Fodbold live resultater




Tak, Jan Bech!

Skrevet af BigBang79, 16. maj 2022

Siden den massivt omdiskuterede sviner i Tipsbladet forleden fra Jan Bech rettet mod spillere og - mellem linjerne - i særdeleshed mod sportsdirektør CV, har BIF-hovedaktionæren efterfølgende mødt rigtig hård kritik såvel internt som eksternt. Nuvel, JB har før plantet mindre heldige og følelsesladede udtalelser i medierne, der har virket lige dele impulsive og uovervejede, men - efter min mening - ramte kritikken forleden bulls eye. JB satte millimeter præcist ord på de frustrationer, som deles af hovedparten af fodboldelskere med gult og blåt blod i årerne. Og han gjorde det vel at mærke efter en pinlig negativ klubrekord på syv nederlag i streg, det seneste som bekendt mod Randers med en mand i overtal og tilmed fra et førende udgangspunkt. Simpelthen pinligt for alle i og omkring Brøndby IF, og det blev så den berømte dråbe for klubejeren, der endegyldigt fik bægeret til at flyde over. JB satte kniven lige ind i det åbne sår og lige ind i det åbenlyse faktum, at alt for få af vores nye signings har leveret, selvom de egentlig ikke har været specielt billige i en Brøndby-kontekst. Umiddelbart ret svært at være uenig i substansen. Der har i løbet af sæsonen på diverse fanfora været diskuteret stolpe op og ned om de enkelte spillere, og hvorfor et flertal af dem ikke har levet op til forventningerne samlet set, derfor ingen grund til at gå yderligere ned i den del. Få kan være uenige i, at tilgangene over en bred kam har skuffet og/eller været indlemmet i truppen unødvendigt sent i forlængelse af et historisk dansk mesterskab og et sjældent stærkt udgangspunkt. Dermed er den hårde kritik af og presbold på CV’s indkøbspolitik fuldstændig på sin plads.

 

Hvorfor er kritikken i medierne spot on? Af primært to årsager. For det første betaler JB for langt hovedparten af gildet i Brøndby, og vi har været fuldstændig afhængige af hans mange midler i årevis. Det giver ham en naturlig ret til at ytre sine holdninger og tanker med mellemrum - også i offentligheden i et så eksponeret og følelsesmæssigt foretagende som Brøndby IF - og ikke kun som fanpleaser i medgangstider. At han så samtidig denne gang er helt i sync med hovedparten af fansene i sine pointer, er jo bare en yderligere formildende omstændighed. For det andet er det virkelig påfaldende, at den elendige stime af nederlag stoppede umiddelbart efter JB’s stærkt kritiserede ytringer, og siden har kastet 5 point i de seneste 3 kampe af sig. Fodbold handler rigtig meget om psykologi, og det virker som om truppen omtrent samtidig med udtalelserne har kigget sig selv i spejlet, og rent faktisk har taget skeen i den anden hånd. Det var så også formentlig i sidste øjeblik og både påkrævet og nødvendigt. Nu virker europæisk deltagelse og sågar en 4.plads pludselig inden for realistisk rækkevidde, før JB’s udtalelser syntes begge dele meget langt væk. Man kan derfor i virkeligheden diskutere, om ikke den fuldstændigt berettigede kritik skulle være landet endnu tidligere? Jeg er i hvert fald helt overvejende taknemmelig for, at truppen tilsyneladende har fået et tiltrængt wake-up-call i det der ligner absolut sidste øjeblik til at redde æren i sæsonen, og dette gælder ikke mindst sportsdirektørens anseelse. Og mon ikke også den gode CV har lidt ekstra han skal have bevist for omverdenen i det kommende transfervindue? Jeg både håber og tror det. Så tak herfra, Jan Bech. Bare tak!

 

Hvad tænker I, kære medfans? Var JB’s sviner i offentligheden inden for skiven, helt uden for skiven, eller har I revurderet jeres holdning til emnet?




Deltag i diskussionen




  • Jensen
  • Jensen
    Betalende bruger
      16. maj 2022   

  • Jeg er ikke helt sikker på, at jeg køber præmissen om, at JBAs udtalelse har fået spillerne til at tage skeen i den anden hånd. Jeg er sikker på, at de har arbejdet stenhårdt gennem hele perioden med manglende sejre. På et tidspunkt måtte bøtten jo vende. Og jeg tror mere det er tilfældigt, at det falder sammen med de bedre resultater.

    Når det så er sagt, så har jeg længe gået og tygget på min mening om hans udtalelser. Og jeg er kommet frem til, at jeg synes den var på sin plads. Han er, som du skriver, den der betale gildet. Så han kan godt tillade sig at stille krav og være kritisk over for hvad der sker. Ja faktisk mener jeg, at det er hans pligt.
    Han skal ikke blande sig i den daglige drift. Men som hovedaktionær og bestyrelsesformand skal han være med til at udstikke retningen og fortælle når ‘far er skuffet’.

    Ja, JBA bliver nemt lidt følelsesmæssig i sine udtalelser, men denne gang virker det til, at han havde øjne på bolden og ikke manden.
    Han ved alle knokler, med det de er blevet givet. Både CV, NF og spillerne. Men 7 nederlag i træk, er ALDRIG godt nok.
    Der kan ikke findes een enkelt ting der har været udslagsgivende. Det er over en bred pailletter, at klubben ikke har fungeret.
    Heldigvis har vi gode folk på alle poster og en fornuftig økonomi. Så der skal bare strammes op.
    Og jeg tror det er dét JBA ønskede med sin kommen har. At sige: ‘’Stram op’’.

    Jeg vil dog gerne rette en kritik af JBA, for at lave interviewet med Tipsbladet og ikke med 3point.dk.
    1 enig
     
    • @Jensen måske er det bare tilfældigt som du siger. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes. Jeg ser dog så markante forbedringer i både spil og indstilling fra og med derbyet, at det virker til ikke at være tilfældet. Spillere som Tshiembe, Hedlund, Blas, Greve og til dels Kvistgaarden (han har fightet hele tiden, men virker skarpere i sit slutprodukt) har løftet deres niveau ganske markant i de seneste kampe, og spiller med fornyet tro på tingene. Desuden er spillere som Divkovic og Bell omsider blevet bænket for en stund, så NF har også blandet kortene i højere grad på det seneste. Måske bare et tilfælde, men samlet set tror jeg at JB's statement har rusket op i organisationen, og det har været lige dele påkrævet og nødvendigt.
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Jensen meget uenig med dig i at vores scouting team gør det godt

    Se 4 flere kommentarer

  • AltidBIF
  • AltidBIF
    Betalende bruger
      16. maj 2022   

  • Tak for indlægget.
    Jeg er fuldstændig enig med dig.
    Tak til Jan Bech.
    10 enige · 5 god kommentar

  • preben
  • preben
    Betalende bruger
      16. maj 2022   

  • Jeg er fuldstændig enig med dig , JBAs reaktion var helt på plads ligesom dine bemærkninger her. Blot tror jeg også at JBAs udtalelse var målrettet bredere, trænerstaben må jo have været inde over inden slutspil ellers står det da helt skidt til, så lige dele CV og NF , helt relevant røffel
    1 enig · 1 god kommentar

  • Sikke noget sludder.. Spillet på banen har længe, de sidste 3-5 kampe, bevæget sig den rette vej, også lang tid før de udtalelser JBA er kommet med, NF har blandt andet selv givet udtryk for dette i mange forskellige interviews flere kampe tilbage, og det støtter jeg ham i. Der er jo så fans der mener at vi har spillet som en pose nødder hele tiden, det er jeg slet ikke enig i. Det kunne jo også tænkes, at flere af spillerne har haft brug for tid til at lande i Brøndby, så det er rene spekulationer. Det virker som i politik, beslut noget og tilpas så argumenterne bagefter, jeg køber den simpelthen ikke, det er en anden måde at sige til nogle af spillerne, at de spiller dårligt på grund af dovenskab eller manglende engagement. jeg er af den faste overbevisning, at man skal se tingene i bredere perspektiv, det er jo ikke sort eller hvid, der er sindssygt mange aspekter i hvorfor BIF er i den situation som vi er. Jeg har stadigvæk fuldstændig ro i maven, og jeg mener stadigvæk, at det er uhensigtsmæssigt at vælge den vej JBA valgte, nu er det så sket, men at det skulle være grunden til at vi har fået 5 gode points de sidste 3 kampe, nope siger jeg. Arbejdsro, tillid og selvfølgelig krav om hårdt dedikeret arbejde til spillerne er efter min overvisning vejen til tro på egne evner, ikke at blive hængt ud offentligt.
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • @jeffchr, du kan kalde det sludder og være uenig, det er helt fair. Naturligvis er det spekulation fra min side, jeg har jo ikke patent på sandheden. Dog synes jeg vi har spillet ganske forfærdeligt i hovedparten af mesterskabsspillet, og som sagt har jeg set et markant forbedret udtryk på banen i de seneste 3 kampe. Det kan så være et tilfælde eller det modsatte. Min påstand er, at JB's sviner har skabt en hed offentlig debat, som indirekte har influeret positivt på spillet og indstillingen på banen. Når man fyrer en træner taler man ofte om en mulig positiv kortsigtet effekt, fordi der bliver sat en streg i sandet udadtil og indadtil i organisationen. Det er lidt den samme effekt her, tror jeg.
      3 enige · 2 god kommentar

---

  • Solz
  • Solz   16. maj 2022   

  • Synes bare JBA satte ord på det åbenlyse, fordi uanset om vi alligevel når Europa , så kostede det mange point i ligaen og ikke mindst så solgte vi Europa og dermed afgørende og livsvigtige koefficientpoint. Det er ikke holdbart at forvente, at Niller udfører mirakler gang på gang, selvom jeg synes, at han får noget nær det optimale ud af truppen. Tror dog næppe JBA’s kritik har noget at gøre med, at vi omsider igen får en smule point.
    5 enige · 5 god kommentar
     
    • @Solz Ja ja ja, alt sammen godt nok, hvad er det det gamle ordsprog siger, målet helliger midlet.. jeg orker ikke at gå mere ind i det, jeg siger ikke at jeg er uenig med jer alle samme, kun at metoden ikke er optimal.

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Solz, helt enig med dig i, at JBA egentlig bare satte ord på det åbenlyse, og det er vel også både hans ret og pligt som hovedaktionær og bestyrelsesformand? Det der i virkeligheden undrer mig er, at kritikken af ham har været så massiv i den forbindelse. Han har før handlet overilet og modtaget helt berettiget kritik, men denne gang virkede det både velovervejet og - som du siger - ganske åbenlyst.
      1 enig · 1 god kommentar

  • Jeg tvivler stærkt på at der er en sammenhæng mellem de udtalelser og vendepunktet i pointhøsten. NF har været inde på flere gange, at spillet har set godt ud i et pænt stykke tid. Senest sagde han det i går. Så jeg synes det virker lidt søgt.

    Jeg mener fortsat at JBA skulle have holdt kritikken internt. Det kunne have gået galt, selvom det nu ser ud til at det gik godt. Som jeg ser det, har JBA et klippekort med uhensigtsmæssig opførsel, som han nu har taget endnu et klip af. På et tidspunkt er der ikke flere klip tilbage.

    Argumentet omkring at han ejer klubben forstår jeg slet ikke. Selvfølgelig har han ret til at udtale sig, men det er absolut ikke det samme som at det er klogt at gøre.

    Det er da dejligt at der er nogle fans der har fået italesat deres frustrationer over en række nederlag. En masse fans følte befrielse over udtalelserne, men mit spørgsmål er bare, om det ikke bare var en kortvarig lettelse? Ville I ikke være blevet møgsure igen ret hurtigt hvis vi havde blevet ved med at tabe?

    Jeg mener på ingen måde det var det værd.
    3 enige · 2 god kommentar
     
    • preben
    • preben
      Betalende bruger
        17. maj 2022   

    • @Christian Brøndbyman
      Hvem er det der udskriver klippekort og hvem bedømmer hvornår der ikke er flere klip tilbage , er du med i en autoriseret anti JBA gruppe og evt hvilke andre meninger er underlagt den “ autoritet”
      5 enige · 4 god kommentar

    Se 7 flere kommentarer
     
    • @Christian Brøndbyman, helt fair at du synes, at JBA skulle have holdt kritikken internt. Tror jeg også han gør som oftest, men fadæsen mod Randers samt 7 nederlag i streg blev så dråben for ham. Klippekort eller ej, det er jo ret subjektivt om man finder den seneste udtalelse uhensigtsmæssig. Selvfølgelig kan man ikke ændre noget som helst på den lange bane ved at smide en lille bombe, men hensigten kan jo netop have været en kortsigtet trodsreaktion forud for de sidste kampe i sæsonen. Der er alt andet lige meget stor forskel på at slutte nr. 4, 5 eller 6. ift. europa mv.

      NF har ganske rigtigt rost spillet og indstillingen i hovedparten af sæsonen, men synes du selv, de har spillet godt i de første 6 kampe af mesterskabspillet?
      4 enige · 2 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

  • mp80
  • mp80   16. maj 2022   

  • Kritikken var helt på sin plads og har helt sikkert fået tankerne i gang for spillere, trænere osv. Ofte er det få procenter der skal til for at man går fra nederlag til sejr og det kan ikke udelukkes det har løftet nogle af spillerne. Visse spillere har i hvert fald løfte niveauet.

    Uanset hvordan man vender og drejer det har sæsonen været en kæmpe fiasko.
    5 enige · 2 god kommentar

  • Dit indlæg er bare alt for langt, men jeg er enig: Jan Bech sagde bare sandheden og sin mening. Det skal han have lov til. Og han havde også ret, dengang han fik ballade for at kritisere Torben Frank

---





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner