Foto: Michael Jakobsen ©
Analyse: Godkendt Cooper-test
Brøndby leverede en stærk kollektiv indsats i defensiven og lukkede effektivt ned for FCK’s spil gennem midten. Til gengæld viste derbyet, at Steve Cooper har et arbejde foran sig med at udvikle holdets offensive struktur og få Gregoritsch mere i spil til afslutninger i feltet.
Ny mand på sidelinjen.
På sidelinjen stod Steve Cooper. Ny mand med ansvaret i Brøndby, trådt til efter midtugens fyring af Frederik Birk. Den første opgave var et derby – en monumental opgave, men også på nogle måder gratis, og samtidig særdeles afslørende.
Det første aftryk sås allerede 70 minutter før kickoff, da startopstillingerne kom ud: Ud af startopstillingen gled Daniel Wass, ind trådte Stijn Spierings på midtbanen.
Nye systemer og en mere direkte stil
Ved kampens igangsættelse var trebackkæden væk, erstattet af fire flade foran Patrick Pentz. Brøndby blev sat op i en 4-2-3-1, men skiftede løbende mellem 4-4-2 i presset og 4-3-3 i faserne med bolden.
.png)
Med mindre end tre dage på træningsbanen var det begrænset, hvor meget Cooper kunne ændre. Det sås i spillet med bolden, hvor Pentz slog 40 % flere lange afleveringer end han har gjort det seneste år. Det gav ikke altid store gevinster, men lettede presset og minimerede risikoen - især i kampens indledning. Spillet blev generelt mere direkte, og i åbent spil skabte Brøndby ikke det store.
Defensiv stabilitet og Spierings’ rolle
Kampen åbnede usikkert, men efter en tidlig blunder - med en naturlig uafstemthed mellem stopperne med en Larsson afslutning til følge - fik Brøndby bedre fat. De indledningsvise svære minutter kom især fordi Brøndbys midtbane stod i en flad firekæde, der åbnede op for at FCK kunne spille sig forbi og isolere Spierings med flere modstandere.

Presset lukkede det centrale rum ned, og FCK blev ofte tvunget ud i siderummene. Her håndterede Brøndby indspil til det centrale område klogt, og fik lukket ned for det meste. Nedenfor vist hvordan Brøndby "skævvred" midtbanen for at lukke FCKs muligheder for at spille bolden ind i mellemrummene. De to wings trak ind og gjorde banens centrale rum pakket.
.png)
Individuelt skilte Frederik Alves sig ud som styrmand i forsvaret – fysisk stærk og hurtig, igen mindende om sit topniveau fra 2024. Ved siden af ham supplerede Luis Binks solidt, mens Divkovic og Klaiber dækkede på backerne (Divkovic som back efter Köhlerts relativt tidlige skade). Særligt Klaiber fik sat sit præg på kampen, både ved at lukke Achouri ned gennem dueller og gennem det mind-game de to har haft kørende siden deres første duel for nogle år siden.
Med blot to stoppere på banen kommer Patrick Pentz potentielt set mere til sit ret som "spillende keeper", hvor han kan træde frem i den midterste rolle mellem (i dette tilfælde) Alves og Binks.
.png)
Med to 6ere foran giver det muligheden for en komfortabel opbygning, hvor modstanderne tvinges til enten at forblive passive i presset (og give ro til Brøndby) eller gå aggressivt med risiko for at blive spillet forbi og give Brøndby mulighed for at accellere spillet derfra.
Den største taktiske ændring lå på midten, hvor Stijn Spierings fik rollen som skjold foran bagkæden. Hollænderen leverede stærkt overblik, lukkede effektivt ned for FCKs muligheder for at rammme Elyounoussi i mellemrummet og bidrog til, at en af ligaens mest indflydelsesrige spillere tilbragte det meste af opgøret frustreret.
Ofte var arbejdet usynligt, men med en vigtighed for at neutralisere FCKs offensive løsninger, ligesom Spierings på bolden var rolig og sikrede en stabil cirkulation, og satte tempo i, når spillet skulle accelereres.
.png)
Eksemplet ovenfor illustrerer hvordan hollænderen patruljerede i rummet bagerst på midtbanen for så at træde frem og erobre en aflevering frem gennem kæderne fra FCK, og i stedet starte en omstilling.
.png)
Offensiven – og de manglende afleveringer i feltet til Gregoritsch
Fremad banen viste Brøndby mindre. Straffesparket blev udnyttet, men i åbent spil blev Gregoritsch stort set ikke sat i scene. Han besidder kvalitet og kan blive afgørende, men det kræver, at trænerteamet, når de med tiden kan få masseret deres tanker og ideer til spillet ind i truppen, finder en måde at integrere ham bedre på i det afsluttende spil. Østrigeren har igennem sin karriere vist sig dødbringende i feltet.
Cooper har arvet denne udfordring. Finder Brøndby en struktur, hvor indlæggene oftere rammer ham i de rigtige positioner, kan østrigeren blive en nøglespiller.
Konklusion
Viljen og arbejdsomheden var forbilledelig, og defensivt så tilskuerne et mere stabilt Brøndby-hold, der lukkede FCK ned i store perioder. Offensivt var det småt med åbne chancer, men i de afgørende øjeblikke slog Brøndby til. Ikke en kamp der skreg efter en masse mål - men en intens kamp, der gav en sejr efter hårdt arbejde.
Derbyet viste, at Brøndby under Steve Cooper kan stå solidt og arbejde hårdt – men også at det næste store skridt bliver at skabe en offensiv identitet, der kan bære længere end til de små momenter.

Deltag i diskussionen
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Kramer
Betalende bruger
17. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Sigende at Pentz har betydelig flere lange udspark end i tidligere kampe, og at Cooper under kampen er fokuseret på, at de forreste ikke går i for højt pres.
Kramer
Betalende bruger
17. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Mauer 17. september 2025
Kramer
Betalende bruger
17. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Spændende bliver det på søndag, hvor jeg forventer samme tilgang til kampen som i lørdags.
LebogangHansen 17. september 2025
Er du en troll, som bare ønsker at være på tværs eller hvad er din agenda egentlig? Det fandme sløje indlæg at skrive for at være på tværs - bare for at være på tværs. Grow up.
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
LebogangHansen 17. september 2025
Vi har vundet over fc og du er gået total Rasmus Modsat og sat en tsunami i gang i debattrådene om hvor sort al ting er.
Fandme mærkeligt behov, men jeg kan da med glæde ignorere dine konstante indlæg fra nu af når dit mål bare er ren provokation.
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Uka
Betalende bruger
17. september 2025
kasperpedersbaek
Administrator
17. september 2025
adborch 17. september 2025
Jeg bemærker at du har lagt meget vægt på det her med at få sat Gregoritsch i scene siden han kom. Og når du gør det, taler du i høj grad om afslutninger. Jeg vil mene at man også må lægge vægt på hans evner som opspilsstation. Mod FCK var han virkelig god i den del af spillet, synes jeg. Det var vel også det som til dels var idéen med Rajovic, men Gregoritsch virker klasser bedre.
kasperpedersbaek
Administrator
17. september 2025
Men nu var det trods alt Coopers første kamp med det der nærmest var ingen reel mulighed for at arbejde nogle mønstre og principper ind, så jeg er ikke øverst på bekymringsskalaen overhovedet.
---
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
17. september 2025
I Derbyet spiller vi så 4-2-3-1 - jeg tænker at det nærmest er bestillingsarbejde fra Schmedes side - eller i hver fald at han har ville have 4 nede bagved og MG på toppen, det lyttede Birk ikke til og røg ud i kulden - Cooper har købt ind på denne premisse med styrket midtbane og en targetman.
Er jeg helt ude i skoven, eller er der nogen der sidder med nogle af de samme tanker/ fornemmelser...???
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Kepgar 17. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Kramer
Betalende bruger
17. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Når der er mange bag bolden, er det ikke farligt med 4 i bagkæden.
Hvis man tænker offensivt som Birk, vil en 4 back-kæde være mere sårbar ved omstillinger. Skovdahl, Morten Olsen og Laudrup havde spillerne til en succesfuld offensiv 4-4-2 eller 4-3-3 formation. Men det havde Birk ikke.
Birk har således måttet gå på kompromis, hvor 3-4-3 eller 3-5-2 kan anvendes offensivt med wingbacks og med en Klaiber som hybrid samt med højt pres. Enig i at risikoen for at stå med 5 i bagkæden er der, men den situation kan holdet arbejde sig ud af.
Kramer
Betalende bruger
17. september 2025
Omkring Birk vil jeg medgive dig, at han snakkede meget om offensivt fodbold, men det udeblev ret så ofte på banen. Vi blev netop kritiseret i diverse podcasts for igen og igen at blive fanget i en flad 5-backkæde, hvor vi simpelthen ikke kunne få nok folk frem, før angrebet var løbet ud i sandet, og så måtte vi bygge op ved at spille bagud, bagud, og til sidst stå fast på midten. Jeg gad stadig godt se en analyse af, hvor mange bolde der blev spillet frem i banen på sidste tredjedel under Birk fremfor under JS. Jeg tror ikke, der var den store udvikling, og måske endda færre. Det håber jeg ændrer sig med SC, da vi hurtigere får folk frem, som vi faktisk kan spille i dybden.
Ideen med Klaiber var sådan set fin nok i teorien, men det virkede jo næsten aldrig i praksis, og vi endte konstant med at blive trykket i bund. Vi har haft overordentlig svært ved at skabe et overtal på midtbanen, og det blev alt for nemt at skubbe vores spil ud på siderne, hvor vi ikke blev farlige. Se bare kampen mod Sønderjyske, hvor vi var totalt læst.
Anyhow, jeg prøver egentlig bare at sige, at det er lang tid siden, vi har spillet offensivt på en måde, der virkelig gjorde ondt, udover måske at have bolden mest og flest pasninger (langt fra mål). Selvom SC måske vælger at spille mere afventende, kan det stadig blive langt mere offensivt end det, vi har været vant til længe. Desuden får vi spillet flere spillere i deres rigtige positioner. Både under JS og Birk var det halve hold jo nogle gange ude af position.
Men hvad kan vi overhovedet sige ud fra en kamp. Lad os tage den igen om 5-6 kampe. Så har Pedersbæk nok også en ny analyse klar af udviklingen.
Lige til sidst: du mener simpelthen, at vores pres var mindre i lørdags end det f.eks. var mod FCM?
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Birk kom med nye tiltag efter sommerpausen med mere direkte spil/lange afleveringer, højt pres og Klaiber som hybrid.
Der var der ikke tale om at pakke os fuldstændigt.
Der var tilbagefald, og holdet blev også presset af det tætte program.
Det undrer mig, at Cooper scorer højt på højt pres. Hvor jeg sad, kunne jeg se, at Cooper ofte var ude på sidelinjen for at dæmpe intensiteten i det første pres.
At vi slutter kampen i højt pres, ser jeg mere som et resultat af friske offensive folk (Villadsen/Ambæk), sprækker i fcc´s organisation, og at batterierne i øvrigt var til at fuldføre kampen på den måde (angreb er det bedste forsvar).
FCM-kampen?
Jeg læste kampen således, at Birk fortsatte strategien fra Strasbourg-kampene, hvor modstanderholdet havde bedre boldspillere end os, hvorfor vi spillede lidt Cooper-agtigt. Men jeg opfattede det som en enlig svale i superliga-sammenhæng.
Kramer
Betalende bruger
17. september 2025
Men nu skulle den her tråd egentlig også handle om SC og fremtiden, så lad os kigge fremad. Lad os være enige om at være uenige om spillet indtil videre, og så håbe vi begge er glade for udviklingen om et par måneder.
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Kepgar 17. september 2025
Schmedes gjorde det helt rigtig, og købte ind til fremtiden, i stedet for at købe ind til en træner på lånt tid, og så havde man stået med en assistenttræner og en røvfuld spiller til mange millioner som den nye træner ikke kunne bruge.
Og birk spillet værken offensivt eller pres fodbold. Birk spillet en kedelig 5221 hvor offensivt omstillings fodbold og pres var ikke eksisterende. Birk blev fyret fordi han prædiket en ting, men gjord noget andet. At påstå at coopers tilgang til fck kampen var langt mere defensivt end birks tilgang, ved jeg faktisk ikke rigtig hvad jeg skal sige til, så tro bare jeg griner i stedet :)
lusk 17. september 2025
Tror ansættelsen har været aftalt gennem noget tid, og spillerindkøbene er lavet, så de matcher en spillestil a´la de gamle dage. Høj intensitet med højt pres og mere direkte. Væk med al det nipseri.
Nogle vil finde det smagsløst overfor Birk, men det er jo sådan en ledelse bør agere. Selvfølgelig skal de ikke operere i fuld offentlighed, men udføre deres planer bag lukkede døre.
Vi har hentet Køhlert til venstre back. Vi har hentet Villadsen til højre back. 2 spillere med fart og løbekapacitet.
Vi har hentet Binks - et solidt jern til den venstre stopper, hvor Jacob Rasmussens forcer var mere på bolden. Vi har hentet Fukuda og Younis med masser af fart, og vi har hentet MG en proven goalgetter - som indikerer en boksangriber til at tage sig af de forventlige mange flere indlæg der kommer - samt en stærk spilstation der kan holde i bolden mens holdet flyttes frem.
Synes alt dette peger på en spillestil med mere fart, hvilket med mit begrænsede kendskab til Cooper, lyder mere som ham end Birk.
Så ja, jeg holder med dig, og tror dette trænerskift har været planlagt et godt stykke tid.
På negativsiden, så tænker jeg det kan blive sværere for en spiller som Nartey. Han er stærk i pasningsspillet mellem kæderne, og nok mere en spiller til Birk bold end Cooper bold. Tror Coopers midtbane kræver en vis form for fysik, og det er ikke her Narteys styrke ligger. Vi ser alle gerne at Nartey forlænger og bliver et kæmpesalg, men det tror jeg bliver en svær case - desværre.
Brøndby85
Betalende bruger
17. september 2025
Bastiano 17. september 2025
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
17. september 2025
Da jeg fodboldmæssigt prioriterer en stærk defensiv og en solid midtbane passer formationen mig ganske godt, der er som udgangspunkt lettere at forsvarer sig end at scorer mange mål og det er ret omkostningstungt at købe effektive målscorer og forbundet med en vis usikkert om de evner at slår til i en ny klub/land/liga.
Jeg tror Schmedes har smedet på dette trænerskift længere end vi får at vide, det kan godt være den formelle / endelige beslutning først blev truffet i landskamppausen, men han har arbejdet i en længere periode i kulissen og gjort tingene klar, her i blandt hentet, Binks, Köhlert, Villadsen og MG, netop fordi Schmedes ville spille 4-3-2-1 eller 4-2-3-1 og at hans indkøb af MG i virkeligheden var et vink med en vognstang til Birk, jeg undrede mig i hvert fald over indkøbet af MG - lige efter vi havde erfaret at Birk ikke fik / ikke ville sætte Rajovic i scene...??
OSLBIF
Betalende bruger
17. september 2025
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
17. september 2025
Kepgar 17. september 2025
Det var sku helt befriende, at se den måde som Brøndby spillet på, det var hurtigt, direkt og aggressivt, og de stod ikke bare og fedt spillet bolden runde nede i forsvaret.
Man kan ikke bedømme en træner og et hold over en kamp, så bliver spænende at se hvad de næste kampe bringer.
bif fan for evigt 17. september 2025
Jeg plejer at rose dig og gør det næsten altid, jeg synes denne gang din analyse er lidt tynd.
Jeg undre mig også at du intet nævner med ord andet end ny midtbane, men det signal han sender ved at sende to faste midtbane folk heraf den ene vores anfører på bænken.
Det er jo stort signal at sende til de andre spillere ingen er for stor til ikke kunne komme på, samt det flotte indhop Ambæk gør efter min mening.
Du nævner Patricks lange udspark men synes også han reddede os af et par omgange.
Synes din analyse er denne gang lidt mangelfuld og håber du vil tage positivt imod kritikken :)
Hvad med hans udskiftninger undervejs ? Kom de på rette tid ændrede det noget for kampen.? Osv
Mauer 17. september 2025
bif fan for evigt 17. september 2025
Analyse er af Cooper og hans ageren, for mig er det vigtig man i den sammenhæng udskiftninger han foretager sig og ikke mindst at hans signal at sende Wass og noah to faste startere under Birk på bænken
Var det for at skabe fart, fysik eller andre ting på midtbanen som han nævner men ikke går helt til bunds i
Jeg står indenfor det jeg skriver og min kritik at den er mangelfuld efter min mening, kan godt se en masse roser ham for at være god
Jeg har set analyser fra Kasper der både går mere ned i dybden men også analyser der ikke glemmer for mig det vigtigste
Hvorfor og hvad gav det midtbanen at man tog de faste startede ud og ind med nye folk var det for skabe mere fart på midtbanen eller fysik der manglede og hvis ja gav det pote der var jo mange vundne nærkampe som har stor vægt på midtbanen
God dag
Mauer 17. september 2025
bif fan for evigt 17. september 2025
Jeg har lige så meget ret til give min mening til kende som du eller andre har der kun roser da jeg mener der var mangler og synes Kasper svare fint tilbage
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
17. september 2025
bif fan for evigt 17. september 2025
Fx man sender en anfører på bænken er kæmpe signalværdi og hvilken indflydelse fik det at man tog de to faste midtbane folk i Noah og Wass ud fra start og var det for skabe mere fart og fysik på midtbanen og lykkedes det
Fx også Ambæks indhop kunne være skrevet mere om, da han er en spiller vi er mange der har store forventninger til og følger meget, for mener Ambæk gjorde en meget god figur
Det kan ligne mere spilletid til ham end under Birk
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
17. september 2025
Det jo altid et spørgsmål hvor lang en analyse skal være, så man må lave sine til og fravalg, det er en balance, jeg synes du tit ikke er enig i KP´s prioriteringer, det er selvfølgelig helt i orden, tror bare ikke KP skriver sin analyse for at please enkelte fans darlings, men følger sin egen faglige skabelon og det er sådan det skal gøres ud fra en journalistisk indgangsvinkel.
kasperpedersbaek
Administrator
17. september 2025
Jeg ved godt at der vil være dem, der synes analysen er for kort (eller ikke fokuserer på det de synes er vigtigt), men det er (desværre) bare et punkt jeg må skære til på. Men heldigvis er kommentarsporet åbent til debat, og så kan læserne aldrig supplere op med deres egne subjektive vurderinger.
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
17. september 2025
bif fan for evigt 17. september 2025
kasperpedersbaek
Administrator
17. september 2025
Kunne noget af det (du skriver) være bragt ind i teksten? Måske, men nu blev det ikke - og det er det med at vælge til og fra, og skære analysen til. Hvis du synes det gør analysen mangelfuld er det fair nok, det er jo som øjnene læser.
bif fan for evigt 17. september 2025
Men det er også sådan som jeg ser det, tak for dit svar og god aften
---
Marc Johnson 17. september 2025
Blot et par bemærkninger:
- jeg er virkelig spændt på 4-backkæden. For mig at se bliver det afgørende at Alves kan spille mange kampe.
bif fan for evigt 17. september 2025
Må vi være realistiske og sige, har Birk haft en chance for at få succes?
Personligt tror jeg Birk og Benjamins kemi har været dårlig fra start, og Benjamin kun har ventet på at få chancen.
Med tanke på denne fyring var allerede i gang flere uger før, er jeg ikke i tvivl om at Birk har haft ryggen mod muren
Jeg har personligt været i tvivl med Birk og er sikker på med de nye øjne det var det rette at gøre. Men når Jeg ser på processen op til, så mener jeg at det fra start af Benjamins ansættelse, kun har været et spørgsmål om tid før Birk var fortid
Tror den løsning har været arbejdet på længe fra Benjamins side, selvom der skulle blive sagt andet
Jeg håber for Benjamin at han har valgt den rette træner, for ellers vil kritikken rette sig mod ham, før eller siden hen.