Fodbold live resultater




Den nødvendige investering i os selv!

Skrevet af Lasse P, 16. maj 2025

Hej alle. Igennem de seneste par måneder har jeg gået og brygget lidt på dette skriv i mit hovedet. Nu er jeg endelig gået fra tanke til handling.

At være Brøndby fan er en kæmpe følelsesmæssig rutsjebanetur. Igennem de sidste mange år har pokalskabet ikke vokset sig så stort som vi alle have håbet, og vi har været kritiske. Med rette. Ofte rammer den kritik den siddende cheftræner. Nu er tiden kommet til at det er Frederik Birks tur til at komme i vælten. Man kan sagtens stille spørgsmål ved Birks dispositioner og han har langt fra været fejlfri. MEN vi må alle huske at de sidste mange mange års rutchebaneture stikker langt dybere end træneren.

Siden 2005-ish har den her klub ikke været i sync og det er de, til den tid, sidende bestyrelsers skyld. Hvorfor så det? Jo fordi… for at en klub(eller enhver anden virksomhed for den sags skyld) skal have succes kræver det en oppefra-og ned strategi. En strategi for hvordan man vil lykkedes og hvordan man vil sikre det lykkedes. En strategi fødes i en bestyrelse. Dvs det er bestyrelens ansvar at planlægge den strategi som en klub skal køres efter fremover og de næste mange mange år, og eksekvere på den. Et eksempel på en strategi kunne være;  vi vil være Nordens bedste preshold. Herefter ansætter bestyrelsen en sportsdirektør som kan stå på mål for- og stå inde for den valgte strategi. Denne´s job er så at ansætte en træner som kan stå inde for det bestyrelsen har valgt skal kendetegne klubben og spille efter dette. Træneren bestemmer så selv om det skal hedde 4-4-2, 3-5-2 eller noget helt tredje. Derudover skal sportsdirektøren hente spillere som passer til denne strategi. Hvis dette lyder bekendt så er det jo lidt det vi gjorde i 2018 med strategi 6.4 og ansættelsen af Zorniger. At denne strategi ikke lykkedes handler overhovedet ikke om at Zorniger var for ultimativ. Strategien mislykkedes fordi man efterfølgende kiggede væk fra den i stedet for at korrigere den med f.eks. en ny træner som kunne stå inde for strategien om et højt generes, men måske ikke var lige så ultimativ. Man korrigerede ikke strategien men startede i stedet for forfra med en ny udefinerbar strategi… og se hvor vi er i dag.

Min pointe er at vi som klub ALDRIG finder vores fodfæste før end at vi planlægger en strategi, implementerer den og lever efter den henover en længere årrække. En strategi skal kunne overlevede at der sker udskiftninger i bestyrelsen, udskiftninger på sportsdirektør posten og udskiftninger på cheftræner niveau. I Brøndby har vi ikke nogen vellykket strategi og vi tillader at ændre retning hver gang vi skifter sportsdirektør og træner. En træner eller sportsdirektør skal aldrig ind og opfinde/bestemme strategien for en fodboldklub. De skal udføre den strategi der til enhver tid besluttes i den siddende bestyrelse.

Nogle vil måske forsvare det med, at det er svært at implementere en strategi, når man også skal vinde næste kamp om søndagen. Dertil vil jeg bare sige, hvad har den tilgang givet os de sidste 20 år; 1 mesterskab og et par pokaltitler. Måske det er tid til at gøre det rigtigt én gang for alle. Vi er simpelthen nødt til at investere i en strategi for os selv som klub. Spørgsmålet er om GFH tør det det velvidende at det tager tid? 

I mit skriv har jeg kun taget udgangspunkt i den sportslige strategi på seniorholdet. Der er også mange andre strenge i strategi som, kommerciel strategi, strategi for implementering af Masterclass spillere, hvornår skal vi sælge vores unge spillere, hvor lang kontrakt skal de have osv. Disse ting skal selvfølgelig tænkes ind i den overordnede strategi. Det bliver dog for omfattende også at beskrive alt dette i dette her indlæg.  

God weekend derude. 

 

 




Deltag i diskussionen




  • Brøndby85
  • Brøndby85
    Betalende bruger
      16. maj 2025   

  • Jeg kan ikke være uenig i det, du skriver.

    Men grundlæggende har Brøndby i lange perioder siden 2005 ikke haft økonomien til at konkurrere på lige vilkår med de 2 fc-klubber. Det har først ændret sig med GFHs indtræden i ejerkredsen.
    1 enig
     
    • @Brøndby85 Man kan jo så passende spørge, om ikke økonomien har været som den har været, netop som et resultat af den manglende strategi?
      5 enige

    Se 46 flere kommentarer
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        16. maj 2025   

    • @Brøndby85 - Hvis vi var startet med en fast plan in 2005, kunne vi sagtens havde fulgt med FCM.
      Selv 10 år senere, forsøgte man med Strategi 6.4 og der ville vi godt kunne have fulgt med FCM.
      Men 6.4 blev udvandet og man forsøgte med for mange ting, på samme tid og uden held. Det har kostet dyrt, både sportsligt og økonomisk.
      Derefter gik man i gang med at at gøre klubben slagsklar, hvilket betød besparelse og nedskæringer. Det første desværre til, at vi sakkede endnu længere bagud, rent sportsligt.

      Men enig i, at over de sidste 5 år, så er det først nu, hvor GFH endelig er kommet ind, at økonomien endelig begynder at være klar til at sætte ambitiøse strategier igen.

      Et gammelt ordsprog siger, at det bedste tidspunkt at plante et træ, var for 20 år siden. Det næstbedste tidspunkt er nu!

      Så kan vi konkurrere med FCK og FCM i den nærmeste fremtid? Nej. Men FCM har formået at komme i nærheden af dem, selvom det har taget 20 år. Og vi starter væsentligt tættere på, end Herning/Ikast var, da de slog sig sammen.

      Så jeg er klar på, at man får lavet en plan nu, som man følger over LANG tid, så mine børn har en topklub at følge, når de får deres egne børn.

    Se 9 flere kommentarer
     
    • Lasse P
    • Lasse P
      Betalende bruger
        16. maj 2025   

    • @Brøndby85 Min egen subjektive vurdering er at havde vi holdt fast i en strategi (eller haft en strategi) så havde scenariet været omvendt. Så havde vi fortsat med at være førende. Vi havde sågar måske heller ikke været på udenlandske hænder i dag. Det står selvfølgelig for egen regning.
      2 enige

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Brøndby85 økonomiske muskler er generelt det mest effektive værktøj i værktøjskassen for at være konkurrencedygtig - specielt over tid. Dog kan man, over en 20-årlig periode, hverken gemme sig bag eller retfærdiggøre manglende udvikling med manglende økonomi. Vi har også haft perioder med et stort og konkurrencedygtigt budget, hvor man heller ikke fik resultater, der matchede investeringsniveauet.

      Hvis du ikke har flest penge, så må du finde veje til at få mest muligt ud af det økonomiske råderum, som du har - hvilket Silkeborg er et fint eksempel på. Vi har et 5 gange så stort spillerbudget, men de er simpelthen bare dygtigere til at få mere ud af pengene.

      Der er altså andre redskaber i værktøjskassen, der kan instrumentaliseres til at styrke konkurrenceevnen og konsolidere den ønskede udvikling over tid.

      Correct Me if I’m wrong, men jeg opfatter dig som en fortaler for et mere tålmodigt og optimistisk blik på sagerne - og jeg tror faktisk netop den tilgang er en del af løsningen. næsten alle vores ledelser gennem tiden har været gennemsyret af fanpleasing og har derfor haft fokus på resultater på den korte bane, hvilket fjerner fokus fra det vigtigste - succes på den lange bane. Der er brug for en stærk leder for bordenden, der skaber en langsigtet plan for Brøndby, henter de rette kompetencer til organisationen til at eksekvere strategien og fortæller fansene, at vi nu må forberede os på, at succes på den korte bane tilsidesættes for at få succes på den lange bane. Presset fra eksterne interessenter (som F.eks. fans og medier) har alt for længe fyldt for meget ift. at tage rationelle beslutninger. Commit jer til en spillestil, hent de dygtigste mennesker til at eksekvere den. Det er opskriften på Europa og trofæer over tid. Tror de fleste fans ville være tålmodige, hvis vi ved, at vores skaktræk bliver foretaget for at vinde på den lange bane. Første træk ligger hos ledelsen med en langsigtet strategi - den fornødne arbejdsro til ledelsen er herefter vores opgave.
      4 enige · 4 god kommentar

    Se 17 flere kommentarer

  • LJS
  • LJS
    Betalende bruger
      16. maj 2025   

  • Et velskrevet, nuanceret og reflekterende indlæg.
    Tak for den.
    Men hvilken strategi skal der så grundliggende indføres og hvad er klubbens sande dna.

     
    • Lasse P
    • Lasse P
      Betalende bruger
        16. maj 2025   

    • @LJS Mange tak. Ja det er der klogere mennesker end mig der skal finde ud af. Gerne dem der sidder i bestyrelsen;-) Jeg syntes jo der var noget godt i strategi 6.4 som jeg kunne identificere mig mig. Det gav om noget også ild i stadion som harmonerer med det vores træner ønsker.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

  • Jensen
  • Jensen
    Betalende bruger
      16. maj 2025   

  • Meget, meget enig..!

    En fast strategi for klubben, har været min kæphest siden man hyrede Mads Davidsen som konsulent.
    Strategi 6.4 var meget af det rigtige, men desværre blev den udvandet over tid.

    Jeg mener stadig, at det er meget vigtigt.
    Vi kan se i både Herning og Farum, hvad en fast strategi, over længere tid, kan føre til.

    Med en fast strategi kan vi synkronisere spillestil i MasterClass med førsteholdet. Man kan nemmere scoute og købe spillere, når man ved at der spilles på en ensartet måde de næste mange år. Og man kan gøre det samme med træner. Man kan hele tiden have en skygge-liste over trænere, som vil kunne træde ind, hvis man skal bruge en ny. Og en hver ny træner ved, hvad der forventes af ham (m/k) og skal ikke lave om på hele holdet og strukturen.

    Der ud over, vil en fast plan, forhåbentlig også kunne gøre karrriereplanlægning for de unge spillere nemmere, så vi kan forbedre de store salg, i bedre tid og på sige hive priserne op, hvor de fortjener at være.
     
    • Lasse P
    • Lasse P
      Betalende bruger
        16. maj 2025   

    • @Jensen Jeg er meget enig i det du skriver, omend at jeg tror klubben arbejder med de ting du nævner. En fast strategi vil selvfølgelig være en hjælp til at udføre det.

      Det er sjovt at du nævner Mads Davidsen. Det er nemlig også ham der har inspireret mig til at skrive dette. Jeg forstår bare ikke at man dengang hyrede ham ind som konsulent, for så at gå i den stik modsatte retning af hvad han var fortaler for efterfølgende.

    Se 1 flere kommentarer

  • Godt skriv tak for det. Det er påfaldende at man i en stor fodboldklub som vores ikke er mere tydelige med hvad man vil og hvordan man vil gøre det. Det åbenlyse er at dømme det som værende dårlig ledelse. Og det er min personlige dom. Om ikke andet, så savner jeg som minimum noget kommunikation og transparens om emnet fra ledelsen. Det er som om de har berøringsangst om emnet. Grundlæggende skal et dygtigt fodboldhold kunne spille forskellige i forskellige formationer, men det undskylder IKKE at man ikke udadtil og indadtil har en grundlæggende PLAN og strategi som man kommunikerer.
    1 enig

---

  • Et virkelig godt indspark og vel også lidt af det som der blev talt om i den senest podcast i Brøndby Business.

    Jeg syntes at dette er et oplagt emne for @Nanna og 3point at tage op i en snak med BS!
    2 enige · 1 god kommentar

  • Stauning74
  • Stauning74
    Betalende bruger
      16. maj 2025   

  • Tak for et velformuleret oplæg – og respekt for forsøget på at koge det hele ned. Jeg vil dog gerne udfordre nogle af pointerne lidt.

    Jeg synes nemlig, begreberne flyder lidt sammen. Visionen er drømmen, missionen handler om, hvem klubben er til for – og strategien er den konkrete vej derhen.

    At være Nordens bedste preshold er faktisk næsten ordret en (lille) del af klubbens nuværende strategi, men altså kun én blandt flere brikker.

    Jeg forstår heller ikke helt idéen om, at klubben er ude af sync. Med hvad – og med hvem? Målt på opbakning fra fans og sponsorer kan jeg slet ikke se det.

    Desuden mener jeg ikke, at vi først nu skal til at have en strategi. Der har hele tiden været en – den er bare blevet justeret løbende (og måske uheldigt kommunikeret), som det sker i alle klubber og virksomheder. At resultaterne ikke har fulgt med ambitionerne, handler måske mere om udførelsen og konsekvens, end om fraværet af en strategi i min verden.

    Tidligere havde vi en hovedejer, der var meget passioneret og tæt på driften – både en styrke og en svaghed. I dag har vi en mere økonomisk fokuseret hovedaktionær, der har tilført klubben kapital gennem lån, som sandsynligvis konverteres til aktier, det må vi se. Men det har ændret dynamikken lidt og øget det sportslige budget (og nok også øgede forventninger), men ikke fundamentalt ændret strategien, som jeg ser og har hørt om det. Derfor leder vi måske stadig efter en skurk, når resultaterne udebliver.

    Til sidst: I en klub som Brøndby ligger en kæmpe stor mængde fodboldfaglighed naturligt hos den sportslige ledelse – og ikke i bestyrelsen alene. Strategiarbejdet bør derfor altid ske i fællesskab og tilpasses virkeligheden (med endeligt ansvar i bestyrelsen), og det mener jeg faktisk det gør i dag, og kan ikke se, at det er forkert.

    Med skift i både ledelse og ejerkreds udfordres strategien løbende – og det er i virkeligheden sundt, også selvom resultaterne desværre ikke er faldet ud til vores fordel. det gør de også i de andre FC-klubber, men det er ikke udfordret, fordi de har fået pokalerne, desværre.
    2 enige · 3 god kommentar
     
    • Lasse P
    • Lasse P
      Betalende bruger
        17. maj 2025   

    • @Stauning74 Tak for den konstruktive kritik. Jeg har ikke det store kendskab til strategi og virksomheder og de termer der bruges heri. Så hvad der kan/burde deles op i flere ting kalder jeg bare strategi.
      Jeg tror vist kun der er det stykkke papir det er nedfældet på tilbage, i forhold til at være Nordens bedste preshold. Vi så det
      i hvert fald ikke under JS og ej heller hos FB (endnu i hvert fald). Og det er lidt det der er min pointe med ikke at være i sync. Vi har historisk udefra set kørt fra den ene yderlighed(Zorniger) til den anden (JS), for at ligge os lidt imellem måske nu med Birk. Vi ved det jo ikke rigtigt, for vi spiller på en måde, men det udtales at vi vil spille på en anden måde. Når jeg taler om at være i sync, så kig på 2004-2005 hvor vi havde en klar plan om hvordan vi ville spille, vi havde en god fordeling af performancespillere og ungdomsspillere, vi solgte spillere til gode penge og vi vandt the double. Vi var i sync. Medgiver det kan være et dårligt sprogvalg, men det var det der lige kom op.

      Hele min pointe kan koges ned til at, det ligner vi skifter retning hver gang vi får en ny træner og så kommer vi altså ikke nogen vegne medmindre vi så fastholder en træner i 5-10 år. Det burde være bestyrelsen sammen med sportsdirektøren der sætter den sportslige identitet (så lad os kalde det det:-), men den skal have tid til at blive implementeret og virke. Så kan man altid justere den lidt, og engang imellem gå en anden retning, for det kan også være sundt som du siger. Men det er ikke sundt aldrig at nå i mål, førend at man går en anden vej igen. Sådan ser det i hvert fald ud udefra.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 3 flere kommentarer
     
    • Brøndby85
    • Brøndby85
      Betalende bruger
        17. maj 2025   

    • @Stauning74 - meget velskrevet.
      1 enig
     
    • Betalende bruger
        18. maj 2025   

    • @Stauning74 bedste skriv og du rammer spot on, er helt enig med dig i det hele.
      2 enige · 1 god kommentar

  • AB76
  • AB76   17. maj 2025   

  • Meget velskrevet og lægger op til en go og saglig debat.
    2 enige

  • Betalende bruger
      17. maj 2025   

  • Fint skriv, men det handler ikke kun om strategi. Det handler ikke også om kompentencer. Tag fx på træner posten, I Brøndby har vi haft følgende trænere på som:

    Martin Retov - tidligere assistent
    Jesper Sørensen - tidligere assistent
    Frederik Birk - tidligere assistent

    Det er vores sidste trænere der har stået på mål for os, jeg ser problemet også at man i Brøndby laver de samme fejl som man altid har gjort.

    Zorniger nævner du og for mig at se gjorde man netop det man ville og selvom gav KUN 2 plads og pokal titel så ændrede det mange fans til igen tro på Brøndby.

    Zorninger blev fyret og Troels smuttede pga utilfredshed med ledelsen som aldrig er kommet frem.

    Man ansætter Ebbe Sand og han får ingen chance for nå at bevise sit værd før han er ude, pinlig behandling af en mand, der gjort så meget for denne klub og igen ledelsen man skal kigge på og jeg ret sikker på JBA var tovtrækker på det.

    Så får JBA ansat CV som nogen ser som en fantastisk redning, men han har lavet fejl og der hvor han trådte ved siden af var behandlingen af fx Ranum og det er Jba værk at få CV ind ligesom fik ham ud, CVs mange fejl på handle for sent og tit på spillere der ikke passede ind i spillestil og det træneren ville og ja så er Jesper også lidt undskyldt der. Men CV beholdte Jesper for længe og hvem ansatte Cv og fik ham ind, det ved vi alle ligesom dem han har smidt ud.

    CVs opfindelse var igen JBA, ligesom vi hentede amerikanske ejere ind og jeg ser gode ting JBA har gjort for denne klub, men når det er sagt, ser jeg en person der på andre punkter har skadet os gevaldigt fra det vi stod for og han har sat sig over klubbens motto.

    JBA har hjulpet klubben det anerkender jeg, men desværre har der også været ting der er gjort som er langt fra det vi som klub står for.

    Så man kan starte med at få skiftet ham ud, da han har mange ting der har på mange områder ikke gjort Brøndby godt, ja jeg ved godt en check kan redde meget for mange, spørgsmålet er om den ikke kunne være kommet fra anden side.

    Eller vi som klub kunne have startet forfra med vores støtte ville vi gjort som Glasgow Rangers og kommet tilbage

    JBA havde under skjult navn postet så opsigtsvækkende ytringer om centrale medarbejdere, at Thomas Frank valgte at forlade Brøndby som den første, dertil var der også en anden der valgte at smutte, da vores JBA værdier ikke var det man kendte for BIF tid.

    Pinligt at JBA blev siddende mens ofret Thomas Frank måtte gå.

    JBA skulle være smidt ud eller gået selv, jeg mener at hans handlinger har ikke altid haft det bedste med.


    Ja JBA har været god til poste penge i klubben og tak for det, men desværre har det også haft enorme konsekvenser for denne klub, ikke kun sportsligt men også med vores værdier som klub. For føler han tiltider har glemt klubbens motto.

    Gad vide hvor vi ville have stået uden JBA gik ind i denne klub, for synes mange af de værdier vi som klub og vores motto er faldet i værdi siden hans ankomst.

    Beklager det sure opstød, men tror godt fejlede strategi eller skiftende retninger kan ses mod en ledelse og en person som har haft alt for stor magt grundet pengepungen og det har været godt i en kort periode men på sigt har det også haft negative konsekvenser med sig.

    For mig er jeg fan af klubben ikke mindst pga de værdier vi står for og klubbens motto, du så aldrig nogensinde Per Bjerregaard eller Benny W gå den vej ja Per skulle være gået af par år før, men han var netop nervøs for det scenarie der nu er i Brøndby en klub på fremmed hænder uden vi har kontrol og det kan på sigt være en farlig vej at gå mod, måske er det nødvendigt og ved godt ikke alle er enige.

    Men jeg er Brøndby fan pga fællesskabet og vi som klub er en stor familie med frivillige og fans der vil gøre alt for denne klub ligesom spillere elsker den.

    Vi skal finde tilbage til de værdier og det skal komme helt fra de unge, for vores værdier er guldet på sigt og der mener jeg klart vi nogen gange glemmer hvor vi kommer fra.

    Vi skal passe på vores værdier for kan godt være vi får mange pokaler og penge til, men titler er ikke det samme hvis stoltheden på den måde de er kommet på ikke er det vi kender som klub. For vores motto er ingen over klubben og netop det samt fællesskabet er så fundamentalt vigtigt for os.
    3 enige · 3 god kommentar
     
    • @Bif til jeg dør.

      Nu nævner du specifikt trænere.

      Lad os se på de andre klubber.

      FCK kører med en tidligere assistent. De vinder formentlig the dubble i år.

      FCM har vel ret beset en middelmådig træner. Men han køber ind på strategien, sammen med ledelsen, og derfor fungerer det.

      I Farum kører de med en ungdomstræner, med succes, fordi de igen arbejder med strategien, og alle kender deres opgave.

      At sige man SKAL have en dyr og international træner, er ganske enkelt ikke korrekt. De tre nævnte klubber har mere succes end os, har bedre økonomi og en helt klar strategi.

      1 enig · 1 god kommentar

    Se 4 flere kommentarer
     
    • @Bif til jeg dør. Du spørg : Gad vide hvor vi ville have stået uden JBA gik ind i denne klub.

      Klubben stod over for en gæld på omkring 250 millioner kroner, som de ikke var i stand til at betale tilbage.Flere kreditorer pressede på for betaling, og der blev indledt en redningsaktion for at sikre klubbens overlevelse.

      Jan Bech Andersen spillede en central rolle. Han gik ind som hovedinvestor og pumpede betydelige midler ind i klubben, hvilket var med til at afværge konkursen. Uden Jan Bech Andersens investering og engagement var Brøndby formentlig blevet erklæret konkurs. Dette ville betyde, at klubben ikke kunne fortsætte med at drive sine aktiviteter, hvilket kunne have resulteret i en opløsning af selskabet bag klubben.

      Konkursen ville sandsynligvis også føre til, at Brøndby mistede sin licens til at spille i Superligaen, og hele organisationen, inklusive ungdomsafdelinger, ville blive hårdt ramt.

      Efter en konkurs kunne klubben være blevet rekonstrueret af fans eller andre investorer, men det ville sandsynligvis betyde, at Brøndby skulle begynde helt nede i de lavere rækker, fx Danmarksserien.

      Lang vej tilbage: Det ville have taget mange år for klubben at kæmpe sig tilbage til toppen af dansk fodbold, og det ville afhænge af, om en ny ledelse kunne etablere en bæredygtig økonomisk model.

      Uden Jan Bech Andersen ville Brøndby formentlig have stået over for en meget usikker fremtid. Hans investering og lederskab var afgørende for, at klubben kunne undgå konkurs og begynde en langsigtet genopretning.
      1 god kommentar

    Se 8 flere kommentarer

---

  • Mange fine pointer!

    Man kan jo tænke lidt over at den tilgang til spillet vi har forsøgt siden det sidste halve år under Niels, minder en del om der hvor Jan Bech startede med Thomas Frank. Det siger ikke så lidt om klubbens manglende retning

    Derudover skal vi passe på med at konkludere at vi ikke er blevet klogere siden GFH kom til bare fordi vi lige nu har en træner der fejler
    1 enig

  • Et virkelig godt indlæg og jeg vil gå skridtet videre og påstå at der er et behov for en strategi der beskriver hvordan klubben arbejder og vil positionere sig. FCN står for en flot eksekvering af en samlet koncernstrategi.
    Vi skal ikke kopiere FCN men finde vores egen niche og spillestil, hvor vi altid ønsker at spille underholdende kampe, ligesom AZ sagde en gang. Det samne udtryk i masterclass og 1. Holdet og så løbende justering iforhold tilhold der skaber success og resultater på banen.
    Men hvad skal vores niche og konkurrencefordel være, ja det er et haft spørgsmål.
    1 enig

  • Kunne være lækkert hvis vores trænere som sælger sig selv så godt overfor bestyrelsen også holder ord
    Jesper og Birk har løjet så det driver, men de bliver ikke stillet til ansvar overfor det.
    Hvis dette skete for chefer i andre fag, gik dette ikke





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner