Fodbold live resultater




Hellere en trodsig træner end det totalt modsatte

Skrevet af Solz, 24. august 2023

Der er desværre nok en grund til at kun Laudrup og Zorniger for alvor har kunne styre os i løbet af de seneste 24 år. Som Brøndby har været drevet siden årtusindskiftet, der har vi haft brug for ekstra stærke trænere, der selv kunne føre klubben i en retning. Klubben haltede allerede under Hareide, selvom han dog nåede at vinde et mesterskab i den sæson, hvor Køhlert tog over til sidst. Jeg tror kun at usædvanligt dygtige og stærke trænere med en klar filosofi for alvor kan rykke Brøndby. 

Jeg vil så gerne have, at Jesper Sørensen modbeviser min skepsis, men indtil videre har han ikke formået det. Det handler ikke bare om resultater, så vinder vi de næste tre kampe, vil jeg sandsynligvis stadigvæk være skeptisk. 

Jesper Sørensen er et kæmpe sats, som man vist skal være CV for helt at forstå. JS er klubben og CV's mand, hvilket kan være fint for CV, hvis han ikke bryder sig om modspillet fra en stærk træner, som CV havde i Ståle dengang i FCK. Vores klub er enormt stor i alle mulige sammenhænge og der skal altså noget ekstraordinært til.

 

I dette årtusind har vi haft to særdeles stærke trænere, der ikke var bange for at sige deres mening. Såvel Laudrup som Zorniger vidste præcis hvad de ville og på hver deres måde skabte de en eufori og en elektrisk stemning, som man bortset fra deres perioder i klubben, skulle tilbage til 90'erne for at finde magen til. Såvel Laudrup som Zorniger havde en klar plan, som de holdte sig til lige fra starten, selv om vi fra starten ikke bare kunne købe en masse spillere til dem, tværtimod måtte de i starten nøjes med meget få forstærkninger.

I Laudrups tid var det så grelt, at vi i en lang periode måtte satse på Karsten Johansen og Peter Foldgast i angrebet, da der skulle tjenes penge, før vi kunne hente nogle nye og måske derfor var marginalerne i flere tilfælde ikke med os, da vi ellers minimum i Laudrups tid spillede lige op med FCK, og først fik mesterskabet i Laudrup tredje forsøg, hvor både Skoubo og Elmander var kommet til.

Det skal retfærdigvis med at Laudrup overtog et mesterhold, men også et hold der havde levet højt på Mads jørgensen og Peter Madsens fantastiske sæson, mens det hold Zorniger overtog jo fra starten havde bla Pukki og Wilczek.

 

Ofte får mange det til at lyde som om, at stakkels Jesper Sørensen ikke har meget kvalitet at gøre godt med, mens jeg mener JS har fået fine vilkår. Han havde til at starte med en plan, som han jo som bekendt måtte ændre, efter vi i flere kampe i lange perioder var under belejring i eget felt og havde lidt ydmygende hjemmebanenederlag mod Viborg og Randers. 

 

Jesper Sørensen ville noget nyt med vores hold og den slags tager tid. Min pointe er bare at da f.eks. Laudrup og Zorniger tiltrådte, der ville de også noget helt nyt, hvilket mere eller mindre viste sig holdbart fra starten. JS er nu blevet pragmatiker, fordi han vil redde sit job, hvilket vel egentlig er fuldt forståelig, men hvor efterlader det Brøndby? 

 

Vi har været igennem en lang periode med spareøvelser og jublede naturligvis alle over et mesterskab vundet på en god defensiv og omstillinger. Vi var blevet nemme at imponere og især den lange mesterskabstørke og klubbens dårlige økonomiske forudsætninger gjorde, at vi var fuldstændig i ekstase, efter et mesterskab vundet på kontraspil. 

 

På mange måder minder vi pt lidt om de FCK og FCM- hold, der i årevis havde succes med fodbold, der var relativt kedeligt at se på, altså bortset fra, at vi ikke har succes. Det får vi forhåbentligt med tiden, men er vi overhovedet interesseret i at spille kedelig fodbold og ville vi fans for alvor kunne begejstres over den slags bold i længden? Jeg tror det ikke. 

 

I Brøndby skal man først og fremmest vinde, men det skal vel være ved at spille fremadrettet underholdende fodbold. Det kan jo også være vi på et tidspunkt skal spille 433 eller 442, men for mig at se har succes og flot fodbold ikke nødvendigvis meget at gøre med om man spiller med to eller tre stoppere. Det er udtrykket, spillestilen og helt generelt helheden, der tæller.

 

Vi bruger sindssygt mange penge, så egentligt burde det være muligt at bygge noget stort op. Noget stort betyder også at begejstre publikum med flot fodbold. Lige nu spiller vi primært tætte opgør og qua kvaliteten hos vores spillere, der tror jeg da vi kommer til at vinde væsentligt mere end vi taber. Hvis vi fremover skal spille sådan, så tror jeg kun vi har chancen for mesterskabet, når de andre store har svage sæsoner. 

 

Vi kan næppe lokke Laudrup tilbage, men hvis vi har den mindste chance, så giv ham det han vil have. Det er ikke på cheftrænerposten der skal spares. Det er nemmere at få spillere og fans til at tro på tingene, desto mere et solidt valg man vælger som cheftræner.

 

Sporadisk har vi set fremgang, men der mangler godt nok meget. Jesper Sørensen har i min optik denne halvsæson til at få styr på tingene. 

 

 




Deltag i diskussionen




  • Solz
  • Solz   24. august 2023   


  • Brøndby85
  • Brøndby85
    Betalende bruger
      24. august 2023   

  • Laudrup og Zorniger havde også deres fejl. Laudrup slagtede mesterholdet fra 2002, da han kun troede på sine egne ideer. Det var en kæmpefejl at fyre Stefan Rasmussen og Krister Nordin - med dem på holdet var vi blevet mestre i 2003. Laudrups kispus med Per Bjerregaard i foråret 2006 var heller ikke kønt.

    Zorniger havde ikke en plan B, og det gennemskuede modstanderholdene. Lidt flere kompromiser, og vi var også blevet mestre i 2018.

    Helt overordnet betragtet kan det være svært at se, at tingene vender, før det bliver synligt for langt de fleste.
    2 enige · 2 god kommentar
     
    • @Brøndby85 AZ var fantastisk og det med manglende plan b, skyldes manglende spillere. Det handler ikke om modstanderne læste ham, da havde havde materialet slog de dem alle og var vidunderlige. Der var ikke ret meget rotation fordi de næstbedste spillere var ikke gode nok på det tidspunkt. AZ mistede bl.a. Nørgaard, Rønnow, Mukhtar osv. med de midler klubben har, ville han kunne skaffe Brøndby langt bedre resultater end vi ser nu og med underholdende resultater. JS har en meget dyr trup og det ser man intet af på banen, igen klar plan og udvikling. Under AZ var der mange spillere , som flyttede sig vildt også de yngre.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 2 flere kommentarer
     
    • Solz
    • Solz   24. august 2023   

    • @Brøndby85 - Jeg mener Laudrup reddede os dengang, og synes ikke det var en fejl at gå af med Nordin, men den anden du nævner erindrer jeg ikke lige på stående fod. Med Dalgas og Baggers skader kan man sige det var ærgerligt at der var sorteret en del angribere fra ved Laudrups ankomst, men på den lange bane vandt vi mere, end vi tabte på de valg, der gav plads til talenter. Synes det var fair Laudrup smuttede og det var en af mange fejl Bjerregaard pludselig begik flere og flere af. Laudrup var ikke skyld i den efterfølgende nedtur, den kom bare senere, da Laudrup klarede det så flot, selv om klubben ikke længere fungerede ordentligt. Sådan har det nærmest været siden dengang og derfor tror jeg at man har brug for ekstra stærke og modige trænere.

      Zorniger kan vi godt blive enige om fuckede op til sidst, men han vidste i hvert fald hvad han ville og havde en klar spillestil. Zorniger undervurderede betydningen af at have danskere og egne talenter med på holdet, men det var jo trods alt nok fordi han var ekstremt ambitiøs.

