Fodbold live resultater




Hvorfor Alpha har sat Sydsiden i skak - og et muligt næste træk

Skrevet af Thomselomse, 16. october 2022

Brøndby IF er ikke det samme uden tifo og en organiserende stemningsgruppe på sydsiden. At Alpha trækker sig, forstår jeg godt. På det seneste har der lydt megen kritik - både i medierne og internt blandt fans af Brøndby IF. Det er på mange måder en fanscene i krise. Det her debat indlæg er ikke tænkt som endnu en Alpha-bashing (det er der efterhånden rigeligt med tråde der behandler). Det er snarere tænkt som et oplæg til en diskussion om, hvordan vi kommer videre, så vi endnu engang kan yde en samlet støtte til klubben, vi elsker.

At Alpha har trukket sig, baner vej for en ny stemningsorganiserende gruppe på Sydsiden. Det er også ofte det argument, som Alpha-kritikere bliver mødt med på sociale medier, omend det menes sarkastisk: ‘Så gå dog selv op og se om du kan gøre det bedre’. Og måske kunne man tænke, at der står en ny generation klar til at tage over. Problemet her er dog, at Alpha, i kraft af deres stemningsmonopol de seneste mange år, gennem tiden har hvervet fanscenens mest engagerede stemningsskabende fans. Dem der skulle tage over efter Alpha, vil på den måde være de ‘næstbedste’ og vil formentlig ikke kunne præstere i nærheden af Alpha formår.

Så med det træk Alpha lavede tre timer før derby, befinder Sydsiden sig lige nu fanget mellem to stole. Vi kan forsøge at etablere en ny organisation af ‘andenrangs stemningsskabere’, hvilket formentlig vil blive en ynkelig omgang, eller vi kan trygle Alpha om at komme tilbage til kernen, men mod så formentlig at puste fornyet liv i den debat, der på det seneste har splittet fanscenen omkring Brøndby IF. Begge dele har et negativt udfald.

Jeg mener, at bolden lige nu ligger hos de ca. 100 personer, der står bag Alpha. I dag har I illustreret jeres magt og jeres betydning. Den er ubestridt og fortjent. Vi har brug for jer på Sydsiden. Men der er til gengæld også behov for, at I fornyer jer, hvis vi igen skal acceptere jeres lederskab. Jeg er med på, at I er stolte, at I er stærke og forenede, men for klubbens skyld: Overvej om den vej, I med jeres seneste træk er slået ind på, ikke er for ultimativ? Findes der andre løsninger end at sige ‘Alpha eller intet’? Magt kræver nogle gange ofre, og det er min opfattelse, at mange Brøndbyfans egentlig bare gerne vil se noget velvilje. Ligesom at debatmødet i Hytten bragte positive vinde. Så hvilke kompromisser kan indgås? Hvilke ofre? Kunne man nedlægge ‘Alpha’ og genopstå under nyt navn? Andre forslag?

Og please venner: Hold den gode tone - vi er splittet nok i forvejen!




Deltag i diskussionen




  • Jeg køber simpelthen ikke præmissen om, at Alpha i dag har 'illustreret deres magt og betydning'. Situationen i dag svarer til, at SAS sender en mail til dig tre timer inden afgang om, at de alligevel ikke har tænkt sig at flyve. Det er ikke en måde at bevise, at man er et godt flyselskab med masser af magt og betydning - tværtimod et skodflyselskab, som ikke giver en fuck for dig. Alpha får 1 stjerne på Trustpilot i dag.
    17 enige · 6 god kommentar
     
    • @Mhansen Hvis SAS aflyser tre timer før afgang, og du derfor ikke kan komme på ferie, beviser det da netop, at SAS har både magt over og betydning for din ferie. Mit argument rummer ikke en vurdering af, hvordan Alpha i dag forvalter deres magt - om de bruger den på en god måde - jeg siger bare at de har den..

    Se 5 flere kommentarer

  • Mathat
  • Mathat   16. october 2022   

  • Ingen over klubben. Heller ikke Alpha. De skaber fantastisk stemning men prisen er for høj
    15 enige · 6 god kommentar

  • 19Magic64
  • 19Magic64
    Betalende bruger
      16. october 2022   

  • Rigtigt godt skriv!

    Jeg har hele tiden været inkluderende omkring Alpha, dog også været bevidst omkring de udfordringer de bringer med sig!

    Men de seneste episoder, og deres agerende til derby, betyder at jeg synes grænsen er nået!

    Jeg har altid forholdt mig til mantraet -Supra Societatem Nemo- og nu sætter Alpha sig i den grad over dette, så ser kun at Alpha holder pause og kommer forbedret tilbage, ellers må andre tage over, og så må vi miste noget stemning forhåbentligt kun for en tid..

    Dårlig omtale, sponsor der muligvis trækker sig, 400.000+ i bøde, vold og karantæner!
    Det er faktisk en skamplet på vores klub, så kan man synes stemningen og tifo'er er nok så fede..!
    13 enige · 6 god kommentar

  • Som udgangspunktet er det et klogt træk af Alpha at tildele sig selv en tænkepause, knap så god timing, men gjort er gjort. Alpha har måtte tage imod megen kritik, noget berettiget noget uberettiget. Desværre har den lukkethed der har hersket været usund og omgivelsernes har ikke kunne gennemskue eller forstå gruppens ageren. Alpha er nød til at på nogle områder at reformerer sig, de skal nøje overveje hvor vigtigt det er for dem at være en helt uorganiseret subkultur gruppering der også retorisk lægger meget tæt op ad andre subkultur grupperinger. Når man eksempelvis fra scenen på mødet i hytten udtaler at ikke alle kan blive fuldgyldige medlemmer af Alpha, så henleder det tankerne på nogle ret uheldige sammenligninger og deres optagelses regime minder også herom, det skal de som minimum reformerer. Så der den interne selv justits kultur som ude fra umiddelbart ser ud til slet ikke at fungerer den skal have et service tjek, for når der spørges ind til selvjustitsen er tænkepausen for lang og svarene for tøvende, der er behov for en mere formel struktur med klare regler om eksempelvis forbud mod brugen at hætter og pyro, en lovliggørelsesproces der er helt nødvendig. Jeg håber de formår at genopfinde sig selv i en mere lovformelig udgave - hvor deres helt outdtanding spidskompetence som stemningsskaber igen kommer i fokus det vil alle få gavn af - især holdet på banen.....!
    5 enige · 4 god kommentar
     
    • @Rasmus Stephansen Boykot af Derby kampen har været planlagt længe at de så melder det ud samme dag som kampen er rent krigs taktik så ingen andre kunne nå at arrangere bemanding til capo tårnet m.m
      3 enige · 2 god kommentar

---

  • ClausM
  • ClausM   16. october 2022   

  • Jeg synes at stemningen var fin i dag, når man tænker på omstændighederne
    14 enige · 5 god kommentar

  • mp80
  • mp80   17. october 2022   

  • Andenrangs stemning? Hvad er det for en udtalelse? Kommer der en ny gruppe til, vil de kunne give mindst ligeså god en stemning, hvis ikke bedre. Det kræver tid og dedikation, men det er der mange som gerne vil. Det kræver dog de får lov og opbakning til at kunne lave tifoer osv.

    Om det er den ene eller anden gruppe som skaber stemningen betyder ikke det store, der vigtigste er folk er trygge, har en fest og man løfter stemningen i flok inden for reglerne.
    2 enige · 2 god kommentar
     
    • @mp80 Med ‘andenrangs stemningsskabere’ mener jeg, at de 100 mest ærgerrige stemningsskabere, fordi de allerede er rekrutteret af Alpha og derfor er loyale overfor dem, ikke vil deltage, hvorfor det, omend kun de første par år, vil være de ‘næstbedste’. Det tager lang tid at forme en institution som Alpha. Jeg er med på, at Alpha ikke er uerstattelige - på sigt. Det, jeg beskriver, er et øjebliksbillede. Og i det er det min opfattelse, at Alpha er second to none. Hvordan det ser ud i næste sæson, vil jeg ikke rode mig ud i at gætte om..

  • Lad dem surmule, der skal findes nye capoer. Alpha skal ikke have førsteret til midter sektionen længere eller capo tårnet! + DE lavet ballade i hytten efter kampen.
    1 enig · 1 god kommentar
     
    • Baggen
    • Baggen   18. october 2022   

    • @BIF_Sherra Jeg har oprettet en profil herinde, kun for at kunne svare på dit indlæg. Brøndby Support har selv været ude og afvise, at Alpha har noget med balladen/overfaldet i Hytten at gøre. Så stop med at sprede falske rygter!

      Se i den forbindelse nedenstående tekst citeret direkte fra Brøndby Supports egen artikel (https://brondbysupport.dk/2022/10/17/udmelding-om-overfaldet-paa-vores-ansatte-og-vores-frivillige/)

      Stop rygtespredningen!
      Vi har også kunne læse forskellige spekulationer og rygter om, hvad der lå bag, samt hvem der stod bag. Vi vil godt mane rygterne ned.
      Det er bekymrende at det er nødvendigt at skrive, men det var ikke Alpha som overfaldt vores frivillige. Vi har været i løbende dialog siden i går med ledende medlemmer af Alpha som alle er lige så rystede, som vi er.
      Det skyldes heller ikke, at vores ansatte var i Capotårnet, eller har en løbende dialog med politiet ligesom flere personer i vores bestyrelse har i kraft af vores funktion som den officielle fanklub.
      Det var heller ikke fckfans, som havde blandet sig i mængden, eller iscenesat for at fortælle flere dårlige historier om klubben for at forhindre et muligt salg.
      Spekulationerne er mange, men tilbage står at hændelsen opstår, fordi vi som frivillige og vores ansatte går ind og vil stoppe optræk til et slagsmål og fjerne folk fra området. Det bliver ikke respekteret af de pågældende. Det var umotiveret, det kom ud af det blå og har ikke baggrund i de mange spekulationer, vi ser florere rundt omkring.


---

  • Alpha har udspillet sin rolle, klubben kan ikke længere bære den uro det er internt, stemning eller ej. Nye vil tage over, men det vil tage sin tid.
    Vi er nødt til at spørge os selv, vil vil have 100 stemningsskabende personer, og med hvad der dermed følger, eller vil vi have 15/20.000 glade og trygge personer på lægterne, med BIF i hjertet, og med den stemning de kan tilføre kampene.
    Samt tusindevis af tilhængere rundt i hele landet. Jeg ved godt hvad jeg vælger.
    6 enige · 4 god kommentar
     
    • @Tejnestiften Dagens mest fornuftige indlæg
      2 enige · 1 god kommentar

  • Mr.D
  • Mr.D   17. october 2022   

  • Godt indlæg, men er helt uenig i præmissen.
    Alpha er de bedste fordi der ikke har været plads til andre. Det kommer der forhåbentlig nu. Med nye i Capo tårnet og på trommer kan der godt ske ting og sager :-)
    Derudover er der forhåbentlig nogle fra Alpha der benytter muligheden for at starte en gruppe der har en klar afstandtagen til vold og klubbens ve og vel som hovedprioritet. Mange på sydsiden, der synger med Alpha, synger lige så gerne med med andre i Capo tårnet.
    Forza BIF (ikke Alpha)
    2 enige · 2 god kommentar
     
    • @Mr.D Så du mener ikke, det er realistisk, at Alpha har rekrutteret de mest ærgerrige stemningsskabere? Jeg synes faktisk, du er inde på noget med din kommentar her. Jeg tror, vi får den bedste tribune, hvis vi kunne trække på erfaring fra medlemmer af Alpha, der (hvis de da findes) ønsker en mere retskaffen organisation til at lede sydsiden. Problemet er bare, tror jeg, at de er så stolte og har så rigide æreskodekser, bange for konsekvenserne ved at melde ud, at de vil noget andet.. Det virker som om de er gået i selvsving. At de har fanget hinanden i en eller anden pagt, ingen tør at bryde. Den måde de står og messer på efter kampen. Det er fandme underligt...
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Mr.D det jeg prøver på at sige er, der vil komme noget nyt ( lig det Alpha har skarpt) men det vil tage tid, og i den tid må vi som er på stadion gøre det bedste for at skabe stemning, syntes egentlig stemningen var ok i søndags.

      Jo vi kan godt undvære Alpha, de har gjort meget, godt indrømmet, og skal ikke have skyldte for alt, men de tiltrækker uheldige elementer, flere og flere syge situationer opstår, hvad bliver det næste??, så når de ikke har forstået at rydde op i egne rækker, så må det være slut.

      Klubben og fans må markere sig, vi kan ikke klare mere.
      2 enige · 2 god kommentar

  • Jeg må bare sige, at jeg er meget enig i dit skriv, og også har tænkt noget af det samme, du er inde på.
    Vi har brug for Alpha, men vi har ikke brug for den vold, enkelte af dem udøver.
    Der var ingen tvivl om, at stemningen var knap det samme i går, som den plejer at være (og jeg havde ellers min datter med på stadion for første gang, pis også!), selvom den en del gange var ret god alligevel.


  • Det er en stor børnehave

---

  • Jeg synes, det er ret tydeligt, at stemningen på sociale medier vejer for, at Alpha kapitulerer permanent. Men hvordan konstituerer man en ny stemningsskabende gruppe? Er det bare noget der sker autonomt på tribunen, og i så fald, hvordan sikrer vil, at det ikke ender ligeså galt som med Alpha? Hvordan kan vi bruge det her paradigmeskifte til fundamentalt at ændre de ting, der gjorde, at det gik galt med Alpha?
     
    • @Thomselomse det kunne være Brøndby support der stod for at få et nyt stemningsafsnit op at stå. Jeg mener også det må være et oplagt emne at diskutere, ved fanklubbens debat møder.
      Mange tror, mener og endda håber, at Alpha efter en pause genopstår, reorganiseret.
      Håber aldrig det sker, uanset rasler skeletterne i skabet, og balladen vil starte op igen efter en kort tid. så lad det aldrig ske.
      Alpha er fortid, nu må vi videre

  • Jeg så helst at det var Brøndby support (eller måske fanafdelingen), der stod for capotårnet. På den måde ville der være sammenhæng mellem den officielle supporter udmelding til diverse ting og på tribunen. Derudover vil det være nemt at kunne give karantæne til dem der ikke kan finde ud af det og et sted hvor alle kan være en del af det hvis de vil. På den måde undgår man også at flere grupperinger vil kæmpe for magten. Jeg er ikke nervøs for at stemningen dør.
    1 god kommentar

  • cl
  • cl   17. october 2022   

  • For mig er det simpelt: Jeg kan godt leve med mindre sang, færre tifoer og ingen tromme, hvis det betyder mindre vold. Der er intet, der retfærdiggør vold! De få gange jeg har været i nærheden af medlemmer af Alpha, har de været truende, ubehagelige og har tydeligvis set sig selv som højt hævede over os almindelige Brøndbyfans. Når jeg ikke tager i Parken og ser Derbys længere, er det fordi jeg ikke vil spærres inde på en tribune med en høj koncentration af voldsmænd - og voldsmændene er ikke fra pse! Hvis man f.eks læser følgende interview https://ekstrabladet.dk/.../berygtet.../9449372 indrømmer Alpha jo at vold for dem er en del af det at være fan. Udover at BIF associeres med vold og får bøder for millioner pga af Alpha, kommer pointstraffe stadig nærmere og det bliver heller ikke nemmere at finde en hovedsponsor til BIF. Problemet er jo desværre meget større end 80-100 voldsparate egoister. Det er jo tydeligt at der er mange flere fans, som sympatiserer med og støtter Alpha - på trods af volden - og det har i årevis været helt klart at BIFs ledelse ikke tør gribe ind overfor voldsmændene. Ellers kunne man jo annullere Alpha-medlemmernes sæsonkort og givet dem livsvarig karantæne. Rådet er hermed givet videre.
    2 enige · 2 god kommentar

  • Godt skriv og god debat at tage.

    Mit syn på det er at en nu organisation skal tage over, de vil så i fremtiden kunne samarbejde med Alpha. Hvis Alpha stadig eksistere vel at mærke.

    Min tanke er således at der ikke kommer en ny gruppering/organisation af den simple årsag at jeg tror ikke Alpha er villig til at opgive deres position. Hvis der kommer en ny gruppering/organisation vil Alpha så se dem som modstander? Vi har nu set deres tilbøjelighed til at gå imod det større fællesskab, så hvorfor skulle de “lade” deres position/magt overdrages til andre. Hele deres grundlag ligge i det de gør. Er Alpha’s medlemmer ikke medlem fordi det er den gruppering der står for stemning oh Tifo. Hvis de ikke skal det mere, ved Alpha så hvad de vil være?

    Jeg tror mange er parate til en ny stemningsgruppering, men er Alpha det?

---





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner