Strategi, økonomi, transfers og Brøndby mentalitet.

Skrevet af Welkro, 1. september 2021

Jeg har løbende fulgt debatten her på 3point, og der har været mange gode synspunkter og tråde. Her er 4 emner som har fyldt meget hos mig, og måske andre:

STRATEGIEN:

Men jeg mener at der er flere misforståelser, og når folk skriver at CV følger strategien ved ikke at lave transfers, så er det ikke korrekt. Han kunne have købt 5 22-årige spillere udefra a 20 millioner kr stykket og stadigvæk have holdt strategien ud fra dette kriterie:

 Brøndby IF skal udvikle både egne og tilknyttede fodboldspillere til et højt niveau, der sikrer både sportslig og økonomisk gevinst.

Strategien foreskriver heller ikke at vi skal vente til sidst i transfervinduet med at agere, som flere har dækket CV’s tøven ind under.

Og en anden ting: Vi har budgetteret med top-3, det er ikke et håb/ønske, og det betyder at når vi ikke top-3, så når vi ikke budgettet og dermed har vi færre indtægter end planlagt. Det koster på bundlinjen, og har dermed en økonomisk konsekvens.

Så info til jer der har det fint med nogle mellemsæsoner, så koster det altså penge at dække de lavere placeringer og det bliver dermed taget fra det beløb der kan investeres i Masterclass, spillertrup og faciliteter.

Strategien beskriver økonomisk ligevægt for Brøndby, men det betyder ikke nødvendigvis at sætte alle pengene i banken, som jeg beskriver herunder.

ØKONOMISK LIGEVÆGT:

Vores strategi beskriver at BIF skal have økonomisk ligevægt. Her har debatten på 3point været ret sort og hvid hos nogle. Hvis man går ud og investerer i spillertruppen og laver transfers, så er vi tilbage til KASI årene med dyre indkøb, og lange tunge kontrakter til spillere der ikke havde videresalgspotentiale.

Jo sporene skræmmer da fra den tid, men vi har en kompetent ledelse, som vi burde stole på ikke vil lade det ske. Og der er altså en mellemting, man kan godt investere i spillertruppen uden at bruge alle Lindstrøm/EL millionerne i år.

Og hvad er økonomisk ligevægt egentligt?

Silkeborg:

Har driftsoverskud, og er dermed ikke afhængig af spillersalg, og kan faktisk godt tåle en nedrykning hvert andet år, uden at økonomien kommer i fare af den grund.

Fc Nordsjælland:

Kører med stort driftsunderskud, bruger 2-2.5 gange så mange penge på udvikling af talenter som BIF gør, men har en sund økonomi da deres strategi med salg af kæmpe talenter virker, og de har en stor indtjening på dette.

Fc Midtjylland:

Kører med kæmpe driftsunderskud. Køber spillere dyrt, og sælger dem endnu dyrere. Satser også på succes i Europa. Deres strategi virker og de har en god økonomi.

Så økonomisk ligevægt er ikke lig med balance i driften, det kan være mange andre ting. Skal vi væk med driftsunderskuddet, så skal vi skære i lønbudgettet, og så ender vi på niveau med OB, AAB og SønderjyskE. Og så kan vi langt fra være sikret top-3.
Så man kan godt lave større investeringer i spillertruppen uden at der går KASI i den. Er man dygtig får man som minimum også sine penge igen, og sportslig succes imens.

TRANSFERVINDUET:

Meget er allerede sagt og skrevet om BIFs transfervindue, så jeg skal gøre det lidt kort.

Først vil jeg slå fast at jeg er personligt meget begejstret for Tschiembe, samtidigt med at Uhre og Maxsø stadigvæk er i truppen, det er stærkt!

Men jeg køber simpelthen ikke præmissen med at det er svært for Brøndby i år, at hente spillere fra en attraktiv hylde, på grund af følgende:

-          Vi er Danske Mestre

-          Vi er garanteret Europæisk gruppespil.

-          Vi har ok transfermidler efter salg af Lindstrøm + deltagelse i EL

-          Der var luft i lønbudgettet efter flere af dem med dyre kontrakter er væk.

-          Det er købers marked i øjeblikket, da mange klubber er presset økonomisk.

Og euforien hos flere over at vi venter til sidst i vinduet og dermed kan hente større kvalitet, delte jeg på ingen måde. Og hvis vi hentede Dickovic og HeggHeim fra en højere hylde, så er jeg ærligt talt rystet.
En lottokupon ala Mraz fra den Slovakiske liga, og en ny nordmand er en kæmpe skuffelse, da det blev brugt som argumentet for at vi ventede med at handle. Vi har endnu ikke haft succes med en nordmand siden Trond Andersen. Rashani brændte den norske liga af, men kunne ikke sætte en mand i SL. Et eksempel udenfor BIF sammenhæng er Kasper Junker, som var en, i allerbedste fald, middelmådig angriber i SL, og så brænder han nærmest den norske liga ned til grunden.

BRØNDBY MENTALITET:

Jeg har været med siden 1988, så det er blevet til et par op og nedture i Brøndby familien.

Jeg vil gerne slå fast at vi ALDRIG skal tilbage til KASI overflodsdagene, det klædte ikke klubben og ledte den mod afgrunden. Men hvor jeg savner at vi skyder brystet frem og slår os lidt på det en gang i mellem.

Jeg har lige læst en skrive at det vigtigste er ikke om vi vinder eller ej, men oplevelsen på stadion og sammenholdet. Hvis Bjerregaard og de andre visionære i sin tid havde haft samme indstilling, så havde vi løbet rundt i dag hver weekend og spillet mod OKS og Fremad Valby for 1200 tilskuere.

Havde det ikke været for en frækhed og vindermentalitet, så var BIF aldrig blevet den klub som vi er i dag. Historien, sammenholdet og klubfølelsen var aldrig blevet skabt af en ”vi er bare glade for at være med” -attitude. Den er skabt af stolthed og en ukuelig tro på sig selv i klubben. Så vi fans burde droppe snakken om mellemsæsoner, og at vi ikke har tiltrækningskraft som klub og alt det der mindreværdskompleks. Vi fans må gerne stille krav og have ambitioner, og sidste år vandt vi. Når vi ikke vinder, så står vi sammen og viser opbakningen og kæmper videre. Men vi må aldrig tro at vi er mindre end Danmarks største fodboldklub, VI ER BRØNDBY!




Deltag i diskussionen




  • Fantastisk skriv.

    Har simpelthen ikke haft energien, som dig, til at sætte ord og komme med en anden tilgang til tingene.

    Alt er sort og hvidt - enten eller.

    En kæmpe misforståelse når alle som et andet nordkoreansk styrer pleaser CV og hans tilgang til tingene.

    Vi er ikke i kasi-tiden, men i nutiden. Vi har vundet DM guld og vi har uden tvivl de bedste forudsætninger for, at byde fck og fcm op til dans.

    Endnu engang tak for dit indlæg

    1 enig · 1 god kommentar
     
    • Welkro
    • Welkro   1. september 2021   

    • @RickyTan selv tak
     
    • @RickyTan CV er en gave til klubben
      1 enig · 1 god kommentar
     
    • @RickyTan Nej vi kan på ingen måde byde FCM/FCK op til dans. Deres lønbudget er på hhv. 165 og 120 mio. kr. mens vores er på 65. Skal vi hæve vores lønniveau med 100 mio. kr. årligt vil det kræve at en ekstern investor skød 500 mio. ind i klubben over 5 år, og så måtte man jo se om det kunne give overskud via EL deltagelse og/eller salg af spillere. Om den investering kunne komme hjem er nok ret usikker for elles stod der nok masser af rige mennesker ude foran BIF stadion med checkhæfterne åbne. Se lønoversigten fra tipsbladet her. https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/her-er-superliga-klubbernes-spillerbudgetter<br />
      En oversigt som CV har udtalt nok ikke er helt skæv.
      1 enig

  • Joblar
  • Joblar   1. september 2021   

  • Hørt, suverænt skriv tak for det, og jeg deler fuldt ud ALLE dine betragtninger.
    1 enig · 1 god kommentar
     
    • @Joblar @Welkro nu har jeg set bl.a. jer 2 skrive om at købe fra højere hylder, nu er jeg lidt interesseret i hvad I mener er en højere hylde?
      Jeg spørger kun fordi at jeg har min fornemmelse for hvor at vi kan hente for øjeblikket, også vil jeg høre hvad vi mener det er.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • jeffchr
    • jeffchr   2. september 2021   

    • @Joblar Ikke overraskende :)

  • Vi har prøvet det med at ''skyde brystet frem'' flere gange. Senest i 18/19. Det har fejlet hver gang. Lad os nu prøve noget andet for første gang i 16 år. Lad os nu prøve at bygge noget bæredygtigt op. En forretningsmodel hvor vi beviser vi kan lave penge på køb og salg af spillere. Når vi har vist det i rum tid kan vi skyde brystet frem.
    13 enige · 6 god kommentar
     
    • Kenneth
    • Kenneth
      Betalende bruger
        1. september 2021   

    • @Marc Johnson
      Og sjovt nok dannede netop den sæsons tranfer grundlag for vores mesterskab i sidste sæson :)

      Radosevic
      Jung (blev købt efter at have været lejet)
      Schwäbe
      Hedlund
      Uhre
      Frendrup
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer
     
    • Welkro
    • Welkro   1. september 2021   

    • @Marc Johnson enig, men der er mange måder at gøre det på! Det skal aldrig være en masse penistransfere, men klogt og også langsigtet.
      Men vi må gerne skyde brystet lidt frem nu, vi er trods alt mestre og have en tro på at vi er en attraktiv klub.
      1 enig

  • Fint skriv - Dejligt med forklaringen på ligevægt osv. Tror rigtig mange har meget svært ved at visualisere, hvad det betyder, så dejligt med eksempler.

    Brøndby-mentalitet og vigtigheden af altid at stræbe efter sejre er jeg også helt på linje med. Vi ser og spiller fandme for at vinde og sådan skal det være.

    I forhold til transfers bliver jeg af og til træt af at høre på fans, der åbenbart følger mere med i den slovakiske og norske liga, end mange af os nok gør i superligaen. At dømme en spiller ude grundet nationalitet er altså ikke godt nok. Lad os nu se hvad de nye kan, rigtig mange mente også at Tshiembe var et uambitiøst indkøb.
    6 enige · 4 god kommentar
     
    • Welkro
    • Welkro   1. september 2021   

    • @Radissen jeg er enig i at man aldrig skal dømme en spiller ude på forhånd!
      Min pointe er bare at chancen for succes kan variere meget i forhold til hvilke hylder man henter fra.


  • Kan måske være jeg er lidt nord-koreansk uden at vide det,men jeg syntes at klubben gør det helt rigtige.. Vi har i alt for mange år bare sejlet rundt og troet at vejen til succes kunne banes via fix-nu transfers..
    Forskellen på de klubber der nævnes, i det iøvrigt rigtig gode debat-oplæg, og os er at de har haft et solidt fundament i en del år, hvor vi der i mod først er ved at have det på plads igen efter mange års fravær.
    Jeg gætter på at CV vil handle en lille smule mere progressivt til næste sommers vindue (forventer ikke det store til vinter), men ikke meget, Og det har jeg ingen indvendinger i mod.. heller langsomt og sikkert, men sikkert lidt kedeligt hvis man er til transfer-fix, end en gentagelse af de 16 års ørkenvandring og paranoide frygt for konkurs hvert 5 min.
    Jeg kan godt forstå utålmodigheden, efter at konkurrere 100 % Og hele tiden, med 2 af de andre klubber, den har vi alle, men jeg tænker bare at den bedste måde at nå det på, er hvad klubben rent faktisk gør nu.
    Tak for et godt oplæg.
    12 enige · 6 god kommentar

  • del Piero
  • del Piero
    Betalende bruger
      1. september 2021   

  • Mange gode betragtninger, men jeg synes at du lidt modsiger dig selv.

    Desto tidligere man køber i vinduet, desto højere vil prisen ofte være. Det er derfor dyrt at købe tidligt og selvom vi er danske mestre er der mange af de spillere, som virkelig kan løfte os - sportsligt og økonomisk - som først gerne vil afsøge markedet for at se om de i stedet kunne komme til bundesligaen, den hollandske liga, den belgiske, osv. Så hvis vi ville have haft Tsiembe og Greve på førstedagen af vinduet havde vi højst sandsynligt skulle bruge 3-5 milioner ekstra på det og det kunne så betyde at der ikke var råd til at hente den nye angriber, som vi præsenterede på sidstedagen af vinduet. Derfor synes jeg at det er en falsk præmis at sige at CV bare kunne have købt de samme spillere tidligere, fordi vi er mestre og en kendt attraktiv klub.

    Dernæst tror jeg du overovervurderer værdien af at ligge nr. 2 eller 3, kontra nummer 5 ved vinterpausen. De ekstra positionspenge er gode, men ikke så store. Du påpeger jo selv at FCM og FCN tjener langt hoveddelen af deres penge på at sælge unge, lovende spillere. Derfor er det vel også logisk at CV først og fremmest prøver at bygge en pipeline af sådanne spillere op i BIF i stedet for at fokusere på at ligge nummer 3 når vi når vinterpausen?

    Du er skuffet over de indkøbte spillere, fordi de er fra Norge og fra en ukendt slovakisk klub. Til det må jeg bare spørge om du nogensinde har hørt om nogen af de spillere RB Salzburg stillede med? Jeg havde måske kun hørt om en enkelt eller to, men var svært imponeret af deres niveau. Pointen er, at du ikke kan bruge din egen uvidenhed om potentialet hos de nye spillere, som argument for at de er lottokuponer og uambitiøse transfers.

    Slutteligt synes jeg godt at man kan se manglende transfers, som et aktiv. For mig er det super godt set at lade Mads Hermansen stå. Han er mindst på niveau med Marvin på de fleste parametre, dog undtaget spillet med fødderne, hvor han skal udvikle sig. Ligeledes er det en forudsætning for at Slimane, Cappis, Fallenius, osv. kan blomstre at de spiller. Det gør de ikke, hvis vi for eks. havde købt 2-3 etablerede spillere, som vi altid gjorde under Zorniger. Så jeg mener godt man kan se manglende indkøb, som en del af strategien om at få de unge spillere man HAR investeret i til at udvikle sig og lykkes.

    Hvis vi kan lære noget af FCN og Salzburg så er det dette: hvis de unge spillere er gode nok og pipelinen stærk nok, så skal de nok løfte sig og præstere når profilerne bliver solgt. Det sker i de to klubber, hvert eneste år. En af hovedgrundene til at det ikke skete under Zorniger var at man igen tålmodighed eller risikovillighed havde, fordi målet for træneren var at vinde, vinde, vinde...her og nu. Trænerens ønsker og ageren støttede reelt ikke om om klubbens erklærede strategi om at udvikle og sælge talenter.

    Så jeg er forsigtig optimist, også omkring denne sæson, måske fordi jeg ser formålet anderledes end dig. Jeg håber at vi

    1) scorer point i EL, nu da vi har changen for en gangs skyld

    2) holder os til i superligaen (top 6 i første omgang, dernæst top 3 efter vinter)

    3) spiller underholdende fodbold med fart og energi.

    4) udvikler og sælger spillere (Maxsø, Uhre til vinter, Slimane til sommer, osv.), hvorigennem vi kan løfte os økonomisk, skridt for skridt, mod toppen af dansk fodbold.



    19 enige · 15 god kommentar

  • Betalende bruger
      1. september 2021   

  • Jeg kan sagtens huske hvad mentalitet det blev bygget på, og før vi blev proffesionale i 1 div under Morten Olsen, var det sammenhold. To vestegnsklubber slog sig sammen, fordi det var tåbeligt med en klub i Øster og en i Vester.

    Vis du kommer fra vestegnen ved du også, at når man er født og opvokset i bla 2660, så har man ikke andet end sammenholdet.
    Ved ikke hvorfra vi skulle få vinder mentalitet fra, da vi godt viste alle så ned på os, det eneste vi kunne var at tæve folk for det, når vi var i byen.

    Du snakker om vinder mentalitet, er det at det er bygget på, så forklar mig hvorfor vi fik et tilskuere boom det år Olsen blev fyret og det gik af lort. Forklar mig hvorfor folk er kommet på stadion de sidste 15 år.
    Dem der ikke har været der før, kan umuligt komme pga vinder mentalitet.

    Og der er sådan at vis der er for meget vindermentalitet, kommer man hurtigt til at ligne nogle kedelige typer i hvad man siger og gør.

    Men det da imponerende at du tror på vi stadigvæk bare lige skal lave et par indkøb, så sætter vi os på tronen igen.
    Tror du har fortrængt en periode på nogle år.

    Hvor vi bla ikke rigtig solgte spillere, og fik ødelagt vores brand på det.

    Det problem er løst nu mener du, så derfor kan du godt erklære os i økonomisk ligevægt.
    Kan godt være vi er, men jeg venter på direktøren siger det, så tror jeg på det.

    Ved du hvad folk med rigtig vindermentalitet gør når de taber, de tænker ikke på at bakke op, de tænker kun på at ødelægge modstander fuldstændig.

    Men jeg har nu tænkt mig at fortsætte med havde den indstilling, at vi nok ikke bliver mestre de næste par år for vi skal bygge nyt hold, selv om du mener jeg skal havde en anden holdning.

    Jeg vil hellere se Brøndby-Frem end samtlige hold i vores pulje i EL.

    Der eksistere ikke vindermentalitet for en tilskuer, der er kun håb, der er spillerne der skal ville vinde.
    7 enige · 5 god kommentar
     
    • Nuky
    • Nuky   1. september 2021   

    • @Chefen Vilfort
      Hver eneste gang jeg ser du har skrevet noget herinde skal jeg altid læse det, for du er sgu spot on hver gang. Tak for det.

    Se 2 flere kommentarer
     
    • Welkro
    • Welkro   1. september 2021   

    • @Chefen Vilfort jeg kommer fra Frederikssund, som også er en stor Brøndby bastion, men slet ikke Vestegnen som 2660.
      Men jeg synes godt om din tankegang og baggrund for at støtte klubben, selvom jeg støtter på en anden historisk baggrund. Jeg er ikke vokset op med sammenholdet som du er. Jeg var på Stadion med min søster i mange år som dreng, men kendte ikke til sammenholdet.
      Men er vokset op med kærligheden til de fantastiske hold vi havde i 80'erne og 90'erne hvor der var en fantastisk vindermentalitet på holdet. Den blev jeg draget af.
      Vi var en arbejderklub som rent faktisk vandt en masse og turde satse på at vinde.
      Jeg tænker heller ikke at det er tilfældigt at du nævner Frem. En anden arbejderklub, men dem ville jeg tage ud at se for sammenholdets skyld, da de sportslige ikke er den store succes, siden de slog Xamax Neuchatel ud af Europa (hvis jeg husker rigtigt)

      Jeg tror bestemt ikke et par indkøb kan gøre at vi er tilbage på tronen, det skriver jeg heller ikke. Men vi skal være modige nok til at investere i nu og fremtiden. Aldrig for penge vi ikke har, men vi har muligheden nu for at geninvestere noget af de vi tjener i år. Ligesom mange andre almindelige virksomheder gør med et overskud.

      Jeg forstår ikke hvad du skriver angående vindermentalitet med at tænke på at smadre modstanderen fuldstændigt hvis man taber. Jeg er fløjtende ligeglad med hvad andre klubber gør, jeg er kun interesseret i hvad Brøndby gør for at kunne komme tilbage på vindersporet i de dårlige perioder.

      God pointe i forhold til de sidste 15 år. Der er selvfølgelig meget i forhold til sammenhold der spiller ind. Men jeg tror stadigvæk at mange tilhængere af Brøndby er der for de succesfulde år og historien. Det er jeg ihvertfald og det skammer jeg mig ikke over. Og jeg har aldrig overvejet andet de sidste 15 år.

      Tak for dit indspil Chefen Vilfort :-)

    Se 1 flere kommentarer


  • Dette indlæg er IKKE specifikt rettet mod dette debatoplæg, men har vi ikke snart nok tråde omkring transfervindue og strategi? Jeg synes godt nok diskussionen kører i ring efterhånden. Debatten har været interessant nok at deltage i, også for mig, men det er efterhånden ikke meget nyt der kommer frem, og der er ikke nogen der for alvor formår at overbevise modparten om sit synspunkt.

    Jeg håber snart vi begynder at diskutere holdet og de spillere der er her, i stedet for de spillere der ikke kom i vinduet.
    13 enige · 7 god kommentar
     
    • @Christian Brøndbyman Ja det har været tungt den sidste måned, har mange gange logget ud hurtigt igen! -nu får vi lige lidt hurtige sejre, og så er alt tilbage ved det gamle..
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Christian Brøndbyman Kunne ikke være mere enig. Tror vi i de to lejre skal være enige om at være uenige. Jeg må alligevel sige at jeg ikke forstår at mange ikke har lært af historien og især de sidste to år. Man kan komme med tusind eksempler, alligevel er sangen stadig den samme. Køb en spiller mere, så bliver altid bedre. Og ja det pibler frem så snart der er den mindste modgang. Jeg vågner hver morgen lykkelig vidende at vi har et team som arbejder langsigtet og som jeg sætter min lid til.
      4 enige · 3 god kommentar

    Se 2 flere kommentarer
     
    • Solz
    • Solz   2. september 2021   

    • @Christian Brøndbyman Jeg er meget enig. Synes også tonen har udviklet sig i en uheldig retning i forbindelse med transfervinduet. Vi kan alle komme til at lyde bedrevidende, når vi vil overbevise andre, men det har taget totalt overhånd.
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer

  • MOAllen
  • MOAllen   1. september 2021   

  • Vi er Brøndby og vi er bedre end denne diskussion! Hvad er det modsatte af mindreværdskompleks? Storhedsvanvid! Det skal vi lade PS&E og AGF om. De sidste fem sæsoner med NF og AZ som trænere er det blevet til to andenpladser, to fjerdepladser og en fantastisk førsteplads. Dermed ligger aksen omkring tredjepladsen. Og jeg har tiltroen til, på baggrund af 2 vundne halvlege mod RB Salzburg og sejren over FCM, at vi lander omkring tredjepladsen i år. Vi er på nuværende tidspunkt 8 point fra tredjepladsen, og fire af de hold der er over os vil miste pusten frem mod mesterskabsspillet. Så... Chin up! Nyd mesterskabet lidt endnu før vi giver efter for de mørke skyer.
    6 enige · 4 god kommentar

  • Fint skriv. Jeg er dog langt fra enig i alt hvad du skriver og det er jo det sjove ved det hele.
    For det første tror jeg du lægger alt for meget vægt på at spillere gerne vil til Brøndby pga et enkelt mesterskab. Det rykker jo ingen steder hvis klubben (set fra spillerens og agenters synspunkt) er ude af Europa igen til næste år og med de salg af spillere og en forventelig genopbygning er det ikke usandsynlig. Derudover har der været heftig gang i transfermarkedet, så fortællingen om at klubberne ingen penge har virker helt ulogisk.

    Det handler om er at sætte en kurs som CV har gjort fra dag et og ja, det er en anden kurs end den vi tidligere har benyttet. Den kurs som hed køb og smid væk. Her nævner du Kasi som skræmme eksemplet og det er han da muligvis også, men fakta er altså at Kasi var i Brøndby i relativt få år, men at Brøndby under mange forskellige ledelser ikke har fået det til at fungere. Det har bevirket at vi er sat lysår tilbage i tiden i forhold til to andre klubber og det kan vi ikke bare indhente på 1, 2 eller sågar 8 transfervinduer. To såkaldte profilindkøb havde næppe heller ændret noget nævneværdigt. Skal vi hente fra højere hylder skal vi op i +20 mill klassen for at hente spillere som reelt er på et andet niveau, med lønninger i en størrelsesorden som hedder 500-700.000. Og så er 150 mill hurtigt brændt af. Igen.
    Vi er med andre ord i en situation hvor vi ikke kan gøre andet end det CV gør lige nu, med mindre vi accepterer en kæmpe pose penge udefra og det har CV sagt nej tak til. Jeg har i et tidligere skriv beskrevet tranfers og hvor risikofyldt den vej er så jeg vil nøjes med at gentage følgende. Kig nu på alle tranfers i superligaen sidste år og find så bare 3 spillere som havde stor succes. Jeg kan selv finde en. Det viser lidt om hvor svært det marked er, så derfor er det du og andre foreslår ikke en vej hverken BIF's ledelse eller jeg ønsker længere. Jeg hører også mange sige vi mangler profiler og køb af erfaring. jeg hører derimod ingen som siger hvad det er for profiler og hvad man tror disse koster. Er Uhre ikke en profil? Er Maxsø ikke en profil? Er Rado ikke en profil? Kan Thisembe ikke blive det osv. Vi har sgu et godt godt hold og 5 kampe uden 3 point kan ikke lave om på det. Jeg vil vædde hvad det skal være at ingen havde sagt et kvæk, hvis vi havde ligget i top 3 lige nu.
    Du og andre har ikke engang set de nye spillere på banen før der faldet dom og det tog Rado det meste af 2 år inden han nåede det niveau vi ser i dag. Samme med Uhre og for den sags skyld Jung.
    Men uanset hvad, så er retningen sat og det er med indkøb af talenter til fremtiden og til videresalg og med de transfersummer der er i fodbold i dag giver det vel god mening. Et salg finansierer i dag det meste af et Euro League gruppespil og vi har først lige taget det første skridt med Jobbe. Et sindssygt vigtigt skridt for skal vi den vej, så er vi også nødt til at vise omverdenen at de unge får chancen, som nu Slimane gør det efter Jobbe er væk. Hvis vi bare henter nye ind er det bare tom snak og så kan vi ikke tiltrække de bedste eller måske næstbedste talenter i norden. Det er desværre prisen.
    Så hopper du desværre i den rille som hedder vi kan ikke bruge spillere fra Norge. Det er jo en teori, men tænk det nu lige helt igennem. Ja vi har været uheldige. Det har jeg også været flere gange når jeg har handlet frugt i Netto. Det betyder ikke at alt frugt i Netto er dårligt. Norge spytter talenter ud lige nu som en konsekvens af den spilændring man foretog efter Drillo årene. Schjelderup er en af dem. Er han dårlig ?
    Så nævner du andre klubber og deres vej til ligevægt. Her er som sådan ikke uenig, men vi kan bare ikke gå den vej FCN er gået eller for den sags skyld FCM. FCN er baseret på et akademi som jeg ikke tænker er attraktivt og FCM har Benham med deres smartodds, som gør at de kan spotte spillere langt hurtigere og langt mere effektivt lige nu. En fordel som man tydeligt kan se i både FCM og Brentfort hvor de bokser langt over deres vægtklasse. men den fordel bliver snart kopieret (bliver alt der kan kopieres før eller siden) og så er de færdige med at have den fordel. Det gælder om at være unik og om at finde noget andre ikke kan kopiere hvis man skal have fordelen og her har du ret i at Per Bjerregaard var dygtig og fremadsynet. Han og klubben vandt også på at være foran og det gav ham muligheden for at snuppe de største og dermed smadre al modstand af vejen. Så kom der en anden klub med et mere økonomisk sigte som overhalede os. Vi prøvede at kopiere det eller delvist med interbank. Den vej er også en mulighed, men det ved jeg der ikke er stemning for på nogen som helst måde. Altså ikke interbank, men en indtægt som rækker ud over fodbolden og det giver os visse begrænsninger, for økonomi bestemmer 70% af alle resultater i moderne fodbold.

    Til slut vil jeg sige til alle der måtte sidde med samme følelse af at det har været et skuffende vindue.
    1. Hvad ved i egentlig om hvilke handler der har været mulige og hvem man har kigget efter ?
    2. Hvad ved i om de spillere vi har hentet ind i dette vindue ?
    3. Hvor lang tid tog det NF at bygge et godt og solidt fundament op da han startede ? Og det under råben om at han ikke kunne klare opgaven og at han heller ikke var et navn/profil ?
    4. Hvad ved i om næste transfervindue og den plan der lægger herfor ? (JB sagde til BT i går at man havde prøvet at hente to spillere, som mange havde anset som store navne, men at det ikke var lykkedes. Han mere end antydede at ville prøve igen til vinter eller næste sommer)
    7 enige · 4 god kommentar


  • Lidt løst:

    1. Der budgetteres efter at komme i top 3 i GENNEMSNIT. Det er en vigtig detalje der ofte glemmes. CV pointerede det i hans Brøndbylyd interview.

    2. BIF har lige vundet mesterskabet ved at følge den strategi du harcelerer mod.

    3. Trond Andersen var ikke en succes. Vi skal tilbage til Dan Eggen. Så jeg er også skeptisk overfor spillere fra den norske liga.
    1 enig
     
    • @Porstmand Per Hvad beror den skepsis på ? Hvor mange andre lande skal vi så ikke kigge i ?
      3 enige · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Porstmand Per Haaland er også fra den norske liga! -come again..
      3 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • Kenneth
    • Kenneth
      Betalende bruger
        1. september 2021   

    • @Porstmand Per
      Hverken Trond Andersen eller Dan Eggen kom fra den norske liga.
      Begge var profiler i Danmark inden de skiftede til Brøndby (ved godt han henviser til nordmænd)

      Siden 99/00 sæsonen, har vi hentet følgende spiller i den norske liga (jf Transfermarkt)

      99/00 -Magnus Svensson - Viking FK (€1,6m)
      04/05 - Mads Jørgensen - Starbæk (€120th)
      07/08 - Stefan Gislason - FK Lyn (€1,1m)
      10/11 - Clarence Goodson - IK Start (free t)
      13/14 - Martin Ørnskov - Viking FK (650th)
      14/15 - Elbasan Rashani - Odds BK (€720th)
      14/15 - Fredrik Berge - Odds BK (€600th)
      16/17 - Adam Kwarasey - Rosenborg (€125th)
      19/20 - Tobias Borkeeriet - Stabæk (€1,3m)

      og nu
      21/22 - Henrik Heggheim - Viking (€1,2m)

      Vi må virkelig håbe at Heggeheim modbeviser vores tidligere erfaringer med spiller fra den Norske liga
      1 enig

    Se 2 flere kommentarer
     
    • Welkro
    • Welkro   1. september 2021   

    • @Porstmand Per
      1. Så er vi godt nok også under pres med f.eks en 6-7 plads i år..

      2. Jeg harcelerer faktisk slet ikke mod strategien, jeg er faktisk tilhænger. Men jeg mener at mange fortolker strategien forkert.
      3. Ja det har du faktisk ret i . Understreger bare endnu mere min pointe

    Se 1 flere kommentarer

  • Fantastisk indlæg. 100% enig.

  • 1: hvis det var så nemt at købe dyrt og sælge endnu dyrere hvorfor er det så ikke alle klubbers strategi?
    2: vi skal hente fra en højere hylde mener mange, men hvad er det konkret? Jeg ser Mikael Anderson blive handlet for 15 mio, Grabara for 18,5 osv, det er i min bog vilde beløb, så jeg vil rigtig gerne høre konkret hvor mange penge de personer forventer der skal til for at hente fra “den høje hylde” og hvor meget vi i givet fald kan investere nu og her af pengene fra jobbe og EL?
    1 enig · 1 god kommentar





KØB GULDBOGEN VI STÅR HER STADIG 2020/2021