      Tror simpelthen ikke vores klub fungerer fint nok. Derfor tror jeg kun en særdeles stærk træner med en klar filosofi kan få os tilbage for alvor.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 2 flere kommentarer

  • del Piero
  • del Piero
    Betalende bruger
      24. august 2023   

  • Det Brøndby mangler er ikke en stærk træner, som kan sætte en klar retning. For så skifter retningen og strategien hver gang vi skifter træner.

    Vi mangler derimod en stærk ledelse, bestyrelse og ejerkreds til at udstikke en afklaret strategi med en tydelig rød tråd mellem MC, indkøb, salg, spillestil og valg af træner.
    5 enige · 3 god kommentar
     
    • Solz
    • Solz   24. august 2023   

    • @del Piero - Jeg er ikke specielt uenig, men så længe det sejler, som det gjorde i Bjerregaards sidste tid, fra omkring årtusindskiftet, og mere eller mindre har gjort lige siden, så er en stærk træner eneste mulighed, hvis vi skal tilbage for alvor, som jeg ser det. Vi er dog som sagt ikke specielt uenige, men vil da uanset hvad til enhver tid foretrække en stærk træner, der tror på sig selv og egne ideer, hvilket normalt godt kan lade sig gøre, selv om klubben har en klar strategi. Alt det andet er jeg enig i. Jeg synes bare ikke der er noget som helst der tyder på, at klubben har tænkt sig at sætte en klar og tydelig retning.
     
    • Lasse P
    • Lasse P
      Betalende bruger
        25. august 2023   

    • @del Piero Enig i det du skriver, bortset fra at det ene ikke behøver udelukke det andet. I min verden har vi brug for begge dele. Så kan vi til gengæld også byde PSE op til dans på den lange bane.
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @del Piero Helt enige. Brøndby bliver ikke et vedvarende tophold, før dette sker.

  • ''I Brøndby skal man først og fremmest vinde''

    Den præmis vil jeg gerne udfordre. Man hører det hele tiden, men det passer ikke:

    - Vi har lige haft en demonstration på et halvt år, og noget det lignede en eksistentiel krise. Og det var ikke på grund af manglende sejre. Og i det dokument der endte med at skabe fred står der intet om at BIF først og fremmest skal vinde.

    - Diverse grupperinger sendte for nogle år siden et åbent brev hvor der lettere omskrevet stod at man skulle slappe lidt af i jagten på sejre.

    - Der var masser af folk på stadion fra 2004 til 2021, selv om vi ikke vandt noget som helst (ok, der var et par pokalsejre).

    - Folk strømmer stadig til stadion, men det er ikke ligefrem sejre vi vælter os i.

    - Jeg kan huske La Rambla efter vi røg ud til Barcelona. Nederlaget blev ikke just taget så tungt.

    - osv

    Jeg vil vove den påstand at sejre er ret langt nede på listen over hvad der er vigtigt i BIF.
    2 god kommentar
     
    • Solz
    • Solz   25. august 2023   

    • @Porstmand Per - Uagtet om du eller forskellige grupperinger ikke synes det er så vigtigt om vi vinder, så handler vi løs for lånte penge, mens vi har en målsætning om europæisk gruppespil hvert år, hvilket nok også er nødvendigt for at få økonomien til at hænge sammen.
      1 enig · 1 god kommentar
     
    • GARFIELD
    • GARFIELD
      Top kommentator
      Top gode
      Top enige
        27. august 2023   

    • @Porstmand Per

      Ikke sandt, vi blev dansk mester i 2005 med Laudrup.

      Igen i 2021

---

  • Selvom at dit indlæg er velskrevet, og mange af dine pointer er valide, så orker jeg ærlig talt ikke at gå ind i endnu en debat om vores træner.

    Lige pt. virker det til at vi kun kan debattere 3 ting:

    - Skal Jesper fyres?

    - Hvorfor er CV så dårlig til indkøb/skal Carsten fyres?

    - Hvorfor spiller Schwartau ikke mere end han gør?

    Det er de 3 samme emner der bliver bragt op, uge efter uge.

    En enkelt ting jeg dog synes, du bør have med i din ligning, når du sammenligner ML, AZ og JS:

    ML havde kun én reel rival i ligaen. Alle de andre hold var ikke en trussel.

    AZ havde to reelle udfordrer i fck og fcm. Alle de andre hold var ikke en trussel.

