Foto: Ian Nielsen / Ian Foto Sport ©
Kommentar: Brøndby skal huske Masterclass
Kommentar: Brøndby har i efteråret 2023 benyttet Masterclass-spillere i 1621 minutter fordelt på alle kompetitive turneringer, hvor det dog primært er Mathias Kvistgaarden, der trækker majoriteten af minutterne.
Der bør dog ikke, synes jeg, endnu være grund til bekymring. Hverken hos fans og andre interessenter i Brøndby, med ønsket om at se unge Masterclass-spillere på banen for klubben, eller hos spillerne selv, hvis de skeler til fortiden. Men det kræver også at spilletiden vokser i den kommende tid til Masterclass-spillerne, hvis de skal følge i fodsporene på tidligere talenters vej.
Der er en række af argumenter for, hvorfor Masterclass-udviklede spillere bør være en grundpille i den sportslige struktur for Brøndby IF, og det første vi skal, det er at skæve tilbage i tiden: Ebbe Sand blev i 1999 det dengang største salg i klubbens historie - og den røde tråd er gået igen på transfermarkedet lige siden.
- De største salg gennem Brøndbys historie har været egenudviklede spillere med ganske få undtagelser
- Synergien mellem fans og egne spillere styrker fællesskabet og identiteten
- Gør Brøndby attraktiv for talentfulde teenager med tidligere succesfulde cases igennem klubben
- Muligheden for at præge og uddanne spillerne ud fra af klubben fastsatte principper
- Avancen på egen udviklede spillere kontra spillere hentet ind på transfers udefra
- Omkostningen til udvikling af egne spillere kontra transfers hentet ind udefra
Når jeg skriver, at der ikke (endnu) bør være grund til bekymring skal det findes i tidligere tiders talenter og deres udvikling, som bestemt ikke alle har været lineær, men har budt på en debut omkring 18-års alderen, for så først i årene der kommer, at slå igennem som stamspillere afsluttende med store salg til udenlandske klubber.
Brøndbys største salg gennem de seneste mange år har med næsten total dominans været af egenudviklede (unge) spillere, fra Hjulsager over Riza Durmisi til Morten Frendrup og landsholdsaktuelle Jesper Lindstrøm.
Fælles for dem alle er en debut omkring de 18 år (eller ældre), men også med en debut, der ikke straks blev fulgt op med status af stamspiller, i stedet med en status som prospekt og med indlæring foran sig.
Både Jesper Lindstrøm, Anis Slimane og Mads Hermansen var fyldt 20 før det reelle gennembrud (som faste startere) kom, og længere tilbage gjaldt det samme for Christian Nørgaard og flere før ham.
Gennembrudsalderen (for de unge spillere, der efterfølgende er blevet solgt for markante summer) ligger i gennemsnit på mellem 19-20 år for Brøndbys egenudviklede spillere.
Et punkt mange glemmer senest, når snakken falder på Oscar Schwartau og den unge offensiv spillers udfald igennem 2023. Han er kun 17 år gammel, og er stadig i det tidlige stadie at etablere sig i en stærk førsteholdstrup.
Aktuelt har Brøndby Jonathan Ægidius (21), Ludwig Vraa (18), Bertram Kvist (18), Mathias Kvistgaarden (21), Oscar Schwartau (17), Clement Bischoff (17) og Noah Nartey (18) omkring førsteholdet.
Min klare holdning er, at de fleste ovenfor nævntes vedkommende absolut stadig er aktuelle til førsteholdet, men Brøndby skal være opmærksomme på, at de i de kommende år lader de unge spillere få spilletid!
Mixet af Masterclass-spillere er stykket sådan sammen, at det for de flestes vedkommende er de kommende år, der bliver afgørende. Spilletid er ikke alene altafgørende, men stadig af en sådan vigtighed, at spillere som Vraa, Bischoff og Nartey i de kommende 8-12 måneder gerne skal ind og spille minutter, ikke nødvendigvos som stamspillere, men som akademispillerne før dem, tage de første skridt ind på holdet. Mens en spiller som Schwartau, stadig blot 17 år gammel, endda er nogle skridt foran igen.
Andre igen som Kvistgaarden er de år længere fremme i processen, og her er det ikke længere snak om etablering på holdet, men et muligt snart salg der ligger i luften.
Brøndby står i en situation, hvor de har en række Masterclass-spillere i pipelinen, og vil man i Brøndby vise sin tiltro til de kommende generationer (i Masterclass), så er jeg sikker på, at spilletiden inden længe vil begynde at tikke ind hos flere af de unge spillere på spring.
Tiden er ikke løbet fra Masterclass-talenterne omkring førsteholdstruppen i Brøndby, for de flestes vedkommende tilsiger deres alder - og tidligere tiders erfaring viser vejen - at de først nu står på tærsklen til den første spilletid. Så for nu er der ikke grund til bekymring.
Brøndby skal dog være opmærksomme på, at de også har Masterclass-spillerne, både de aktuelle og de kommende generationer, in mente og sørger for den videre udvikling gennem spilletid. For 2024 virkelig året, hvor svarene kommer, hvorvidt Masterclass er en prioritet i Brøndby.
For at gøre det ganske tydeligt kommer her en tilføjelse til kommentaren:
Og til dem der måtte læse et andet motiv i kommentaren:
— Kasper Pedersbæk (@kasperpeders) November 19, 2023
Min pointe er netop at spilletiden til de unge skal vokse markant i den kommende periode.
Men også at jeg indtil nu ikke er bekymret ift de nævnte unge knapt er fyldt 18.
Er klart FOR #Brøndby skal prioritere #masterclass pic.twitter.com/6Pd1zw5Mnj
Deltag i diskussionen
RenéH
Betalende bruger
19. november 2023
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
SÅ meget yngre er spillerne altså ikke, der er nogle få, men det er ikke fordi det vælter ind med 16 og 17-årige der får debut. De helt store talenter gør (også det jeg ser fx i casen Schwartau), men unge spilleres udvikling er bare ikke lineær, og kan tage nogle spring. Fx jobbe er et eksempel.
Sidst - bemærk det er ikke en analyse, men en kommentar, så blot min holdning til emnet :)
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Frendrup var 16 år og vi skulle gerne have udviklet MC endnu mere end fra dengang
Det var vores store mål som klub, det gør også flere skulle have flere minutter
Der er sket lige det modsatte og Ebbe sand tilfældet mener jeg ligesom anden bruger er et dårligt eksempel
Du har selv i tidligere analyse sat lidt alarmklokker over de får for lidt minutter, så synes du er selvmodsigende nu
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
Analysen belyser fordelingen af minutter, denne kommentar betoner vigtigheden af at disse spillere skal have minutterne nu her.
Jeg tror virkelig ikke vi er på modsatte sider her. Og hvis du læser noget andet ud af teksten, så læs den igennem igen uden at være biased.
Jeg kan smide flere citater ind fra den, som ret tydeligt underbygger det (at Bischoff mfl netop skal have minutterne nu, ikke nødvendigvis som startere, men trods alt stadig spilletid).
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Måske læser jeg det forkert også den tidligere DOG synes jeg at du sender nogen alarmklokker der og jeg læser den nok forkert men du skriver sådan:
Det åbenbarer nogle faldgruber, som den sportslige ledelse skal give opmærksomhed på mellemlangt sigte. For spilletiden til teenagerne er i øjeblikket tæt på ikke-eksisterende (omkring 1% i indeværende sæson), og for både at udvikle de nuværende talenter - og vedligeholde sin aktualitet for talenter skal blive i klubben på sigt - er det vigtigt, at de også ser en vej ind til førsteholdet. Det er ikke en alarmerende problemstilling på kort sigte, men afgjort et fokusområde for den kommende tid.
Truppen er konstrueret til at accelere succesen i gang, men talenterne skal ikke fanges i et limbo uden spilletid.
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
Som jeg sagde, vi er slet ikke uenige. Det fornemmede jeg fra starten af
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Jeg tolker din tidligere analyse som en der ikke var tilfreds med mc fået så lidt minutter
Og det var jeg meget enig med dig i.
Denne tolker jeg mere som en der acceptere de har fået så lidt spilletid.
Køber måske Brøndby85 forklaring med Jesper har ønsket at stabilisere holdet før mere spilletid til talenterne
Men igen synes Oscar og de andre får for lidt minutter med tanke på andre ikke slået til, burde de have fået mere tillid fra træneren
Måske er det bare mig men synes ikke vi har spillet som mesterhold offensivt og været heldige med flere point samt et forsvar Jesper har virkelig fået til at køre
Synes den tidligere analyse fik du vist et billede der ikke lever op til vores ambitioner med MC
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Jeg er meget uenig med dig i stort set det meste denne gang.
1. Oscar er stort set den eneste der får lidt, Clements minutter er ikke værd at nævne med pokal kamp indhop.
2. Oscar fik debut som 16 årige og vil våge og påstå under NF spillede han bedre fik langt flere minutter end under Jesper på trods af yngre der. Det er Jespers pligt som træner at udvikle talenterne, i dag får talenterne hurtigere debut end tidligere.
Jobbe og Frendrup slog måske ikke igennem helt unge, den store forskel er at de fik minutterne. Det gør de ikke under Jesper og er dybt uenig med dig i det ikke er alarmerende.
Du nævner Ebbe sand, han blev købt som midtbane spiller og omskolet røg direkte ind på holdet og mener ikke han kan sammenlignes med noget der ligner i din analyse
Udover det har du selv vil jeg mener i hvert til slut lavet røde alarm klokker over tidligere analyse at talenterne får for lidt spilletid, og kunne ikke være mere uenig med dig i, at ikke noget at være bekymrende for
Oscar er gået i stå under Jesper grundet manglende spilletid og tillid. Ja han var skadet, Noah og Clement burde fået flere minutter.
Normalt synes jeg du skriver mange fine ting, i denne analyse mener jeg ikke noget passer.
Synes ikke at de får nok spilletid , som du i øvrigt selv har påpeget i denne analyse tidligere:
https://3point.dk/debatter/analyse-performancespillere-aeder-minutterne-teenagerne-faar-ingen-nyhed<br />
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
Brøndby85 19. november 2023
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
Men som sagt, enig i din vurdering hvad motivet for den tilgang er
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Synes ikke du forholder dig til vores mål for MC og at der er stor forskel for udvikling og tiden med unge i dag kontra du sammenligner dengang med Ebbe sand og derfor mener jeg ikke du har ret at det ikke er bekymrende og heller ikke det jeg læste i din tidligere analyse
Faktisk synes jeg der var undertoner af det.
Igen måske læste jeg det forkert, men der var vel en grund ? Til du lavede netop en analyse og skrev der at mc spillere minutter næste ikke var eksisterende, der er for mig at du sender et signal.
Som jeg i øvrigt gav dig ret i
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Selvom jeg ikke mener det er godt, så synes jeg du har en god kommentar med at stabilisere holdet
Problemet er netop det offensive som de største talenter i Noah, Clement og Oscar er.
Er ikke et sted vi har været bedst. Derfor synes jeg der burde være mere spilletid til dem.
Du får god kommentar fra mig da du har et godt argument, på trods af jeg ikke. Enig med dig i det er det rigtige for udviklingen
Forsvaret er stabiliseret og det er for mig det der er den primære årsag til vi i dag ligger så højt
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
19. november 2023
Det ville nok give din kommentar et andet udtryk.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Kunne ikke være mere enig, og netop det samt udviklingen af unge i dag.
Gør også at man hele tiden giver yngre spilletid
Sammenligner vi os med andre superliga hold, så er vi i top 6 nok det hold der har givet de unge mindst spilletid
Det på trods af det var vores store mål med MC og fremtiden i BIF så er helt enig med dig og finder Kasper ikke det bekymrende, så er jeg uenig med ham omkring det
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
For min holdning er, at Brøndby skal prioritere masterclass og de unge skal have spilletiden for at udvikle sig, men også at man ikke skal stille urealistiske forventninger til de skal være startere fra det 18 år.
Min holdning er netop at de unge skal have minutterne nu, da de har nået en alder, hvor de er relevante til førsteholdsfodbold (hvis de self er gode nok - men den del undlader jeg at vurdere, da jeg føler det er tæt på urimeligt for mig som udefraiagttagende at bedømme de enkelte spilleres klarhed)
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
19. november 2023
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Meget enig med de skal have minutterne nu
Men uenig med dig i det er ok de ikke fået det før
Læser du godkender de har fået så lidt minutter i denne analyse hvor den tidligere læste jeg det mere som om du ikke var tilfreds med det
Måske tolket jeg analysen forkert dengang
Vi er enige men uenige om de ikke burde have det før nu og derfor mener jeg Jesper har svigtet på det punkt
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
Om vi så er enige i det (spilletiden til de unge gennem denne periode) som iagttagere fra ydersiden, det er så noget helt andet.
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
Og netop af den årsag skriver jeg i min kommentar, at for mig er den kommende periode alfa omega ift at klubben viser man vil udvikle de unge og lade dem blive kørt ind på holdet (når de så er klar).
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Du sidder og svare dig selv :))
Så er du ved at blive gammel, smiler.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Slet ikke, men når man har set en spillet som
Oscar spille, og se hvor lidt spilletid han har fået af Jesper
Så synes jeg Jesper svigter talentet.
Første spilletid Oscar havde fået længe var i en kamp vi var bagud 4-0 hjemme.
Så sætter han ham ind med få minutter, bagud hjemme.
Det er ikke måden at gøre det på. Når en spiller leder efter selvtillid og succes oplevelse
kasperpedersbaek
Administrator
19. november 2023
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
19. november 2023
Spøg tilside, tror vi er meget enige om det meste med MC, mener som eneste til forskel, og som troede din tidligere analyse handlede om.
At du mente Jesper havde svigtet på det punkt, i bund og grund er jeg enig med dig generelt. Dog ikke med Ohi analysen, for køber ikke at det kun handler om han har fået andre opgaver.
Synes han brænder alt for meget i denne sæson, faktisk håber jeg et Uhre comeback kunne ske. Basere det kun på en mavefornemmelse og en spiller som har et ønske om en dag igen at spille for BIF.
Synes vi burde byde ind, han ville passe godt ind, han skaber også selv chancerne, og Ohi skal fodres
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
20. november 2023
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
20. november 2023
Det har du ret i, men han har jo før udtalt at spillere ser gode ud til træning og knokler på. Uden at give dem minutterne, bagefter i kamp.
Jeg synes Jesper, spiller meget på det sikre, har håndbremsen trukket. Det gælder udvikling af offensiven og give de unge flere minutter
Forsvaret har han udviklet meget, siden hans ankomst og stor ros for det.
Men hans udvikling af talenter og offensivt, mener jeg at han skal forbedre sig på væsentligt.
Men vi kan ikke være enige om alt Rasmus :), men vigtigst er, at vi ser det fra flere vinkler, og korrekt ser Jesper ting på træningsbanens, som du og jeg ikke gør.
Men ændre ikke min holdning, med at jeg mener, at han mangler mod som træner.
Synes han tit har ventet for længe med udskiftninger i kampene.
Dog er det blevet en smule bedre, på det seneste.
Så gerne Noah, Clement og Oscar, får flere minutter end tilfældet er. Samt Vraa, men synes når bedre man kan forsvare han ikke bruges , da det er plads der er mere risikabelt uden rutine. Men ikke de offensive talenter
Da der er mindre risiko på de positioner, i mine øjne hvis de skal bruge flere kampe til udvikle sig
God dag Rasmus, til dig og Kasper
---
Solz 20. november 2023
Da vi foreløbig ikke kan forvente fast deltagelse i europæisk gruppespil , så er det simpelthen nødvendigt, at vi konstant udvikler nye salgbare spillere, da vi tjener langt mere på et stort salg af egne talenter. Vi er ikke så godt kørende økonomisk som mange insinuerer. Hvis man er god nok, så er man som bekendt gammel nok, så ingen grund til at forsvare JS tøven mht talenter med talenternes alder.
Man kan se en Alves der i øjeblikket forøger sin værdi betragteligt, mens man kan håbe at en spiller som Suzuki gør det samme, men vi har generelt ikke været særligt dygtige til at skabe merværdi på de yngre spillere vi har købt. Havde vi ramt mere rigtigt på forskellige indkøb i starten af 20'erne, så kunne vi sikkert godt have levet med en periode uden store salg af masterclass spillere.
Marc Johnson 4. december 2023
I går møder man et af de dårligste hold i superligaen i mands minde. Man fører 3-0 ved halvleg og OS får kun små 20 min.
Jeg tvivler på at BIF pludselig husker MC til foråret, når de fine medaljer er inde for rækkevidde.
Men jeg håber!