Fodbold live resultater




Brøndbys scouting afdeling

Skrevet af Sorteslyngel, 3. august 2020

Vi har nu igennem 15 år købt dyrt ind iden at sælge dyrere. Scouting er så eminent dårlig i BIF så jeg bliver nød til at stille spørgsmålet, hvorfor er det altid sådan?
jeg mener scoutingområde er et sted CV i den grad kan forberede os på. Ja det er jo faktisk ikke eksisterende.
Hvorfor finder vi aldrig en Bundu, Damen eller en Rober skov? Og hvordan forbedre vi det?

For forbedring skal der til!

Lad debatten begynde.




Deltag i diskussionen




  • Vi har nu igennem 15 år købt dyrt ind iden at sælge dyrere. Scouting er så eminent dårlig i BIF så jeg bliver nød til at stille spørgsmålet, hvorfor er det altid sådan? jeg mener scoutingområde er et sted CV i den grad kan forberede os på. Ja det er jo faktisk ikke eksisterende. Hvorfor finder vi aldrig en Bundu, Damen eller en Rober skov? Og hvordan forbedre vi det? For forbedring skal der til! Lad debatten begynde
    2 enige
     
    • del Piero
    • del Piero
      Betalende bruger
        4. august 2020   

    • @Sorteslyngel Der har helt sikkert været mange svipsere over de sidste 15 år. Rigtig mange. Men jeg synes man skal passe på med at rette fortidens fejl, som en kritik mod det nye hold, som sidder med ansvaret i dag. CV og NF har været her under 1 år og har ikke rigtigt købt nogle unge, scoutede spillere endnu. Så hvad er det du vil bedømme? De kan vel ikke kritiseres for de spillere Bjerregaard, Bjur, Thomas Frank, Troels Bech, AZ, Ebbe Sand, m.fl. har købt ind? Samtidig tror jeg at Corlu, Børkeeiet og Rosted fra næste sæson vil vise sig at være bedre køb end de måske lige så ud til da kontrakterne blev lavet. Maxsø er et åbenlyst klassekøb, så han må vel også tælle som godt scouting arbejde, hvis ikke andet så af CV og NF :-) Kamil, Pukki, Rønnow, Kaiser, Jung og Mukhtar var vel heller ikke dårligt scoutede, hvis vi endelig skal diskutere fortiden. Problemet var vel snarere at vi ikke solgte dem, da de var på toppen. Jeg tror helt generelt at du skal regne med at vi først virkelig ser resultaterne af den gode scouting om nogle år, da CV mest går efter spillere med potentiale for mere. Det potentiale skal vi vente på. I mellemtiden må du glæde dig over de få bullseye signings, som Maxsø. Måske har CV flere af den slags kinderæg i kurven denne sommer? :-)
      6 enige · 3 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • mp80
    • mp80   4. august 2020   

    • @del Piero Helt enig i CV ikke har haft lang tid i klubben, men en ting hvem CV, Sand eller Bech mv. peger på man skal kigge efter, noget andet er de talentspejdere man har ansat. Der er simpelthen for mange der ikke slår til, som der også nævnes er der mange der falder i niveau når de skifter til Brøndby. Det kan også være man skulle kigge på om vores mental træner er den rette, han har været længe i Brøndby (2014), kan man optimere her? Synes det er fair at tage debatten, der kan være mange årsager, men synes bare der bruges enorme summer på MC og spillere, men man får ikke meget igen.

  • Broder Salsa skrev i en anden tråd, at spillere tit falder i niveau når Brøndbytrøjen bliver trukket over hoved, hvorfor tror I det er sådan? Har vi dårligere trænere? Bliver spillerens for selvfede nu når de er kommet til BIF? Eller har scoutingen ikke været god nok? Hvorfor er det dårligt at komme til en klub med meget pres fra fans, medie. Vinder typer burde jo elske det.
     
