Foto: Simon Kammer ©
NYHED

Analyse: Brøndby har gjort det svært at fyre Steve Cooper

 
Brøndby har satset stort på Steve Cooper. Nu risikerer klubben at stå i et scenarie, hvor hverken en fyring eller fortsat tillid er uden alvorlige konsekvenser.

    • Kasper Pedersbæk
      6. april 2026 - Klokken 08:00
  • Kasper Pedersbæk
  • Kasper Pedersbæk
    6. april 2026 - Klokken 08:00

Det er indiskutabelt at Brøndbys start på 2026 har været med begrænset succes. Ingen sejre. Ingen scorede mål.

Progressionen i spillet har ikke været til at få øje på, hvilket har medført en naturlig kritik af holdet - og af cheftræner Steve Cooper. Anderledes kan det dårligt være.

Med otte kampe tilbage af slutspillet kan Brøndby meget vel risikere at stå i et scenarie, hvor sæsonen er spillet færdig og den endegyldige positive ændring ikke har materialiseret sig.

Det scenarie er en risiko den sportslige ledelse risikerer at stirre direkte ind i - og skal forholde sig til.

Investeringen i Cooper-projektet

Brøndby sadlede om i september. Ind kom ikke bare Steve Cooper som ny cheftræner, ind kom også en, af Steve Cooper, håndplukket stab af assistenter som han tidligere havde arbejdet sammen med.

Faciliteter blev opgraderet. Ligesom vinterens transfervindue også bar præg af et ønske fra waliserens side om specifikke spillertyper i den ændring til at spille en 4-3-3 med wings som Cooper ønskede at implementere.

Der er investeret massivt i "projektet Steve Cooper" fra Brøndbys side af - alt fra rekruttering til infrastruktur.

Dilemmaet: Resultater vs. kontinuitet

Hvis Brøndby efter sæsonen vælger at fyre Steve Cooper, fordi der ikke har været en positiv udvikling i spillet, starter klubben i praksis forfra. Igen.

Med den konsekvens, at man kan se tilbage på et spildt år: investeringer i en trup, der måske ikke passer til næste træner, en trænerstab der givetvis nulstilles, og en taktisk retning, der aldrig når at sætte sig. Det vil i realiteten kaste klubben ud i endnu et kaosscenarie.

Men der findes også et andet udfald: Et scenarie, hvor Brøndby vælger at holde fast i Steve Cooper - på trods af manglende positive tendenser i afslutningen af sæsonen.

Det valg vil i højere grad skulle baseres på det arbejde, der foregår på træningsbanen, end på præstationerne i de sidste otte kampe.

Det betyder samtidig, at Brøndby accepterer den manglende fremgang her og nu og i stedet satser på, at udviklingen kommer.

Men med den indbyggede risiko, at den ikke gør - og at klubben står i en lignende situation igen til efteråret. Med endnu en sæson, der risikerer at gå tabt.

Det ubehagelige spørgsmål

Damned if you do, damned if you don’t.

Brøndby kan vælge at fyre Steve Cooper efter sæsonen - og dermed sende klubben ud i endnu et retningsskifte med alt, hvad det indebærer af usikkerhed og potentiel uro.

Eller de kan vælge at holde fast - trods et forår med haltende præstationer - og risikere at skubbe problemerne foran sig i håbet om en udvikling, som endnu ikke har været tydelig i kampene.

Begge valg rummer en betydelig risiko. Og måske er det netop det mest ubehagelige ved situationen: At Brøndby ikke står over for et rigtigt valg - men mellem to usikre veje, hvor konsekvenserne kan blive lige store.

Manglen på alternativer

Brøndby har reelt sat sig i en situation, hvor det er svært at få øje på andre veje end de to scenarier beskrevet ovenfor.

Et halvt alternativ kunne dog være at gå endnu længere ned ad den vej, man allerede har valgt med waliseren ved roret. At acceptere, at det nuværende niveau ikke er godt nok - men samtidig vurdere, at løsningen ikke er at ændre retning og fyre Cooper, men derimod at forstærke den kurs, han repræsenterer. I troen på det vil blive bedre.

Det indebærer at fortsætte opbygningen af truppen efter Coopers idéer, give (endnu mere) tid til relationerne på banen og til det spillemæssige udtryk - og acceptere, at implementeringen tager længere tid end først antaget.

I det lys bliver forårets manglende resultater ikke et tegn på, at projektet er forkert, men på, at det stadig er ufuldendt. Men det er også det mest risikable valg.

For hvis udviklingen så fortsat udebliver, står Brøndby ikke længere med et halvt projekt - men med et helt projekt, der ikke virker. Og så er vejen tilbage endnu længere.

Det kan også bare blive bedre nu

Det er dog værd at holde fast i, at scenariet endnu ikke er fastlåst.

Der resterer stadig otte kampe, og de fodboldkampe kan hurtigt ændre narrativet.

En periode med bedre præstationer, flere chancer og et mere genkendeligt udtryk kan flytte vurderingen markant.

I så fald vil spørgsmålet om Steve Cooper ikke længere være drevet af tvivl, men af en begyndende tro på, at udviklingen er på vej. Men indtil det sker, er det andet et scenarie, den sportslige ledelse må forholde sig til.

Konklusion

Brøndby har i realiteten sat sig selv knee deep i Steve Cooper-projektet: Fra trænerstaben over faciliteter til rekrutteringen i truppen er der investeret massivt i én retning - og det gør det ikke bare svært, men usædvanligt omkostningstungt at trække stikket.

En fyring af Steve Cooper vil derfor ikke blot være endnu et trænerskifte. Det vil være en erkendelse af, at man endnu en gang må starte forfra. Og netop derfor har Brøndby gjort det usandsynligt svært for sig selv at fyre ham.

For konsekvenserne rækker langt ud over trænerposten og ind i hele den kultur og retning, klubben har forsøgt at bygge op.

Samtidig er kontinuitet ikke en værdi i sig selv, hvis udviklingen udebliver.

Derfor står Brøndby ikke bare over for et valg om Steve Cooper. De står over for et valg om, hvorvidt de tør stå ved en retning - også når den bliver testet. Og måske vigtigst af alt: Om de overhovedet har råd til endnu en genstart.





Deltag i diskussionen


Du skal være logget ind, for at kunne kommentere.


  • Mærsk
  • Mærsk
    Betalende bruger
      15 dage siden   

  • Endnu vildere er det at vi har sat os i en situation hvor vi faktisk slet ikke kan fyre Cooper i foråret.
    Hvis man taber de 5 næste, så bør han jo fyres, men så har man ingen: træner, assistenter, CEO eller head of football.
    Man kan de facto ikke fyre den eneste del af klubben som ikke står uden leder lige pt.
    Så i min optik, så kan man slet ikke fyre den (tæt på) dårligste træner klubben nogensinde har haft (set ud fra pointsnit og så vidt også spillet på banen)
    2 enige · 1 god kommentar

  • Læg dertil at det er svært, at få øje på hvad Projekt Cooper egentlig er? Jeg synes ikke han har været særlig tydelig omkring hvordan vi skal spille.
    For det kan umuligt være på denne måde? Vi spiller som skildpadder. Alt er så søvndyssende og bolden skal nærmest trilles over stregen. Hvad er der galt med at skyde udefra?
    Som jeg ser det er vi bedst når vi erobrer bolden efter pres eller fanger modstanderne på en omstilling. Det direkte spil som Zorniger praktiserede var jeg stor stor fan af.
    3 enige · 1 god kommentar
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        14 dage siden   

    • @Chris1988 - Jeg er enig i, at vi ikke ser det. Men Cooper har været meget tydelig omkring hvordan han ønsker at spille. Det var han lige fra starten og italesætter det stadig. Så det kræver selvfølgelig, at man lytter.
      Men som sagt, ser vi det bare ikke.

  • AB76
  • AB76   15 dage siden   

  • Det er i min optik et kæmpe problem (set udefra) at det er træneren der vælger og sætter retningen, hvilke type spillere der skal købes og måden Brøndby skal spille på.
    Det burde være ledelsen der sætter retningen og ansætter træneren ud fra denne præmis.
    Det vil unægteligt gøre det noget nemmere og mindre omkostningsfuldt at skifte træneren.
    Det virker også lidt som om at Schmedes og Cooper har undervurderet den danske liga, med de indkøb der er blevet gjort. Det er vel kun Binks der har været en succes indtil videre, og der er godt nok købt mange spillere under Schmedes. Ikke ment at alle andre er fejlkøb, men der er langt mellem snapsene.
    Samtidig virker Cooper ikke til at være dygtig nok i sit in game management.
    Når de andre trænere læser Brøndby og tilpasser taktikken/holdet i løbet af kampen, har Cooper indtil videre ingen modtræk.

    Alle kampe er vigtige, men kampen i morgen er vel tæt på at definere om vi stadig skal håbe på en 3 plads, eller om vi er sat af inden det rigtigt er begyndt. Et nederlag i Farum vil unægteligt gøre det mere end svært at nå 3 pladsen, med 5 point op og et hold der ikke skaber nogle chancer eller spiller særligt godt.

    3 enige · 5 god kommentar
     
    • Ljm
    • Ljm   15 dage siden   

    • @AB76 Helt enig mht spillesystem mv. Det bør aldrig være træneren som sætter retningen. Det bør være klubben, som har defineret denne. det har været Brøndbys store problem de sidste mange år. Det er træneren som har sat retning og opstilling. Skal Brøndby nogensinde komme tilbage og være en top top klub i flere år i træk, som fcm og fck, så skal det være klubben som definere at nu spiller vi på en given måde og en given opstilling og det er det træneren køber ind på og det er det som der rekruteres spillere til. Jeg vil skyde på at det er også derfor Bodø/Glimt har fået så stor succes. Mange af deres spillere er jo spillere der ikke slog til, i det de fleste vil kalde større klubber.
      5 point er så slemt, det kan Brøndby godt hente, hvis og hvis de begynder at score nogle mål.....
      3 enige · 2 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @AB76 præcis!

      For hvis det var klubben der satte sig på den sportslige retning - på spilfilosofien - så vi ville have et tredje alternativ: fyre Cooper og erstatte ham med en træner der passer ind til samme koncept.
      1 enig · 2 god kommentar

---

  • Hvad har klubben de facto at miste ved at beholde Cooper på trods af manglende opnåelse af den sporslige målsætning om en 3 plads.

    Hvis vi hel rationelt ser på klubbens resultater gennem de sidste 20 år så står den på 2 pokal sejre og 1 mesterskab, det jo ikke sådan at Cooper vil Tisse helt ved siden af potten.

    Jeg er der hvor jeg prioriterer kontinuitet, vi har jo set at de mange trænerskifter ikke har givet resultater, skal vi lige se listen med Brøndby´s trænere de sidse 15 år.

    Henrik Jensen 2010–2011
    Auri Skarbalius 2011–2013
    Thomas Frank 2013–2016
    Alexander Zorniger 2016–2019 - Pokalsejr 2018
    Martin Retov 2019
    Niels Frederiksen 2019–2022 - Mesterskab 2021
    Jesper Sørensen 2023–2024
    Frederik Birk 2024–2025
    Steve Cooper 2025

    9 forskellige cheftrænere på cirka 15 år - og 3 på de sidste 4 år - jeg tror ikke en 4 træner vil gavne klubben, som man kan se kom de sidste titler i hus hvor træneren sad i jobbet mere end 2 år..!!!

    Så jeg stiller mig ud på øretævernes holde plads og melder kontroversiel ud Cooper, skal blive også hvis vi ender på en 4-6 plads.
    9 enige · 5 god kommentar
     
    • @Rasmus Stephansen jeg kunne ikke være mere enig. Om vi så ender som nummer 6, så lad det hele spille sig ud. Jeg kommer ikke til at synge med på “Cooper raus” melodien. Hvis vi antager at manden rent faktisk har forstand på trænergerningen, så er der sgu nok en vis sandsynlighed for at vi kommer til at score igen. Og vinde kampe.
      4 enige · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Rasmus Stephansen,

      ''Hvad har klubben de facto at miste ved at beholde Cooper på trods af manglende opnåelse af den sporslige målsætning om en 3 plads.''

      Vores plads i Superligaen. Hvis ikke det bliver bedre, rykker vi jo ned næste sæson.

      Så han skal i resten af denne sæson overbevise om at det bliver bedre, ellers er det uansvarligt at beholde ham.


    Se 7 flere kommentarer

  • Disclaimer: lad være med at læse, hvis du vil have en rosenrød udlægning af hvor vi står som klub. Bare scroll videre.

    Mit indlæg:

    Fyr ham - det er aldrig forkert at gøre det rigtige. Jeg har ikke fantasi til at foreslå andet. Jeg er simpelthen træt af Coopers resultater og det er ikke personligt.

    Birk havde klaret det fantastisk hvis han havde fået tilbudt samme rammer som Cooper. Uden Schmedes' hjælp har han MARKANT bedre stats. Derfor kan jeg sagtens forestille mig at Birk kommer tilbage som cheftræner. Gerne i dag hvis det bliver til endnu et målløst nederlag.

    Schmedes ser enorm dum ud fordi alt han har gjort har bidraget til at trække i den forkerte retning. Tillykke til.bundesligaen. De har gjort et scoop.
     
    • NewY
    • NewY   15 dage siden   

    • @AldrigArne kunne ikke være mere enig ...Schmedes har lavet katastrofale indkøb og Cooper snakker mere end han handler...det er jo så arrogant at tro han bare kan komme til dansk fodbold og skifte lyset i omklædningen og snakke om Big club mentality og så tro han vinder det hele

    Se 1 flere kommentarer

  • Jeg synes Schmedes går under radaren her. I starten var jeg vild med Schmedes. Han eksekvere bare. Og det elskere jeg.

    Men man må bare sige. De indkøb han har lavet. Det er tæt på en fiasko. Når Cooper vil have nye spillere. Så skal han hente ind til, hvad Cooper efterspørger. Men Cooper skal ikke diktere det.

    Det er rigtigt, at Cooper vil have kantspillere. En Sow passer perfekt ind i- når vi kigger på det offensive. MEN, Cooper vil også presse højt. Og her ligner Sow en spiller, der mangler enormt meget taktisk. Og det skal Schmedes altså scoute efter.

    Inden Cooper kom. Der var Schmedes indkøb heller ikke just imponerende.

    Og at man henter Godfrey på leje. Det er ikke holdbart- jo mindre, der er en købsaftale, der er meget realistisk.

    Så kan det godt være, Cooper efterspørger Godfrey fordi, han har kendskab til ham, og kan lokke ham til klubben for et halvt år. Men her må Schmedes simpelthen tænke langsigtet. Det er Schmedes opgave. Det er ikke Coopers opgave at hente spillere, og tænke på Brøndby de næste mange år.

    Alt i alt. Der synes jeg virkelige, Schmedes har været ubdervældende. Han har eksekveret på salg, og trimmet truppen. Og det er nærmest til UG. Men med hensyn til i indkøb, der er han virkelig dumpet.

    Grunden til, jeg skriver dette om Schmedes er, at Cooper ikke alene bærer dette ansvar.

    Jeg har ikke lige overblikket i hovedet over, alle de spillere Schmedes har hentet. Men lige fra toppen af hovedet. Så har han vel kun ramt plet med Binks og Slisz. Og resten er skrald.
    2 enige · 2 god kommentar
     
    • @Ville bliv vild ! Godfrey vidste sig at være en fin ide, især med Alves skade.... Schmedes ville også blive klandret hvis han ikke hentede nogle forsvarsspillere, og alves blev skadet.....

    Se 2 flere kommentarer
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        14 dage siden   

    • @Ville bliv vild ! - Rigtig fint input og jeg er, langt hen ad vejen, enig.
      Jeg er/var vild med Schmedes. Han gav os det vi manglede aller mest hos CV - Eksekvering. Der skete sgu ting med BS ved roret.
      Men man må også være ærlig og kigge på det der kom ind. Og lige nu ser det ikke imponerende ud.
      Jeg vil dog stadig give indkøbene tid til at falde til og vise sig frem, før jeg dømmer dem alle ude. Men lejeaftalerne virker nemlig som at tisse i bukserne for at holde varmen. For vi skal starte forfra igen til sommer, på de pladser de forlader...

      Men man bliver også nødt til at kigge på den præmis der arbejdes ud fra. og dén kender vi ikke...
      Jeg er overbevist om, at CVs første opgave var at trimme truppen og gøre os klar til et salg. Det må man sige, at han formåede. Derfra var det tyndt med at styrke truppen, efter GFH kom til. Det blev lidt for meget status quo.
      Hvis BS' opgave var at tyde ud i truppen, for at gøre plads til MasterClass, må man sige, at han har løst sin opgave til perfektion. Vejet til førsteholdstruppen er gjort kortere og de hentede spillere er på et niveau hvor MC-spillere vil kunne slå dem af med hårdt arbejde.
      Men det betyder så også, at vi nu står et sted, hvor Cooper har en trup, der ikke har evnerne til at udføre den form for fodbold som han ønsker at spille og er blevet ansat til at udføre.

      Så med mit lange skriv prøver jeg bare at sige, at jeg er enig i, at Cooper ikke kan stå alene med ansvaret for vores forfatning.
      1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

---

  • Folk har rost Schmedes. Men i virkeligheden så er det vel ham som har fejlet. Det er efterhånden et ubestrideligt faktum, at vi ikke har den fornødne kvalitet i truppen til at kunne blande os i toppen af rækken. Cooper og Schmedes har undervurderet ligaen og det bider dem i røven nu. Men jeg tror ikke at Cooper hverken er meget bedre eller dårligere end så mange andre Superliga-trænere. Han råder bare ikke over den rette kvalitet i truppen til at opnå sportslig succes. Det er derfor Cooper famler rundt og f.eks. stadig ikke har fundet en bæredygtig midtbane konstellation. Det er Schmedes job at give træneren en stærk trup at arbejde med. Det har han ikke gjort og nu har han stukket halen mellem benene og accepteret, at hans korte karriere som sportsdirektør formodentlig er slut.
    1 god kommentar
     
    • NewY
    • NewY   15 dage siden   

    • @Kristianbs jeg er helt enig, det er tæt på katastrofalt at vi har/havde en sportsdirektør der køber så usandsynligt ringe ind og ovenikøbet køber relativt dyrt ind ...han er jo tæt på at være den ringeste sportsdirektør vi nogensinde har haft og som du siger forlader han nu den synkende skude han selv har banket hul i, dette var aldrig sket med CV
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer

  • LJS
  • LJS
    Betalende bruger
    Top debattør
      15 dage siden   

  • Skal vi på sigt oparbejde en effektivt og succesfuld strategi, ser jeg ikke en trænerfyring, som en holdbar løsning.
    I sig selv, frigør en trænerfyring noget ny energi, men hvor længe holder den.
    Min egen tålmodighed, er blevet lidt tyndslidt, men det er mere følelsesbetonet.
    Rationelt og hvis vi vil opbygge den rette kontinuitet, så holder vi fast i Coops..
    Og nu får jeg nok lidt hug, for den her.
    Men burde vi evt. Ikke også, have givet en lidt længere snor, til flere af vores tidligere trænere.
    2 enige · 3 god kommentar
     
    • @LJS,

      Som nævnt ovenfor: Nej, Cooper skal kun have snor frem til sommer. Hvis det ikke ser bedre ud da, er man nødt til at udskifte ham, det scenariet så pludselig hedder potentiel nedrykning næste sæson.

      Men mon ikke han får rettet op på det inden?
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @LJS kontinuitet er kun vejen frem hvis du har rette mand på posten. Samtidig er ting jo dynamiske. Et eksempel: Neestrup har været en fantastisk træner for FCK. Men det var han bare ikke længere. Det samme var vel tilfældet for os hvad angår NF, selvom han måske er den dygtigste træner vi har haft i nyere tid. Det er svært at være fan af Cooper efterhånden, man kan ihvertfald ikke sige han har fået meget ud af lidt - som tilfældet var med NF. Schmedes derimod har helt klart fejlet i min optik og det lider Cooper enormt meget under.

    Se 1 flere kommentarer
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        14 dage siden   

    • @LJS - Enig. Man kan kigge på Silkeborg, som har holdt fast i træner, selvom tingene så svære ud. De endte sidste år med en pokal og en, for dem. flot placering i superligaen.
      1 enig · 1 god kommentar

  • Det handler måske ikke så meget om resultatet i denne sæson, men mere at Cooper kan rykke holdet offensivt til det bedre. Før man skal tale om fyring.

    Kan man se en fremgang i spillet i resten af sæsonen og ikke mindst på den offensive del, skal man ikke ud igen og skifte træner

    Det har vi gjort så mange gange før og uden det har ændret det store.

    Lad Cooper køre sæsonen færdig og sker der ikke fremskridt på spillet og særligt den offensive del så er hans profil ikke den rette for klubben, indtil ds skal sæsonen spilles færdigt for spillet og særligt det kreative del som træneren også har ansvar for, skal forbedres.

    Brøndbys dna har altid været kendt for fed offensiv fodbold, det bedste vi spillede i de senere år har været under Zorniger og Laudrup/Faxe tiden, der spillede vi den form for fodbold vi altid har været garant for og ikke mindst gjort vores klub populær blandt os fans.


    Ledelsen i Brøndby JBA og de nye ejere er dem der sidder med det største ansvar, der skal være en klar retning og den mener jeg også Benjamin har sat men måske valgte han forkert måske ikke med Cooper for den spillestil han er kendt for er måske ikke den mest offensive og så bliver vi ikke deroppe hvor vi alle ønsker at være.

    Vores spillestil skal være den træneren får lagt og der skal ansattes spillere og trænere der kan få det til at fungere bedst, når en ny træner fyres. Så skal man igen og igen opbygge derfor vil man aldrig opnå det vi alle håber på, at være en del af titlerne og europæisk hvert år. Ledelsen har et stort ansvar her, så før der skydes med skarpt mod den ene og anden, skal man måske fra ledelsens side finde en klar linje for den form for fodbold vi altid før hen var garant for.

    Personligt mener jeg at Cooper skal have lov til at så om han vende det men her taler jeg ikke om resultaterne men mest af spillet på banen, der skal være en markant fremgang i resten af sæsonen og ikke mindst skal den offensive del forbedres, om han kan det er jeg ikke sikker på, men jeg håber det.
     
    • @Bif hele livet velkommen tilbage og god påske, garfield. Så mangler vi bare et par mål og en sejr i morgen, så er tingene som de skal værre.
      1 god kommentar

    Se 4 flere kommentarer
     
    • @Bif hele livet Cooper er Schmedes ide.
      Hvis Cooper fejler har Schmedes også fejlet.
      De spillere han har hentet, har jo været kæmpe skuffelser ift forventningerne.
      Læs hvad andre har skrevet ovenover, det er ikke kun mig der mener det.
      Det har endda ikke været billige spillere, så jeg mener at vi allerede nu kan have forventninger til dem.

      Vi kunne ligeså godt have beholdt CV og Jesper Sørensen.
      CV skaffede os endda et mesterskab, og JS førte os til en andenplads.
      Schmedes har været en flot markedsført fuser.

    Se 2 flere kommentarer
     
    • @Bif hele livet
      Hahahaha....
      Som altid plader og tomme ord fra Garfield.
      Holdt dit løfte et par dage og så er du tilbage - men altså kun på prøve denne gang.
      Du kan ikke se et mønster i at alle dine andre profiler er blevet banned ??

    Se 5 flere kommentarer

---

  • Vainio74
  • Vainio74
    Betalende bruger
      14 dage siden   

  • Super godt opslag, din beskrivelse er sådan set også hvad jeg ser.

    Klubben er bare nød til at fortsætte ned af den vej vi er på hen ad, jeg mener stadig Cooper er den rigtige på posten, og jeg mener også stadig vi har mange spillere som enten ikke er gode nok eller passer ind i systemet, også bliver det da heller ikke nemmere at holdet virker til at stå i stampe rent mentalt, så jeg ser frem til sommerens vindue.




Relaterede nyheder



Mest læste nyheder



Mest kommenterede nyheder