Fodbold live resultater




Et seriøst alternativ til Alpha

Skrevet af Frederik Bock-Madsen, 1. october 2022

Den stemning, Alpha står for er i den grad gennem de 16 år gruppen har eksisteret, blevet synonym med det  positive brand, vi sælger Brøndby på. 

Virkeligheden er, at vi ikke længere er så attraktive som eksempelvis fcm og fck i forhold til lønpakker, kamp i Europa og dermed et større udstillingsvindue, den dag spillerne skal videre i systemet. Derfor er vores fankultur også så meget vigtigere. Det er her, vi får alvor kan byde ind og gøre en forskel. Både i forhold til nye investorer OG spillere. 

Derfor kommer man ikke udenom, at Alpha på nuværende tidspunkt er en utrolig vigtig del af vores brandværdi. 

På den længere bane, er ingen deciderede uundværlige, heller ikke Alpha. Brøndby er bare ikke et sted, hvor vi kan tillade os at gamble med vores stærkeste aktiv. Der vil muligvis, med tiden, kunne bygges en ny bevægelse op,der kunne træde i stedet for Alpha. Men hvad så i den mellemliggende periode? JBA kommer fremover til at spille en markant mindre rolle økonomisk, det virker ret tydeligt. Det er ganske vist spekulationer fra min side, men det kræver ikke megen fantasi, at forestille sig at den åbenlyse modstand og utilfredshed med den nye investor spiller en medvirkende rolle i forhalingen af processen. 
 

Jeg kunne godt tænke mig at høre helt konkrete og saglige argumenter for et alternativ til Alpha, på den korte bane, der ikke devaluerer vores brandværdi. For det er i bund og grund problemet. Medierne lever højt på sensationsoverskrifter og udenforstående lapper historierne i sig, fordi vi elsker dramaet,vi elsker at blive forargede og er der ikke noget, der samler mennesker som et fælles fjendebillede. Vi glemmer bare at forholde os til det helt grundlæggende og dermed mit udgangspunkt for en forestående debat:

Vi kan ikke undvære Alpha før vi kan mønstre et bæredygtigt alternativ.




Deltag i diskussionen




  • Glimrende debatoplæg, selvom jeg ikke kan komme med et endegyldigt svar på, hvad et alternativ kunne være.

    Til gengæld synes jeg det er befriende, at der er nogen herinde, der endelig kan se, hvor stor en del af vores brand Alpha faktisk er en del af. Prøv at tænk på SAMTLIGE af vores fantastiske tifoer gennem de sidste 17 år. Coloseum-tifoen med den døde løve, det vilde vestegnen tema, V for vestegnen etc. etc. - Alt sammen er noget der er plastret til med tusindervis af kroner og frivillige timer fra Alpha.

    - Er Alpha 100% stuerene? Nej.

    - Har Alpha begået fejl? Helt og aldeles sikkert

    - Skaber Alpha mere værdi for Brøndby end de tager i form af pyro-bøder? Definitivt ja. Ellers ville I ikke se dem til møder med Jan B og bestyrelsen. Og det er de facto en realitet, om man vil indse det eller ej.

    Jeg har svært ved at se, hvor dette skræmmebillede af en magtfuldkommenhed, voldsparat gruppe unge psykopater kommer fra, udover fra EB og BT. Og desværre har en hvis %-del af vores fans taget det til sig og netop gjort det til en os mod dem ting. Hvilket jeg stiller mig uforstående overfor.

    Jeg mener ikke, at man kan bare kan genopfinde en ny lignende stemningsgruppe. Den passion, dedikation, villighed til at lægge frivillig tid, penge og kræfter i vores klub og stemning, er ikke noget man bare kan finde eller købe. Enten så har man det eller også har man det ikke. Alpha har i +15 år vist, at de har det. Og mere til. Og jeg betvivler gevaldigt, at nogen vil kunne mønstre tilsvarende, skulle Alpha opløse sig selv.

    Jeg husker en udekamp for en 13-14 år siden i Odense, hvor Alpha boykottede. Kan ikke huske, om det var fingeraftryk eller hvad det var der gjorde det. Stemningen til den kamp (på trods af et proppet udebaneafsnit) var tåkrummende. Dybt pinligt, uengageret og vitterligt ligegyldig. Ingen kunne noget, ingen tog initiativ. Og folk stod i stilhed i næsten 90 minutter straight.

    Jeg håber, at Alpha vil kunne formå at gå lidt under radaren det næste stykke tid, indtil at shitstormen har lagt sig. For et Brøndby uden Alpha samt det de bringer til kampene, er bestemt ikke noget at efterstræbe.

    Så ja, jeg har ikke en alternativ løsning til dit spørgsmål. Jeg håber, at Alpha fortsætter deres engagement i vores klub, og formår at holde sig ude af spotlightet, så dem der kræver blod og offentlige henrettelser, kan falde til ro igen.


  • Jeg er ikke enig i at Alpha har en positiv brand værdi for klubben.
    I min optik har de, de sidste mange år ødelagt mere for BIF end de har skabt.
    Ja helt enig med at de skaber en stemning på lægterne, men tilgengæld jager de også andre fans væk. Børnefamilierne skal hver eneste søndag beslutte om de tør tage deres børn med på stadion. Alpha bestemmer alt på sydsiden og tillader sjældent at andre fans sætter stemningen på stadionet.
    Hvis vi ligger bøder for pyro og dårlig opførsel i året sammen kunne vi have hyret 300mennesker til at lave den samme stemning på stadionet hver eneste søndag.
    Alpha + fri sport har givet BIF et image som ballademagere, nakovrag og kontanthjælpsmodtagere. Jeg er selv fra Jylland og har været fan af BIF siden slut 80'erne. Og det har bestemt ikke altid været nemt, da BIF ikke betragtes som en positiv fodboldklub for størstedelen af danskerne i Jylland.
    Så snart med ser en annonce i avisen om fodboldballade behøver jeg ikke engang at åbne annoncen før jeg ved det er BIF fans igen. Hvis jeg som fans har det sådan, hvordan har andre danskere det så. Det er skræmmende at det til tider er direkte pinligt at være Brøndby fan og det er aldrig grundet præstationerne på fodbold banen, men altid grundet Alpha og fri sport.
    BIFs fans aka Alpha giver BIF et image der bestemt ikke gavner BIf.
    Hvis Alpha stoppede med at støtte BIF fra imorgen, ville det give plads til nye fangrupper.
    Alle ville igen turde tage på stadion hver søndag.
    BIF ville spare penge på pyro og ballade.
    BIF ville kunne skabe et nyt og bedre image i dk.

    I min optik kan Alpha enten begynde at opføre sig ordentligt, eller pisse af. De gør intet positivt for BIF som det ser ud lige nu.
    9 enige · 9 god kommentar
     
    • @Martin S. Jensen Selvom det her lyder som regions-racisme, hvilket bestemt ikke er tilfældet, så viser dit indlæg ganske tydeligt, at du netop er jysk Brøndby fan uden indblik i Alpha's enorme arbejde og værdi for klubben.

      At du så samtidig sætter lighedstegn mellem FS og Alpha viser netop, at du reelt ikke ved/forstår forskellen på de to. Og at det du ved omkring, hvad der foregår i fan-miljøet, kommer fra EB/BT m.fl.

      Der er intet galt i, at være jysk Brøndby fan, selvom jeg nu altid har advokeret for support your local team. Ikke at man behøver være født og opvokset på vestegnen, for at holde med Brøndby, men jeg har altid syntes, at der var noget smukt i, at følge den superliga klub, som er tættest på der du er fra.

      Som skrevet i mit indlæg overfor: Hvorfor skulle bestyrelsen, Jan B m.fl. overhovedet gide bruge tid på Alpha, holde utallige møder med dem, hører deres synspunkter og lade dem komme til orde, hvis de er så stor en kræft-svulst uden NOGEN FORM FOR BRANDINGVÆRDI for vores klub? Det kan man jo undre sig over.. Tvinger Alpha sig adgang til disse møder? Holder de en pistol for panden af Jan Bech? Jeg tvivler gevaldigt.

      Taler Alpha for samtlige mennesker, der står på Sydsiden? Selvfølgelig ikke, dertil er der simpelthen for mange mennesker med forskellige holdninger. Men de taler for dem, der følger holdet til samtlige kampe, hjemme, ude og i Europa. De taler for dem, der tager ned og støtter vores u15 hold i en indendørs turnering i Tyskland. De taler for dem, der skaber stemningen, bruger tusindevis af frivillige timer, kroner og kræfter på, at vi som klub har ėn af de mest legendariske endetribuner i Skandinavien.

      Så kan du mene, at det er unfair og tarveligt, at de som fans er mere værd end du og jeg. Og at dine synspunkter/holdninger er mindst ligeså vigtige. Der er klubben og Jan Bech jo bare åbenlyst uenige.

    Se 17 flere kommentarer

  • Chuck
  • Chuck   1. october 2022   

  • Mener klart Alpha er overvurderet. Hvis de 100 personer holdt op med at komme til kampene ville der lynhurtigt stå en ny capo og give den gas. I løbet af et par kampe ville der være fuld fart på igen. Men de kommer ikke til at give slip på deres magt så nemt.
    9 enige · 5 god kommentar
     
    • @Chuck Det er et gratis postulat, du kommer med. De folk der har dedikeret deres fritid, deres frivillighed og faktisk næsten det meste af deres liv til vores klub, er allerede i eller omkring Alpha. Hvis rub og stub blev væk for good, så tror du simpelthen, at der pludselig vil opstå en ny tilsvarende gruppe, der vil opgive familiefødselsdage, mærkedage, samt lægge arbejde/studie, så det passer ind i deres hobby, som er på fuldtid eller mere?

      Det har jeg oprigtig talt svært ved at tro på.

    Se 1 flere kommentarer

  • Alpha er da ikke Brøndbys stærkeste aktiv - sikken en omgang vås.... og selvfølgelig vil klubben da overleve hvis Alpha forsvandt på mandag.
    12 enige · 5 god kommentar
     
    • @Rasmus Stephansen debatopretter skriver ingen steder, at klubben ikke vil overleve, hvis Alpha lukkede og slukkede i morgen.

      Han skriver, at Brøndby's Brandværdi vil dale drastisk, hvilket er den skinbare sandhed, uanset om man vil indse det eller ej.

    Se 16 flere kommentarer

---


  • Stik din finger i et glas vand og træk fingeren op igen.. Der er altid nogen/noget der vil udfylde din plads.

    Skulle den nuværende modstand imod Alpha koste på stemningen så må vi tage den pris i en periode. Kan ikke understege hvor meget jeg sætter pris på deres stemningsskabende aktiviteter. Klubben og denne unikke stemning går hånd i hånd.

    MEN sponsorer i klubben køber ind på fællesskabet og atmosfæren, men vil ikke sættes i forbindelse med alt det andet den nuværende stemningsgruppe også står for..

    Hvis Alpha opløses vil det være et kæmpe tab, men Over tid vil alle kunne erstattes..

    Håber ikke fingeren bliver løftet fra glasset, men ender vi med det så er det 100% det vil blive fyldt igen.

    6 enige · 3 god kommentar

  • mp80
  • mp80   1. october 2022   

  • Der har uden tvivl været mange flotte tifoer gennem tiden, men pyro delen er på ingen måde i orden.

    De voldsomme scener der har været fremme en del gange på det seneste, viser i mine øjne at nogle ikke høre til ved vores kampe, om de er fra den ene eller anden fraktion er underordnet, det skal bare stoppe.

    Klubben og fansene bliver gang på gang straffet fordi nogle få føler sig hævet over klubben.

    Hvem kunne tage over og skabe stemning? Tja hvis de nuværende på sydsiden ikke fortsætter kunne jeg sagtens se man fik både drenge og piger fra MC på tribunen til at give den gas.
    3 enige · 2 god kommentar

  • AsbjornB
  • AsbjornB
    Betalende bruger
      1. october 2022   

  • Er jeg den eneste, som forestiller mig, at man kommer i helt utroligt bad standing (hos Alpha) hvis man tager en tromme og en megafon med på Stadion, og stiller sig på sydsiden - i tilfælde af at Alpha ikke vil støtte med stemning pga Blitzer?

    Hvem vil/tør være kendt som skruebrækker i Alpha's øjne?
    2 enige · 4 god kommentar

---

  • Alpha skal da være hjertelig velkommen til at forblive en del af klubben ..det kræver bare lige nogle ting ….de kunne starte med at rydde ud i egne række, derefter droppe pyro der uanset hvad man måtte mene er ulovligt…sidst og vigtigst så skal de tage kraftigt afstand fra al det lort der foregår blandt voldsidioterne og deltage aktivt i bekæmpelsen af disse …dette tror jeg bare ikke sker da de har begge hænder dybt begravet i pyro og vold
    7 enige · 4 god kommentar
     
    • @Brøndby 1964 IF godt vi har dig der kan sætte rammerne for, hvad Alpha skal og ikke skal for at forblive en del af Brøndby. Moralens vogter der aldrig selv har overtrådt et af riges love nogensinde i dit retfærdige liv.

      Aktive dans landet over har forsøgt konstruktiv dialog omkring brug af pyro til fodboldkampe, da de ved, at det er kommet for at blive. Men når beslutningstagerne er dinosauriske oldtidslevn, som til stadighed ikke har valide grundlag for, hvorfor at pyroteknik under ordnede forhold ikke skal være lovligt, så forstår jeg til fulde, at man følger sine egne veje. Ligesom jeg også forstår, hvorfor folk der nyder en bønne at ryge på, til stadighed gør det til trods for, at loven siger noget andet.

      Love er menneskeskabte. Og når menneskerne der har skabt dem er underfrankerede og kategorisk nægter, at revurdere en latterlig lov, så må folket protestere. Det ser du alle steder i verden. Eksempelvis i Iran nu her.

    Se 4 flere kommentarer

  • 19Magic64
  • 19Magic64
    Betalende bruger
      1. october 2022   

  • Hvis man fjerner Alpha, fjerner du også nerven i den helt speciale og unike stemning der er til vores kampe, og især på udebane vil stemningen blive helt anderledes og flad..!!
    -og naivt at tro andre straks vil træde til, og skabe samme stemning!!

    Dette ER en del af et brand, som Brøndby If er kendt for i det meste af verden.

    Fint man ikke synes Alpha skal have den magt de har, men at ikke anerkende den betydning de har, vidner om uvidenhed omkring deres arbejde..

    Vi kan kun appellere til at Alpha vil åbne mere op, hvilket de allerede har gjort, og selv få ryddet ud i de brodne kar..

    Ingen over klubben.
    3 enige · 3 god kommentar

  • ClausM
  • ClausM   1. october 2022   

  • Alpha skal bare ud af Brøndby, de ødelægger mere end de gavner og jeg fatter ikke at Brøndbys ledelse gider at bruge tid på dem, de har bevist gang på gang at de er udenfor pædagogisk rækkevidde.....
    5 enige · 2 god kommentar
     
    • 19Magic64
    • 19Magic64
      Betalende bruger
        1. october 2022   

    • @ClausM Nu er tingene lidt mere nuanceret end du gør det til..
      2 enige · 2 god kommentar
     
    • @ClausM i følge dig så skal alle ud jo.. Alpha skal ud, NF skal yd, Mads H skal ud.. Hvem må snart være med i Claus' lille hule?

  • Sunderland
  • Sunderland
    Top debattør
      1. october 2022   

  • Alpha kan erstattes fra dag 1. Hold nu op. Brøndby har ca17.000 på stadion, Vallys fik den højeste hyldest og der var ingen fra Alpha der hyldede ham. Alene på Sydsiden står der 5000 og de 80-100 kan erstattes. Alpha er da velkommen på tribunen, men at de er Brøndbys positive Brand er nok at stramme den. Brøndby IF er et Brand grundet først og fremmest store resultater over de sidste 40år, b.la Mester for blot 1 sæson siden( i øvrigt i en sæson med flere kampe uden tilskuere). I øvrigt en ny aktie opkøber( ja det er hvad en investor er) vil investere og lade klubben køre videre og ikke blande sig yderligere, ligesom 95% af andre investorer. Når den nye investor kommer, så fortsætter Jan Bech som Formand og CV som Sportsdirektør. Træneren er ikke sikker. På Merchandise og Sponsor-områder vil man se markant flere og dygtigere personer i klubben og spiller indkøb/salg vil blive på en højere hylde. 80-100 personer vil hverken gøre fra eller til. Men de mange Alpha personer der opfører sig ordentligt er altid Velkommen.
    7 enige · 4 god kommentar

---

  • Det er altså trist, weekend efter weekend, at se Alpha brænde de penge man har støttet klubben med af på endnu en pyrobøde
    5 enige · 1 god kommentar

  • Et alternativ til alpha? Hvorfor?
    Er vi bedre end dem. Hvem er gode fans? Hvem er dårlige fans?
    Er der folk der går over stregen på Sydsiden?....ja, og det er der osse på langsiderne, og på Craizy Daisy....og i Netto.
    Sladderbladene skal helst sælge en masse, derfor skaber de altid drama.....og en masse herinde er hoppet i .
    Skal jeg tage mine børn med på stadion? Jeeeez altså. Nej tag du dem med i cirkus.
    Sociale problemer findes alle steder, og forsvinder ikke med alpha væk fra Sydsiden.
    Hov, og hvad med Vallys-sagaen?
    Alle kan da hylde de spillere som de har lyst til, vi er vel frie mennesker. Ordenspoliti, nej tak!
    Tag på Vilfort Park, nyd individerne......og fællesskabet.

  • Det er et fint indlæg til debat, vil jeg starte med at sige.

    Jeg er dog ikke enig med trådstarter om, hvor stor betydning Alpha har. Jeg vil sige, at mange på Sydsiden kommer helt sikkert for at være med i den gode stemning, som der skabes der og når jeg hører argumenterne for, hvor vigtige Alpha er, får jeg ret ofte indtrykket af, at det er den stemning, mange kommer for i højere grad end den professionelle fodboldklubs resultater på banen. Det virker lidt som om, at man kommer mere for at hylde sig selv end reelt at støtte op om, hvad der er en klub i en konkurrencesport, hvor det alt andet lige må være målsætningen at vinde fodboldkampe og være så dygtig som overhovedet muligt. Ellers bliver det jo bare en social klub, hvor man mødes til en fest hver anden uge - og det er lidt det indtryk jeg nogle gange får af Alpha og støtterne omkring dem. Udgangspunktet for festen er naturligvis klubbens kampe, men derefter er det mindst lige så meget den fest, man selv skaber, der betyder noget, som spillet og resultaterne på banen. Og det er en af udfordringerne for mig, for stemningen gør det bestemt sjovere at være på stadion, men jeg kommer altså for at se en klub deltage i en professionel sport, hvor resultaterne på banen er det absolut vigtigste.

    Derudover er der så alt det, der åbenbart følger med, når man har med stemningsfans at gøre. Det er TOTALT UACCEPTABELT. Og nej, man kan ikke skabe sine egne love og så i øvrigt lade ANDRE betale bøderne for det, når man overskrider dem, bare fordi man er uenig med lovgivningen (pyro). Hvad fanden er det for en holdning?

    Det hele viser en gruppering, der i den grad har valgt at sætte sig over klubben. Og derfor vil jeg hellere undvære Alpha og alle dem, der støtter dem, end jeg vil have den vilde stemning på banen. Kommer der en dygtig investor ind, som får skabt resultater på banen, vil der altid komme nye fans til, for gode resultater tiltrækker fans. Det var i øvrigt det der gjorde, at BIF blev den mest populære klub i Danmark i sin tid.
    5 enige · 5 god kommentar

  • Fint nede på jorden opslag - jeg ser dog det meste en del anderledes.

    Der var grupper før Alpha og der vil komme grupper efter Alpha. Om det bliver på helt samme niveau vides ikke - men mindre kan også gøre det såfremt de dårlige historier forsvinder.

    Dermed ikke sagt, at de mange gode ting Alpha har bidraget med i så mange år ikke skal respekteres. Men på samme måde, som det kan forventes, at alle Brøndbyfans respektere det fine stemningsskabende og tifo arbejde Alpha har bidraget med, burde det kunne forventes at de respektere, hvor meget de dårlige historier rammer både klubben og de resterende fans

    For en investor tror jeg at de dårlige historier om Brøndby fans opførsel og enkelte af de bannere, der til tider har prydet Sydsiden, har haft en negativ indvirkning på lysten at investere i BIF.

    Jeg ville sådan ønske at grupper, som blandt andet Alpha men også andre, kunne/ville stå for at deres medlemmer levede op til klubbens stadionsreglement. For vi er vel alle stadig enige om at ingen er over klubben?

    Situationens alvor sættes jo i relief ved at Folketinget i dag har vedtaget første del af en lov praktisk talt kun møntet på vores stemningstribune og allerede nu inden detaljerne er på plads svines politikerne til for at den ikke er vidtgående nok.


    Jeg frygter, at de mange historier har presset politikerne og divisionsforenningen så meget at fremtiden kan se rigtig skridt ud for fodboldfans i Danmark.

    Min største frygt er tilstande som i PL hvor ståpladser er nedlagt og hvis man står op uden grund så smides man ud.

    Jeg tror at en del slet ikke forstår hvor mange fans, der er blevet skræmt væk af de dårlige historier.

    For ligesom flerklubsejere er grænsen for nogen, så ligger grænsen for en masse andre ved et bestemt antal forsider på aviserne omkring vold udført i den gule trøje.
    1 enig

---

  • Kære Frederik du skriver
    Derfor kommer man ikke udenom, at Alpha på nuværende tidspunkt er en utrolig vigtig del af vores brandværdi
    Der har du en pointe... Og jeg ved ikke om du er aktiv i fanmiljøet og i Alpha siden du skriver som du gør..
    De er nemlig en kæmpe del af vores brand, og desværre på den dårlige måde.
    Investorer, sponsorer, og folk der har været fans af BIF i mere end 20 år ser på Alpha som et kæmpe minus for klubben.
    Ja de er aktive på sydsiden, men pil de 100-150 mennesker ud og der er masser af andre der kan overtage.. Og vel og mærke overtage på den gode måde.
    Jeg syntes klubben er ALT for konfliktsky over for Alpha, og syntes samtlige medlemmer skulle have 5 års karantæne for alt fodbold.
    De bidrager med intet positivt. Og klubben have en meget højere værdi for alle andre i og omkring klubben hvis de ikke var tilstede.
    De 100 mennesker ville hurtigt blive afløst af 1000 rigtige fodboldfans.

  • Stor tak til Alpha for gårsdagens indsats, hilsen til Ohi var smuk, smukkere end pyro og meget andet, sådan kan det også gøres og helt uden masker.Tak for det...





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner