Foto: Freja Borne ©
Officielt: Kowalczyk udlejes til GKS Katowice
20-årige Mateusz Kowalczyk har set langt efter spilletid i Brøndby IF siden skiftet til Vestegnen for et år siden.
Nu skal midtbanespilleren jagte minutterne i hjemlandet. Han er blevet udlejet til GKS Katowice, oplyser Brøndby IF på sin hjemmeside. Det er en et-årig lejeaftale med en klub, der lige er rykket op i den bedste polske række.
- Vi har været tilfredse med Mateusz' udvikling indtil videre, men konkurrencen er stor på vores hold, og det skal den være. Vi tror på, at et ophold tilbage i Polen hos GKS Katowice vil give ham den nødvendige erfaring og spilletid på seniorniveau, som vil være afgørende for hans fortsatte udvikling, siger fodbolddirektør Carsten V. Jensen til Brøndbys hjemmeside.
Mateusz Kowalczyk har kontrakt med Brøndby IF til sommeren 2027.
Deltag i diskussionen
Joblar 17. juli 2024
lusk 17. juli 2024
På midtbanen har vi reelt 3 spillere i denne formation.
Her har vi Wass som er selvskrevet til den ene. Vallys som er selvskrevet til den anden, og det betyder at den sidste plads bliver et slagsmål mellem Nartey, Rado og Greve. Men hvor efterlader det Suzuki og Schwartau?
Så synes nu du forenkler det en smule, ved at sige at konkurrenterne er kun er de 3.
Trænerne ser ham hver dag, og hvis han har for langt til spilletid, så giver det vel god mening at sende ham på en lejeaftale, og se hvordan han udvikler sig i det år.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
17. juli 2024
Kristianbs 17. juli 2024
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
18. juli 2024
Når jeg taler om konkurrencen taler jeg ikke kun om niveauet hos de enkelte, men i ligeså høj grad om antallet af spillere til den pågældende plads. Og om du vil det eller ej, så er central midt og de offensive midtbane pladser det sted på banen, hvor vi har flest strenge at spille på.
At det så ikke er de rigtige 'toner', der kan spilles med den sammensætning i følge vores cheftræner, det tror jeg at forhenværende sæson viste ham.
Pt. har vi lidt for mange spillere, som simpelthen har været for langt fra spilletid. Nu spiller vi 3 turneringer, så de skal enten tættere på holdet derigennem, eller også skal de sælges/lejes ud.
Kristianbs 18. juli 2024
19Magic64
Betalende bruger
17. juli 2024
At midtbanen så pt. er vores svageste led, er en anden historie..
andreasgh 18. juli 2024
Thomcat 18. juli 2024
RedRegnskovene
Betalende bruger
19. juli 2024
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
Sandheden er han reelt ikke fået chancen, de underlige køb man har i truppen, som man ikke bruger men udlejer, har jeg svært ved at se formålet med.
Er det Jesper der ikke formår bruge dem, eller er det CVs indkøb der er forkerte.
Sebastian har leveret varen, da Klaiber fik skade, så leveret Sebastian i hans fravær, men det er vel også et tydeligt tegn på en træner, der har en tendens til ikke turde bruge nogen spillere der er købt ind.
I følge polske medier er han det store talent, som reelt ikke har fået chancen i BIF
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
17. juli 2024
Der er vel en 5-6 spillere, der banker på til én enkelt plads, eftersom Wass sidder tungt på den anden. Greve, Rado, Nartey, Cappis, Kowalczyk og Claridge, som kommer nedefra.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
Tjek nedenstående jeg lige har skrevet CVs udmelding da han kom, synes det siger alt. Hvad er formålet så dengang med få ham, det er ikke sådan de spillere du nævner ikke var i klubben i forvejen.
Man må formode Rado, Greve, Cappis er spillere hvis der kommer et ok tilbud og de vil, at de kan smutte. Det er ikke spillere der kan udvikles mere, Cappis har fået lov til finde ny klub, Rado lidt tilbage af sin kontrakt og vil nok ikke smutte
Greve går rygtet på Randers er stærkt interesseret i, det er løst rygte
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
17. juli 2024
Det er en ganske udemærket payoff, så jeg forstår ærlig talt ikke de spydig kommentarer, fakler og høtyve der kommer frem.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
For mig er 10 millioner ikke en lotto kupon og det er vel ikke en lotto kupon når man allerede har set spilleren an som kunne spille på senior plan og man ville udvikle ham videre i den danske liga
Så kræver det man giver manden tiden og flere minutter, det har han tydeligt ikke fået
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
17. juli 2024
Ingen af de 4 spillere har haft et 100% gennembrud på seniorplan, inden vi hentede dem. Det var 4 nobodies, hvor 1 af dem indtil videre har vist sig at være somebody.
Hvis den statestik fortsætter, at vi henter 4 spillere for 25-30 mil og sælger én af dem til 70-100 mil, så er det en glimrende forretning.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
Han har spillet flere kampe med succes på senior plan og betragtes som et meget stort talent.
Og vist sig frem på bedste vis, hvis lotto kuponer hedder 10 millioner hver gang med løn.
Så skal der godt nok rammes rigtigt og vil mene en pris på 10 millioner ikke er en lotto kupon, men et velovervejet køb
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
17. juli 2024
Og ja, selvfølgelig skal der rammes rigtigt, når prisen er i det lejde. Nu blev der så tilfældigvis ramt rigtigt ud af de 4, så hvad er problemet?
Nu er det ikke kun prisen der afgør, om noget er et sats. Hos alle 4 spillere købte vi et uforløst potentiale i en ung spiller, som vi håbede at kunne indfri. Det er efter 12 måneder lykkedes med én af dem, som nu formodentlig tjener alle 4 hjem + en hel del ekstra.
Så hvad er det problemet er?
Du ser spillere til trecifrede millionbeløb, der ikke slår igennem i større klubber. Det kaldes inflation i fodbold, og den diskussion har vi haft.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
For ikke at vi skal køre i ring, så tænker jeg at lukke den her.
Jeg har givet min holdning til kende og du din, vi behøver ikke at dele samme holdning, jeg køber ikke den udmelding fra CV, når jeg ser hans udtagelse da han kom til klubben, det modsiger en del.
Der er noget der ikke hænger sammen med den tidligere udtagelse, svare ikke på yderligere i denne tråd, for den ikke skal gå i ring.
god aften :)
RedRegnskovene
Betalende bruger
19. juli 2024
lusk 17. juli 2024
Han skal vel ikke nødvendigvis have chancen hvis trænerne ikke synes han dygtig nok.
Men enig i, at han virker som et lidt underligt køb til 10 mio kr.
De øvrige spillere du henviser til, er vel Vikingebanden og Carl Bjørk, som blev hentet i en tid før de amerikanske ejere kom ind, og der blev satset mere på performance spillere til start 11.?
Muligt jeg har glemt nogen - og i så fald beklager jeg.
Det er nok tæt på umuligt at købe spillere ind, uden at nogle af købene fejler, og jeg synes faktisk CV gør det - og har gjort de seneste par år, ganske udmærket.
Lad os håbe der sendes lidt mere fyld afsted og få trimmet truppen (Ægidius, Heggheim, Tshiembe, Mensah, Bertram Kvist, Cappis og Yeboah), og at der suppleres med et par kvalitetsspillere inden vinduet lukker.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
Helt enig, og tjek hvad CV udtalte da han kom til klubben, og nu vil han sende ham tilbage til den liga, der må betragtes dårligere end den danske.
I en oprykker klub i øvrigt
JJOLSEN
Betalende bruger
17. juli 2024
De samme tendenser så vi også under Niels Frederiksen, at han ikke ville bruge spillere hvis ikke de passede perfekt ind.
Eks Mads Hermansen og Marvin var lige gode, men NF valgte det sikker kort.
Ofte bliver de spillere der er i udkanten af truppen, brugt på positioner der ikke er deres bedste, eks. Håkon Evjen, ham kunne vi fået mere ud af.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
Ja vi er helt enige :)
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
Fodbolddirektør Carsten V. Jensen fortæller om tilgangen:
- Vi har fulgt Mateusz’s udvikling og ser et stort potentiale, som allerede har betydet MASSER af seniorminutter på trods hans unge alder. Mateusz har denne sommer været en eftertragtet spiller for større klubber i og udenfor Polen, og vi er derfor glade for, at han har valgt at komme til Brøndby IF, fortæller fodbolddirektøren og tilføjer:
- Mateusz har også landskampe for det polske U19-landshold under bæltet og deltog i U19 EM denne sommer. Han er venstrebenet, hårdtarbejdende og har både mål og assists i sig, så alt i alt er det en alsidig spiller, vi får tilføjet til truppen, og som vi glæder os til at være med til at UDVIKLE yderligere HER HOS OS :)).
SIGER ALT.....
Ditka
Betalende bruger
17. juli 2024
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
18. juli 2024
Der vil altid være en stor spildprocent når man arbejder med talentudvikling og det er Kowalczyk bare endnu et eksempel på.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
Svært at slå igennem uden du reelt for tiden og chancen
Jeg har flere gange læst herinde, hvor Nanna har fremhævet ham til kampe, udvikling kommer også ved du spiller med og mod bedre spillere
Netop af den årsag har jeg tidligere efterlyst Jesper turde tro lidt mere på talenter end par minutter og så ud igen
Det udvikler man sig ikke af
---
MetroTilStadion
Betalende bruger
17. juli 2024
der er masser og tage af, så sæt bare igang C.V
AldrigArne 17. juli 2024
Så er det også en OK udlejning selvom han reelt set ryger hjem, mens Brøndby IF betaler hans løn og han kan hygge med sine venner.
Jeg ser hellere man bruger Masterclass-spillere. De er med længder bedre i og for Brøndby end de dusinvis af spillere som har kommet til som unge spillere: Gustaf Nilssen, Filip Blazek, Kowalski, Justin Che, og jeg kunne blive ved i en uendelighed.
Fordelen ved at bruge MC er at vi kan sælge dem, have dem på lange kontrakter, bygge relationer op med vores nærområder og styrke den fødekæde som der bliver ædt op af fck, Lyngby og fcn bl.a.
Som alternativ kunne de mange millioner og lønkroner bruges på at fiske unge spillere fra fx ovenstående danske klubber.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
17. juli 2024
Tjek hvad CV udtalte tidligere da han kom, det giver ikke mening så sende ham tilbage, hvis han skulle udvikles her.
Det stemmer ikke overens :)
JJOLSEN
Betalende bruger
17. juli 2024
Det gjorde Niels Frederiksen heller ikke.
Mange af de unge udenlandske spillere du kunne nævne, er der en del der klare sig ganske godt, efter de forlod Brøndby.
Eks Gustav Nilsson er lige blevet købt af Club Brugge.
AldrigArne 17. juli 2024
Hej Olsen,
Jeg har jo fulgt lidt med så jeg ved, du har ret i at mange spillere får en karriere ud af det, selvom de flopper i BIF og hvis du læser min formulering nøje, så mener jeg at udenlandske talenter er et dårligt match til Brøndby. Suzuki er ældre og en præstationsspiller som forhåbentlig ikke var en uheldig fejl af scouting teamet.
Sat på spidsen. Drop det med at give milioner for unge talenter som fylder i truppen og tving JS til at skulle forholde sig til dem, når skader opstår.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
17. juli 2024
Jeg forstår simpelthen ikke jer, der er anti Yeboah-Kowalczyk-Che handlerne, men så samtidig er pro Suzuki-handlen. Det giver absolut ingen mening. De er nærmest fuldstændig identiske:
- Yngre spiller fra et ukendt marked
- Intet 100% gennembrud på seniorniveau
- Meget få hvis overhovedet nogen form for live-scouting
Bornholms_Granit 18. juli 2024
RedRegnskovene
Betalende bruger
19. juli 2024
Sorteslyngel
Betalende bruger
17. juli 2024
Romme, du taler om indkøbs-strategi og de andre taler om hvordan vi forvalter de indkøbte spillere.
I har sådan set i mit perspektiv, alle ret, for indkøbs-strategien skal helst stemme overens med hvordan JS forvalter spilletiden.
Det tror jeg vi alle kan se, at der er ikke overensstemmelse imellem CV's ønsker og hvordan JS, forvalter det.
Som Romme rigtigt nok pointere, kan man også argumentere for, at med nuværende indkøbs-strategi, hvor der indkøbes x antal spillere som lotto kuponer, er et vist spild man kalkulerer med og har med i sine risiko/cost beregninger, for at ramme den ene diamant, der dækker omkostningerne for de andre + plus.
Jeg tror man har vurderet fra den strategiske ledelses side i sommers, at Nartey, Clement, Schwartau havde for nem konkurrence for at komme på holdet og havde alle kortene på hånden i forhold til de kommende kontraktforhandlinger med klubben.
Man har derfor indkøbt Yeboa, Kowalczyk og Suzuki for at presse dem og for at ikke stå på barbund såfremt de ville afvise en ny kontrakt.
Jeg formoder grundet Kowalczyks udlejning, at Nartay forlænger med de 4-5 år som klubben ønsker, og at man derudover samtidigt har forhåbninger om at Kowalczyk brænder banen af i Polen, så man derved står i en plus/plus situation.
Det samme gør sig egentligt gældende med Yeboa, her er man blot havnet i en situation hvor OS ikke har grebet chancen og Yeboa er for ringe til at give seriøs konkurrence. Dette skal man have løst. Lige nu ligner løsningen at man sælger OS såfremt han ikke underskriver en lang kontrakt efter klubbens ønske. Yeboa sælges med tab/udlejning og man er derfor i markedet for en ny angriber samt indkøbet af Bundgaard.
Suzuki situationen har man løst ved at flytte Clement ud på venstre back, til Suziki bliver solgt, hvorefter jeg vil formode at Clement kommer ind centralt.
Det er selvfølgelig vigtigt at klubben, CV, MC og JS kommer mere i sync, således at indkøbs-strategien/oprykning strategi fra MC stemmer overens med træneren forvaltning af truppen. Her er JS ALT for konservativ og skal have mål for at X antal spillere under 21 skal have X minutter på en halvsæson, hvilket jeg er ret sikker på hverken NF eller JS har eller har haft.
Jeg tror dog at indkøbs-strategien med indkøb af unge udenlandske spillere, for at presse store MC talenter til kontraktforlængelse, er kommet for at blive.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
18. juli 2024
Det vi måske også skal have in mente er, at sidste sommer var vi stadig lidt på bar bund ift. spil og koncept. Vi kom fra et lunkent forår med nogle store hjemmebanenederlag og de første par kampe i den netop overståede sæson viste da også, at der stadig var usikkerheder.
Nu her er spillestilen/konceptet langt mere tydelig, derfor bør det også være lettere ift. at hente spillere, som kan passe ind i denne stil.
Vores to indkøb fra i vinters (Vanlerberghe og Bundgaard) har da i hvert fald passet bedre ind so far end eksempelvis Yeboah/Kowalczyk har gjort.
---
Kristianbs 17. juli 2024
DoctorEnigma 18. juli 2024
GFH har brug for et konkurrence dygtigt hold der kommer i top 3 og kontinuerligt kommer i europæisk gruppespil, det sker ikke ved at skære budgetterne. Jeg tænker at hvis den nuværende ledelse ikke kan realisere GFH strategien, finder de en ledelse som kan.
Kristianbs 18. juli 2024
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
18. juli 2024
Jf. Hjemmesiden tæller A truppen 7 midtbanespillere, men her er Kowalczyk og Adam C. ikke talt med, så reelt råder klubben over 9 spillere til de 3 pladser på midtbanen i 3-5-2 systemet.
Det vil sige at der til hver plads er 3 spillere - numerisk er det vel mest normalt at man alene har 2 spillere til hver plads (undtaget målmænd).
Klubben råder altså over 50 % flere spillere til midtbanen end hvad der er normen.
Rent matematisk vil jeg mene at 50 % mere end normalen er i den høje ende.
LJS
Betalende bruger
18. juli 2024
Suzuki f.eks slog ikke til med det samme, ligesom andre tidligere profiler som Uhre, Jung, Kaiser osv.
Vi kender det jo også lidt, fra os selv, hvis vi f.eks skifter arbejdsplads.
Der vil jo altid være en tilvænningsperiode, inden man føler sig komfortabel.
Som ny spiller skal man vænne sig til en hel ny hverdag.
Nyt sprog, holdkammerater, trænere, spillestil og ny kultur, for udlændinge.
Der er mange faktorer for, om en spiller slår igennem, og de er ikke alle fodboldfaglige.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
Problemet er de spillere du henviser til og fine eks
Alle blev i Brøndby, og fik spilletiden før eller siden, nu er en af de to du nævner sendt videre til sit hjemland, på trods af CVs tidligere udtalelse, om at han havde erfaring på senior plan og skulle udvikle sig I BRØNDBY, så sender man ham videre til en dårligere liga og et oprykker hold i eget land
Det modsiger CVs tidligere udtagelse, og de spillere du nævnte var ALLE I klubben og fik tiden og leveret :) han lære jo ikke bedre dansk, ved at sende ham tilbage til sit hjemland og tale sit eget sprog, du skriver det selv med sprog, at det kan være svært i starten, skulle han lære dansk eller engelsk ved at han kommer hjem til sine vante omgivelser og taler sit moders sprog, næppe
LJS
Betalende bruger
18. juli 2024
Tror nu de fleste udlændinge, forsøger på at tillære sig engelsk, og ikke det danske sprog.
Vores sprog, er nok ikke det nemmeste at tillære sig :-) :-)
Men er nu enig med dig.
Hvis man skal udleje ham, og man stadigvæk tror på en fremtid for ham, i Brøndby, hvorfor så ikke udleje ham til en dansk klub.
Lige en tilføjelse. Hvis det var sproget og ikke kulturen du mente :-)
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
18. juli 2024
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
Ja eller du har en træner i Brøndby, der giver dig en reel chance for udvikle dig og give dig nogen minutter. Sådan kan man også se på det, for Jesper har ikke ligefrem givet de unge så meget spilletid i sidste sæson, fordi han har kørt med håndbremsen trukket.
LJS
Betalende bruger
18. juli 2024
Helt enig.
Tror ikke altid at C. V arbejde er så ligetil :-)
LJS
Betalende bruger
18. juli 2024
Det er jo lidt den evige diskussion/debat.
Skal vi være en resultatorienteret klub, en talentfabrik eller en hybrid, midtimellem.
Nok svært at stille alle tilfredse.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
Man kan godt kombinere det, og have succes. Synes FCM er godt eks på det, selvom de har noget af det i Afrika.
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
18. juli 2024
Jeg spår at NN får sit helt store gennem brud på den højre 8ér position her i den ny sæson, uden det bliver på Suzuki niveau - CB får også et gennembrud men ikke på samme niveau som NN.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
Korrekt, det er svært at spå om fremtiden, men det er klart jo flere kampe, desto mere vil de unge bruges.
Nu skal vi lige komme videre i Europa først, og jeg håber Jesper får succes i denne sæson, men jeg har svært ved at tro det.
Men jeg håber det for alle
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
18. juli 2024
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
En person som har været over Jura studiet, eller arbejdet med advokater eller for dem, burde da ikke stille det spørgsmål, da du netop har skrevet utallige gange til mig.
Tror du har svaret i mange af mine skriv herinde, det kan du gøre bedre Rasmus :)
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
18. juli 2024
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
Hvorfor spørger du så hvad jeg begrunder det med, når du allerede kendte svaret?
Jeg mener ikke Jesper er rette mand, til at bringe os der vi skal.
Jeg håber inderligt han udvikler sig, men har intet set på det, og den forandring der har været, vender så kort efter tilbage til samme spor.
Jeg tror ikke han er rette mand for den type fodbold, man skal spille i BIF, det er jo min personlige holdning, og har det helt ok med andre har en modsat holdning, det eneste ikke har det godt med.
Det er når de kun kan se positivt og ingen fejl fra hans side, for vi deler også ros ud, os der er kritikere af spillet og Jesper.
niear960 18. juli 2024
Nej Jesper kørte ikke med håndbremsen trukket, Jesper kæmpede med om mesterskabet og så er der meget lidt plads til at udvikle, man skal simpelhen bare være god nok og ikke få noget foræret, vi jo trods alt en prof klub, husk det!
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
Vi er på ingen måder enige, mesterskabs muligheden kom af flere årsager:
1. Marginalerne på vores side hele sæsonen, vi havde heldet med os
2. FCN og fck kom noget af det længste de har gjort nogensinde europæisk
3. Vores trup økonomisk aldrig været så dyr
Jeg er ikke enig med dig
niear960 18. juli 2024
Marginalerne var med os hele sæsonen skriver du, jeg kunne finde mange kampe hvor det var omvendt, men gider ikke du kører i samme rille i alt hvad du skriver
Bornholms_Granit 18. juli 2024
---
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
18. juli 2024
Så skal det jo helst være på en position, som man ser ham på Brøndby holdet i fremtiden, så han får udviklet sig der, fremfor en plads man ikke ser ham på i fremtiden i BIF. Det kunne være interessant at vide om han udvikles på en af de positioner, som vi ser ham udvikle sig på. Eller han tildeles en anden plads på holdet.
niear960 18. juli 2024
Brøndby skal vel ikke sætte holdet i en klub i Polen, stop nu Garfield det kører sgu da helt galt for dig
RedRegnskovene
Betalende bruger
19. juli 2024