Jan Bech Andersen
Foto: Teis Markfoged ©
NYHED

Brøndby: Havde håbet og troet, at vi kunne lande i noget, som begge parter kunne se sig i

 
Jan Bech Andersen og Scott McLachlan kommenterer på Fanafdelingens udmelding tidligere torsdag om at forhandlingerne om en værdiaftale er brudt sammen.

    • Jan Bech Andersen
    • Nanna Møller Karlsen
      27. april 2023 - Klokken 16:29
  • Nanna Møller Karlsen
  • Nanna Møller Karlsen
    27. april 2023 - Klokken 16:29

Torsdag middag sprang der en bombe i Brøndby IF, da Fanafdelingen meldte ud, at forhandlingerne om en værdiaftale med klubben var brudt sammen. 

Nu kommenterer Brøndby IF på nyheden. Bestyrelsesformand Jan Bech Andersen udtaler på klubbens hjemmeside, at man havde håbet at kunne lande i noget, som begge parter kunne se sig i.

- Siden der sidste sommer opstod splittelse på fanscenen, har vi ikke haft et større ønske end at bidrage til at samle fanbasen igen i det store fællesskab, som vi sammen har bygget op, siden klubben blev grundlagt for 59 år siden. Midt i denne proces trådte GFH ind i klubben som en stærk investor, hvilket har ført til yderligere debat i klubbens fankredse. På denne baggrund har vi haft en god og konstruktiv dialog med Fanafdelingen, som vi hele vejen igennem havde håbet og troet på kunne lande i noget, som begge parter kunne se sig selv i, men desværre har Fanafdelingen oplyst os, at de ønsker at sætte pause for dialogen, siger Jan Bech Andersen.

- Som klub ønsker vi at dele det dokument, vi har diskuteret med Fanafdelingen, som det står i dag. Det gør vi, da dokumentet vil fungere som hegnspæle for os fremadrettet, for det er vores tro og håb, at det kan være en af fremtidens byggesten, der over tid kan bidrage til et stærkt fællesskab omkring vores elskede fodboldklub. Som det fremgår af dokumentet, så er klubbens kultur og arv afgørende for os i ejerskabet og for klubben, ligesom det også fremgår, at vi har adresseret mange af de bekymringer, grupper af fans har haft. Det arbejde, der er lavet, vil vi bruge som et af de allervigtigste værktøjer til at guide os som klub i forhold til vores kultur og arv og måde at lede og udvikle klubben på. Vi har sagt siden den dag GFH kom ind i klubben, at vi kun har ét ønske, og det er at klubben får succes i tæt samarbejde med fansene.

Også næstformand i bestyrelsen, Scott McLachlan, kommenterer på nyheden. Han er ked af situationen.

- Jeg har deltaget i mange møder med Fanafdelingens bestyrelse over de sidste mange måneder. Der har været mange følelser i spil til disse møder, og de mange forskellige holdninger er blevet vendt og drejet på kryds og tværs. Vi har lyttet til bekymringerne fra grupper af fans, og vi har svaret åbent og tydeligt med en kæmpe respekt for Brøndby IF som klub og for klubbens fans, ligesom vi har stillet spørgsmål og fået svar den anden vej. Med dagens begivenheder in mente, så må jeg understrege, at vi som klub og Fanafdelingen er enige om langt de fleste af de punkter, der er blevet diskuteret igennem de sidste mange måneder. Jeg er derfor også ked af, at Fanafdelingen føler, at vi på disse møder ikke har kommunikeret tydeligt nok, da jeg mener, at vi har været meget transparente i vores dialog hele vejen igennem. Men vi forstår kompleksiteten af ​​fanscenen, og hele klubben har den største respekt for Fanafdelingen.

- Som vi har sagt hele vejen igennem, så vil vi kun det bedste for klubben, og vi har aldrig haft til intention at ændre på det, som både vi og fans ser som en del af selve kernen i Brøndby IF, dvs. klubfarver, klubnavn, tilknytningen til Vestegnen, CSR, osv. Det er nu klart og tydeligt nedfældet, og lagt op på hjemmesiden, da vi gerne vil have åbenhed, om hvad det er for en retning, vi ønsker, og hvad der kommer til at guide os, og som omverdenen kan holde os op på.

- Fodbold er passion og følelser, og man finder ikke en klub i hele verden, hvor fans og klub er i enighed om alt. Det gælder også her i Brøndby IF. Og når vi reflekterer i dag, så var ønsket at finde hinanden i noget banebrydende, mellem klub og fans som ikke er set før, ikke bare i dansk fodbold, men også internationalt. Der er så mange ting, vi er enige om i dette dokument, men der er selvfølgelig også punkter, vi ser forskelligt på. Jeg vil til sidst endnu engang takke Fanafdelingen for den gode og konstruktive dialog, vi har haft hidtil, og vi håber den kan fortsætte fremadrettet.  

Brøndby IF har samtidig fremlagt det dokument, der er forhandlet om. Det kan ses og læses i sin fulde længde her.





Deltag i diskussionen


Du skal være logget ind, for at kunne kommentere.


  • Det ligner umiddelbart et rigtig fornuftigt dokument. Det forstår jeg overhovedet ikke, at Fanafdelingen har lyst til at hoppe væk fra. Ærgerligt.
    23 enige · 4 god kommentar
     
    • Wilde1
    • Wilde1   27. april 2023   

    • @frankhm Ja, det kunne være interessant at få pinpointet præcis hvad man er utilfreds med her?
      9 enige · 3 god kommentar

  • Uka
  • Uka
    Betalende bruger
      27. april 2023   

  • Jeg gad godt at vide, hvormange procent af Brøndbys fan, fanafdelingens holdinger egentlig repræsenterer.
    17 enige · 10 god kommentar

  • Jeg tror at det er den her del de er utilfredse med:

    STATUS FOR ERKLÆRINGEN OG ANSVARSFRASKRIVELSER

    Brøndby IF og Fanafdelingen anerkender, at denne Kultur & Arv erklæring skal evalueres i samarbejde mellem de to parter mindst én gang årligt. Denne Kultur & Arv erklæring er udarbejdet i god tro og afspejler nuværende hensigter og pålægger ikke
    juridisk bindende forpligtelser for nogen af parterne. Visse udsagn i denne Kultur & Arv erklæring, eller som kan blive givet i fremtiden i henhold til denne, udgør, eller kan anses for at udgøre, fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn er udsagn (bortset
    fra udsagn om historiske fakta) vedrørende fremtidige begivenheder. Ordene mål, tror, forventer, sigter, agter, planlægger, søger, vil, kan, ville, kunne, bør, fortsætter, estimerer eller lignende udtryk, eller de negative former heraf,
    afspejler visse af disse fremadrettede udsagn. Andre fremadrettede udsagn kan fremgå i den sammenhæng, hvori udsagnene er fremsat. I sagens natur er fremadrettede udsagn baseret på visse forudsætninger og fremskrivninger om fremtidens
    begivenheder og økonomiske resultater, som involverer en række risici og usikkerheder, der kan forårsage, at faktiske resultater eller begivenheder afviger væsentligt fra dem, der er udtrykt eller underforstået i de fremadrettede udsagn. Disse risici,
    usikkerheder og forudsætninger kan have en negativ indvirkning på resultatet og de økonomiske konsekvenser af de planer og begivenheder, der er beskrevet heri. Ethvert fremadrettet udsagn afspejler alene nuværende hensigter, og hverken Brøndby IF
    eller nogen af dets respektive tilknyttede selskaber, herunder Global Football Holdings, eller dets eller deres respektive direktører, ledere, medarbejdere, rådgivere eller enhver anden person, er forpligtede til på noget tidspunkt at opdatere eller revidere
    fremadrettede udsagn, hvad enten det er som følge af ny information, fremtidige begivenheder eller lignende. Ingen personer bør eller må støtte ret på disse eller andre fremadrettede udsagn til noget som helst formål. For at undgå tvivl skal intet i denne
    Kultur & Arv erklæring anses for at udgøre materielle, ikke-offentlige oplysninger, og hverken Brøndby IF eller nogle af dets tilknyttede selskaber, herunder Global Football Holdings, er forpligtede til under nogen omstændigheder at meddele væsentlig, ikkeoffentlig information til Fanafdelingen, enhver af dens repræsentanter eller til enhver anden person til enhver tid.

    Her står der jo at man ikke kan eller vil stå til ansvar for hvad der står i dokumentet!

    Men jeg ved ikke hvad de havde regnet med, der er jo ikke nogen der giver fuldmagt over deres virksomhed / investering, så det er nok forventeligt at det er sluttet som det er p.t.
    6 enige · 7 god kommentar
     
    • Wilde1
    • Wilde1   27. april 2023   

    • @magnuto Haha ja altid læse det med småt! ;-)
      Du har selvfølgelig ret i at det må være det, der er problemet. Selv om jeg er enig i, at man nok aldrig vil finde en klubejer, der juridisk vil binde sig til alt dette, da det nok er nærmest umuligt at kunne forholde sig til hvad et evt. brud vil kunne medføre. Og det vil nok også for mange af punkterne være svært overhovedet at definere hvornår der er lavet et brud?
      Personligt må jeg sige, at jeg synes at det er en fin hensigtserklæring, selv om det selvfølgelig er alt hvad det er.
      6 enige · 2 god kommentar

---

  • Det er bare så trist det der foregår lige nu. Vi har en trup der ikke arbejder sammen som hold, et febrilsk trænerteam og sportslig ledelse som famler rundt og en Fanafdeling som tror de er medejere af klubben og dermed har ret til at kræve dit og dat. Hvad skal det ikke ende med...
    11 enige · 6 god kommentar
     
    • janb
    • janb   27. april 2023   

    • @Kristianbs Du har helt ret. Problemet med den fanafdeling er jo at de ser sig selv som medejere af klubben med ret til at fremsætte krav. Det er jo blåøjet og mega sørgeligt og tegn på storhedsvanvid. Men skåret ind til benet, hvad er det egentlig at GFH har gjort andet end at indgå i ejerskabet og tilført klubben en masse penge. De siger jo netop at de ikke vil ændre på klubfarve, stadionnavn o.s.v. og nu ser det endda ud til at det er nedfældet på papir, så handler det mon ikke bare om at den fangruppering bare syntes det er fedt at være så meget på som de er.
      9 enige · 6 god kommentar
     
    • @Kristianbs

      Efter Gfh kom og reddede os har vi aldrig været stærkere på banen :D
      1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

  • Ruddi
  • Ruddi   27. april 2023   

  • hvorfor køber fanafdelingen ikke bare ghf ud,så kan de jofå det som de vil,det kan godt være det ikke er juridisk bindene ,men hvorfor bruger ghf så meget tid på dette hvis ikke de vil leve op til det,hvis de ville noget andet havde de da gjort det fra dag et
    7 enige · 1 god kommentar

  • mp80
  • mp80   27. april 2023   

  • Man bar hele tiden været klar over det juridiske, eller også er man meget blåøjet. Dokumentet og alle de udmeldinger og det man har set fra GFH viser tydeligt, at de respektere klubben, fansene og lokalsamfundet.

    Hvor mange andre nye enere ville gå så langt som GFH gør her?

    Det virker mere som konflikt for konfliktens skyld. Man vil have åbenhed, det tilbyder de, man vil … det tilbyder de… osv.

    Et punkt som kan undre der står i den del af aftalen som virker til at være enighed om, er mulighed for salg af stadionnavn, troede ellers man ikke ville have det ændret, men det acceptere man. Men omvendt har mange modstandere også valgt orange i stedet for gul og blå.
    16 enige · 7 god kommentar

---

  • Semperfi
  • Semperfi
    Betalende bruger
      27. april 2023   

  • Kan stadig ikke se GFH som den store stygge ulv. At de gerne vil tjene på deres investering er vel hverken overraskende eller urimeligt. De respekterer klubben og har ikke på noget tidspunk foretaget sig noget problematisk.

    Scott McLachlan: - Som vi har sagt hele vejen igennem, så vil vi kun det bedste for klubben, og vi har aldrig haft til intention at ændre på det, som både vi og fans ser som en del af selve kernen i Brøndby IF, dvs. klubfarver, klubnavn, tilknytningen til Vestegnen, CSR, osv.-
    17 enige · 11 god kommentar
     
    • @Semperfi helt enig. Selvfølgelig er der mange følelser i spil, men jeg kan ikke rigtigt se hvad GFH ville få ud af at køre klubben ned. Jeg er nødt til at tro på at GFH er villige til at foretage de nødvendige investeringer og beslutninger så vi igen spiller med om guld. Det er der Brøndby hører til. Et vinderhold med vinder DNA...
      12 enige · 3 god kommentar

  • Mogens
  • Mogens   27. april 2023   

  • Luk Fanafdelingen og lad aftalen være gældende…. bum lortet er løst. I kan takke mig senere :)
    2 enige · 3 god kommentar
     
    • @Mogens

      Du må glæde dig til næste hjemmekamp hvor dig og alle dine Gfh supportere kan pifte Brøndby holdet ud af stadion . Plastik klub og plastik fans

    Se 4 flere kommentarer

  • Syntes faktisk det er et ok dokument, som jeg egentlig godt kunne leve med. For mig af se har Fanafdelingen stillet nogle fine, men på nogle områder desværre naive og urealistiske krav set fra en investors synspunkt. Der er store kameler som skal sluges fra fansider og det har man ikke været klar til. Måske fordi presset fra visse grupperinger i fanmiljøet har været for massivt. Nu står vi imidlertid uden noget som helst og det var det eneste som ikke måtte ske.
    8 enige · 2 god kommentar

---

  • Men altså. Hvad enten man er enig eller uenig i realismen i at lave en juridisk bindende aftale, så er det da en anelse problematisk for et videre forhandlingsforløb hvis GFH pludselig trækker i land på at lave en juridisk bindende aftale.

    Hvordan kan parterne i SÅ lang tid have misforstået hinanden på et SÅ afgørende punkt?
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • del Piero
    • del Piero
      Betalende bruger
        27. april 2023   

    • @Marc Johnson hvis du hører podcasten får man indtryk af at misforståelsen er opstået, fordi at det for fanafdelingen var indlysende at ordet “aftale” er lig med “juridisk bindende aftale”. Men det virker ikke som om de tydeligt har kommunikeret den forventning til GFH.

      Samtidig har det nok været utænkeligt for GFH at aftale kunne betyde en juridisk forpligtigelse til at gøre deres investering til non-profit.
      6 enige · 4 god kommentar

  • Saesonkort
  • Saesonkort
    Betalende bruger
    Top kommentator
    Top enige
      27. april 2023   

  • Mod tåber kæmper selv Guder forgæves.
    4 enige · 1 god kommentar

  • Man kan godt se der er brugt noget tid på det aftaleskrift. Det meste er fornuftigt, logisk og sympatisk, men også noget fluffy og åbenlyst.

    Jeg tror, som andre også er inde på, at der er den amerikanske juridiske kultur, der gør at GFH har sat teksten på med småt i bunden. Amerikanere er bare vant til at skulle sikre sig i hoved og røv med alting, for at forsøge at forhindre fremtidige søgsmål. Vi kender alle historien om undulaten i mikrobølgeovnen, og det er nok den kontekst man skal forstå dokumentet i.

    Jeg tvivler derfor på at der kommer en juridisk bindende aftale. Så måske - og jeg undskylder gentagelsen - skulle alle bare få taget en beslutning om man kan leve med GFH eller ej og tage konsekvensen, så vi alle kan komme videre.
    7 enige · 3 god kommentar
     
    • @Christian Brøndbyman - jeg husker det nu som en kat der skulle tørres i mikrobølgeovnen ...
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer

---

  • Kaiser
  • Kaiser   27. april 2023   

  • Skidt af Fanafdelingen at skyde skylden for sammenbruddet på GFH. Det er jo ikke entydigt, at en “aftale” er juridisk bindende. Lyder som om de ikke vil indrømme, at de har handlet amatøragtigt og spildt alles tid under hele forhandlingsforløbet.
    4 enige · 2 god kommentar

  • del Piero
  • del Piero
    Betalende bruger
      27. april 2023   

  • Må man hermed opfordre til at fanafdelingen tager en dyb indånding, sover på det og så mødes i løbet af næste uge, taler situationen igennem og vender tilbage til os andre med en af to ting:

    1) en beslutning om at genoptage, hvad der synes at være en super konstruktiv dialog fra begge partners side frem mod et fælles forståelsespapir.

    2) en begrundet, detaljeret forklaring til os andre fans om hvad fanafdelingen ønsker at opnå med sin værdiaftaleproces og hvad der i deres øjne mere præcist er galt med det dokument vi nu alle har set udkastet til.

    Selvom fanafdelingen ikke er identisk med den orange bevægelse, så tager krtikken af GFH fra de orange sig stadig mere uforståelig ud for mig. De nye ejere har jo indtil videre sagt og gjort alt det, som kritikerne siger at de ønsker sig af en ejer. Men det at de ejer flere fodboldklubber er åbentbart i sig selv så forfærdeligt at det GFH rent faktisk gør og siger træder i baggrunden ift. det man frygter at de kunne gøre...
    7 enige · 7 god kommentar

  • ALPHA/ Fanafdelingen = En flok amatører! Opfør jer professionelt og lav drama uden for banen og ikke inde!
    2 enige · 2 god kommentar
     
    • @Fan_passion Hvorfor er man amatør, når man forlader en forhandling fordi modparten ikke er ærlig og ikke spiller med åbne kort?

      Så er man jo netop ikke amatør.

---

  • Nu må fanafdelingen se at få ryddet op internt blandt,blokadevagter,ræve røde socialister, bandeagtige forbindelser og andre i jeres lille egoistiske og magtliderlige minoritets gruppering som ødelægger det for alle andre. Fanafdelingen bør oplyse hvor mange af sine medlemmer der ejer aktier i klubben så vi kan se jeres sande og ægte ansigt, dette er ultimativt krav som skal være juridisk bindende og er ikke til forhandling, altså jeres egen model......! Så det ligger jo lige til højre benet
    1 enig · 2 god kommentar

  • Det er interessant, hvor mange negative røster, der er omkring Fanafdelingens arbejde herinde og på andre sociale medier. Det virkede som om, at de til mødet før forhandlingerne havde rimelig bred opbakning fra medlemmerne til det mandat, de har forhandlet ud fra. Skal det forstås som, at folks holdninger har ændret sig, at Fanafdelingen har misforstået sit mandat, eller at alle de mange onlinedebatører ikke føler sig repræsenteret i Fanafdelingen og derfor ikke er medlem? Selv er jeg meget i tvivl om hele processen og kan se pointer fra begge “lejre”, men jeg synes, at det ville klæde folk at ytre deres holdninger i de demokratiske processer, vi nu engang har. Hvis der er så meget utilfredshed med Fanafdelingens arbejde, er det jo bare at møde op og ytre denne, så skulle de gerne tage den til dig, da de slår sig op på at være et organ, der skal repræsentere den “brede” stemme på fanscenen.

    Og ligegyldigt hvad man måtte menig om aftale vs. erklæring osv., så står vi formentlig p.t. med den mest splittede fanscene nogensinde i klubbens historie - og det må give os alle sammen kæmpe panderynker, for hvordan f*** kommer vi videre herfra?
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • @jonasslotorub

      Tror fremtiden ligger i at vi bliver splittet op.

      Firmaet får den brede opbakning på stadion med klappølser og piften af eget hold når det ikke kører, og helt berettiget da det blot er et firma og en flok lejesvende.

      Stemning og fest på tribunen til amatørernes kampe.

      Jeg står selv lidt i mellem det hele, men hælder nok mest til orange side.

      Men tror desværre løbet er kørt. En samlet fan scene er fortid, og det bliver aldrig det samme igen. Og ansvaret for en splittet scene ligger i begge Lejre.

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @jonasslotorub

      Kopi fra debattør på sso. Er helt på linje med ham.

      “ Lad det være sagt med det samme. Jeg er i mod GFH, flerklubsejere og hele den tankegang omkring økonomisk vækst, som moderne fodbold har udviklet sig til.. Når det er sagt, så har jeg også hele tiden syntes, at troen på en bindende værdiaftale, hvor en investor ikke må tjene penge på deres investering i bedste fald er naiv.

      GFHs ageren de seneste dage vidner dog om, at man er fuldstændig ligeglad med os fans. Og det er en strategisk fejl fra GFH. Produktet og Brandet Brøndby IF er udelukkende fanscenen. De elendige sportslige resultater i 20 år og utallige håbløse bestyrelser, direktører og formænds famlen i blinde har medført, at den eneste grund til sponsorer har bidraget er, at de bliver eksponeret igennem DKs største fanbase. Mister man den, så mister man rigtig mange penge.
      Ydermere er der ingen tvivl om, at Brøndby har et ry for at at være et fedt sted at være som spiller netop pga. fans og stemning. Det kan CV ikke længere sælge til profiler i Superligaen og vi skal nu i endnu højere grad kæmpe om de største talenter med fcm, fck og andre i DK. Dette kan allerede ses ved, at unge drenge og piger, i selv tidligere Brøndby-højborge som Hvidovre og Rødovre, søger mod fck for at spille og være fans.

      At Jan B lægger hovedet på blokken vidner også om, at han heller ikke har et begreb om, hvad GFHs strategi med klubben er eller hvad GFH reelt står for. Jeg bebrejder ikke Jan B for at sælge til GFH. Han har trods alt brugt ufattelig mange af egne penge og kan ikke blive ved. Jeg bebrejder ham dog for at være en impulsiv og udygtig leder, som ikke kan bevare roen og sætte en retning for en organisation. Eller for den sags skyld følge egen strategi eller i det mindste bare kunne kigge fremad. Ansættelsen af Jesper Sørensen er et skoleeksempel på en organisation uden en plan B. Man vidste NFs tid var ved at rende ud. Til trods for dette var man ikke begyndt at kigge efter mulige afløsere. Håbløs strategisk ledelse. Man reagerer konstant i stedet for at agere. Det tog dem tre måneder at ansætte JS(!)


      Jeg er virkelig oprigtig bekymret for Brøndby IFs fremtid. Splittelsen har aldrig været større og ledelsen er sjældent set dårligere. Og det er utopi at tro, at der bare lige pludselig kommer en gruppe, som samler og løfter fanscenen igen.
      At de orange kun tæller 5% tror jeg er alt for lavt sat. Men de 5% har været hovedet på slangen igennem 15 år og lige nu agerer resten af kroppen derefter. Alpha og de aktive har boycuttet i over et halvt år. Alle dem som er negative omkring de orange har altid en undskyldning for ikke at tage handsken op. Resultatet er derfor, at tronfølgerne til den aktive stemningsgruppe igennem 15 år er to 9.klasse elever. Ros til dem, men de har simpelthen ikke ressourcerne til at løfte den opgave.
      Jeg savner BS måske lever op til deres formål og tager ansvar for stemningen. Eller i hvert fald bare alle dem, som konstant råber højt om, at andre nok skal komme og tage over.

      Brøndby IF har længere været en syg patient, som man har givet levetidsforlængende medicin. Nu går den bare snart ikke længere og 120 mio kr fra et holding selskab kan ikke ændre på dette. Slet ikke når det eneste som har skabt et fundament for at udvikle merværdi forsvinder. Af den grund iklæder jeg mig orange, men jeg håber inderligt, at vi snart for samlet vores fællesskab for Brøndby IF er ingenting uden fans og frivillige.”
      2 enige

    Se 6 flere kommentarer




Relaterede nyheder



Mest læste nyheder



Mest kommenterede nyheder