-
Søg
-
Log ind
-
Opret bruger
Når jeg almindeligvis bevæger mig de sidste hundrede meter mellem min parkerede cykel og Brøndby Stadion, fyldes min krop altid af den samme stærke følelse, som har overvældet mig lige siden min far begyndte at tage mig med på stadion som purung knægt i 90’erne. Følelsen af hvordan den nervefulde og intense stemning inde fra stadion automatisk breder sig i kroppen og insisterer på, at benene skal sætte farten op. Den følelse har været fraværende lige siden efteråret, hvor den magnetiske larm fra Sydsiden forsvandt og blev erstattet af den slags gennemsnitlige summen, som man oplever før en koncert eller til andre sportsarrangementer fuld af tilskuere, der passivt lader sig underholde.
Vi kender alle årsagen til den uigenkendelige atmosfære: Brøndbys mangfoldige fanskare har i øjeblikket meget lidt at være fælles om og rigtigt meget at være uenige om. Sådan har jeg i hvert fald følt, lige siden ejerkredsen i Global Football Holding fremsatte deres købstilbud den 28. oktober 2022; særligt fordi der i forvejen var frembrudt alvorlige sprækker i det blågule fællesskab ovenpå en ophidset debat om først Red Bull og senere Nicolai Vallys, hærværk, vold, bøder og deraf afledte beskyldninger om, at Alpha og fanmiljøet omkring gruppen er hovedansvarlige for alskens ondt.
Det har skabt en stor kløft mellem to stridende fløje, alt imens hovedparten af Brøndbys fanskare antageligt forholder sig mere eller mindre afventende og håber på, at fællesskabet kan genopstå. I disse dage, uger og måneder bliver mulighederne for en fremtidig forsoning dog bombet i stykker på særligt de sociale medier, hvor beskyldninger og tilsvininger flyver frem og tilbage. Her og nu virker det kvart million store fællesskab derfor mere opsplittet end nogensinde. Til det forestående hjemmederby vil det sandsynligvis komme tydeligt til udtryk i form af et foreløbigt lavpunkt, når vores klub, spillere og hjemmepublikum er i alvorlig fare for at blive sunget langt ud af Brøndby Stadion af vores største og mest forhadte rivaler. Det kan meget vel blive den uudholdelige virkelighed, vi skal vænne os til fremover.
Forud for en hjemmekamp mod Viborg i 1998 havde en gruppe Brøndbyfans organiseret en international protest imod UEFA’s forbud mod ståpladser. I den forbindelse censurerede Brøndby en række protestbannere, og efter kampen erklærede klubbens daværende generalsekretær, Emil Bakkendorff, at »der kommer andre fans efter jer«. I dag hersker en lignende retorik i visse Brøndbykredse, hvor det forventes, at fanscenen igen vil vokse sig stor og stærk, når de protesterende fans er forsvundet for altid. Det kan lyde som en beroligende fremtidsudsigt – problemet er bare, at det i mine øjne er naiv selvindbildning.
Gennem mine snart 30 år som Brøndbyfan har jeg periodevis fået indblik i det frivillige arbejde, der foregår i og omkring fanmiljøet på Vestegnen. Jeg startede selv med at stå på Sydsiden i starten af 00’erne, dengang det uofficielle miljø med Suburban Casuals i spidsen blomstrede og var med til at rykke ved ambitionerne for stemningen og den visuelle opbakning. I mine senere teenageår blev jeg mere engageret i fanmiljøet, og det var i disse år, jeg oplevede, hvor meget arbejde det kræver at drive en fanscene på størrelse og niveau med den, som er skabt i Brøndby gennem årtier.
De seneste mange sæsoner har jeg på afstand nydt Sydsidens præstationer, som har været et uundværligt terapimiddel gennem de årelange stunder, hvor de sportslige præstationer har sendt mig på randen af depression. Jeg tror, vi er mange, der til trods for 15 års mesterskabstørke alligevel har været fulde af stolthed over at identificere os som Brøndbyfans, når begge Sydsidens afsnit har foldet sig ud som en samlet stemningstribune til de store kampe, og når vi har manifesteret os som nogle af Europas førende med fantastiske tifoer, der har forvandlet stadion til en gladiatorarena og det vilde Vestegnen. Det frivillige og benhårde bagvedliggende arbejde har min dybeste respekt og taknemmelighed, og samtidig kan jeg kun forestille mig, hvordan stemningsoplevelser som disse afføder og tryllebinder nye Brøndbyfans; akkurat som jeg oplevede på egen krop som femårig.
Jeg tror, bagmændene bag de seneste års tifoer og de aktive stemningsskabere vil medgive, at toppræstationerne på tribunen kun er mulige, fordi Sydsiden står på skuldrene af tidligere tiders officielle og uofficielle grupperinger og enkeltindivider, der har haft voldsomme ambitioner om at gøre Brøndby verdenskendt for stemning og tifoer. Heldigvis har der altid været en grad af glidende overgang mellem de ansvarshavende stemningsskabere, hvor oplæring og overlevering har været lige så afgørende som i enhver veldrevet og fremtidssikret organisation. I dag står vi i en helt anden situation med en stemningsfakkel, der er slukket længe inden, den er blevet givet videre.
Jeg forstår imidlertid godt, hvis man tror og håber, at gløderne blot skal genantændes. Vi har da også allerede oplevet, hvordan 16-årige stemningsentusiaster har indfundet sig i capo-tårnet og forsøgt at skabe opbakning sammen med et par hundrede omkringstående medfans. Det hører dog med til historien, at vi samtidig er blevet overdøvet af gæstende fans fra Aarhus og har mødt vores egne spillere med buh'en midt i første halvleg af hjemmekampen mod Randers. Det skærer i mit hjerte at opleve, hvordan Anis Ben Slimane blev mødt af misytringer på Brøndby Stadion, for blot en uge senere at se ham levere en lidenskabelig og rørende peptalk i omklædningsrummet kort før holdet gik på banen og sikrede klubben en derbysejr. Uagtet at de nedladende tilkendegivelser mod en af vores egne Brøndbydrenge kom fra et fåtal, siger det netop alt om stemningsniveauet på Brøndby Stadion og får mig samtidig til at spekulere over, hvorvidt Brøndby fortsat vil være en livsstil fremover, hvis de protesterende fans og den sportslige succes udebliver.
Det kan naturligvis indvendes, at ting som bekendt tager tid, og nogle vil ovenikøbet postulere, at der ikke går længe, før den velkendte stemning og de storslåede tifoer er retur. Jeg tror dog, de fleste – der i større eller mindre omfang har været engageret i fanmiljøet på Vestegnen – vil betragte det som værende ganske usandsynligt, at Brøndby kommer tilbage til fordums styrke, hvis hovedparten af de protesterende fans aldrig vender tilbage til Sydsiden. For der er unægteligt en enorm forskel på at investere 2x45 minutter på kampdage sammenholdt med det tidsforbrug, som de aktive fans har investeret uge efter uge, år efter år. Hvor selve indsatsen på kampdage end ikke nærmer sig, hvad der bruges af tid, kræfter og penge på den omkringliggende organisering, planlægning og forberedelse. Det er dette frivillige arbejde, som vi andre har nydt godt af, hver gang Brøndby spiller – uanset om vi taber eller vinder, spiller om nedrykning eller mesterskab - og som sommetider har fået mig til at tænke over, hvordan hjemmebanetilskuere i ind- og udland må være blevet efterladt måbende og misundelige efter at have haft Brøndby på besøg. Jeg frygter, det nu er vores tur til at mærke, hvordan det føles, når gæstende fanscener styrer kulissen på det fodboldstadion, som engang var kendt og frygtet som helvede i nord.
Vi kan hurtigt blive enige om, at Fanafdelingens medlemmer og de orangeklædte langtfra er i numerisk overtal i Brøndbys store og mangfoldige fanskare. Ikke desto mindre har denne del af Brøndbyfællesskabet løftet en enorm arbejdsbyrde gennem årene, som lige nu glimrer ved sit fravær. Det kan samtidig forklare og i mine øjne også legitimere, hvorfor det aktive mindretal har en stærkere stemme og spiller en mere central rolle end det passive flertal. Samtidig forstår jeg godt, hvis man ikke deler behovet for alle de fremsatte aftalekrav eller ikke støtter det nuværende stemningsboykot. Men hvad enten man er for eller imod GFH, synger eller protesterer, iklæder sig gult eller orange, så er vi nødt til at løfte os fra den ekstremt polariserede debat, hvor vi ofte forfalder til at danne vores meninger ud fra, hvilken af de to stridende parter, der står bag en given holdning eller et konkret forslag. Det er med til at fjerne fokusset fra substansen og de gode argumenter i diskussionen; samtidig med at det kun gør betingelserne for at forstå og nærme os hinanden endnu vanskeligere.
Ingen argumenter kan dog ændre på, at mit allerstørste ønske er, at de protesterende fans, Brøndby IF og Global Football Holding kan blive enige, så jeg en skønne dag kan tage min søn med til fodbold på Brøndby Stadion og stolt vise ham den unikke atmosfære, som jeg har været draget af lige siden, jeg kan huske. Det ønske kan de fleste Brøndbyfans forhåbentlig samles om. Jeg er dog bevidst om, at der ikke er garantier for, at enighed mellem de involverede forhandlingsparter automatisk vil betyde, at den unikke stemning vender retur på fulde omdrejninger. Men vi kommer ikke uden om, at der er et enormt overlap mellem de protesterende fans og den stemning, som er så tydeligt fraværende, at vi ikke kan genkende vores egen hjemmebane. Det kunne tilskuerne heller ikke til den tidligere omtalte hjemmekamp mod Viborg i 1998, hvor der var stemningsboykot i første halvleg. I kølvandet på censureringen af Eurostand-protesten og Emil Bakkendorffs hånende kommentar var Per Bjerregaard efterfølgende ude at undskylde på vegne af klubben – måske fordi han vidste, at de allermest engagerede og aktive fans nødvendigvis ikke udgør et flertal, men er nogle af dem, som klubben er allermest afhængige af for ikke blot at være en resultatafhængig trend.
Deltag i diskussionen
Helle
Betalende bruger
12. maj 2023
Tusind tak for de kloge ord.
MetroTilStadion
Betalende bruger
12. maj 2023
Godt formuleret, og jeg kan næste ikke holde ud at tænke på hvis jeg aldrig mere skal opleve den stemning og intensitet på Brøndby stadion, det vil umiddelbart være et meget stører offer for mig, end hvem der ejer klubben.
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
12. maj 2023
mp80 12. maj 2023
Tiderne ændre sig og i øjeblikket går det stærkt, SoMe er stedet hvor man ikke skal stikke hovedet for meget frem, så kommer der hurtigt mange modstandere. Ting som var hverdag og normalt er det ikke længere, man har enormt fokus på at være politisk korrekt, minoriteter hyldes, den grønne bevidsthed trumfer alt, så hvor hører Brøndby hjemme i den nye virkelighed?
Der er sket meget siden fodbolden blev skabt, afstande er ikke længere det samme, man er konstant online, der er kommet mange penge ind i sporten, fans shopper oftere mellem klubber, det samme gælder spillere, klubfølelse er ikke længere det samme. Sådan er det i øvrigt med langt det meste i dag, tidligere var mange trofaste kunder i samme bank, butik osv., det ser man ikke længere, man holde øje med, hvordan de enkelte adskiller sig fra mængden, har de en grøn profil osv.
Brøndby har en enorm betydning for lokalområdet, men det er også en klub med en national profil, som gang på gang viser at man med sammenhold kan hjælpe mange på tværs. De dårlige omtaler i medierne har skadet omdømmet, men de fleste ved, at Brøndby har en stor og skøn hjælpsom og social profil, noget jeg håber man tager med sig og bygger videre på uanset ejere.
Ja, der er nye ejere som tjener penge på fansene, men fællesskabet fans imellem og de mange støtteprojekter er til stor gavn for alle fans på tværs af landet. Brøndby er Brøndby og skal nok have en lys fremtid forude.
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
13. maj 2023
---
COP
Betalende bruger
12. maj 2023
Så var der kampen i Viborg, hvor der var “fint” besøg fra vennerne i Dortmund. Om det var vennerne eller “rigtige” Brøndby fans, der endte med at lukke ned for at vi kunne tage til udekampe ved jeg ikke, men jeg tror ikke det skyldes 2x45 minutters fan.
Så er der Anis Ben Slimane som bliver buet ud af banen, jeg tror mange 2x45 minutters fan har bemærket hvordan Anis viser støtte til den gruppe der synger før og efter kampene, og tilmed møder ind i en orange jakke inden en kamp… Det kan man så tænke over, om det er klogt når man gerne vil sælges.
Ocellaris 12. maj 2023
Tænker nok der er mange af de diktatorer der har gjort Brøndby stadion til en joke og skændsel der ikke synes det er klogt af anis at møde ind i orange Jakke.
Alle stadions er pt federe end det Brøndby stadion lige nu, hvor alle de anti orange ikke magter at skabe stemning på niveau med fcn
COP
Betalende bruger
12. maj 2023
Kapper 12. maj 2023
De er ikke diktatorer. [Hvem De så end er i dit skrivsel]
Yderligere:
Brøndby Stadion er altså ikke en joke eller en skændsel, fordi der i perioder, har været bedre stemning og mere larm. (Jeg har også oplevet politi og hunde på stadion, og tro mig det nuværende Brøndby Stadion er så langt bedre i dag end under de historiske voldssituationer).
Og endelig:
Så er det vel underordnet om "De" synes det er klogt at Anis har orange jakke på eller ej. Det bør ikke spille en rolle i dagens Danmark.
Mht. at du finde alle andre stadions federe end Brøndby Stadion, står dig frit for at mene. Jeg er ikke enig og nægter at lade din virkelighed blive den eneste, i denne debat.
Jeg nyder stadion, også selvom den har været mere elektrisk i andre perioder.
Ocellaris 12. maj 2023
Danmarks ringeste stemning.
Jimnielsen
Betalende bruger
13. maj 2023
Jimnielsen
Betalende bruger
13. maj 2023
Når det er skrevet, undskylder det ikke den måde der blev angrebet på, det er vi enige i.
Ved Viborg kampen kom min kone og jeg ved et tilfælde til at stå midt blandt gæsterne fra Dortmund. Og de havde en fest, og var i øvrigt pisse flinke. Der skete ingen ting til Viborg-kampen ( ud over bagefter ) der ikke før er sket til 100 vis af udekampe. Forskellen var blot, at Divisionsforeningens “nye” sikkerhedspakke, ikke tillader nogen form for stemningsskabelse som den tidligere har været udøvet, og som Brøndby har været så berømte for.
At man kan finde på at Buh’e af Anis eller nogen andre spillere i øvrigt, er ud over min fatteevne. Uagtet om de støtter orange eller ej.
“Sjovt” nok er det 2x45 minutters fans der oftest har travlt med at pege fingre af orange, for at forsage splittelsen. Pt. er det de mennesker der bærer splittelsen videre, fuldstændigt blottet for selverkendelse og indsigt i det aktive fanmiljø.
Jeg håber om nogen at tribunen en dag bliver som før. Det gør fysisk ondt i maven på mig at tingenes tilstand er som de er.
Men nogle folk er nød til at vågne op, bruge mere end 2x45 min. og sætte sig ind i tingene før de slukker den sidste rest af håb for tribunens overlevelse.
COP
Betalende bruger
13. maj 2023
I Viborg var det Divisionsforeningens nye sikkerhedspakke der gjorde udslaget... Divisionsforeningen smed ikke pyro på banen, men får alligevel skylden for sanktionen.
Sjovt nok er det altid 2x45 min. fans der peger fingre ad orange, øh nej det går begge veje...
Jeg tror faktisk at mange flere end 2x45 min fans burde vågne op, hvis de ønsker en tribune som tidligere, og kigge længere tilbage i BIF's historien og ikke kun bruge GFH overtagelsen som argument for deres aktioner.
Og så lige en sidste bemærkning. Jeg sætter stor pris på at klubben ikke er blevet sanktioneret i lang tid, grundet fans dårlige opførelse. Så noget godt er der sket på fansiden
Jimnielsen
Betalende bruger
13. maj 2023
COP
Betalende bruger
13. maj 2023
At du ikke mener kulturen er blevet værre er din oplevelse, men bøderne for brug af pyro er bare blevet flere og større. Bødepenge der kunne være brugt bedre på oplevelser til gavn for alle der ser Brønfby’s kampe.
Jeg er så med på at et mindretal gerne ser at overtrædelser af regler, bliver delt på forskellige ultra sider. Det behov har jeg ikke.
Jeg kommer også på stadion i morgen, og sidder på GSV, om jeg når Hytten inden ved jeg ikke.
Sjællænderen 12. maj 2023
Nu har jeg hørt argumenter fra både de nye ejere såvel som fra fanafdelingen omkring hvorfor aftale ikke blev til noget. Og der må jeg sige at argumenterne fra de nye ejere var meget valide og med selv den mindste kendskab til børsvirksomehed, så er det klart at de nye ejere ikke juridisk kan binde sig til de fleste af de punkter.
Sagen er at fanafdelingen har mødt de nye ejere med mistro og ikke givet dem den mindste chance for at bevise deres hensigter. Kunne et ekstra punkt indføres der siger at fanafdelingen juridisk forpligter sig til ikke at slås med FCK fans, ikke affyre fyrværkeri, ikke rasere toge på vej til og fra udekampe osv. Nej det kan fanafdelingen ikke og ejerene kan ikke binde sig til dele af de ellers glimrende punkter der er sat op.
Topfodbold i dag er ikke for amatører - og der er postet 3 cifret millionbeløb i BIF gennem årene og derfor er financielle ejere nødvendige. Giv dem en chance - og bak så holdet op!
Ocellaris 13. maj 2023
Og kunne samtlige folk og alle firmaer med tilknytning til Gfh skrive under på at INGEN i den kreds nogensinde vil udnytte nogen eller svindle i det skjulte
ClausAmar
Betalende bruger
13. maj 2023
Du skriver “ selv den mindste kendskab til børsvirksomehed, så er det klart at de nye ejere ikke juridisk kan binde sig til de fleste af de punkter. ”
Jeg har spurgt flere steder, da jeg måske ikke selv har fulgt godt nok med. Men måske du ved det.
Hvilke punkter er det præcist det drejede sig om at man ikke MÅ skrive under på pga lovgivning?
Er der nogensinde kommet en liste?
Og sidste spg.
Er det sådanne at man rent faktisk ikke MÅ eller at det er meget stærk ikke anbefalingsværdig at lave en sådanne aftale og derfor KAN/BØR man ikke (hvilket jo er fair nok).
Så måske er der et sted hvor det konkret er listet op at punkt 1,2 f.eks må/kan man sagtens underskrive, punkt 7,8 f.eks bør man ikke underskrive da det kan give problemer, men man må godt (lovmæssigt) og punkt. 4,10 eks kan/må man simpelthen ikke pga lovgivning?
Findes en sådanne oversigt?
RommeTilPhiriOgSå 13. maj 2023
Nogle fans vil måske mene, at GFH overholder aftalen. Andre fans vil mene at de overtræder den. Det er i mange tilfælde en subjektiv vurdering ift. visse af punkterne - Og hvem har så ret?
Når man så I samme moment tænker på, at GFH er amerikansk-baseret - Landet der historisk juridisk røvrender hinanden til højre og venstre, så forstår man måske godt, hvorfor de er forbeholdene for noget juridisk.
ClausAmar
Betalende bruger
13. maj 2023
Det handler ikke om at man ikke må/kan, men hvad det er forsvarligt.
Måske et strid for min side om ord.
At i sikkert langt de fleste tilfælde er det ikke fordi de ikke MÅ skrive under. De kan sikkert, men teksten der er udarbejdet, i fælles samarbejde med FA og Klubben, på nogle punkter ikke konkret nok og derfor er det ikke anbefalingsværdigt at man skriver under da det kan føre til noget skidt.
Men så igen. Hvilke punkter der der ingen kvaler ved at skrive under fordi de er konkrete nok (i følge klubben) og hvilke er ikke anbefalingsværdige.
Jeg tror ikke GFH som sådanne skal være bange for amerikansk lovgivning, da aftalen ikke nødvendigvis skal laves med GFH som selvskab, men klubben og det er dansk lovgivning.
Mener jeg også blev bekræftet i et interview (af Ole P?)
Hvis jeg var klubben ville jeg forslå at alt der ingen problemer skrives inf i klubben vedtægter og kan derved kun ophæves ved en vedtægt ændring(66% flertal). Det kunne sågar endda være vedrørende salg af stadion navn, hvor flertal af administrationen sidder til daglig mm og så få det penslet ud i punkter. Det plejer man at være ret god til.
Det mere “flygtige/fluffige” ville jeg så foreslå blev skrevet i klubben mission/vision og at den også kun kan ændres med evt bare et flertal på generalforsamling.
Det ville da også være et super stærk signal - hvis det selvfølgeligt er muligt.
Så ind i vedtægterne at vi spiller i gul/blå, spiller i Brøndby og på matriklen, administrationen skal være i Brøndby, navnet på stadion er Brøndby stadion osv osv. ønsker man dette ændret, så op på general forsamling :-)
Jeg kan ikke se at flertallet af punkter ( det er jo ikke alle der er offentliggjort) ikke kunne tilrettes lidt så de kunne komme i klubbens vedtægter eller i et mission/vision/værdi papir der er ret låst og som man evt skal redegøre for ved hver generalforsamling også.
RommeTilPhiriOgSå 13. maj 2023
Jeg håber bare, at vi finder en løsning inden længe. For alles skyld.
ClausAmar
Betalende bruger
13. maj 2023
Nok de færreste der ved alt juridisk. Derfor syntes jeg også det ville klæde klubben at være mere klar på hvad de
* må og gerne vil skrive under på
* Hvad de anbefales ikke at skrive under på men egentlig gerne vil.
* hvad de ikke må men gerne vil.
* hvad ikke må, men heller ikke vil.
* hvad de anbefales ikke st skrive under på, men heller ikke vil.
* hvad de må, men ikke vil skrive under på.
I grove træk. Det ville da give et lidt bedre overblik hvor man rent faktisk står og hvor de “større” stridspunkter er.
Tænkt hvis de kommunikerede “vi må godt skrive under på at vi spiller i gult og blåt - men vi vil ikke”. Så ville der først komme gang i gaden tror jeg :-)
mit eksempel er ikke noget jeg på nogen måde tror Klubben ikke gerne ville nedfælde på papir. Det er et super søgt eksempel.
Vild med BIF 12. maj 2023
Vild med BIF 12. maj 2023
---
RommeTilPhiriOgSå 12. maj 2023
At bilde sig selv ind, at man bare kan opfinde nye personer, der vil gå glip og springe over familiefødselsdage, konfirmationer, bryllupsdage og andre mærkedage, bruge majoriteten af sin fritid og sine penge på det her fællesskab er simpelthen utopi. Grunden til at de kalder sig familien Brøndby er jo fordi, at deres familie ER Brøndby. Alle deres tætteste venner, som de bruger de her frivillige timer med, som de rejser Danmark og ikke mindst Europa rundt med, som alle deler den samme intense dedikation om, at Brøndby virkelig ER livet. Vi synger det måske på tribunen, men de lever det rent faktisk. Både på godt og på ondt.
Og ja, selvfølgelig er Familien Brøndby et mindre fællesskab i det større fællesskab. Det er uundgåeligt med den tid der tilbringes sammen og det er der i ALLE fodboldklubber, som har mange aktive fans. Også på Østerbro. Og det er også okay. Det vi bare skal passe på er, at vi ikke taber det større fællesskab på gulvet, nu hvor vi er så polariseret. Om man er for, imod eller ligeglad med GFH, så er stemningen betændt omkring dette emne, både herinde og på SoMe generelt.
Jeg håber, at der findes en løsning snarest muligt, så vi I STORT FÆLLESSKAB kan lægge det her bag os og se fremad. Både for klubben, men ikke mindst for spillerne, som ingen aktier eller skyld har i det her.
noah
Betalende bruger
12. maj 2023
Mogens 12. maj 2023
TACKLER
Betalende bruger
12. maj 2023
Det bliver sikkert rigtig fint ingen tvivl om det. Om det så tager 1-10-30 år er også umuligt at gætte på.
En ting der dog ikke er tvivl om - det er volden - den kommer med statsgaranti tilbage på stadion før eller siden.
Til den tid håber jeg at alle husker at svine de unge drenge i Capo-tårnet, som I i dag sviner “de orange/familien Brøndby/Alpha”.
Jeg beklager på forhånd min lidt bryske besked, men jeg er ved at være ok træt af, at alle artikler herinde, om det så er U-15 der har spillet uafgjort, bliver fulgt op af de samme 8-12 profiler, der gang på gang skriver de samme paroler omkring fanscenen. Debat er fint = budskabet er hørt.
…og fsva. Slimane sagen som flere nævner. Slimane blev ikke buhet af, fordi han har en orange jakke (det har været kendt i månedsvis). Slimane blev buhet af - iøvrigt af “hele langsiden” - fordi han var pivringe på bolden og smed den ene dårlige aflevering efter den anden, ligesom der også blev buhet af resten af holdet ved pausen.
Jeg bider i øvrigt mærke i, at der i den af klubben fremlagte fanaftale er et punkt omkring fælles afstandstagen til vold. Denne aftaletekst er Alpha også med i, gennem deres engagement i FA. Så hvis GFH skal have en chance.. så er der vel flere som fortjener samme..
Mogens 13. maj 2023
del Piero
Betalende bruger
14. maj 2023
Hvis man har været på stadion ved man godt de personer som er involverede i vold, pyro, hærværk, rockerbander, osv er overrepræsenterede blandt de mest “stemningsskabende” dele af stadion.
Så selvom de feste medlemmer af Alpha sikkert ikke er involveret i vold, så lyder det jo på din kommentar, som om volden er helt urelateret til den slags grupper og det synes jeg er useriøst.
Det samme gælder jo også andre fodboldklubber. De personer som står med en elefanthue på og et romerlys i hånden inde i midten af infernoet i Parken er jo ikke en hyggelig bedstefar, som har sit femårige barnebarn med til fodbold.
Du skal ikke fortælle mig at voldsepisoden mellem Brøndby og FCK fans i går er udført at en gruppe mellemledere fra sponsorloungen. Hvis vi skal gætte på hvor de personer står på stadion under kampene, så tror jeg godt vi allesammen ved hvad svaret er.
Derfor: det folk ønsker sig er en soleklar afstandtagen og selvjustits fra grupper som Alpha ift de negative aspekter af deres fankultur. Men det kan man ikke få. Man kan kun få serveret argumenter om at alle uroligheder, pyro, vold, hærværk begås af nogle personer, som ingen aner hvem er, men som blot tilfældigvis har indfundet sig samme sted, som f eks Alpha står på tribunen.
Den køber jeg bare ikke…
TACKLER
Betalende bruger
14. maj 2023
Det er ikke det jeg skriver - jeg argumenter blot for, at Nissen flytter med.
Alpha kan komme og gå - men der vil altid være vold på stadion under de vilkår vi har i dag.
I dag ente jeg i tunellen med en stor flok iført Brøndby Hooligan trøjer og der blev også kastet med kanonslag. Min bekendt stod Alpha stadig og sang Nej Til GFH på det tidspunkt.
Jeg er enig med dig i, at hooliganmiljøet trives omkring Ultras (Alpha) jeg mener bare ikke det er en-til-en det samme som mange skriver.
Vi er nok i virkeligheden ikke så uenige, jeg valgte bare det modsatte standpunkt og tegnede linjen lidt skarpt op - for det oplever jeg ofte sker i den anden lejr.
ACTION!
Betalende bruger
12. maj 2023
---
Christian Brøndbyman
Betalende bruger
12. maj 2023
RommeTilPhiriOgSå 12. maj 2023
Mig bekendt er der stort set aldrig udsolgt til vores kampe, og der er rigeligt med plads til, at folk kan komme ind? Så hvem er det, som der ikke er plads til, fordi der er nogen på en tribune, som har en anden holdning til emnet end du selv har?
Christian Brøndbyman
Betalende bruger
12. maj 2023
Vil du have en liste med personer? Det er altså et mærkeligt spørgsmål at stille. Selvfølgelig kan jeg da ikke svare på det.
Nej der er sjældent udsolgt, men på søndag er der. Så er det da ærgerligt at der skal være ca 2000 stemningsdræbere og protestsangere på Sydsiden, lige netop mod PSE.
Nu skrev jeg også dette indlæg som et svar på læserbrevet her, hvor der bliver klaget over manglende stemning. Men en af grundene til det, er jo netop de orange. Og ja, jeg ved du og andre er uenige i det. Men sådan ser jeg på det, efter at have oplevet det på stadion i alt 7 gange nu.
Jax 12. maj 2023
Tak
Chuck 13. maj 2023
ClausAmar
Betalende bruger
13. maj 2023
Jeg læser, at der skrives, at det er usandsynligt at vi kommer op på fordoms styrke inden for en rum tid eller måske aldrig.
Men det betyder ikke at der aldrig kommer stemning eller god stemning (definer selv hvad det er) og det syntes jeg heller ikke skribenten skriver.
Men det vil tage tid og det kommer ikke af sig selv.
RommeTilPhiriOgSå 13. maj 2023
Det handler i højere grad om alt det usete, som vi fans har nydt godt af (de gennemførte og innovative tifoer, støtten til U-holdene på deres ture til Tyskland, de koordinerede derby-marcher gennem byen, temaer som V for vendetta/vestegnen, alle i blåt/tag halstørklæde med og hvad der nu ellers har været af vidunderlige ting gennem tiden.
Det er koordineringen, eksekveringen og gennemførsel af alt dette, vi måske/måske ikke skal vinke farvel til, hvis vi ikke får løst den her betændte situation. Og så kan man enten være ærgerlig eller ligeglad med det. Jeg synes personligt, at det var noget af det, der gjorde os unikke herhjemme i Danmark, og jeg har alle dage været stolt og fuld af beundring overfor det arbejde, som skal lægges i ovenstående eksempler.
Men jo, selvfølgelig skal der nok komme andre på stadion, som kan starte en stoltheden er kollosal eller kom så Brøndby, vis I vil vinde.. Men tifomæssigt, sang-opfindsomhedsmæssigt (For det er sjovt nok også dem, der har fundet på majoriteten af de sange, som der synges på stadion), og niveaumæssigt vil blive på et niveau ala. det vi ser i klubber som Fcm, Aab, OB, Viborg, Randers osv. Vi vil blot være et større antal.
Supporter i 40 år 13. maj 2023
Der kommer andre fans - ja da.
Men det der gør vores stemningsskabende fans (i en lille by med 35 tusinde mennesker) unikke er dedikationen, evnen til at mobilisere, sociale tiltag og det enorme frivillige arbejde => bannerførere for Fællesskabet.
Og det er et volsomt paradoks, at en samling delvise ukendte amerikanske rigmænd i skattely og med en ukendt strategi - tror, at de har købt dette sociale Fællesskab; det har de ikke.
Lige nu forhandler GFH, fordi de har brug for alt det Fællesskabet kan tilbyde. Og I en skrap forhandling gælder det om at vise styrke - så mød op til orange demonstration i morgen og deltag i stemnings boykot/strejke
2) Jeg er 2*45 min. (plus) fan
I 45 år er jeg trofast mødt op til Brøndby's hjemmekampe.
Og jeg har stolt fortalt alle, at jeg er Brøndby fan. For 10 år siden krakelerede stoltheden lidt - men vi troede jo, at JBA var en af vores (vi tog fejl). Nu holder jeg lav profil med mit Brøndby Engagement.
Jeg tror, at vi er rigtigt mange almindelige fan, der skammer os over at 'være på hold' med GFH
---
TRON 13. maj 2023
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
14. maj 2023