netværk og fodbolds mæssige kendskab er gjort.
Jeg har ikke insiderviden, og det er med hovedet på blokken, jeg fremsætter denne tanke. Om det er det rigtige at en trænerfyring er på vej, det kan jeg ikke overskue, men jeg har en forventning om at alt dette vil ske i løbet af den lange fodboldferie. Man kan jo mene, at det er ganske oplagt og derfor en banal refleksion.
Der vil ske ret mange ændringer i truppen, da mange af spillerne trods alt er attraktive salgsvarer, og det er ikke fordi man vil sige at vi står et stærkere sted. Jeg tænker især at spillere som Kvistgaarden, Suzuki, Bischoff og Vallys vil skydes afsted omend ikke for de summer, der figurerer i medierne. Det er efterhånden en kendsgerning at Brøndby er låst i en særlig markedsplads, der er under toppen af dansk fodbold (fcn, m og k).
Deltag i diskussionen
Joblar 8. maj 2025
del Piero
Betalende bruger
9. maj 2025
Kritikken udspringer af sammenligninger med fortiden (hvor BIF var størst, bedst og havde flest ressourcer) eller med andre klubber i ligaen, som ligger bedre placeret i tabellen.
Fanbasen forventer dels at Brøndby matcher eller overgår klubber (FCK og FCM) med markant bedre økonomiske forudsætninger. Følger man den økonomiske logik skal Brøndby, statistisk set, ligge normalfordelt omkring 3. pladsen, hvilket i praksis vil sige at en placering mellem 1. og 5. pladsen er et forventeligt udfald. Men forventninger er i praksis langt højere. Det at blive nr. 3 er for de fleste fans slet ikke godt nok. Det er med til at lægge et voldsomt pres på ledelsen, træneren og teamet.
Konsekvensen er som sagt at stemningen af krise og skandale ligger konstant under overfladen i Brøndby og at vi - de facto - har udskiftet trænere, spillere, sportsdirektører og ledere i et væk de sidste 10 år.
Often skeler vi også mod andre danske klubber med mindre budgetter og relativt set større succes. Men ironisk nok er disse (f. eks. Silkeborg, som vi netop tabte til i pokalen) ofte karakteriseret ved stabilitet og kontinuitet (Silkeborg har haft Kent Nielsen som træner i mange sæsoner og har et fasttømret spilkoncept, med relativt moderat udskiftning i truppen).
Endnu mere ironisk bliver det når vi så ser, hvordan det går vores mange tidligere trænere, som Jesper Sørensen (der pt. føres MLS), Niels Frederiksen (som gør det godt i Polen) og Thomas Frank (som konstant overpræsterer med sit moderate budget i Brentford).
Så er Birk vores største problem?
Eller er det os selv, der er vores største fjende? At vi ikke ejer tålmodighed og realisme, men kræver radikale ændringer konstant i jagten på at overpræstere ift. vores økonomiske forudsætninger?
Detvender 9. maj 2025
Jeg er fuldstændig enig i dig her. Problemet ligger hos os fans i sidste ende.
Jeg er fortaler for at birk skal blive, og hvis ikke birk skal blive skal vi finde en anden træner som skal blive i minimum 2,5-3 år.
Vi fans vil have en anden spillestil, formation, sågar et andet hold. Dette tager tid, og den tid giver vi ikke til Brøndby. Det gjorde SIF med Kent Nielsen, han havde overlevede endda en af de værste sæsoner i superligaen med Silkeborg, fordi man lod ham fuldføre sine ideer og tanker.
At en træner skal ændre et hold, det kræver tid, og folk skal vide at det kræver mere end 6mdr, 1år før en spillestil er fuld etableret.
Kent Nielsen har også lavet sine justeringer løbende.
Vi skal alle huske på, som du skriver. Vores mål er i denne sæson top 3, dette kigger vi til. Birks stats hedder 6-6-3 (S,U,N) med et snit omkring 1,6. 0,3 fra en første plads.
Birk skal fortsat være træner minimum til vinter næste år. Vi har som klub og fans brug for at ændrer på tingene, og det starter med at vi ikke udskifter alt og alle konstant.
En 3,5 års kontrakt var et godt tegn på dette, og det helt rigtige at gøre.
Sorteslyngel
Betalende bruger
9. maj 2025
Mauer 8. maj 2025
Min subjektive holdning er dog en anden. Jeg ser gerne en fremtid uden Birk. Vi spiller dårligt og hver gang man tror bunden er nået, så kommer der en endnu dårligere præstation. De gode spillemæssige perioder er begrænset til minutter i løbet af kampene.
Men ret skal være ret.
AldrigArne 8. maj 2025
Ja, jeg ville ikke være ked af at se Birk fortsætte. Men tror ikke at GFH ønsker mere af det samme. Fyringen af CV var overraskende, og det sætter lidt min forventning op til at man på overraskende vis vil afskedige Birk to et halvt år før tid. Kan godt se det ser fjollet ud på papir.
Mauer 9. maj 2025
AndersL 8. maj 2025
Lad os nu se, om Birk og vores vingeskudte hold ikke kan få bronzemedaljerne hjem.
For så vidt angår fcn, så er jeg uendelig træt af, at de igen og igen fremhæves - bevares, de kan i kraft af gode agentforbindelser og så videre sælge spillere dyrt, tillykke med det, men... Pengene bruges aldrig på at løfte holdet, formodentlig bare til at polstre de egyptiske ejeres lommer, de fleste solgte spillere er udenlandske, så det er sjældent en udvikling af dansk talent, de har ingen fans, de spiller på deres f...ing kunstgræs til glæde for ingen. De er historisk kun sluttet over Brøndby i rækken fire gange (2007 på en femteplads foran vores sjetteplads, i 2012 da de blev mestre og i 2013 hvor de fik sølv, og så forrige år, hvor de fik sølv), alle andre år har vi slået dem.
Træt af at høre dem fremhævet. De bidrager stort set med intet. Bare et pip
AldrigArne 8. maj 2025
Er enig i, at fcn ikke er foran Brøndby IF sportsligt i form af resultater.
De er i det markedslag pga. følgende:
1. Der er mange der vælger at tage til FCN fremfor andre klubber som talent af en vis kaliber.
2. Deres rækkevidde i form af 'talent farming' er worldwide i kraft af deres position i Right to Dream-franchisen.
3. Deres danske talentakademi har den højeste vurdering i UEFA-regi som er fordi, de bruger mange penge på deres setup. Brøndby IFs akademi ville skulle tilføres arbejdskraft og ressourcer for at komme i spil til en sådan klassificering
4. Deres solgte spillere har en høj pris pga. spidskompetencer, potentiale og markeds historik som har sat prisniveauet.
Bornholms_Granit 9. maj 2025
---
Nielsen81 8. maj 2025
Det synes jeg desværre, jeg fik ret i.
Når det er sagt, så kan ingen stille spørgsmålstegn ved hans passion og kærlighed til klubben, og jeg så ham gerne som assistent for en ny træner.
Beholder vi ham, støtter jeg selvfølgelig op om ham og holdet. Jeg tror dog, med sportschefens kommentar i mente, at han er væk fra posten, når næste sæson starter.
master bif 8. maj 2025
Mauer 9. maj 2025
Bastiano 9. maj 2025
Morten Crone er gået lidt i dybden med snakken med Schmedes.
Det er nogle interessante vinkler han rammer. Naturligvis er det svært når der laves et interview på et fremmedsprog, men Mortens pointer er dog yderst interessante.
Jeg tror sagtens GFH kunne finde på, at finde en ny træner efter sæsonen. Der er simpelthen for lidt udvikling under Birk. Og så må man æde 3 års løn, som det lyder til hans kontrakt lyder på.
Birk er super rar, sympatisk, dedikeret og helt sikkert fagligt dygtig. Men jeg tror simpelthen ikke, at han er dygtig nok som cheftræner på det her niveau.
AldrigArne 10. maj 2025
Hej Bastiano,
Har først set dit svar nu - travl hverdag and all that.
Jeg er selvfølgelig enig med Crone, men havde selv analyseret mig frem til det samme baseret på de tre minutter med Schmedes. Det lignede også en Birk som vidste han var færdig som tonede frem på skærmen.
Men Crone påpeger noget, som jeg ikke får formuleret tydeligt, at Benjamin glider af på spørgsmålene, så det er et spørgsmål om tid. Jeg frygter at man udviser tydelig amatørisme og simpelthen ikke har afløseren på plads før man eksekverer på fyringen.
Bastiano 10. maj 2025
Enhver træner er jo altid fredet, til han ikke er det mere.
Jeg kunne godt forestille mig en ny træner efter sidste kamp. Om det er fornuftigt ved jeg ikke. Skal der en bedre stab omkring Birk? Skal der et helt nyt hold til?
Spørgsmålene er mange, og jeg er voldsomt spændt på hvad man gør, med en eventuelt ny træner og det hold der så i så fald skal bygges op.
master bif 9. maj 2025
---
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
9. maj 2025
Bastiano 9. maj 2025
Det er ofte benyttet i USA, og noget man ser oftere og oftere når man tager et sats som det her må siges at være.
Det har du helt ret i eller også er han funktionær ansat som jeg har mere tiltro er tilfældet her
Brøndby85
Betalende bruger
9. maj 2025
Så noget gør klubben forkert, når den vinker farvel til en cheftræner.
Skulle vi ikke lære af det, og samtidig bevare troen på Birk, i stedet for at blive kastet ud i nyt kaos med ny træner, ny spillestil, nye spillere som måske/måske alligevel ikke passer ind, samtidig med at GFH kunne finde på at trække stikket om et par år.
LJS
Betalende bruger
Top debattør
9. maj 2025
Det er en svær balancegang.
Men en god pointe.
Panenka 9. maj 2025
Man kunne jo også, fra ledelsens side, udstikke måden man vil spille på i Brøndby og så finde trænerteam og spillere der understøtter denne spillestil.
Det er for mig den helt store fejl, som Brøndby har begået igen og igen og igen de sidste 20 år.
Se Ståle da han var træner for fck. ALT var planlagt og ALT kørte efter den plan og resultaterne taler for sig selv.
Brøndby85
Betalende bruger
9. maj 2025
Almindeligt brok hjælper os ikke.
Panenka 9. maj 2025
Den rigtige / modige beslutning vil være at gøre hovedrent og starte forfra.
Brøndby85
Betalende bruger
9. maj 2025
mimor1 9. maj 2025
Lad os nu få en identitet
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
9. maj 2025
Det forekommer at være noget af en opgave og et meget sammenpresset program på maks. 4-6 uger, er det realistisk, umiddelbart virker det ikke realistisk og det kommer til at blive meget hektisk og turbulent, så med mindre Birk Fuckér helt op så tror jeg han fortsætte og BS kan transformerer spillertruppen til Birks 4-3-3 system.
Jensen
Betalende bruger
9. maj 2025
Jeg håber at ledelsen har mere is i maven, end de fans der allerede troede at guldet var hjemme, fordi vi satte 3 gode kampe sammen i streg.
Birk overtog et middelmådigt hold har har pt ført det til medaljer.
Selv hvis medaljerne glipper, har Brik kun haft tøjlerne i halvdelen af sæsonen, så det er svært at give ham skylden for den dårlige start.
Det er forfriskende at høre, at BS ikke bare freder Birl, som man hører i alle andre klubber. For ingen skal være fredet. Men jeg tror at BS har mere tillid til sig selv og sine valg, til at han tør holde fast og give Birk en ærlig chance.
Mauer 9. maj 2025
Brøndby85
Betalende bruger
9. maj 2025
Mauer 10. maj 2025
AldrigArne 10. maj 2025
Hvis vi skal være ærlige, så er det ret ringe resultater på en fremragende baggrund, så det er klart at BS må kigge sig omkring i disse dage og tænke, 'hvad fanden gør vi her?'
Vi ved at FB meget gerne ville sætte en prop i og undgå at det haglede ind med mål og det er jo en sæson som er en kæmpe fiasko på alle leder og kanter. Det eneste lyspunkt er, at der er en chance for 3. pladsen og en lille chance for at skulle spille europæisk fodbold. Så længe vi ikke skal møde andre hold, så kan vi jo sagtens kvalificere os.
Jensen
Betalende bruger
11. maj 2025
Så den fordel det skulle have været, at holde fast i stammen af spillere, blev til en ulempe og en negativ spiral, da resultaterne også svigtede.
Så som jeg ser det, overtog Birk langt fra en stærk trup. Men nærmere en nedslidt og umotiveret trup.
Så han skulle både kæmpe om at nå top 6, kæmpe sig videre i pokalen og få selv tilliden tilbage i spillerne.
Jeg er meget enig i, at der er brug for stabilitet og erfaring. Men for mig er det på banen, der er brug for dette, ikke på trænerbænken.
Mauer 11. maj 2025
Personligt tror jeg ikke på, at det er fadæsen mod agf der er årsagen til vores deroute. I så fald, så skal hele truppen smides på porten.
AldrigArne 10. maj 2025