    • Betalende bruger
        4. august 2020   

    • @Sorteslyngel Der må du nok søge sandheden et andet sted. Et fingerpeg kan findes i et interview med Heine Fernandez et par år efter han var kommet fra Viborg til pse og gik fra at score mellem 18 og 22 mål pr. sæson til at score omkring 10 mål pr. sæson. Han blev specifikt spurgt hvorfor angribere falder så meget i niveau når de kommer til pse og BIF. Hans svar var at modstanderne kæmpede som sindssyge i en grad der overgik hvad han tidligere havde oplevet med mange længder hvilket nærmest kom som et chok for ham da det var de samme modstandere han spillede mod i Viborg. Jeg tror faktisk en stor del af forklaringen ligger hos modstanderne som giver den en ekstra skalle eller to når de spiller mod os og pse. Selvfølgelig er der mere pres på i BIF end i Vendsyssel men det bør ikke være et problem. Hvis det er det skal de blive hjemme og måske overveje om det er noget for dem at dyrke sport på eliteniveau.
      1 enig
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        4. august 2020   

    • @Dansplast - spændende vinkel. Men jeg tror faktisk man er blevet meget opmærksom på det mentale, i større klubber, de seneste par år.

    Se 1 flere kommentarer

  • Ingen klubber rammer altid plet på transfermarkedet. FCK, FCM, Barcelona, Real Madrid.... har alle svipsere. Det samme har vi, og det kommer vi med garanti også til at se under CV. Derfor bliver debatten aldrig rigtig interessant, fordi der sidder en del fans derude med forventninger om, at scounting af fodboldspillere er som i Football Manager. I FM kan man se spillerens skills opgjort på en skala fra 1 til 20. I virkelighedens verden er ansættelse af fodboldspillere at tage beslutninger under ufuldstændig information og stor usikkerhed. De interessante spørgsmål - for mig - er: * Findes der data der viser om BIF gør det bedre eller dårligere på transfermarkedet end resten af superligaen? * Hvis vi gør det enten bedre eller dårligere vil jeg også gerne vide HVOR meget bedre/ringere vi er Der findes en podcast på mediano hvor Troels Bech taler med BIFs scounting. En ting de fx nævner, der ikke bliver brugt specielt meget tid på når man ansætter spillere er den personlige del. Passer spilleres personlighed til klubben, holdet, trænerteamet?
    5 enige · 3 god kommentar

  • Saesonkort
  • Saesonkort
    Betalende bruger
    Top kommentator
    Top enige
      4. august 2020   

  • Shit in, shit out. Der skal kigges alvorligt på kompetencer i scoutingafdelingen og nok også gøres op med holdningen til en autodidakt fodboldscout. Scouting skal gribes akademisk og videnskabeligt an for at optimere variansen.
    3 enige

---

  • Jeg mener hele præmissen for diskussionen her er forkert. Vi har scoutet massevis af gode spillere de sidste 5-6-7 år. For at nævne nogle af de bedste: Pukki, Wilczek, Nør, Phiri, Rønnow, Mukhtar (nok pga AZ), Larsson, Tibbling. Det der er katastrofen for os, er at vi ikke har formået at sælge på de rigtige tidspunkter, og samtidig har vi prioriteret i perioder at købe nye spillere i stedet for at forlænge dem vi havde. Det har mistet millioner på. Det gode er, at jeg har svært ved at se CV begå samme fejl, hans meritter taget i betragtning.

    Så er der købt en del dyre, men dårlige spillere, men det sker også i de andre klubber, både i PSE, men også i FCM, som andre her i tråden skriver.
    2 enige
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        4. august 2020   

    • @Christian Brøndbyman - Fuldstændig enig.

      Uden at jeg præcis ved, hvad scouting-afdeling finder og præcis hvordan de arbejder, så mener jeg stadig, at de blot leder efter det som træner og/eller sportschef Beder om at de finder.
      Det er jo netop sportschefen der signer den pågældende spiller. Men også ham der er ansvarlig for at få solgt de samme spillere dyrt.

      Jeg var VILD med Troels Bech, da han kom til klubben, men det er dalet noget nu, hvor jeg efterrationaliserer. For han købte gode spillere, men formåede ikke at lave større salg.

      Det eneste jeg kan se, måske burde være spottet i scouting, var den reelle forskel på Gammelby og Robert Skov. Men det kan også sagtens være forskel på os og FCK i forhold til at videreudvikle spillere.
      1 enig

    Se 2 flere kommentarer

  • mp80
  • mp80   5. august 2020   

  • https://www.mediano.nu/oversigt/2020/7/14/troels-bech-i-en-samtale-med-john-mller-amp-mikkel-keldmann-om-scouting Lyt til denne udsendelse, fortæller bl.a. hvordan vores nuværende chef scout og en af vores dataanalytiker er kommet til klubben, den ene via et venskab med Per Rud og den anden via en opgave skrivning. Hvis man vil være førende i DK er det ikke vennetjenester og praktikanter man skal satse på, men man skal stile så højt som muligt efter bedst mulig kvalificeret. Håber CV på sigt kan optimere hele scouting afdelingen og få mere professionalisme ind, med erfaring fra den store scene.
     
    • Kenneth
    • Kenneth
      Betalende bruger
        5. august 2020   

    • @mp80 Men ham må jo kunne noget når han trods alt har overlevet 3 sportschefer. Hvis han var uduelig var han jo ikke blevet så længe
      1 enig
     
    • @mp80 Synes argumentationen er noget søgt. Hvem siger det var en vennetjeneste? Det lugter af, at de folk er blevet ansat pga. deres netværk. Det sker i alle brancher - hele tiden.
      Praktik og opgaveskrivning er en god måde for en virksomhed at få en bedre fornemmelse med en potentielt ansat før man skriver en kontrakt. Især nyuddannede folk. Igen noget der bliver brugt overalt i erhvervslivet.
      Skulle vi ikke hellere flytte diskussionen over på, om de folk du kritiserer leverer et godt stykke arbejde eller ej? Og hvordan klarer de sig sammenlignet med de klubber vi gerne vil måle os mod?
      2 enige · 1 god kommentar
     
    • @mp80 Du kunne også skrive at vi sikrede den ene pga. Ruds gode netværk, og den anden fordi han viste en enorm vilje for jobbet, og kom med en masse nye ideer.

  • Som jeg ser det, hvis man gør listen op, er der langt flere dårlige køb end gode. Og det må jo tælle for noget. Hvis man kigger på de sidste 5 år er der vel kun Kamil, Røn og pukke. Ellers er der fanme langt i mellem snapsne. Hvis man kigger på Ercek, kan han ikke være scoutede, og jeg kan også have min tvivl om JMG, Vigen, Rado eller den svenske angriber, der ikke kunne slå igennem i Silkeborg, med en GOD scout og ordentligt dataanalyse. Alle dyrt købte spillere med høj løn der bare ikke slår igennem, som nu er blevet overhalet af u19 spillere. Fair nok hvis de var i deres efterår Og 30+, men det er efter min mening en stor grund til vi er hvor vi er i dag. Som jeg ser det har det været håbløst arbejde fra den afdeling, således at det nu er blevet trænerens, eller sportsdirektørens job at scoute. Dette var eksplicit tydligt under AZ. Men skinner også igennem med CV. CV har bare et bedre netværk end med Trols og de andre tidligere helt ukompetente Sportsdirektører. Så mit spørgsmål er, hvad laver den afdeling i Brøndby? Jeg kan ikke se det. Personligt arbejder jeg i KMD(Danmarks støtte It virksomhed), der udfører datamåling og evaluering af alle FCMs kampe af deres performance inklusiv modstanderenes performance. Ja undskyld, FCM har en hel IT afdeling der ikke laver andet end at scoute og måle på data for de enkelte spillere man ønsker at overvåge. Har vi det? Eller har vi en chefscout med 2 undersåtter og en dataanalytiker?
     
    • @Sorteslyngel
      Det kan selvfølgelig være fint at lade sig inspirere, men skal vi ikke lade FCM være FCM. Deres sidste store køb var Kaba. Han har da på ingen måde leveret varen for dem. Og der er flere eksempler på dårlig scouting fra deres side.
      Til gengæld formår de at time deres salg, modsat os. Det er de eksperter i, som de købmænd de er, og det er derfor at de nu har overhalet os økonomisk.

      Vi har haft en anden udfordring, nemlig at vi skulle scoute en helt ny type spillere i 2016, og så igen i 2019.

      Men jeg må sige, at jeg er generelt meget på linie med Marc her. Har vi overhovedet et væsentligt scouting problem? Er der noget der indikerer at vi skulle være markant dårligere end de andre? Er det ikke mest et spørgsmål om vores pengepungs størrelse? Tag f.eks. Erceg. Hvis nu vi havde haft økonomi til at forlænge med Pukki, så havde vi enten beholdt ham, eller solgt ham til et beløb der kunne finansiere en bedre angriber end Erceg. Det er bare dyrt at være fattig.

    Se 2 flere kommentarer

  • Betalende bruger
      10. august 2020   

  • Tim Prica til AaB. Pinligt en ung mand fra Malmø vælger at tage til Aalborg når han kunne nøjes med at tage en tur over sundet. Vi har mistet den tiltrækningskraft vi en gang for mange år siden havde på talenter fra Norden. De vil åbenbart hellere til fcm og fcn og i Prica's tilfælde AaB fordi hans far har spillet der. Men hvis navnet Brøndby stadig havde haft en magisk klang ville han måske have valgt os.
    1 enig
     
    • @Dansplast lige denne handel kan jeg godt forstå går i vasken. Jo han er et stort talent, bevares, men vi har allerede Kvistgården på samme alder der rykker op i a truppen efter sommer. Hvis man satser på MK og vurderer at han er et større eller samme talent, kan vi ikke gå og love meget spilletid til Prica, hvor Jpbbe også bejler til en af angrebspladserne. Hvis man også håber på Jagvir og han skal have en real chance, giver det ikke mening at købe Prica. Det vil simpelhen smadre det hieraki der er der nu.
      Også selvom vi går over til et 3 mandsangreb. Her kommer Corlu ind i spillet, der vil blive rykket op i angrebet og vil sandsynligvis få højre angrebsposition sikkert med Kvistgården som backup.
      På Venstre er Positionen tungt besat af enten Jbben eller Hedlund.
      Det giver Uhre som 9, og som CV også har udtalt, er den position vi leder efter. Jeg tror CV påtænker at lægge pengene på en kvalitetsangriber til at udfordre Uhre.

      Når Man ser overordnet på det, giver god mening ikke at byde alt for højt og love at for meget spilletid til Prica. Prica skal i Aabs nuværende trup overhale Van Weert eller Klitten, som giver ham langt større chancer for spilletid, Hvilket er Tydligt det han har gået efter. Ellers var han jo nok blevet i Malmø.
      3 enige

---

  • Efter jeg har hørt podcasten med vores headscout JM, bliver jeg endnu mere chokeret. Og det handler bestemt ikke om at lade sig inspirere af FCM.
    Det handler om at prioriteringen af hvordan man scouter, der er helt galt.
    1. ben for os er at scoute via video materiale og finde den rette spiller, dernæst 2. ben at scoute spilleren live og sidste 3. ben at kigge på data for at se om spilleren nu passer ind.
    Man kunne i stedet kigge på positionen man kigger efter, og hvilken data/evner man leder efter på netop denne position, 1. ben, dernæst se video materiale af de 5-10 emner der passer på de data man har, 2. ben og til sidst live scoute de 3 spillere man mener passer bedst ind, 3. ben. Og det er netop det FCM gør.
    Via den metode indsnævre mand hurtigt de potentielle mange spillere, der har de rette egenskaber til få, dernæst scouting via video og til sidst live for at se mennesket på banen.
    Jeg må indrømme at min formodning omkring vores scouting er i værstefald ringe og i bestefald meget chance betonet, blev til fulde opfyldt ud af podcasten.





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner