Fodbold live resultater




Skal Brøndby stadion udvides?

Skrevet af Kepgar, 26. april 2024

Der har i løbet af året været stor intresse for Brøndbys kampe, hvor næsten alle hjemmekampene har været udsolgt. 

Der har i forbindelse med de højetilskuertal i løbet af de sidste 3 år været snakket om at Brøndby stadion skal udvides, men ville dette være nødvendigt?

 

Brøndby stadion har en kpecitet på omkring  26 til 28000 og når de spiller i Europa omkring de 22 til 24000 tilskuer. 

Hvis vi kigger på det gennemsnitlige besøgstal i løbet af sæson kan vi se en stor stigning i årene efter corona. 

Gennemsnitlige besøgende tilskuer:

Sæson 23/24:  21.467

Sæson 22/23:  19.141

Sæson 21/22:  17.364

Sæson 20/21:    2.099 (Corona)

Sæson 19/20:  10.630

Sæson 18/19:  13.726

 

Der er udsolgt af sæsonkort og af alm. billetter til alle hjemmekampene, og med de mange udsolgte kampe i år skulle man mene at antallet af tilskuere ville være højder end de  21.467, man skal dog havde med i sine overvejelserne at en del af pladsernes er forbeholdt til udebaneholdets fans samt sponserpladser som oftes ikke er udsolgt derudover er der sæsonkortholder som ikke møder op til forskellige kampe.

Der er ingen tvivl om at pilen peger mod en støre intresse blandt os fans for at tag ud på stadionet og den intresse tror jeg  ville forsætte yderligere i løbet af de næste år især, hvis der kommer et mesterskab og europæiskgruppespil i hus.

jeg kunne godt se idenen ved at udvide tilskuertallet til 30.000 tilskuer til de europæiske kampe via siddepladser og selvfølgelig højder når der spiller i superliga, for der skal for altid forblive ståpladser på sydsiden også gerne øversydside.

Er snakken om udvidelse af stadion helt hen i vejret, ville en udvidelse til 30.000 tilskuer være nok, eller skal den højder op? 

Eller ville den være bedre at bygge et helt nyt stadion som man kunne placer bedre. Det ville også gøre det muligt  at bruge det nuværende stadions fulde kapacitet imens det ny bliver bygget?




Deltag i diskussionen




  • Kepgar
  • Kepgar   26. april 2024   

  • Vis man ønsker at dykke yderligere ned i antal af tilskuer på Brøndby stadion eller i superligaen generelt kan i bruge følgende link:

    https://superstats.dk/tilskuere/?aar=2018%2F2019&vis=hjemme
     
    • GARFIELD
    • GARFIELD
      Top kommentator
      Top gode
      Top enige
        27. april 2024   

    • @Kepgar

      Synes faktisk denne historie og billede af hvor der lå en går kunne være sjov at få med i dit indslag :)

      https://www.vilfortpark.dk/broendby-stadion/
     
    • GARFIELD
    • GARFIELD
      Top kommentator
      Top gode
      Top enige
        27. april 2024   


  • DBU vil gerne have et stadion med plads til 50.000.

    Hvis vi spiller europæisk gruppespil 5 år i træk, bør vi/GFH overveje det seriøst.
    1 enig
     
    • Kepgar
    • Kepgar   26. april 2024   

    • @Brøndby85 Brøndby stadion, bliver aldrig landsholdets hjemmebane, stadionen ligger for dårligt placeret i forhold til transport og trafik til og fra. Samtidig er området, byliv og atmosfære omkring Brøndby stadion ikke noget at råbe hurra for.

      Tro også at 50.000 ville være for mange i forhold til at kunne fylde stadionet til superliga kampene, og det ville ødelægge stemningen når man ikke kan fylde 10 til 20.000 af pladserne.

      Men udover det ville jeg da elske at kunne kalde Brøndby stadion for der officielle landsholdsstadion.
      2 enige · 3 god kommentar

    Se 5 flere kommentarer

  • 19Magic64
  • 19Magic64
    Betalende bruger
      26. april 2024   

  • Man kunne starte med at lade tribunerne gå længere ned i hjørnerne!

    Ved ikke hvor mange pladser man kan hente på den konto, men ville gøre stadion langt mere intimt, man ville ikke have de store huller udadtil, lidt som da man lukkede -hullet- på Sydsiden..
    3 enige · 1 god kommentar
     
    • Kepgar
    • Kepgar   26. april 2024   

    • @19Magic64 Det kunne se rigtig fedt ud med lukket hjørner men tvivler på det ville give mange ekstra pladser. Jeg tænker max 250 på hjørne så 1000 i alt og det ville ikke være nok.

      Jeg kunne enlig godt tænke mig at man sammenbygget sydsideover og nedre så man får en stor samlet tribune. Det bliver bare svært med den ny fanzone lige bagved sydsiden

    Se 4 flere kommentarer
     
    • Ruddi
    • Ruddi   27. april 2024   

    • @19Magic64
      mener der engang blev lavet noget udkast til udbygning
      sænker banen med 10 m
      og lukker hjørnerne
      så skulle der være plads til 10000 flere tilskure
      i må ikke hænge mig op på det men syntes jeg kan huske det var noget i den stil

    Se 1 flere kommentarer

  • I 2018/2019 sæsonen var der i snit 13.000 til hjemmekampene, I indeværende sæson er snittet på ca. 21.500 eller en stigning på ca. 66 % - en ret voldsom stigning især oven på Coronaen som synes at have været dynamoen plus de gode sportslige resultater og det gode spil på banen.
    Der er således ikke længere noget vækstpotentiale i antallet af tilskuere, så vil man ad den vej øge sin indtjening er eneste korte vej at sætte priserne op eller på længere sigt udvide stadionkapaciteten, jeg er ikke et sekund i tvivl om at begge redskaber allerede er i bestyrelsens tanker, det er ikke sikker at der er nogen konkrete planer, men de gør sig sikker nogle forberedende tanker osv.

    2 god kommentar
     
    • Kepgar
    • Kepgar   26. april 2024   

    • @Rasmus Stephansen er ikke enig med dig, når du siger at der ikke skulle være belæg for yderligere vækstpotentiale i antallet af tilskuere, om det tal så er 3000 eller 7000 skal jeg ikke kloge mig på.

      Man skal også huske at Brøndby havde muligheden for at sælge yderligere sæsonkort men måtte stoppe salget pga. reglerne med billet køb til Europa kampene.

      Ser intet problem i at fylde stadion med yderliger 3000 fans i gennemsnit pr. hjemmekamp, og op til 10.000 ekstra fans når kampene hedder fck, fcm, agf samt andre hold i Europa.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 4 flere kommentarer

---

  • Brøndby burde udvide deres stadion.
    1. Flere på stadion
    2. Mere indtægt uden at skulle hæve billet priserne.
    3. VM, hvis Danmark skal være medværter.
    5. Vi vil have Danmarks 2 største stadion.
    3 enige · 3 god kommentar
     
    • Kepgar
    • Kepgar   26. april 2024   

    • @Fan_passion har vi ikke allerede Danmarks andet største stadion?
      1 enig

    Se 9 flere kommentarer

  • GARFIELD
  • GARFIELD
    Top kommentator
    Top gode
    Top enige
      26. april 2024   

  • Hvis vi en dag skal gøre stadion større. Så håber jeg at man lære af, hvordan parken sport og gøgl, med deres kontor landskab, har total smadret sjælen i den gamle Idrætspark, og gjort den til en af mest ucharmerende stadions i Danmark

    Sætter store ? omkring hvordan divisions foreningen inkl DBU, tillader at der afvikles kampe i parken hvor sektion 12 står, med tanke på de ikke må hoppe, og er til fare, for at brase sammen. Det er for mig at se, en kæmpe skandale at de får lov til at fortsætte, endda man høre speaker opfordre folk til ikke fans hopper, ligesom det står på skærme. Mener det er en kæmpe skandale at man ikke giver dem påbud, til at have tilskuere der.

    Det burde sættes alvorlige alarmklokker igang, hvis der er fare hver gang de hopper.

    Omkring dit spørgsmål, synes jeg det er fint emne at tage op, men man skal se om vi holder udviklingen og fortsætter med udsolgt samt sportslig succes, så er det på tide at kigge den vej. Det er dog forbundet med store udgifter, så er sikker på at man allerede kigger den vej og opvejer det pt..

    Det handler om økonomi og er langsigtet investering, lige nu bør den største investering være fokus på det sportslige, derefter fokus på finansielle og økonomien i at udvide
    1 enig

  • Jeg vil gerne at stadion bliver udvidet, men jeg har brug for at vi har succes i et par år først. Vi kan vel alle huske de kedelige år, der var der altså kampe som ikke havde 3/4 stadion solgt. Og vi rammer (heldigvis i færre grad) stadigvæk kampe med ikke 3/4 fyldt.

    Nej hvis vi vinder ligaen i år, og faktisk kæmper med om guldet og er i gruppespil et par år, så vil folk også komme, og så kan vi tale om det. Men indtil da finder jeg det usandsynligt og ret urealistisk. Dertil er vi ikke nok mennesker i Danmark. Et stadion på 50.000 pladser vil kunne rumme lige under lige under 1% af Danmarks befolkning. Så medmindre der er internationale kampe (som nok skulle få stadion udsolgt) hvert år, så ser jeg det bare ikke.
    1 enig
     
    • Kepgar
    • Kepgar   27. april 2024   

    • @thorrium du har nok ret i at det er fortidligt og der er bruge for en længder periode med gode resultater, europæisk gruppespil samt nogen sæsoner i træk med udsolgt på sæson kort og billetter før man skal tag snakken om at udvide stadionet

    Se 7 flere kommentarer
     
    • @thorrium Nogle gange skal man jo forretningsudvikle og tro på sit produkt, vi har Nordens bedste eller næst bedste fodboldprodukt, det er nu klubben har momentum, jeg ville skubbe på, jeg ville også sætter priserne op for de er helt latterlige billige.....
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer

  • Hvis det endelig skulle udbygges, så ville 35.000 være et fint sted at starte, synes jeg.
    Men om det overhovedet bliver udvidet, og hvad det ville koste, det er så det gode spørgsmål...
    1 enig

---

  • Saesonkort
  • Saesonkort
    Betalende bruger
    Top kommentator
    Top enige
      26. april 2024   

  • Det er helt vildt, at ikke en eneste nævner udgiften ved en ombygning og ROI.
     
    • GARFIELD
    • GARFIELD
      Top kommentator
      Top gode
      Top enige
        26. april 2024   

    • @Saesonkort

      ? Det er da flere der påpeger inkl undertegnet

    Se 2 flere kommentarer
     
    • @Saesonkort Ingen tvivl om du rammer ligtornen i denne business case.

      En udvidelse til 35.000 eller i runde tal 10.000 større kapacitet.

      Lad os sige at 60 % sælges som billige sæsonkort af 1000 kr. og resten sælges enkelvis til en gennemsnitlig pris af 140 kr.

      6000 årskort a 1000 kr. = 6.000.000,00 kr.

      Med et estimeret antal hjemmekampe pr. år på højt sat 24 kampe

      24 x 4000 billetter = 96.000 kr. x 140 kr. = 13.400.000,00 kr

      Øget billetsalg pr. år 6.000.000 + 13.400.000 = 19.400.000 kr.

      Jf. Brøndbys regnskab afskrives Bygninger, bygningsbestanddele og tekniske installationer over 10 - 50 år, jeg antager at bygninger afskrives over mindst 30 år.

      Hvis en ombygning koster 250.000.000 kr. vil afskrivninger over 30 år belaste de årlige driftsregnskaber negativt med ca. 8,5 mio. kr. pr. år.
      Det øget billetsalg vil påvirke den årlige omsætning med et plus på 19,4 mio. kr. Minus de afledte årlige afskrivninger giver dette et teknisk DB på ca. 11.5 mio. kr. pr. år eller svarende til 2 Daniel Wass lønninger...!
      Ud over de forudsætninger jeg her har lagt til grund er der mange "håndtag" man kan dreje ekstra på undervejs, mindre andele af sæsonkort end de 60 %, øget indtægter fra nye sponsorlounges, lidt større priser, større salg fra boder og merchandise.

      Med mindre jeg har regnet helt galt ligner det en ok business case.
      1 enig

    Se 8 flere kommentarer

  • Semperfi
  • Semperfi
    Betalende bruger
      27. april 2024   

  • Der er desværre stadig menge ubenyttede pladser ved hver hjemmekamp: primært sponsorbilletter der ikke benyttes (hvilket klubben bør gøre noget ved) - og så sæssonkortholdere der ikke videregiver deres plads.

    Når det er sagt, så er en udvidelse og modernisering tiltrængt, gerne så hullerne i hjørnerne samtidig bliver lukket.
    1 enig · 1 god kommentar

  • Stadion halter helt vildt. Der går ikke en uge hvor jeg ikke tænker over hvad vi kunne gøre. Men jeg har nærmest givet op på vores bestyrrelse og direktør. Der kommer ingen planer og visioner. Der bliver lagt noget kunstgræs og sat nogle boder op uden for stadion, så det snart ligner et omvandrende cirkus plads, ved stadion. Billetter er en skandale, der er ofte rækker med tomme pladser, som nemt kunne sælges og vi har et kæmpe drifts underskud? Jeg fatter ikke en skid, havde det været min forretning havde jeg gjort alt for alle pladser var besat. det ville hjælpe og få lukket hjørnerne og bygget boder/toiletter så er vi da lidt på vej. 2 X udeblivelse eller manglende frigivelse af sæsonkort, og man skal mister retten til og forny næste sæson.
    2 enige · 2 god kommentar
     
    • @MetroTilStadion Glemte du ikke lige overdækning i Fanzonen, ny storskærm, nyt højtalersystem, omfattende ombygning af Vilfort Lounge for at modernisere den med nyt inventar, tæpper, farver, dekoration samt lyd og billede og et helt nyt AV-system. Tidligere blev der bygget det nye klubhus plus rammer omkring bane 2, så påstanden om der ikke bliver investeres i infrastrukturen rammer ved siden af skiven.

      Man kan købe et sæsonkort til Brøndby Stadion for 1200 kr. Det er en latterlig lille pris det kan man ikke se 6 kampe for i Premier L. men man får min. 16 kampe eller 75 kr. pr. kamp. i Brentford koster et årskort ca. 5.000,00 kr. Jeg kan kun se at priserne i Superligaen kan gå en vej op, når man tænker på det kvalitetsløft og den øget underholdningsværdi der har fundet sted de sidste par år.


    Se 4 flere kommentarer

  • GARFIELD
  • GARFIELD
    Top kommentator
    Top gode
    Top enige
      27. april 2024   

  • Prøv at se stadion fra 64-70 :) og før det var det en bondegård der lå der:

    https://brondby.com/klubben/historie/1964-70
    1 god kommentar
     
    • Kepgar
    • Kepgar   27. april 2024   

    • @GARFIELD man må sige at der er sket noget siden der
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 5 flere kommentarer

---

  • Thomcat
  • Thomcat
    Betalende bruger
      28. april 2024   

  • Rent økonomisk ville det være bedre bare at øge prisen på sæsonkortene og de få alm billetter.

    Reelt set koster et sæsonkort jo meget mindre end det gør at se kampene på tv - så der må være et demand der kan tages en højere pris for. Men lad os nu lige have udsolgt mere end en halv sæson før vi konkluderer en masse.
    2 enige · 1 god kommentar





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner