Fodbold live resultater




Brøndbys nedjustering/transferforskydelse afslører et større gennemsigtighedsproblem

Skrevet af Wass(t)-egnen, 27. juni 2025

Brøndby IF meddelte i dag, at de nedjusterer forventningerne for 2024/25, fordi budgetterede transferindtægter først lander for sent til at blive indtægtsført i dette regnskabsår. Det er helt korrekt regnskabsteknisk – indtægter indregnes først, når de realiseres.

Men her stopper gennemsigtigheden desværre.

Klubben har ikke offentliggjort nogen konkret forventning eller baseline for 2025/26, hverken i deres finanskalender eller anden investorkommunikation. Vi ved derfor ikke, hvor stor en effekt forskydelsen af transferindtægterne får på næste års bundlinje, eller om Brøndby reelt går mod et år med positiv drift, eller om resultatet blot bliver kosmetisk pyntet af forsinkede indtægter.

Hvor bliver opjusteringen af?

Når en forventet indtægt forskydes til næste regnskabsår, vil den alt andet lige forbedre resultatet i 2025/26. Men uden et kendt udgangspunkt kan ingen investorer eller fans vurdere, om Brøndby egentlig er på vej mod et stabilt, selvbærende økonomisk fundament – eller om klubben fortsat kører med strukturelt underskud.

Dette er særligt bemærkelsesværdigt, fordi Brøndby ved kapitaludvidelsen i januar 2025 (ca. 164 mio. kr. netto) solgte projektet som et fælles løft mod et stærkere økonomisk fundament med strategiske investeringer og sportslig oprustning.

Derfor er det rimeligt at stille spørgsmål:

  • Hvor stor en del af transferindtægterne er udskudt, og hvornår indregnes de?

  • Hvor meget af kapitaludvidelsen er øremærket til drift frem for yderligere anlæg?

  • Hvornår får vi en forventningsmelding for 2025/26, så fans og investorer kan vurdere udviklingen?

Regnskabsteknisk korrekt – strategisk uklart

Brøndbys håndtering af indtægtsforskydelsen er i overensstemmelse med årsregnskabsloven. Men i en tid med stor interesse omkring transferindtægter og økonomisk stabilitet mangler der gennemsigtighed.

Hvis Brøndby ønsker ærlighed og transparens, der for mig er et sundt fundament, bør man i Q1 eller Q2 for 2025/26 tydeligt oplyse, hvordan den udskudte transferindtægt vil påvirke næste års resultat, og hvad den reelle baseline er uden forskydelsen.

Kun sådan kan investorer, fans og alle med interesse i klubbens fremdrift vurdere, om Brøndby er på rette vej – eller om regnskaberne fortsat kun ser grønne ud, når man dækker dem med engangseffekter.

Brøndby IF, vi skylder hinanden ærlighed. Giv os tal, så vi kan forstå, hvor vi står – og hvor vi er på vej hen.




Deltag i diskussionen




  • Lasse P
  • Lasse P
    Betalende bruger
      27. juni 2025   

  • Brøndby skriver på deres hjemmeside således om næste års regnskab:
    Resultatforventning til regnskabsåret 2025/26
    For det kommende regnskabsår 2025/26 (1. juli – 30. juni 2026) forventer Brøndby IF et resultat før skat i intervallet -40 til +20 mio. kr.

    Resultatforventningen er bl.a. baseret på Brøndby IF’s deltagelse i nationale og europæiske turneringer, herunder kvalifikation til UEFA Conference Leagues ligaspil, samt den forventede aktivitet på transfermarkedet.
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • @Lasse P
      Ja, det er korrekt, at Brøndby nu har meldt et forventet interval på -40 til +20 mio. kr. for 2025/26.

      Men vi kender ikke baseline fra før denne justering skete.

      Klar kommunikation havde været at oplyse, hvordan man principielt havde opjusteret regnskabsåret 2025/26 som konsekvens af denne nedjustering af 2024/25. Skal vi blot formode, at intervallet før lå på f.eks. -100 til -40 mio. kr., og at forskydelsen har forbedret spændet?

      Uden dette mangler jeg transparens i udmeldingen – især når Brøndby samtidig kommunikerer, at målet er at skabe et stabilt økonomisk fundament. Her er det afgørende at vise, hvordan denne forskydelse reelt påvirker klubbens fremdrift og stabilitet.

    Se 3 flere kommentarer

  • Joblar
  • Joblar   27. juni 2025   

  • Man må bare sige det som det er, Brøndby er ekstrem dårlig til at tjene penge, til gengæld er de verdensmestre i at bruge, det her er jo helt sort, og strategien om at holde fast på profilerne bliver i den grad udstillet - DET VAR EN FEJL - at man så stadig ikke forventer at kunne lave noget bedre næste år end endnu et minus og måske 20 mio kr i plus, er hovedrystende.
     
    • @Joblar ja elendigt at sælge Suzuki for 75 mio. kr. når man gav hele 4,5 mio kr. for ham - det er så elendigt........!!!!!
      1 enig · 1 god kommentar

  • Synes altså det er en smule optimistisk/risikabelt at budgettere med europæisk gruppespil, når var starter i Q2 og derefter højst sandsynligt er useedet resten af vejen. I sær med tanke på, hvor dårlige vi har været til at kvalificere os til den slags i de sidste mange år.

    Jeg forstår, at man har ambitionerne om det, men ligefrem at budgettere med det, som man også gjorde sidste år og ikke indfriede.. Det virker.. Ja.. Optimistisk.
    1 enig
     
    • Mauer
    • Mauer   27. juni 2025   

    • @RommeTilPhiriOgSå jeg har svært ved at se, hvordan tidligere sæsoners fiaskoer, når det kommer til at komme i Europa, spiller en rolle i denne sæson. Det handler udelukkende om truppens kvalitet og selvfølgelig de modstandere man møder.
      2 enige · 1 god kommentar

    Se 2 flere kommentarer

  • #1964
  • #1964
    Betalende bruger
      27. juni 2025   

  • Nu har jeg fulgt Brøndby i rigtig mange år, og jeg indrømmer gerne at mit flydestop er nået her.
    Det er simpelthen uacceptabelt at vi skal se et regnskab som det klubben præsterer her, igen, fristes man til at sige.
    Vi har fået en rig ejer ind som sidder på aktiemajoriteten, ny hovedsponsor der ligger bucksen og generelt bare medvind på sponsor siden. Der er rekord mange tilskuere og der bliver solgt en masse merchandise.

    Hvordan ender vi så med endnu et underskud af episke proportioner?
    Jeg er med på præmissen om at vi holdt fast i vores profiler for at give mesterskabet en chance. Men hvis det her er resultatet, uagtet om vi så havde vundet eller ej, så er prisen simpelthen for høj. Det irriterer mig grænseløst at vores klub er så elendigt drevet. Jeg vil hellere sætte tæring efter næring og få en klub i økonomisk balance.

    Den balance kan godt skabes uden europæisk deltagelse, det kræver dog løbende salg af profiler og- eller MC talenter - men jeg er godt klar over at salgsprisen falder uden en europæiske scene at vise produktet frem på.

    Jeg er med på at vi kommer til at dække vores underskud fint med vores salg i dette vindue, og jeg synes personligt at vores indkøb, so far, har været fine. Jeg tror på at når røgen har lagt sig, så har vi solgt Suzuki, Rasmussen, Bischoff, Nartey, SebSeb og Kvisten. Det i sig selv gør at vi rammer et pænt overskud selv uden Conf. League deltagelse som jeg ved vi har budgetteret med.

    Derfra så skal vi simpelthen få styr på økonomien og drosle ned så vi ikke brænder 300k+ af om dagen. De store salg vi kan regne med, dem laver vi i dette vindue - men fremadrettet ser jeg ikke at vi har flere.
    4 enige
     
    • @#1964 fair pointer.
      Bare for at jeg er sikker på, at jeg forstår.
      Du er med andre ord ikke enig i at vi skal forsøge at konkurrere med FC1 og 2 om de øverste placeringer?
      Du er med andre ord tilfreds med BIF som en sub-topklub i Superligaen - dvs placeringerne 5-3?

    Se 2 flere kommentarer

---

  • Brøndby må simpelthen være en af de ringest drevne klubber, i hele Europa, når man ser på samlet underskud de seneste 10 år, sammenlignet med omsætningen.

    Det er jo fuldstændig sindssygt, hvor mange penge man bruger , og hvor få man åbenbart magter at få ind.

    Det er imponerende og skræmmende, på samme tid.
    5 enige
     
    • #1964
    • #1964
      Betalende bruger
        27. juni 2025   

    • @Bastiano det skriger til himlen. Jeg er ekstremt skuffet over klubben. Det her vanvittige overforbrug skal bare stoppe nu. Jeg er voldsomt ligeglad med at det kan koste placeringer - vi skal sætte tæring efter næring nu... alt andet er sindsygt uansvarligt.
     
    • @Bastiano Det er hævet over enhver tvivl at vi er dårligt drevet. Det er ikke kun på banen vi ser middelmådighed og leverpostej. Det er i høj grad også i bestyrelseslokalet, hvor man er kronisk bagud på nærmest alt lige fra strategiarbejde, håndtering af fanproblemer, manglende rettidig kommunikation ved transfers, håndtering af personalemangel i trænerstab og det vigtigste: at drive kommerciel virksomhed. Der er egentlig INTET jeg kan komme i tanke om at de er dygtige til. Og sådan har det jo egentlig været lige siden Per B gik på pension. Navnene i bestyrelsen fejler ikke noget, men de får bare ikke ret meget fra hånden, for de sidder samtidig på tunge poster i erhvervslivet, så bestyrelsestjansen i BIF bliver rent venstrehåndsarbejde og ikke noget de for alvor kan lægge nogle kræfter i. Sådan ser det ud udefra i hvert fald.

    Se 3 flere kommentarer

  • Regnskabet bliver først bedre, når klubben kvalificere sig år efter år til europæisk gruppespil og man får styr på kontrakterne i bedre tid og gerne på længere aftaler.

    GFH har haft meget at rydde op i og det virker til der i den grad bliver skåret ind til benet nu. Man vil ikke længere hente profiler, men man kigger på udviklingsspillere, samt spillere med erfaring til at holde niveauet, men man ser ikke klubben gå ud og bruge mange penge på enkelte spillere længere. Det må alt andet lige få lønudgifterne til at falde over tid.

    Tror man må indstille sig på en større udskiftning af truppens bedste spillere end det vi har set igennem mange år.

    På plus siden virker det til Schmedes får erstattet med nye spillere hurtigere i vinduet, så de kan nå at komme med til det meste af opstarten.
    2 enige

  • Kris
  • Kris
    Betalende bruger
      27. juni 2025   

  • Det ser da ikke pænt ud, at vi kommer ud med det underskud, men set fra min stol, er det ikke så slemt som det lyder.

    Suzuki handlen blev meldt ud i god tid, men kommer alligevel til at høre med i næste regnskabsperiode, hvor Jakob Rasmussen handlen tælles med i dette regnskab.

    Vi kan ikke vide, om det har været ønske fra den købende klub, at det først skal tælle med i deres næste års regnskab og for at handle så kunne gå igennem, så har Brøndby accepteret, at handlen træder i kraft, så den kommer med i 25/26 regnskabet.

    Hvis vi leger med tanken om, at de 60 millioner Suzuki koster, var kommet med i regnskabet 24/25, så ville det forventede resultat i stedet være -60 til -80 millioner.
    Det var bedre end det der hidtil var forventningen. Dertil kommer der nogle bonusser senere, som ikke regnes med.

    Nu har vi skubbet en indtægt på 60 millioner til næste regnskabsår, og vi har ikke engang solgt Kvistgaarden eller Bischoff eller Nartey endnu.

    Og ved Bischoff gik vi glip af 60 millioner, som også kunne have været en del af dette regnskabsår og som jeg læste det, så var det ikke Brøndby der fik ødelagt den handel ødelagt.
    ---------------------
    Er det et dårligt regnskab, ja selvfølgelig, men er det en katastrofe, umiddelbart ikke, når vi har nogle værdier (spillere), som vi forventer kan give et godt salg. Indtægten er skubbet (i casen med Suzuki) og sådan er det jo en gang i mellem.

    ------------------
    Hvis vi leger med, at Kvistgaarden og Bischoff sælges denne sommer, så det også bliver en del af 25/26 regnskabet og får f.eks. 120 millioner til sammen for dem, så er der transfer indtægter på 180 millioner allerede i sæson 25/26.

    Brøndby har meldt ud, at de forventer et resultat i sæson 25/26 i intervallet -40 til +20 millioner.

    Så må der været indregnet nogle pæne indkøb til næste sæson allerede eller også kommer vi til at se nogle opjusteringer, hvis/når Kvistgaarden, Bischoff, Nartey, Vallys, SebSeb, Divkovic stille og roligt bliver sendt videre.

    Forza Brøndby.
    4 enige · 6 god kommentar
     
    • #1964
    • #1964
      Betalende bruger
        27. juni 2025   

    • @Kris du er med på at underskuddet i 25/26 er medregnet spillersalg OG conference league ikke?
      Dvs. det vi sælger nu her er talt med OG vi skal kvalificere os til Conf. League gruppespil. Så jo, det er pænt skidt det her regnskab.

      Minus 140 millioner kroner. Du siger det ikke er så slemt, der tillader jeg mig at være voldsomt uenig.

      -40 til +20 næste år hvor vores profilsalg OG gruppespil er medregnet - det er voldsomt ringe. Hvis vi ikke kvaller os, så er det -90 til -30mio... håbløst
      1 god kommentar

    Se 5 flere kommentarer
     
    • @Kris Suzuki salget tæller vidst først med i næste regnskabsår fordi handlen først effektueres 1/7-2025, da det er dér transfervinduet åbner i Tyskland.

    Se 1 flere kommentarer

  • Synes det er fornuftigt at man netop ikke melder mere ud end man kan holde

    Fremfor de mange spredehagl man tidligere har oplevet klubben gøre, så kan man overraske positiv. Man køre vel med 30/6 regnskabsår.
    Så er det godt nok svært at man kan gøre det anerledes, ser intet galt i den udmelding der er kommet.
    4 enige · 2 god kommentar
     
    • @Bif fan for evigt
      kan se at jeg muligvis har udtrykt mig forkert - hvis det. Jeg er i det jeg skriver ligeglad med at udmeldingen er kommet/det faktisk økonomiske tab.
      Min pointe, det er måden, der bliver kommunikeret på om den fremadrettet økonomi, jeg altså anfægter.
      Havde klubben ønsket at kommunikerer åbent og transperant, så havde de efter normale standarder kommunikeret væsentlig mere tydeligt.

      som jeg skriver:
      Brøndbys håndtering af indtægtsforskydelsen er i overensstemmelse med årsregnskabsloven. Men i en tid med stor interesse omkring transferindtægter og økonomisk stabilitet mangler der gennemsigtighed.

      Hvis Brøndby ønsker ærlighed og transparens, der for mig er et sundt fundament, bør man i Q1 eller Q2 for 2025/26 tydeligt oplyse, hvordan den udskudte transferindtægt vil påvirke næste års resultat, og hvad den reelle baseline er uden forskydelsen.

      Kun sådan kan investorer, fans og alle med interesse i klubbens fremdrift vurdere, om Brøndby er på rette vej – eller om regnskaberne fortsat kun ser grønne ud, når man dækker dem med engangseffekter.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

---

  • Det er jo medierne der blæser de -300.000 om dagen op. Når aktiverne er solgt ser det regnestykke jo helt anderledes ud. Det koster at invistere og man kan ikke spare sig til fremgang...
    3 enige · 2 god kommentar
     
    • @Dengang i 60`erne Når aktiverne er solgt, så er det heller ikke sikkert at vi er et top tre hold.
      Korrekt man kan ikke spare sig til fremgang, men man kan spare sig til, at få lukket det kæmpe hul i kassen, hvor pengene strømmer ud.

  • Mauer
  • Mauer   27. juni 2025   

  • Hvad er det vi bruger alle de penge på? Har vi bare givet en masse middelmådige spillere en løn, der er en konge værdig? Eller hvad er det?

  • Det er hundedyrt at være leverpostej med trofæ og gruppespil ambitioner som ikke realiseres. Og GFH har jo allerede været ude og sige at forbrugsfesten slutter senest om 2 år, hvis ikke de begynder at få afkast af deres dyre investering.

  • Det koster penge at tjene penge. Det gælder for alle virksomheder. Hvis vi kommer i Europa, får vi ud over en økonomisk gevinst forventeligt højere priser for vores spiller - unge som gamle. Det kan så booste evnen til at spille med om det helt sjove, og samtidig tiltrække endnu højere sponsorater. At vi så ikke lykkes i år er bare ærgerligt. Men det er fodbold, og risikoen ved at drive fodbold forretning er bare kæmpe stor.
    Alternativet det er jo at trimme hele butikken, og blive en klub som f.eks. Randers eller Silkeborg, der nogle gange spiller med om det sjove, og andre gange spiller i nedrykningsspillet.
    Se bare AGF der som os har holdt på truppen, og også har fejlet, bare i større grad end os. De skærer ind til benet nu med CV ved roret.
    4 enige · 3 god kommentar
     
    • @FarmerNyg Det er en forkert tilgang at se sådan på det. Forestil dig et scenarie hvor fem danske klubber har samme strategi. Der er ikke plads til så mange danske klubber i Europa, det er kvaliteten simpelthen ikke til.
      Det skulle være tæring efter næring, så kan vi også få at se, hvad klubben egentlig kan formå uden gigantiske underskud som koster alle aktionærer, og ikke kun Jan Bech og GFH.

    Se 7 flere kommentarer
     
    • @FarmerNyg
      kan se at jeg muligvis har udtrykt mig forkert. i det jeg skriver ligeglad med at udmeldingen er kommet/det faktisk økonomiske tab.
      Min pointe, det er måden, der bliver kommunikeret på om den fremadrettet økonomi, jeg altså anfægter.
      Havde klubben ønsket at kommunikerer åbent og transperant, så havde de efter normale standarder kommunikeret væsentlig mere tydeligt.
      Så alt det du skriver, det er jeg enig i - men det ændrer vel ikke på måden man bør agerer i sin kommunikation?

      som jeg skriver:
      Brøndbys håndtering af indtægtsforskydelsen er i overensstemmelse med årsregnskabsloven. Men i en tid med stor interesse omkring transferindtægter og økonomisk stabilitet mangler der gennemsigtighed.

      Hvis Brøndby ønsker ærlighed og transparens, der for mig er et sundt fundament, bør man i Q1 eller Q2 for 2025/26 tydeligt oplyse, hvordan den udskudte transferindtægt vil påvirke næste års resultat, og hvad den reelle baseline er uden forskydelsen.

      Kun sådan kan investorer, fans og alle med interesse i klubbens fremdrift vurdere, om Brøndby er på rette vej – eller om regnskaberne fortsat kun ser grønne ud, når man dækker dem med engangseffekter.

---

  • Skræmmende læsning med den udmelding om 120-140 millioner i minus på et år. Det betyder at vi bare for at gå i nul skal komme i Europa ligaspil og sælge en stor profil hvert år eller sælge to store profiler til 60-70 millioner, det er jo totalt urealistisk over en 5 årig periode.
    Vi må og skal sætte tæring efter næring, så må det koste på den sportslige side. Jeg er egentlig tilhænger af at klubber som Brøndby bør tvangsnedrykkes, når de er så elendigt drevet. Det er jo også unfair overfor de andre klubber at vi har rige ejere, som bare poster penge i klubben.
    1 enig

  • Det er altså ikke korrekt at man ikke har givet en konkret forventning eller baseline for 2025/26, omkring hvor stor effekt forskydelsen af transferindtægterne får på næste års bundlinje.

    Der er meddelt fra Brøndbys side at man forventer -40 til +20 millioner for netop 25/26, så det du efterlyser er blevet oplyst

    Hvis jeg forstår din skrivelse korrekt. Udover det burde man have regnskabs år 30/9 eller bedre 31/12 regnskabsår, da de største i transfer indtægter og udgifter ligger i sommerperioden samt evt europæisk gruppespil. Så 31/12 regnskabsår ville være at foretrække, som de fleste virksomheder også har
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • @Bif fan for evigt
      Der er oplyst forventninger til regnskabåret (-40 til +20 millioner), men ikke en baseline inden denne forskydelse. Så vi ved helt principelt ikke hvordan denne forskydelse påvirker det kommenede regnskabsår.
      1 enig · 1 god kommentar

  • Saesonkort
  • Saesonkort
    Betalende bruger
    Top kommentator
    Top enige
      28. juni 2025   

  • Jeg købte mine første brøndbyaktier i kurs 92 kr. derfra gik kursen i 110 og har siden styrtet mod jorden. Jeg har været så heldig, at flere supplerende køb ved aktieemissioner og aktiesplit gav mig muligheden for at komme ud i kurs 3,20-ish med en samlet profit. Den chance greb jeg og har aldrig fortrudt.
     
    • @Saesonkort alle ved at fodbold aktier er den værste investering man kan gøre

      Køber man Brøndby aktier, så er de vel mest for kærligheden til klubben, ikke for at score profit.

      For så er der så mange andre brancher end fodbold du skal købe aktier op
      2 enige · 1 god kommentar

    Se 18 flere kommentarer

  • Denne nedjustering bliver udråbt som den store katastrofe, Tipsbladet og andre tabloid medier har klasket historien på forsiden og beskriver det som den store nedtur, helt forventeligt og alt er som det plejer, Brøndby sælger Aviser/klik og mange hopper med på historien.

    Men hvor stort en forandret drift står klubben reelt med - det er klart at en nedjustering altid vil bekymrer marked, især de private investorer som Brøndby har mange af, men der er vel tale om en form for periodeafgrænsning, eller at transferindtægten for Suzuki først bogføres i næste regnskabsperiode der jo så forventeligt må blive forbedret, dog nævnes det at fastholdelsen af truppen også har udsat andre forventede transfers, som vel realistisk og realiseres i kommende regnskabsår, Kvistgaarden, Bischoff som de mest oplagte transferkandidater.

    Nedjusteringen nævner ikke nogen ændrede forventninger til den øvrige drift, såsom Entre Entré-, TV- og præmieindtægter, Indtægter fra partnere og sponsorer, F&B og arrangementer m.v. og Merchandise m.v.

    Jeg vil påstå det er historien om stormen i vandglasset om igen - Kursen faldt 5 % på nedjusteringen, måske er bunden nået og tid for at købe op til en billig penge.....!
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • @Rasmus Stephansen Den lave kurs er vel også en forventning om yderligere kapitalindsprøjtning på et tidspunkt, og dermed yderlige udvanding af aktieværdien.

    Se 8 flere kommentarer
     
    • @Rasmus Stephansen
      Jeg prøver ikke at nævne noget omkring nedskrivningen, men hvordan jeg som fan mangler kommunikation og general gennemsigtighed.
      Så vi ved ikke om pengene fra Suzuki reelt er med i det nye regnskab - eller om klubben investerer mindre.
      Der nævnes intet for at understøtte dette - og Jan Bech står jo nærmest som en politikker i hans udtalelser, hvor ingen ting kan måles, vurderes eller analyserers, da det blot er fritstående statements, uden noget definerbart/konkret mulighed for at holde ham op på hans udtalelser. Det ligner ham ikke.....


---





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner