-
Søg
-
Log ind
-
Opret bruger
Hvorfor har vi ikke 8.000 eller 24.000 tilskuere for den sags skyld?
Halvsæsonen er slut og der er tid til at vende andre sager end man of the match, en lækker dribling eller en dårlig dommerpræstation.
Jeg har været til kampe på stadions i hele verden og det er få af dem, hvor atmosfæren matcher Brøndby Stadion på en kampdag. Igennem årene har jeg siddet og stået på alle tribunerne på stadion og jeg har altid haft en fantastisk følelse af at være del af noget større. Det er faktisk ikke helt korrekt at omtale det som et stadion, for når Sydsiden folder sig ud for alvor, er det en FUCKING KATEDRAL!!!!
OK, så vidt mine oplevelser – I ved alle sammen, hvad jeg taler om.
Tilbage til mit spørgsmål. Vores tilskuertal ligger nogenlunde konstant mellem 13.000 og 16.000 i de seneste 15 år. Der var en gang, tilbage i 1990’erne, hvor tilskuersnittet på hjemmebane lå på 5-7.000. Et nyt stadion gjorde øjensynligt noget ved tilstrømningen. Men den effekt kan vi selvfølgelig ikke få to gange.
Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan hæver vi snittet til 24.000 på hjemmebane?
Jeg kan ikke finde noget i vores strategi om emnet, hvilket undrer mig, da den kommercielle værdi af +8.000 på stadion nemt lægger 20 mio. kr. p.a. på omsætningen i form af entré, bespisning, merchandise, etc. For slet ikke at nævne den opgraderede oplevelse for potentielle sponsorer.
I kan finde lidt inspiration i det nedenstående:
Historiske tilskuertal Superligaen: https://superstats.dk/tilskuere/
Lidt om sociale medier og online interesse: https://www.bt.dk/superligaen/her-er-svaret-er-broendby-eller-fck-danmarks-mest-populaere-klub
Antal fans i DK (nogen der har dokumentation for Troels Bechs påstand om 57% jyske fans?) https://brondby.com/nyheder/herrer/2016/november/fem-forelobige-saesonrekorder-brondby-boost-til-udebanerne/
Hvis I vil nørde totalt igennem på området, fandt jeg den her model: https://digitalsport.co/the-growing-attendance-model-gam
Og sidst, den her, hvis man skal give fanoplevelsen et digitalt twist: https://www.avaya.com/en/about-avaya/newsroom/pr-uk-160705/
Jeg antager at klubbens marketingfolk også kigger med på 3point - I skal være velkomne til at pitche ind med info. Kunne det være et tema for en podcast Nanna?
Jeg håber at I har lyst til at give jeres mening til kende om hvordan klub, fans, trup og andre kan bidrage til at stadion er fyldt hver gang vi spiller hjemme.
Deltag i diskussionen
mp80 20. december 2021
Faciliteterne på stadion, mulighed for hygge og samvær med medfans, som den nyere fanzone giver mulighed for burde trække flere på stadion, men i sidste ende er det også spillet på banen og det spillerne giver igen til fansene, der skal lokke flere til.
Nøglen 20. december 2021
Samt sikre et system der gør det muligt at folk ikke kan købe 10 for godt være det er en god mening men klubben taber penge i det lange løb med det
Tanken er god men det rammer tilskuere tallet og alt det der købes ved en kamp, systemet er godt nok skruet sammen.
Samt Appelere til sponsorer at de får brugt alle deres billetter.
Tænker også når corona tiden har lagt sig, vil det hjælpe lidt på det hele. Da flere måske bliver væk pga dette af den ene eller anden grund
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
20. december 2021
Ingen Over Klubben 21. december 2021
Og det andet er uden tvivl corona.. Ved godt du snakker om et gennemsnit i 15 år, men lige nu med den situation(corona mæssigt) vi er i tror jeg det bliver svært at få mange nye fans med os på stadion da folk helt naturligt tænker sig om en ekstra gang.
Der blæser nye vinde på Vestegnen og jeg tror vores tilskuertal vil stige pænt når vi en dag er ude af dette. Det er jeg faktisk meget sikker på!
andrus 21. december 2021
Ingen Over Klubben 21. december 2021
Jamen det er det da for folk der er medlem af din gruppe, men hvad med de andre 99%?? :)
Der skal jo ligesom komme et udspil fra vores klub.. Altså selv med min begrænset app erfaring ville sku kunne udvikle en app hvor man logger ind med sit kortnummer og en personlig kode, vælg en kamp/eller bare næstkommende kamp og tryk på en stor fed rød knap og vupti så står din plads fri til en anden fan.
Det kan umuligt være så svært eller dyrt.. Og klubben ville tjene den evt udgift hjem efter hvad? 1-2 kampe for mer salg på pladser.
Og tuder man over at nej nu har jeg jo betalt min plads med et sæson kort så har du bare misforstået Brøndby ånden fuldstændig, så et billet abbonoment nok mere passende til sådan personer :)
-Sæt igang ;D
Og god jul.
andrus 21. december 2021
Ja, det er nemt fordi vi bruger det system der findes gennem billetto, hvor man med to klik kan sende en billet til en vens email, som så erstatter ens sæsonkort til den pågældende kamp.
Der er desuden et kæmpe netværk på sociale medier hvor man kan dele sine billetter, hvis man ikke har venner der kan bruge dem.
Endelig har klubben lanceret et abonnement hvor man hver gang skal ind og hente en billet inden en deadline, så ens billet bliver tilgængelig i salg hvis ikke man når det
Ingen Over Klubben 21. december 2021
Er de færreste der gider “alt” det arbejde med at skulle finde en modtager(ven eller anden medfan), få hans mail, ind og skriv osv.
Det skal jo ikke være et direkte arbejde at gi sin billet væk, så der ingen der bruger det alligevel, som vi jo kan se nu ;)
Og ja nu kender jeg ikke din alder men der findes altså stadigvæk flere folk end du tror uden Facebook, insta, Twitter eller andet, som mig f.eks..
Og ja det har de, billet abbonoment som jeg også nævnte tidligere, men alt det hjælper jo ikke for de folk der bare ikke kan komme til nogle få kampe ;)
Og på den måde ville man ikke skulle finde en aftager selv, på app måden ville de kunne sælges til folk der køber billet ved indgang og derfor automastisk større udnyttelses procent.
For alt hvad du siger er rigtigt, men som du kan se virker det jo bare ikke for det bliver ikke brugt særlig meget, derfor en app folk kun lige skal bruge 2 min på og så færdig, se det noget folk kan forholde sig til..
andrus 21. december 2021
Typisk sidder man jo mange sammen, så hvis fx min billet blev gjort åben ville den ikke blive solgt, når den er isoleret midt inde i den gruppe jeg sidder med.
Ingen Over Klubben 21. december 2021
Det har aldrig hjulpet at skamme folk. Hvis man vil problemet til livs må man se realiteterne i øjne og imødekomme problemet, og problemet nu er det er for besværligt for størstedelen af fan gruppen og derfor skal man gøre det mere simpelt, thats it.
Du kan sagens sige folk skal tage sig sammen, men tror du der bliver delt flere billeter af den grund ? Svaret er desværre nej :)
Og ja kan da godt være din billet ikke bliver solgt, men så det jo fordi der ik er kunder nok, og din billet var ikke blevet afsat alligevel. Og så har du da gjordt hvad du kunne. For med denne app betyder det jo ikke at du stadigvæk gerne selv må afsætte den til venner og familie..
Kam kun se det som en win/win/win med den app :)
andrus 22. december 2021
Der er en meget nem måde at dele billetter på, som kan bruges til at dele med venner eller fremmede.
Hvis man ikke gider bruge den ordning, så kan man jo købe et billetabonnement, det gør bogstaveligt talt det du efterlyser.
Du antager at ingen bruger billetdelingsfunktionen, men det ved vi jo reelt ikke. For mig virker det som om den er ret populær, men jeg har ikke set noget data fra klubben, så jeg afholder mig fra at spekulere.
Derudover er der masser af ledige pladser til hver kamp bortset fra mod Gentofte og Herning, så folk kan jo godt købe alligevel
Ingen Over Klubben 22. december 2021
Nu køre vi bare i ring syntes jeg..
Hvad tror du en travl familie far uden et stort Brøndby netværk helst vil bruge sin tid på, at finde en aftager af sin billet eller bruge tid med sine børn, kone, venner, indkøb, slappe af osv osv osv ?
Og idet at det her er et problem vi snakker om og hvis klubben gerne vil ha flere på stadion så er det jo åbenbart ikke tilfredstillende med det antal der bruger den ordning ? Det må jo være tydeligt for enhver. Om det så er 10% eller 90%.
Og ja men der er jo nogle fans der gerne vil støtte klubben med et sæsonkort, de skal vel ikk straffes med ekstra arbejde for at komme af med deres billet så klubben evt kan tjene en smule ekstra på merc og drikkevare etc?
Og ja der er massere billeter til de fleste kampe men ville det skade med en app da? Og igen ville du kunne sove trygt med du har gordt hvad du kan for at der bliver fyldt mere op.
andrus 22. december 2021
Ingen Over Klubben 22. december 2021
Vi begge ved jo godt det ikke ville tage 5 min at finde en aftager og ordne det hele hvis du ikke har en ven der kan tag den? Du ville kunne ende med at sidde og skulle tjekke div forummer/grupper flere gange for at finde en aftager og kunne endda ende med gang efter gang at det er spildt arbejde hvis ingen så har brug for den.
Billeten ville gå tilspilde lige meget hvad ja, forskellen på dit og mit forslag er mit tager dine 2-5 min hvor din kan tage meget længere tid uge efter uge efter uge og stadigvæk bare være spild mange gange.
Du lyder til at være heldig at ha et stort netværk der kan tage dine billeter når du ikke kan selv, men er der mange andre der ikke har :)
---
thorrium 21. december 2021
AldrigArne 21. december 2021
loejf 22. december 2021
Arhhh, stop nu lige dig selv.
Ja de klokkede rundt i det ved sidste Derby og Lyon kampen, men ellers kan du da ikke generelt bebrejde dem måden de håndterer det på.
Lyder som en dårlig undskyldning fordi du ikke gider lette r.... og komme afsted :-)
labech 23. december 2021
- Kampprogrammet og tidspunkter (det er sgu svært at samle mere en 10000 tilskuere til en pokalkamp en sen hverdagsaften f.eks.). Udover det kan det ikke undgås at folk mættes når man er med i 3 turneringer.
- Infrastruktur: Logistikken til og fra Stadion har altid været elendig. Især hvis man skal med det offentlige fra byen - eller endnu værre - fra Sjælland.
- Og så var der lige en periode hvor Sydsiden var lukket....
Jeg tror ikke det er et problem at få de dedikerede fans til at komme på stadion. Der er vi heldigvis mange. Det drejer sig om at lave det en bedre oplevelse for dem, som kan lide Brøndby og engang imellem kommer på stadion.
Og her er der 3 punkter, hvor man kan optimere:
- Billetsystemet: Partnerbilletter, sæsonkortpladser skal frigives tidligere, hvis ikke billetten trækkes. Udover det, skal det være muligt som partner/sponsor at donere sine billetter væk i en pulje. Evt. til dårligere stillede el. lign. Lige nu er man henvist til manuelt at rode med det på facebook mv. Og det bliver IKKE altid gjort.
- Mad/drikke faciliteter: Når man ikke er på Sydsiden eller på partnerpladserne er mad og drikke faciliteterne mildt sagt elendige. Og det er jo netop de pladser, som der mest står tomme. Alt for lange køer. Og så kan man måske lave et lidt bredere udvalg, der appellerer til andet end bare øl/pølse segmentet. Eksempelvis med vin/bobler, lækker sandwich og ja: et vegetartilbud.
- For at imødekomme de dårlige logistikforhold, kan man lave pakketure med billet og transport med bus - for andre end supportere. Eks. inde fra byen og fra de omkringliggende større provinsbyer. Ved ikke om ideen kan bære, men måske værd at prøve.
Jeg har læst tal et eller andet sted, hvor man mener der er ca. 250.000 BIF-tilhængere rundt omkring i landet. Så er der måske 10-12 tusinde, der kommer stort set HVER gang. så det er de 240.000, hvor man skal fiske. Kan man få en del af de tilskuere til bare at besøge stadion 1-2 gange pr. sæson er vi langt...
Thomcat
Betalende bruger
27. december 2021
---
Billboard 30. december 2021
At kunne komme nemt fra og til stadion er vigtigt. Men også at oplevelsen på stadion er god.
Fx at der også er indendørs faciliteter, så man ikke fryser lemmerne af til kampene i vinterhalvåret.
Og så kunne udeholdet vel også bidrage med 500 i snit. Men når udeholdets fans mødes med brosten, så er det op af bakke.
Udeholds tilskuere gør faktisk også noget for oplevelsen.
Personligt undrer det mig at man ikke udvider madsortimentet. Kog fx 500 liter suppe. Varmt til en kold oplevelse og ved rigtig emballage er det hurtigt serveret.
Og med nogle indendørs områder til at spise i, så kan man måske også lokke lidt penge ud af besøgende.
Og få så kommunen igang med at lobby for offentlig transport til stadion.
Hvis metroen skal til Hvidovre hospital, så skal man da igang med de sidste 1,5 km.
Men kræver også at kommunen og klubben kommer igang med at udbygge området ved stadion.
Skoler, rekreative områder, dagligvare butik, alt hvad der giver liv.
Byg et parkeringsdæk ovenpå p pladsen foran stadion og så nogle lokaler ovenpå igen, med en bro/indgang direkte over på stadion.
Og få så kontorer, dagligvare handel, fysio-privathospital, whatever til at flytte ind, plus en lounge for “pøblen”.
Og udbød så systematisk bespisning for op til 1-1.500 tilskuere.
Personligt ville jeg gerne betale 750-1.000 kr for bespisning og en kamp og gode faciliteter.
Men alt kræver virkelig en indsats fra organisationen, og finanser