    JS har som jeg ser det fire potentielle udfordrere i fck, fcm, fcn og nu også agf.

    Meget er sket med superligaen de sidste par år. Der er flere udfordrere (udover østerbro's dominans) , de dårlige hold er blevet væsentlig bedre i ligaen.

    Det er en faktor, der er værd at have med, når du sammenligner de 3 trænere.
    8 enige · 8 god kommentar
     
    • Solz
    • Solz   25. august 2023   

    • @RommeTilPhiriOgSå - Tak for dit fine og fornuftige skriv. Jeg er egentlig enig i det meste du skriver, men havde jeg haft alle nuancer med havde teksten nok været for lang. Jeg går i øvrigt også ofte udenom den her slags debatter, fordi der er mange af dem, indrømmet.

      Det er rigtigt, at da Laudrup overtog holdet, der tænkte man at det værste der kunne ske var sølv, men tiden efter Laudrup viste os hurtigt at det kunne gå meget værre, fordi klubben som tidligere nævnt ikke længere var så fint drevet som tidligere. Laudrup havde dog den store fordel i starten at både Krogh, Nielsen, Daugaard, Jonson etc. stadig var i klubben, i hvert fald så vidt jeg husker.

      Det hold Zorniger overtog fra Frank havde masser af kvalitet, og min påstand er, at havde Thomas Frank på daværende tidspunkt været mere erfaren eller havde klubben fungeret optimalt, så havde han leveret bedre resultater. Zornigers filosofi og stædighed bragte os op på det højeste niveau siden Laudrup, synes jeg.

      De dårlige hold er i dag generelt bedre end de var engang og bredden i toppen er blevet større, men det ændrer ikke på, at vi stadig har bedre forudsætninger for succes end de fleste.

      Jeg er helt med på at problemet nok snarere ligger i ledelsen og bestyrelsen, men det ville være nemmere at starte med en træner, hvis filosofi man var enig i, da jeg ikke er sikker på vi har en masse år til at indfri målsætningen om mesterskabet og ikke mindst fast deltagelse i europæisk gruppespil. Vores økonomi hænger på ingen måde sammen og er ikke overbevist om, at vores nye ejere er villige til at smide penge i længden, hvis ikke vi hurtigt ser klar fremgang. Og så risikere vi hurtigt at blive solgt til ejere, som de færreste ønsker sig.

      JS skal ikke fyres på nuværende tidspunkt, men jeg synes han skal vise meget mere end hidtil, hvor han minder om en lidt nervøs og konservativ pragmatiker, som ikke får mere ud af holdet, end jeg tror de fleste trænere ville kunne gøre.

  • Problemet med at være trodsig er, at det ligger milimetertæt på at være stædig, og at være stædig er det værste du kan være som træner, for så stirrer du dig blind på problemet fordi du har skyklapper på, og så VIL du have succes med noget der ikke kan lade sig gøre.

    Trodsig er altså ikke noget man bør stræbe efter at være som træner. Tvært imod.
    1 enig · 1 god kommentar
     
    • Solz
    • Solz   25. august 2023   

    • @Bastiano - Jeg ved ikke om jeg konkluderer forkert, men hvis du efterlyser en pragmatisk ledelsesstil fra træneren, så er det absolut fair. Det skaber ofte gode resultater, hvilket Niller i den grad har bevist i Brøndby.

      Hvis vi skal være pragmatiske, så ser jeg hellere en type som Åge Hareide, der i den grad har bevist sig som pragmatiker og også har udviklet sig siden tiden som Brøndby træner.

      Som jeg ser det er JS ikke pragmatiker som udgangspunkt, men ser ham mere tvunget til det for at beholde jobbet, men det er da muligt jeg tager fejl.

    Se 8 flere kommentarer
     
    • @Bastiano Tjaah. Klopp og Guardiola er nogle af de mest stædige mennesker i verden...
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

  • Man kan blive ved med at gå mod regnbuens ende uden at finde guld.
    Jeg tror, at vi alle stadig er ramt af den krise, der blottede sig i 2013, hvor BIF definitivt blev overhalet, og det viste sig, at vi ikke længere havde en bæredygtig forretningsmodel. I mellemtiden har flere andre klubber fundet fornuftige modeller, mens vi stadig kæmper med fortidens skygge og forestillingen om, at vi skal være de bedste (og sådan har jeg det også).

    Vi bliver nødt til at indse, at der ikke er nogen nemme veje - og alt den råben og skrigen på strategi og røde tråde er letkøbte. Moderne fodbold er et andet sted end da vi var på toppen. Vi bliver nødt til at begynde at tænke os selv som et Viborg hold - men med flere penge og bedre rammer. Vi skal bygge fra bunden (og ikke fra toppen). Det kræver tålmodighed, knofedt, stort engagement og hjerte fra alle - det er det som vi skal have genfundet og bygge på. Og det er min fornemmelse, at det også er det som klubben forsøger. Her hjælper det ikke med en masse fans, der hænger i fortiden og vil have den tilbage. Vores stolthed skal ikke være fortidens resultater, men det som vi kan og vil sammen, det hjerte vi har for klubben, kampgejsten og troen på, at vi kan skabe noget stort sammen.
    5 enige · 4 god kommentar

  • Brøndby85
  • Brøndby85
    Betalende bruger
      25. august 2023   

  • Jeg bruger Zimling som eksempel på, at Laudrup ikke så nok mod MC. Den samme kritik kan også rettes mod Haraide og Zorniger. Faktisk mener jeg, at JS bryder med denne tidligere tendens. Men vi fans kæmper med vore mangel på tålmodighed.
    1 enig
     
    • Solz
    • Solz   25. august 2023   

    • @Brøndby85 - Hvis vi skal takke nogle for de senere år at have bragt været talenter i spil, så kan man rose CV for at han på et tidspunkt valgte at forme truppen på en måde, så talenterne fik muligheden. Den allerstørste tak skal dog sendes til Niller, der gav chancen til flere talenter, der kunne hjælpe os til bedre resultater og efterfølgende sælges for høje beløb. JS har så vidt jeg erindrer udvist stor tillid til Kvistgaarden, hvilket var godt set, men jeg kan da endnu ikke komme i tanker om andre, så forstår ikke hvad du mener. Det virker noget søgt og hult at rose JS for at bringe vores egne talenter i spil, når han nærmest ikke har set deres vej, hvilket måske er forståeligt med vores enorme trup og det pres JS er under. Ikke desto mindre er jeg helt uenig i din påstand.

      Er Laudrup evig taknemmelig for hans tid i klubben og har ingen kritik overhovedet, der skal sendes i den retning.

    Se 3 flere kommentarer

---

  • Det er ikke en stærk træner vi mangler men en fodbolddirektør som kan sætte den fodboldmæssige strategiske retning. Den retning skal CV købe spillere til og JS skal spille efter den.

    At JS spiller kedelig og defensiv fodbold er for mig blevet et mantra hos mange, jeg syntes selv at vi i perioder spiller attraktivt fodbold med flot presspil. Men det har altid været sådan, at uanset hvordan vi spiller, er der altid kritik af træneren, med større eller mindre råben og skinger skrigen efter fyringer.

    Jeg kunne også lide AZ spillestilen og især en sætning:

    'Vi spiller vi godt når publikum er underholdt'

    Det syntes jeg burde være fundamentet i alt hvad klubben gør.
    1 enig

  • Brøndby85
  • Brøndby85
    Betalende bruger
      25. august 2023   

  • Jeg taler om det tabte mesterskab i 2018, Marc

  • Vainio74
  • Vainio74
    Betalende bruger
      26. august 2023   

  • Enig i JS er en hæmsko når det kommer til at tiltrække nye spiller til klubben, han har ingen x-faxtor what so ever, og vil blive svært at overtaler en spiller på et projekt hvis manden som står bag det allerede har tabt, pt. virker det som om det er klubbens historik der er den tiltrækkende kraft
     
    • @Vainio74 - syntes det er skudt helt ved siden af at klandre JS for manglende spillertilgang.

      FCN tiltrækker dygtige spiller, men det har intet med træneren at gøre tror jeg. Det er konceptet og muligheden for at komme videre til en bedre adresse der tiltrækker. Det samme skal vi arbejde hen imod.





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner