Fodbold live resultater




Handler det om en spiller, gu gør det ej

Skrevet af Sorteslyngel, 6. september 2022

Under den overskrift, vil jeg undlade at nævne spillere ved navns nævnelse undtagen Wass. Grunden til det er at jeg mener, at den retorik der udspiller sig på sociale medier har været undervejs og være eskaleret længe. Dette er dråben, der får det til at flyde over. Det er en nuance, der ikke fylder meget i debatten. Men,

"Langsiden" er fed up!

Vi, os almindelige fans er "fed up" over en eller enkelte grupperinger, som stjæler dagsordenen og sætter sig selv over klubben, enten via vold, trusler, hærværk, fyrværkeri eller generel utrygskabende stemning og nu også udskamning ef en enklet spiller. Sidst vi så sådan et lavpunkt, var da der blev buuet af Wass, da han i sin ungdomskådhed begik en fejl eller 3 på banen. Måske den sorteste tid i forhold til fanbehandling af en enkelt spiller i Brøndby.

Vi har fået nok af ikke at kunne gå til kamp med vores børn, vi har fået nok af afrevet stolekast på banen, vi har fået nok af hætteklædte "fans" der stormer ind igennem indgangene, vi har fået nok af fyrværkeri, der giver klubben bøder, vi har fået nok af vold, trusler og hærværk, før under og specielt efter kampene. (forleden stjal en Brøndby fan flere FCK trøjer i et S-tog, ”I mean how low can you get”).
Og nu har vi fået nok af forskelsbehandling af en ny spiller.

Undskyld, det er blevet pinligt at være Brøndby fan, på arbejdet og i sociale sammenhænge, da en enkel eller enkelte grupperinger stjæler dagsordenen for deres egen vindings skyld, med vold, trusler, fyrværkeri, hærværk, og denne sag med hadbeskedet gør det bestemt ikke bedre.

Den eller de grupperinger forstår åbenbart ikke hvilken skade de gør, min søn bliver nok ikke Brøndby fan, da jeg simpelthen ikke føler det er trygt nok til at tage ham med til kamp, hvor han kan opleve fællesskabet. I stedet hænger han ud med FCK børn og deres forælder og bliver....?! Hvor det i Parken er trygt, så længe man ikke tager til en Brøndby kamp i Parken.(Som deres forælder fortæller). 

Jeg tror i dette tilfælde, med udskamming og endnu mere sindssygt hadebeskeder af en ny spiller, er det seriøst pinligt og skadeligt for både BRØNDBY og den enkelte spiller, og dette kan potentielt medføre at andre kommende dygtige spillere, vælger os fra, da de ikke vil til det galehus. Man sidder næsten med følelsen af at det har været koordineret og dernæst med følelsen af, hvad bliver det næste. For pinlighederne stopper bare ikke og det har det ikke gjort længe. Der er grundlæggende et skel imellem den almindelige fan og hardcore grupperinger/en der bliver større og større og dette opgør har været undervejs længe! Dette udmønter sig i denne sag.

Hvis man vælger at ytre sig, er man en internet kriger, der ikke har carte blanche til at komme med noget som helst, da man ikke står på stadion uge efter uge. Ok fair nok, men skal man være på stadion uge efter uge for at være fan, med børn, hvor man ikke føler sig tryg, pga dig og din gruppes optræden? Det bider sig lidt i halen der....

Den hårde retorik kommer af "langsiden" siger fra, over den dagsorden der bliver tvunget ned over dem af hardcoregruperingerne/en. Vi vil ikke være med til at uskamme en nylige indkøbt spiller. Punktum. Det vil vi ikke.

I kan tage dagsordenen og gøre det et trygt sted at være. I kan tage dagsordenen byde en spiller velkommen, I kan dagsordenen ved at lade være ved at begå hærværk, I kan tage dagsordenen ved ikke at udøve vold, I kan tage dagsordenen ved at lade være med at lave stormløb mod endda EGET stadion, I kan tage dagsordenen kan lave god stemning, hvor nye fans og gamle fans føler sig velkommen. 

Klubben har fejlede i denne sag. De har været alt for lang tid om at frasiget sig et ansvar for vold, trusler og hærværk, for lang tid om at give karantæner og har grundlæggende set passivt til. Det håber jeg på ændrer sig, specielt når det går ud over deres eget personale. For vi skal det her til livs, så hardcore fans og almindelige fans er sammen og man er stolt af at være sammen, som Brøndby fans!

Iøvrigt bør vi alle klappe i et minut, i det 7. minut på søndag, hvor nummer #7 spiller for første gang på Stadion, som hylst for at en tidligere FCK fan, har set lyset og har valgt Brøndby og vores fællesskab til! <3




Deltag i diskussionen




  • Godt skrevet! Jeg er meget enig i dit synspunkt. Og også selv far til to drenge, som slet ikke får den introduktion til Brøndby, som jeg havde håbet på - det er simpelthen ikke sikkert nok.

    Du skriver også, at spillere måske vil vælge os fra. Vi får jo indimellem nogle unge drenge fra FCK til vores ungdomshold. Jeg har selv tænkt på, om det mon kan påvirke nogle af dem i deres valg. Så risikerer vi også at gå glip af fremtidige gode spillere til holdet og indtjening ved salg. Jeg kan i hvert fald godt forstå, hvis forældre er lidt tilbageholdende ift. at sende deres børn til en klub med så rabiate fans. Og jeg er med på, at de skaber stemning, men det kan andre også gøre - uden at begå vold, hærværk og voksenmobning. Mange af mine drenges venner er FCK-fans, og jeg insisterer på, at man selvfølgelig sagtens kan være venner med dem, og at de ikke er dumme, bare fordi de holder med FCK. Så er det lidt svært at forklare, hvorfor en spiller som Vallys bliver budt velkommen på den måde… Pinligt
    11 enige · 9 god kommentar

  • fabi
  • fabi   6. september 2022   

  • Hehe det er simpelthen udskamning. At nogle fans syntes at han med sine uheldige kommentarer for omkring 2 måneder siden skal gøre sig fortjent til en hyldest, som fenerbachen er.

    Det er sgu lige overdrevet nok. Du nævner wass, som et eksempel på en forfærdelig tid. Det er jeg helt enig i, fordi det tydeligt gjorde wass dårligere i kampen, da han kunne mærke fansene var imod ham. Det samme skete med mike jensen, anders randrup og sebulonsen imod OB da han kom ind i stedet for wass. Men dette sker ikke fra de stemningsaktive, fordi de er igang med at råbe og synge af deres lungers fulde kraft. Dette sker fra jer såkaldte langside fans, der kollektivt laver et suk, brokker jer, osv.

    Dette her med Vallys bliver blæst helt ud af proportioner.

  • Flot skriv som jeg er meget enig i og har nemt ved at identificere mig med - eftersom min 13-årige datter desværre ikke ønsker at komme på stadion grundet dårlige oplevelser på stadion og via tv-billeder hun har set.
    6 enige · 5 god kommentar

  • Saesonkort
  • Saesonkort
    Betalende bruger
    Top kommentator
    Top enige
      6. september 2022   

  • Jeg sidder på langsiden og har gjort det siden den blev bygget - og før det OBS-tribunen.

    Jeg har det stramt med klubben og alle de rødhatte-fans, som har travlt med at gøre Vallys til et offer! Ingen udover Vallys ved hvor mange eller få hadebeskeder han har modtaget. Er det 1, 2 eller 5, så er det efter min mening ensomme ulve, som verden ikke kan gardere sig i mod.

    Vallys har nu en unik mulighed for at bevise sig. Ikke kun for Niels Frederiksen, men også os mange fans som har set og hørt hans udtalelser. Vallys er ikke et offer! Det er ikke synd for Vallys. Vallys har fået den bedste kontrakt siden Jan Kristiansen og tjener til sit levebrød som professionel fodboldspiller.

    Vallys skal bare bombe FCK tilbage til stenalderen i et derby og gøre sig fortjent til vores gunst.

    Luk nu røven og lad os fans være fans uanset holdninger og adfærd, så længe vi er inden for lovens rammer.
    3 enige · 2 god kommentar
     
    • Peps
    • Peps
      Betalende bruger
        6. september 2022   

    • @Saesonkort
      Det er jo så lige præcist den attitude vi er mange der gerne vil væk fra. Du skal IKKE bestemme om der er nogen der skal “lukke røven” Det er en kedelig tendens, som desværre sniger sig ind i diverse tråde, at man skriver sådan.
      6 enige · 3 god kommentar

    Se 3 flere kommentarer
     
    • 19Magic64
    • 19Magic64
      Betalende bruger
        6. september 2022   

    • @Saesonkort Forstil dig du startede på nyt krævende job, og det første du skal forholde dig til er en masse hadbeskeder!

      Og når JBA, klubben og spillere sammen går ud og støtter Vallys, og tager afstand fra miseren, er ens moralske kompas sgu' i stykker, hvis man stadig synes det er ok..

      Fint hvis folk ikke vil juble eller synge med på hans sang, men det andet er sgu' for langt ude!

    Se 7 flere kommentarer

---

  • Godt skrevet! Jeg kan desværre ikke være på stadion på søndag, da jeg er på familiebesøg i Jylland. Men jeg skal naturligvis se kampen, og jeg (og sønnike) vil naturligvis sidde foran skærmen og klappe i et minut i det 7. minut.
    Velkommen Vallys!!
    4 enige · 4 god kommentar

  • jeffchr
  • jeffchr   6. september 2022   

  • Jeg er dybest set enig med dig Sorteslyngel... Jeg er pisse ærgerlig over at jeg som en mangeårig fan stort set ikke kan få min og andres mening om en spiller igennem. Jeg mener faktisk at Vallys er velkommen i klubben, hvorfor kan jeg ikke ytre min mening og lade ham føle sig velkommen. Hvorfor er det sådan at en beskeden gruppe fan skal bestemme over hvordan en spiller skal modtages. Dette er en helt igennem ultrakonservativ og dinosauragtig tankegang. Nogen fans er åbenbart elite fans og så er der pøbelen som skal danse efter en pibe andre har har tændt. Når det er sagt, så mener jeg faktisk at vi er heldige i at have fangrupperinger som Alpha o.a men faren i det er jo at de kan misbruge magten så at vi andre fjolser og mere dødelige ikke bliver hørt. Så mener jeg at det er helt håbløst at andre fans bliver udskammet fordi vi ikke er så fundamentale i vores tilgang og holdning til det at være BIF fans. Tænk nu over kære Alpha over hvad det er I har gang i. Vil I virkelig risikere at sætte jeres respekt og virke på spil fordi I ikke gider lytte til hvad der sker blandt andre fans. Jeg kender mange, som i mange, fans der ikke har lyst til at stå mål for de fundamentalistiske holdninger og ytringer som nogle bringer til bords, dette er blot en bøn.. Vi vil ikke være jer foruden, og I kan ikke eksistere uden os, vi er alle en del af BIF, lad os blive ved med det og så tage debatten hvor vores andres mening også bliver hørt... Forza BIF, Sydsiden, Alpha og alle andre fans i Brøndby...
    8 enige · 8 god kommentar

  • Hvis vi nu leger, at vi tager hele situationen med Vallys ud af ligningen for ikke at mudre billedet - og for at skabe en åben debat, så er min holdning efterhånden også, at de dårlige sager er blevet for mange, for voldsomme og for ødelæggende for fanmiljøet som et inkluderende fællesskab i vores klub. Jeg ved ikke hvordan vi løser det, men noget må gøres nu, for ellers, hvilket jeg er enig med Sorteslyngel i, er jeg bange for, at klubben mister fødekæden af nye (moderate) fans, fordi deres forældre (os, de gamle fans) simpelthen ikke tager dem med. Hvad der skal gøres og hvordan, har jeg ikke forstand på, men det skal være på en måde, hvor der er plads til alle, der kan opføre sig ordentligt. Både dem, der bringer stemning, sang og fest på sydsiden og dem med Påskebrødtrøjen og de høje tindinger og lidt for gamle bandeord, der sidder på sin faste plads gennem 20 år på langsiden med barnebarnet ved sin side. Jeg ved godt, at ingen skal tages til indtægt for, hvad nogle få ballademagere gør, men jeg (og jeg kan jo kun svare for mig selv) bliver i hvert fald både ked af det, skuffet og skamfuld, når jeg igen og igen skal se, læse og høre om, at nogle utilpassede personer udøver vold og hærværk i vores stolte fodboldklubs navn og farver. Når man som fan gennem mange år identificerer sig så meget med sin klub som mange af os gør, så føles det som et overgreb, når der er nogle få, der tager os som gidsler med deres dårlige opførsel. Vi fans kan så mange gode ting og dem skal vi fremhæve. Så lad os stå sammen og gøre mere af det, tage afstand fra dem, der laver kriminalitet i klubbens navn, og vise vores gode værdier for alle, der vil lytte.
    3 enige · 4 god kommentar

  • fed up, ellers lyder det som om vi har spist for meget flæskesteg. Altså, det har vi også, men det er nok ikke det du mener :-)

    Men du har fuldstændig ret.
    3 god kommentar

---

  • jeffchr
  • jeffchr   6. september 2022   

  • Glemte lige en lille pointe.. Min dejlige dreng spiller U13. Han har over 2 somre været til sommertræning i KB. Jeg kørte ham 2 gange 14 dage til Frederiksberg hvor han kunne træne med de de skønne og dejlige KB unger. I Juni måned var han i London med KB med de samme børn til en international turnering. Han er nu i et fast træningsforløb med BIF U 13 talent og det er meningen at han på sigt bliver fast BIF spiller. Han undrer sig noget over al den virak som dette her har afstedkommet. Hans far har nemlig lært ham at fodbold er et fantastisk holdspil bygget på respekt og gensidig holdånd. Vi elsker at komme på stadion, har gjort det i mange år og vil gerne blive ved med det. Nu spørger han om jeg tror at han kan risikere at få den samme behandling hvis han en dag løber ind foran Sydsiden. jeg vil jo gerne sige til ham at vores fans er helt specielle og aldrig kunne drømme om at dømme ham ude fordi han har spillet med drengene fra Frederiksberg, har jeg ret og hvad skal jeg svare ham ???
    2 enige · 5 god kommentar
     
    • @jeffchr Du skal svare at modgang skaber karakter.

    Se 1 flere kommentarer
     
    • Mixt
    • Mixt   6. september 2022   

    • @jeffchr At 99% af folk på lægterne vil elske at se ham give den gas for Brøndby - og at vi nu arbejder på at få resten til at forstå, at fodbold ikke behøver at være en religion.
      2 enige · 1 god kommentar

  • Jeg er ret i enig i dit indlæg og der er stor forskel på, at være skuffet over en transfer, kritisere en spillers kamp og så det had man læser om. Personligt synes jeg det er respektløst og modarbejdende overfor klubben, hvis man bruger fyrværkeri uden tilladelse og dermed giver klubben store bøder. Det er simpelthen for torskedumt. Hvad angår den vold, hærværk osv. så må vi som fodboldfans indse, at der stadig er problemer med dem man engang kaldte hooligans.

    Interessen for vold forbinder de her folk med fodbold, da det er en stamme agtig ting, hvor man kæmper mod de andre. Og vi ved alle, at følelserne i fodbold kan blive store, så det er vigtigt at vi bruger dem konstruktivt og positivt. Jeg ved det lyder mærkeligt, men de fans som har det svært med, at opføre sig ordentligt burde være med til en masse events, hvor de kan lære at man få meget mere ud af, at gøre positive ting end alt det negative. De fans er ofte ekstremt passioneret og det handler måske om, at de skal lære og dirigere deres passion mod positive ting for klubben og ikke alt det der egentlig modarbejder alt det positive, som er opbygget over tiden.

    De mennesker, som vil slås eller har problemer med vreden burde altså bare melde sig ind i noget kampsport og få de ting ud der. Der kan de ligesom også gøre det lovligt. Jeg forstår det simpelthen ikke, men det kan være en af jer andre kan forklare mig, hvorfor det er sådan...

    Jeg synes det er en fantastisk ide med, at give Vallys et minuts klapsalver i det 7. minut til næste kamp. Jeg skal være ærlig og indrømme, at jeg var en af de kritiske røster omkring Vallys handlen, men det var nu primært pågrund af hans pris. Jeg har skrevet, at jeg hellere havde set noget eksotisk og udenlandsk end en FCK fan som jeg skrev. Nu er han i klubben og så er det egentlig ligegyldigt. Selvfølgelig skal han støttes og der er nu stor forskel på, at være en fan og så en type som Boilesen, der vel er ret hadet af alle BIF fans. Det kommer nok lidt an på historikken og udtalelserne gennem tiden. Jeg synes slet ikke man kan proppe Vallys ind i sådan en debat, der egentlig handler om tidligere FCK spillere til BIF. Det er simpelthen gået over gevind og jeg synes det er et godt initiativ du kommer med her, for vi alle ved en glad fodboldspiller altid spiller bedre. Så Vallys skal have den varmeste velkomst sammen med de andre spillere.

    Vi kan alle være irriteret over spillet, fejlafleveringer osv og vi alle brokker os nok, men i den her tid skal vi støtte op om holdet så meget vi kan og sige kom igen istedet for suk, brok og hadefyldte udtalelser. Undskyld min lange kommentar :-)
    3 enige · 2 god kommentar
     
    • Laasss
    • Laasss   7. september 2022   

    • @BrianGideon vil prøve at give dig et svar på det ene spørgsmål, men deltager ikke yderligere i debatten, så svare ikke på yderlige indlæg i denne tråd.

      Når man har stået i situationer, hvor livet og førlighed er på spil, og man gør det sammrn. Skaber det et bånd i mellem mennesker, som kun mennesker der har prøvet det forstår.
      Det kan ikke opnås ved hjælp af kampsport, for det er ikke volden der er drivkraften det er ven og fælleskabet der er.

      I selve gadekampen er det adrenalinen, samme årsag folk feks springer i faldskærm, for den handling giver ikke mening, men mange mennesker over hele verden gør det hver eneste dag alligevel.

      Alpha og alle andre er i deres gode ret til ikke at synge en Fenerbache, og tror ærligt talt, at Vallys er mand nok til, at han ikke bryder sammen over en manglende sang.
      Ellers er hans phsyke da satme i ualmindelig skidt forfatning.

      Had beskederne er noget andet, det er personligt. Men lur mig om det ikke er nogle personer der lever på nettet, der lige er blevet grebet af stemningen.
      Lige som det plejer at være.

      Det uofficielle miljø drejer sig om menneskelig relationer, altså det stikmodsatte end at Trolle på nettet og true folk der.

      Så tror altså folk skal hetze internettet og den type mennesker med for lidt menneskelig kontakt det har skabt.
      I stedet for det uofficielle miljø for beskeder Vallys har fået.

      Tror i øvrigt bare han gør som alle andre mænd gør.
      Vender og bruger det kontruktivt til vrede og motivation.
      Så det bliver til jeg skal fucking vise dem de tager fejl.

  • Rasmus Stephansen
  • Rasmus Stephansen
    Betalende bruger
    Top debattør
    Top gode
      6. september 2022   

  • Tak for et godt indlæg - jeg er enig i stort set det hele - Rigtig god ide med klap salver i det 7 minut. Jeg tror vi står ved en skille vej hvor der er behov for at klubledelsen træder i karakter. Mon en ny investor vil investerer i en klub med Hooligan udfordringer ??.Jeg håber vi kan komme de uheldige episoder til livs så alle fremover vil føle sig trygge/glade ved at besøge stadion, uanset alder osv. men også uanset trøjefarven...!
    1 enig · 2 god kommentar

  • Nu er der åbenbart også en flok kvajpander med Brøndbytrøjer på, der er rejst ned for at tæske FCK-fans i Dortmund. Nu må det simpelthen stoppe!! Det er jo gået helt over gevind :-(
    3 enige

---

  • preben
  • preben
    Betalende bruger
      6. september 2022   

  • Helt enig, den del af fan flokken skal skæres helt væk og så skal vi jo ikke glemme at Alpha selvfølgelig selv bestemmer hvilke spillere de vil hylde og hvornår,
    men det er også klubbens ledelse der helt suverænt beslutter hvornår spillerne skal stå til rådighed for tosser der mangler indhold og liv og derfor selvudnævner sig til autoritet, den
    er falsk og eksisterer kun i deres egen fantasi. Disse fans har lige så meget autoritet og er lige så vigtig som enhver anden tilskuer der overværer kampene, hverken mindre og slet ikke mere.
    Og det var måske på tide at spillerne fik lov at sige tak for støtten og kampen til alle hele vejen rundt, der er børn og unge på alle sider af stadion, der alle vil kunne huske når de har “hilst “på spillerne !
    3 enige · 2 god kommentar

  • Uka
  • Uka
    Betalende bruger
      6. september 2022   

  • Spot on. Det ærgerligt, at det mere er vores fans dårlige opførsel, end holdet der bliver skrevet om i medierne. Især når 99% af alle Brøndby fans incl. Alpha , opfører sig ordentligt og bare vil se en god kamp med en fed stemning.
    6 enige · 3 god kommentar

  • Mixt
  • Mixt   6. september 2022   

  • Super godt skriv, spot on!
    Polemikken omkring Vallys blev for mig dråben, der fik bægeret til at flyde over oven på en uendelig lang række dumheder, som du meget fint opsummerer. Jeg er “fed up” af de få tosser, som slet ikke fatter, hvor meget skade de gør på klubben både her & nu og på den lange bane
    5 enige · 1 god kommentar

  • Fantastisk skriv! Jeg kunne ikke være mere enig med dig.
    Det er desværre mere ofte at der bliver sat fokus på de dårlige ting, og at vi som fans bliver sat i bås med de andre som ikke kan finde ud af det.
    Man bliver jo snart mere overrasket, når der ikke er noget i nyhederne efter en Brøndby kamp, om ballade eller andre ting.
    Brøndby IF er Danmarks smukkeste klub,
    Men den måde nogle af spillerne er blevet behandlet på, er under alt kritik i mine øjne. Det burde slet ikke finde / have fundet sted.
    5 enige · 4 god kommentar

---





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner