Fodbold live resultater




Udskiftning af den sportslige ledelse

Skrevet af labech, 11. august 2022

Med fare for at komme ind i kategorien af de mange trættende indlæg om "CV RAUS!!" etc., syntes jeg faktisk det seriøst er tid til at kigge på om vi har den rigtige sportslige ledelse i form af CV.

Mesterskabssæsonen, som var vores kæmpe (uventede?) mulighed for at vende års dårlig spiral, til en positiv spiral - havde CV ingen andel i. Ihvertfald ikke ift. indkøb.

Med mesterskabet opstod muligheden for at få Brøndby ind i en positiv spiral af CL eller Europa deltagelse, spillere, der kunne sælges dyrere, tiltrække nye gode spillere, herefter mere sportslig succes, endnu bedre salg, samt præmiepenge mv.

Denne mulighed blev totalt smidt på gulvet, ved ikke at investere ordenligt i truppen. De penge, der dog blev investeret - viste sig ikke at give noget afkast. Hvis vi skal se på output, ift. investeret krone, er det vel Cappis, som har givet det bedste afkast....

I denne sæson, havde vi så en lille mulighed for dog at kvalificere os til Conference league, som trods alt ville give noget afkast - men pga. manglende investeringer i truppen, kan vi altså heller ikke komme med her.

Jeg ved CV sikkert er en dygtig handler mv. Men hvilket positive resultater har han egentlig skabt i Brøndby? Salget af Lindstrøm? Tænker selv Anders Bjerregaard havde klaret den også...

Der er ikke lavet et eneste godt køb. Vi er ude af Europa. I ligaen ligner det, vi ikke engang når top 6. Man kan altså ikke spare sig til succes. Nettoresultatet er, at vi nu er ENDNU længere bag fck og fcm, end vi var før mesterskabet, som ellers gav os muligheden.

Hvis ikke man kan begynde at overveje CV's ansættelse lige nu- hvornår kan man så..?

 

 




Deltag i diskussionen




  • Enig. Med et par performance-spillere indkøbt i tide, så havde vi tørret røv i Basel.
    At NF kan få det spillermateriale til at være tæt på at gå videre er bare endnu et af hans mirakler.
    NF fortjener en bedre fodbolddirektør.
    Bliver NF fyret, så er vi først rigtigt på røven (nedrykning!).
    5 enige · 3 god kommentar
     
    • labech
    • labech   11. august 2022   

    • @Eggen #3 Ja nemlig. Man kan endda tage den lidt længere tilbage. Havde der været investeret bare lidt bedre i sidste sæson, var vi blevet nummer tre og næsten direkte i EL. Jeg synes seriøst, at CV snart skal stilles til ansvar (og jeg er en af de tålmodige, der har forsvaret ham et godt stykke hen ad vejen....).
      4 enige · 3 god kommentar
     
    • @Eggen #3 fuckerne har lige købt performance spillere for 200 millioner, er der garanti for de performer NEJ. Men hvis man har trænet mere eller mindre samme hold I over et år burde de performe mere end de gør nu.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Eggen #3 så dårlige er vores spillere heller ikke, men vores træner gør dem ikke bedre.
      2 enige
     
    • Hans
    • Hans   11. august 2022   

    • @Eggen #3 jeg er desværre bange for at Niels tar sit gode tøj og smutter når hans kontrakt udløber ….tror han er træt af at vente og vente på at få tilført nødvendige forstærkninger og at sportschefen udviser manglende konduite ved at lukke aftaler i tide til kvalifikations kampe til Europa cup…at han simpelt hen ikke har sin trup på plads i tide! Det må være som træner MEGET irriterende ikke at vide om du er købt eller solgt! Jan Bech har i pressen meldt klart ud at der er DE NØDVENDIGE midler at handle ind for…men der er nok mange delte meninger og holdninger om dette
      3 enige · 2 god kommentar

  • Jensen
  • Jensen
    Betalende bruger
      11. august 2022   

  • Jeg kender ikke CV fulde jobbeskrivelse. Men din overskrift siger at vi skal skifte hele den sportslige ledelse, men du mener det er CV der har fejlet. Og jeg tror ikke, at CV kan betegnes som dén sportslige ledelse.

    Jeg synes CV har gjort flere gode handler. Både køb og salg.
    Vi er stadig i en opbyggende fase, så der bliver ikke bare smidt to-cifrede millionbeløb efter spillere endnu. Man forsøger stadig at holde omkostningerne nede.

    Men der hvor jeg ser den største udfordring, er at klubben og ledelsen ikke har fastlagt en præcis plan for hvordan Brøndby IF skal spille. Ja, der står lidt om presfodbold i strategien. Eller, det gjorde der i hvert fald. Ved ikke om det stadig står der…

    Da Mads Davidsen var inde som konsulent, snakkede han meget om vigtigheden af at have eet fast koncept og een fast spillestil. På den måde kan MasterClass trænes præcis til systemet, CV kan købe de helt rette spillere, de unge talenter kan nemmere hoppe direkte ind i truppen og når træneren skal skiftes ud, ved man præcis hvad man skal have.

    Da AZ kom til, var det med en klar filosofi om hvordan presfodbold skulle være. Det var seværdigt og fedt, men ikke fastlagt af klubben selv, men derimod AZ selv. Og derfor var vi ikke klar til det på den lange bane.

    Jeg synes AZ kom tæt på den spillestil jeg mener klubben skal praktisere, men Palmå, JBA og måske CV bør lave en klar plan for hvordan der skal spilles. Ellers famler alle i blinde.

    Jeg mener at NF er en af de bedste trænere i DK. Hans evne til at få mere ud af en trup, end den på papiret burde kunne præstere er fænomenal.
    Men han er også meget pragmatisk, så i stedet for at spille efter en fast stil, spiller han altid det bedste hold. Det udvikler ikke klubben, i min optik. Ikke hvis vi skal lære MC spillerne, hvordan de skal trænes og hvordan vi spiller i klubben.
    Hvis man bare køber en masse gode spillere, er NFs pragmatisme fabelagtig. Men hvis vi hele tiden prøver at finde på noget nyt, når vi aldrig ret meget kontinuitet.

    Jeg siger ikke NF raus, for jeg ser ikke noget bedre.
    Men ledelsen bør bruge denne sæson på at fastlægge en klar spillestrategi og se om NF kan være med ombord på den. Ellers kan det være vi skal skifte ud, når hans kontrakt udløber til sommer.

    Så jeg mener ikke der bør rulle hoveder. Men nogle bør få seriøse lektier for, så der kan laven en klar og tydelig plan. Ikke mere katten om den varme grød.
    3 enige · 2 god kommentar
     
    • labech
    • labech   12. august 2022   

    • @Jensen Det er rigtigt, jeg ikke går i dybden med resten af den sportslige sektor. Men jeg giver dig helt ret i, at det ville klart hjælpe med, at der var en retning - det mangler. Som sportsdirektør har CV ansvaret, for alt det du nævner. Så jeg vil endda sige, at det bare er endnu et argument for, at overveje, hvorvidt CV skaber de rigtige resultater.
      Jeg er selv stor fan af NF - men jeg er i tvivl om, hvorvidt han fortsat skal være der fremover. Det afhænger jo - som du indikerer - hvad der skal være den overordnede sportslige strategi. Og der mener jeg så man skal starte fra toppen.
      Hvis ikke der kan angives en klar retning fra nu af, mener jeg godt der kan rulle hoveder. Jeg synes ikke der er særligt mange gode resultater fra sportsdirektionens side af, man kan læne sig op af. Til syvende og sidst, skal den sørge for man har en trup, der kan vinde kampe og lave en positiv spiral af sportslige resultater --> øget værdi af trup / præmiepenge --> salg af spillere --> investeringer --> endnu bedre resultater --> øget værdi at trup, osv. osv.
      Og dette har man ikke formået - og det synes jeg ikke er tilfredsstillende, slet ikke når man nu fik en gylden mulighed ved at vinde mesterskabet.
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Jensen: jeg synes, at det er et rigtig godt og velargumenteret indlæg. Det er jo også et fodbold strategisk valg - Hvor fleksible skal vi kunne være i vores spillestil, og hvis der kommer alt for meget fleksibilitet, så går det ud over at spillere og klub får konceptet helt ind under huden.
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer

  • Eller så skulle man måske bare give ham tid.

    For nogle år siden var vi meget tæt på konkurs over flere omgange men så kom JBA.

    Har en idé om at JBA også vil have nogle af sine penge tilbage.

    Så hvis i vil have en ny sportslig ledelse, så i kan komme på Brøndby stadion og se Danmarks serie fodbold så værsågod
    4 enige · 1 god kommentar
     
    • labech
    • labech   12. august 2022   

    • @Dokter Hattenik Pointen er jo, at man har smidt muligheden for at tjene flere penge på gulvet. Man har forsøgt at spare sig til overskud, og det er endt galt. Man har ikke investeret i truppen efter mesterskabet - og de penge der er investeret er ikke investeret godt. Dette resulterede i en 4. plads, som gjorde det næsten umuligt at kvalificere sig til gruppespil. Dette kommer - ud over mistede præmiepenge osv. - til at resultere i, vi også kommer til at sælge vores salgsobjekter billigere, samt mister mulighed for at få nye gode spillere ind.
      Vi har sparet os ihjel. og i år taber vi så 30 mio. - Ja man kan jo altid give mere tid - men når retningen er dårlig skal man overveje noget nyt.
      3 enige · 3 god kommentar

    Se 4 flere kommentarer

  • AsbjornB
  • AsbjornB
    Betalende bruger
      12. august 2022   

  • Jeg gad godt at se NF erstatte CV!
    1 enig · 1 god kommentar

---

  • ZnapZ
  • ZnapZ   12. august 2022   

  • Du rammer hovedet på sømmet, hvorfor man kunne forestille sig, at man som bestyrelse ville skille sig af med CV.
    Men det kommer meget an på hvad strategien var. Synes aldrig at de er præcise nok. Men: Vi ville bygge på eget talentarbejde, her vil der ca hvert andet år komme noget leverpostej på hver plads. Og hvert 5.-10. år noget super ala Hermansen, Lindstrøm, Agger, Wass, Stryger, Schmeichel osv.
    Så forstod jeg at hvis man kunne skulle man hente disse klasse talenter unge. Og at man ellers ville supplere egne talenter med kvalitet hvis det var ældre.
    Det er bare ikke det der er sket. Hvor meget jeg end elsker de talentfulde unge mennesker der er hentet, er de bare ikke bedre end vores egne talenter. Divkovic Vs. Kvistgaarden. Rado vs. Bell. Cappis vs Bjur. Ja man kunne jo blive ved.
    Og ikke en performance spiller er købt. Arhh ok Greve var måske faktisk et forsøg. Men man får ikke ordentligt performance spillere under 20mill. Imo

    Jeg mener simpelthen ikke man fra sportslig ledelse lever op til strategien:)
    Jeg ved jo ikke hvordan man har italesat strategien internt i bestyrelsen. Men har svært ved at se at det var købe andre spillere der ikke var bedre end egne talenter. Så tror CV desværre har savet den gren over som han sidder på. Kan nu ellers godt lide ham.
    3 enige
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        12. august 2022   

    • @ZnapZ - Jeg mener også, at problemet ligger i strategien.
      Jeg mindes at der stod noget løst om presfodbold. Men ikke noget om formation eller spillestil. Jeg mindes også noget om procentvis fordeling af unge og egenudviklede spillere. Men når jeg googler Strategi 6.4, finder jeg kun dette, fra 31/1-2020: https://brondby.com/nyheder/herrer/2020/januar/strategi-6-4<br /> Dette er godt nok blevet meget udvandet.
      2 enige

    Se 2 flere kommentarer
     
    • @ZnapZ lige et par rettelser, italesættelser, kald det hvad du vil, så længe du ikke ser det som at jeg nedtaler det du skriver.

      Angående super talenter har du skrevet Schmeichel med, det holder vist ikke helt, han blev hentet som 23 årig i Hvidovre, eneste målmand vi kan kalde vores egen er vel nok Hermansen, havde du i stedet skrevet Riza, Kahlenberg, Per Nielsen eller ja selv Peter Madsen havde jeg slet ikke anfægtet det :)
      Indkøbte unge vs. enge talenter - Divko vs. Kvistgaarden er jeg helt med på det er lidt hip som hap virker det til. Rado vs. Bell er 2 indkøb som vel er fine at ha til samme plads (defensiv midt), at de så åbenbart også er bedre end det der er til den centrale midt, siger så mere om manglerne på central midt end det gør om Rado og Bell. Cappis vs. Bjur er svær syntes jeg, især pga. Bjurs mange skader har der været brug for en ekstra spiller, til gengæld syntes jeg at købet af Cappis har været helt rigtigt set, billig og med stort udviklingspotentiale syntes jeg, jeg ser lidt Cappis som en Kasper Fisker, ikke det største tekniske vidunder, men en spiller med en motor der ikke står stille, problemet med begge 2 er at de skal jo ikke spille back nogen af dem, men det viser også meget godt hvor der mangler en ekstra spiller.

      Også er der den der med performance spillere, hvis din forventning er at en performance spiller skal koste 20+ millioner kr., så tror jeg desværre at du kommer til at blive skuffet i lang tid, 15 er mit bud på det højeste at vi kommer til at betale for en spiller. Som eksempel så tjente jyderne tæt på en halv milliard på salg af spillere før at de brugte over 20 mill. på et køb af en spiller.
      1 enig

  • Under CV er vi blevet nr. 1 og nr. 4 og spillet europæisk begge sæsoner.
    Så umiddelbart er strategi 6.4 nået - Det er hvad CV skal sikre. Der står intet om europæisk gruppespil. At mesterskabet ikke skabte en positiv spiral som du er inde på har intet med CV at gøre - FC 1 og 2 bruger hhv. 100 og 65 mio. kr. mere om ÅRET end vi gør på vores fodboldhold (vi bruger 65) at tro CV med et trylleslag efter et mesterskab kan indhente FC 1 og 2 er utopisk når forskellen mellem os og dem er så monumental. Det er bestyrelsen der bestemmer hvor mange penge CV har at handle for.

    Det du kan blive sur på CV over er ud- og indgående handler. I en anden tråd forsøgte vi at opgøre succesfulde handler fra FCK/FCM og os de sidste 3 transfervinduer. Det er jo ikke ekstakt matematik men umiddelbart var FCK mindst succesfuld mens vi nok lå et nøk efter FCM i spillere der var indkøbt som på nuværende tidspunkt lignede eller var en succes.

    At sige der ikke er lavet et eneste godt køb er nok også at stramme den -Maxsø, Blas, Tshiembe er i hvert fald tre klare eksempler på kvalitet indkøbt til få penge.

    Fair nok at CV skal have kritik men vi kan kun kritisere ham for indkøb og salg - bestyrelsen bestemmer altså i sidste ende klubbens ambitioner ikke CV eller NF for den sags skyld.
    3 enige · 2 god kommentar
     
    • @Benjamino Gud hvor er det dejligt, sådan en deprimerende dag at stå op og læse al det negative stof herinde, jeg vidste nu godt at kommentarerne herinde ville være død og ødelæggelse, men befriende at der stadigvæk er nogle der er i stand til at se helheden med helikopter syn, jeg er helt enig og kunne ikke have formuleret det bedre selv.
      1 enig
     
    • @Benjamino Den tråd med FC handler hvor kan jeg finden den ?

    Se 1 flere kommentarer

  • Jeg savner at investor problematikken inddrages i debatten her - som jeg tidligere har skrevet har BIF over de sidste 6 år leveret et underskud på 135.000.000 dog afløst af et enkelt overskud i meterskabsæsonen 2021 på 65.000.000. Det er jo ikke specielt attraktivt
    for en ny investor at indtræde i en underskud-fabrik, det er en ret vanskelig balanceagt
    at lave sportslige resultater uden at brænde hele sit enkeltstående overskud af til performance spillere. Der er jo kommet flere nye spillere til, Greve, Cappis, Blas, Tshiembe, Seb.S, Bjørk, Alves, Bell, så det er ikke fordi der er transfer tørke, desværre har Greve ikke kunne leverer i den rolle han var tiltænkt og Bjørk blev skadet. De fleste har gjort det godt, enkelte har ikke slået til, Greve som det værste eksempel ift. forventningerne og derfor mangler der en stor profil på midtbanen, men jeg finder det acceptabelt at CV har afventet hele situationen omkring Wass, inden har farer ud og brænder 15-20 mio. af på en stor profil, for så måske kort tid efter at må sige nej tak til Wass, det jo reelt et ekstra dilemma oven i investorproblematikken og læg så hele sagaen omkring Maxsøe oveni. Jeg tror at vi midt i alt det her er mere end godt tjent med at vi vel har landets mest erfarne sportsdirektør til at balancerer hele denne øvelse, jeg kan ikke få øje på en mere kompetent til jobbet, (måske Arnesen)men høre gerne hvem det skulle være....?








    1 enig · 1 god kommentar
     
    • @Rasmus Stephansen Gud hvor er det dejligt, sådan en deprimerende dag at stå op og læse al det negative stof herinde, jeg vidste nu godt at kommentarerne herinde ville være død og ødelæggelse, men befriende at der stadigvæk er nogle der er i stand til at se helheden med helikopter syn, jeg er helt enig og kunne ikke have formuleret det bedre selv.
     
    • @Rasmus Stephansen min første og eneste tanke har også været Arnesen, men det er nok også at ønske meget højt, for hvorfor sku han tage trinnet ned til Brøndby, vi snakker her om en mand der har stået for indkøb i PSV, Chelsea, Tottenham, HSV, Anderlecht og nu Feyenoord alle klubber som er et eller to trin over Brøndby.

  • Auch. Endnu en dårlig nats søvn ovenpå endnu et bollespark. Det er trist at sige, men det gør sgu ikke helt så ondt længere, ovenpå det sidste 3/4 års røvtur...
    Altså, jeg er personligt der, hvor jeg blot håber at ledelsen vil melde ud, hvad deres ambitioner og planer for fremtiden er.. I forhold til trup, spillestil, klub, .. og selskab...! Som børsnoteret selskab skylder man vel ALLE sine aktionærer at vide, hvad der investeres i - uagtet at der er en mand, som sidder på majoriteten..!?
    Jeg har fuld respekt for, hvis de melder ud at klubben SKAL være et mini-FCN (omend vi ikke når FCN til sokkerne) hvis det er hvad pengepungen eller ambitionerne rækker til.. Så ved jeg i det mindste noget som aktionær...! Så kan jeg forholde mig til det, anerkende at alt over nedrykning er en bonus og at klubben er et HEEEELT andet sted end jeg gik og forestillede mig. Men jeg synes uanset, at klubben bør være realistiske i sine krav og forventninger. Ikke kun til sig selv og egne præstationer, men også til sine omgivelser.
    Jeg kan sagtens forstå de der ønsker NF erstattet. Der er noget spillemæssigt, som jeg ikke ser flugte med det jeg kender Brøndby som. Til trods for at hans tilgang gav det mirakuløse mesterskab for efterhånden længe siden.. Samme som med Ricardo og landsholdet...
    Jeg kan også forstå de der kræver CVs afgang, for hvad har han præsteret? Sammensat en trup, der hovedsageligt består af den leverpostej, som han advarede mod..?
    Lige pt synes jeg dog, at pilen peger kraftigt i en anden retning; ledelsen ! Den virker handlingslammet ud over alle grænser...
    Men hey.. I virkeligheden aner jeg jo ikke en kæft om tingenes tilstand i den klub, som jeg har fulgt gennem RIGTIG mange år. Det ville blot være rigtig rart at få noget info. Ikke bare som (små)aktionær, men i særdeleshed som fan.
    4 enige · 1 god kommentar
     
    • @Jørgen altså det meste af det du skriver står i strategi 6.4.
      Vi er en top-3 klub over snit.
      Vi skal spille europæisk hvert år.
      Dvs. vi skal sikre en økonomi og trup der gør de mål mulige dvs. have det 3. største budget i ligaen (hvilket vi i øvrigt har).


    Se 2 flere kommentarer

---





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner