Fodbold live resultater




Debat: Skal Niels Frederiksens kontrakt forlænges?

Skrevet af Daniel Mads Andresen, 21. december 2020

På trods af et efterår, hvor Brøndby IF slutter i den absolut sjove ende af Superligaen, er der stor debat om cheftræner Niels Frederiksens status. Frederiksens kontrakt udløber efter denne sæson, og flere fans ser ham gerne udskiftet allerede til vinter, mens andre igen forlanger, at hans kontrakt bliver forlænget.

Jeg skal starte med at fastslå, at jeg er en del af det hold, der hepper på en forlængelse. Men jeg synes også, at debatten er yderst interessant. For hvad er det, vi Brøndby-fans skal forvente af vores cheftræner?

Når en klub af Brøndbys størrelse står overfor en så stor beslutning på en så vigtig post som cheftrænerposten, skal man selvfølgelig ikke forfalde til ”Vi har mange point, så det er nok godt nok”-løsningen. Der er en lang række parametre i spil, og en lang række overvejelser som CV må gøre sig.

For mig at se er det helt reelt at stille spørgsmålstegn ved spillestilen. Tidligere har Niels Frederiksens kritikere frembragt mange pointer, som jeg kun har hovedrysten til overs for. ”Han sidder bare stille ude på bænken, han har ingen karisma”-månederne var særligt sjove, og det er, især her under corona-perioden, blevet tydeligt for enhver, at det ikke er i nærheden af at være sandt.

Lige nu går den primære kritik på, at spillestilen ikke er specielt tiltrækkende. Uden at have bevis for det, forestiller jeg mig, at kritikken kommer fra folk, som gerne så Alexander Zorniger tilbage i klubben. Den står på min kappe, og er nok ikke 100% sand. Men jeg kan se pointen, hvis man foretrak Zornigers kaos-fodbold. Så er Niels Frederiksens mere pragmatiske tilgang en helt anden verden.

Vi synes alle, at Zorniger var forfriskende, da han kom til. Men hvis vi skal være ærlige, hvor mange store og underholdende kampe spillede vi egentlig under Zorniger efter pokaltriumfen i 2018 og i de efterfølgende ni måneder? Jeg kan ærligt talt ikke huske en eneste. Heller ikke efter at have gransket kampprogrammet fra sæsonen. Måske var det skifte meget sundt?

Der var behov for noget andet. Taktisk, ledelsesmæssigt og på trupsammensætningen. Alle vegne.

Voldsomme forbedringer i trupsammensætningen

Inden vi kigger nærmere på Niels Frederiksens resultater, så lad os lige se på netop trupsammensætningen. For under Alexander Zorniger lavede undertegnede en oversigt, der viste, at under 3% af spilletiden i Superligaen gik til talenterne (opgørelsen blev lavet halvvejs i Zornigers anden sæson). I Niels Frederiksens første sæson lød samme tal på 15,5%, mens tallet indtil videre i denne sæson er helt oppe på 30,8%. En statistik, hvor Andreas Maxsø ikke er talt med, selvom han teknisk set også er egen avl.

Det er voldsomt mange, og jeg tror ikke der er en eneste Brøndby-fan derude, der ikke jubler over at se så mange af klubbens egne i aktion.

Samtidig er man også nødt til at tage med i sine overvejelser, hvilken opgave Frederiksen har stået overfor. Han overtog et Brøndby-hold i økonomisk modvind, og et halvt år inde i sin første sæson mistede han sine tre topscorere, som havde båret holdet rigtig langt. Kamil Wilczek, Hany Mukhtar og ikke mindst Dominik Kaiser var toneangivende for Niels Frederiksens første halvsæson. Erstatninger? En uprøvet 18-årig midtbanespiller fra AB. Værsgo.

I stedet har Niels Frederiksen fået nye spillere til at shine. Spillere, som ikke for alvor var i nærheden af holdet under Zorniger. Mikael Uhre. Jeg har været stor Uhre-fan siden han spillede 1. division, men ikke engang jeg havde forventet, at han ville spille en hel halvsæson som et bæst af en angriber – en af ligaens allerbedste. Jesper Lindstrøm fik fire minutter i en pokalkamp under Zorniger. Nu er han efterårets profil i 3F Superligaen. Andreas Bruus. Morten Frendrup. Anthony Jung som central forsvarer er blomstret helt vildt.

Imponerende resultater

Der hvor ovenstående for alvor bliver imponerende, er når man sammenholder dem med resultaterne. Brøndby har i skrivende stund spillet 13 kampe og står med 27 point. I Zornigers første sæson havde Brøndby 23 point efter samme antal kampe, i 2017/18-sæsonen havde de ligeledes 27 point, mens man i Zornigers tredje sæson stod med 18 point.

Niels Frederiksen har med andre ord, indtil videre, spillet lige op med Alexander Zornigers bedste sæson. Med ti gange så mange minutter til egne talenter. Det er fuldstændig formidabelt imponerende resultater, og det må man anerkende, uanset om man er tilhænger af forlængelse eller ej.

Det eneste valide argument imod en forlængelse er faktisk, hvis man gerne vil have Brøndby til at spille mere poleret fodbold. Det er helt reelt at mene, og i virkeligheden er det svært at være uenig. Når jeg tænker tilbage på efterårssæsonen, er der to kampe jeg kan huske, hvor Brøndby har spillet flot i 90 minutter. Det er hjemme mod OB og hjemme mod SønderjyskE. Til dels ude mod Vejle.

Resten af de flotte præstationer har været enkelte halvlege – ofte anden halvleg, hvor tingene er blevet rettet til efter en dårlig første halvleg. Sådan har det været mange gange. Også for mange.

Vi må forvente udfald, når størstedelen af holdet er ungt. Det har vi hørt på fra starten, og det tror jeg, de fleste kan affinde sig med. Men topniveauet skal hæves, og det skal gerne blive mere stabilt. Det er ikke for meget at kræve, og det har Niels Frederiksen da også selv peget på.

Hvem skulle afløseren være?

Til sidst vil jeg gerne rette et spørgsmål til kritikerne: Hvem er det, der skal ind og gøre alt det her bedre end Niels Frederiksen har gjort det? Min holdning er, at det kan ingen af de realistiske emner.

En klub af Brøndbys størrelse må selvfølgelig afsøge markedet for andre potentielle kandidater, når en kontrakt er ved at udløbe. Det er en selvfølge, at man kigger rundt og ser på hvilke trænere, der er mulige afløsere. CV har formentlig en liste med 5-6 navne, der kunne være mulige løsninger på cheftrænerposten.

Jeg tvivler bare på, at et eneste af de navne kan levere bedre end det, Niels Frederiksen har leveret med de forudsætninger, han har fået for at løfte opgaven. Jeg kan simpelthen ikke se det ske.

Derfor bør man forlænge Niels Frederiksens kontrakt med to år. Det har han ganske enkelt fortjent.




Deltag i diskussionen




  • Enig forlæng med 2 år
    9 enige

  • Han skal forlænges med hvis ikke CV står med en klar ide om hvem der skal overtage, og det bliver gjort pænt.
    Jeg bryder mig ikke on NF, jeg synes han er visions forladt og jeg kan ikke forstille mig at han kan løfte holdet... samtidigt med at jeg skriver dette, kan jeg se på vores holds position, resultaterne (ikke med regnet pokal fiaskoen) og ikke mindst de unge der kommer buldrende. Det kan ikke fornægte sig at han har skabt udmærket resultater.

    Så, såfremt at man ikke har en klar erstatning som vil gå ind og løfte holdet, ja så forlæng med manden.
    2 enige
     
    • Betalende bruger
        21. december 2020   

    • @thorrium Løfte holdet? Jamen det er jo netop det NF har gjort med den trup som rigtig rigtig mange dømte til nedrykningskandidater efter sidste vinters transfervindues afgang af vores 3 største profiler som havde stået for 27 af 35 scorede mål. For hvem skulle dog nu score målene? Og. Hvordan i alverden skulle vi dog bære os ad med overhovedet at få flere point? Gad godt se hvilken træner som ville arbejde under de vilkår han blev budt. Gad godt se en anden træner løfte samme eller en tilsvarende gruppe så meget på så kort tid og samtidig få etableret holdånd og fællesskabsfølelse som selvfølgelig er en af hovedårsagerne til at holdet er blevet løftet så voldsomt meget som det er tilfældet. NF er The Real Deal.
      9 enige · 7 god kommentar

    Se 4 flere kommentarer
     
    • Bjarke
    • Bjarke   21. december 2020   

    • @thorrium visioner er ikke Niels, det hører til hos CV. Niels skal eksekvere på disse og det gør han over forventning i min optik med den trup
      3 enige

    Se 1 flere kommentarer

  • Scheffen
  • Scheffen
    Betalende bruger
      21. december 2020   

  • Kan virkelig kun se en grund til at han ikke har fået forlænget. Det er ikke CV der har ansat ham. Havde vi ligget 5-6 stykker, så tror jeg han var røget ud. Nu kan man vel ikke andet end forlænge. Og synes også han skal have chancen for at køre det videre.
    5 enige
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        21. december 2020   

    • @Scheffen - Stephen Stills sang i 1970: ''If you can't be with the one you love. Love the one you're with''.
      NF er måske ikke ansat af CV, men det kan tænkes, at CV har fundet ud af, at NF allgivel passer ind i det projekt der er gang i i BIF. :)
      7 enige · 2 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

  • Han skal FORLÆNGES.
    NF har gjort det godt med ingen penge ligesom han tilført en masse MC-spillere, der er vokset med hans støtte.
    Desuden orker jeg ikke en sæson hvor holdet “lige” skal spilles ind med en ny træner!!
    12 enige

---

  • Jensen
  • Jensen
    Betalende bruger
      21. december 2020   

  • Jeg synes der rammes hovedet på sømmet, med denne artikel. Men jeg er dog gået fra at være 100% 'Forlæng' til at jeg kan se fordele i begge muligheder.
    Lige da NF kom til, synes jeg også han virkede som et kedeligt valg. Men man kan bare ikke fratage ham de resultater og spillere han har skabt. Og som Daniel også skriver, har Corona givet os lyd, så vi kan se hans engagement under kampene. Så min opfattelse af NF har klart ændret sig til det positive.

    Når det så er sagt, så er sommeren 2021 måske det perfekte tidspunkt at skifte træner. Hvis vi fortsætter som vi har gjort i efteråret, vil vi stadig have et stabilt fundament til sommer. Og det fundament vil være et rigtigt godt udgangspunkt, uanset om det er NF eller en anden der skal træne næste sæson. Men det kræver, at der ikke rystes på hånden. NF skal ikke holdes hen med en sludder for en sladder og en ny træner skal være fra en klart højere hylde, end hvad der findes i Superligaen pt.
    Niels Frederiksen har i hvert fald bevist, at han kan gøre et OK hold til et GODT hold. Men jeg er måske nok bare nervøs for, om han også har evnerne til at gøre et GODT hold til et TOP hold. Med andre ord, kan han få holdet til at præstere, når der begynder at være endnu flere forventninger? Eller ligger hans force i at tage unge knægte ind på holdet, fylde dem med selvtillid og gøre dem til vindere, når forventningerne er mindre, grundet alder, manglende erfaring og en klub i forandring.

    Så fra der hvor jeg står, bør vi forlænge med Niels Frederiksen, hvis tingene fortsætter som i år. Men skulle der blive skiftet træner til sommer, tror jeg stadig vi kan fortsætte den fremgang vi har gang i.
    3 enige · 1 god kommentar

  • Saxo
  • Saxo   21. december 2020   

  • En forlængelse med NF vil være det mest fornuftige pt.
    Med en mindre Økonomi i ryggen og stjerner på flugt, stod NF med dårlige kort på hånden i sin Brøndby start.
    Så må man sige han har gjort sit arbejde godt. CV skal virkelig have sin argumenter i orden for et skifte.
    7 enige

  • preben
  • preben
    Betalende bruger
      21. december 2020   

  • Jeg er fuldstændig ligeglad med zorninger han har for altid udspillet sin rolle i Brøndby efter den svada han , i al offentlighed, tildelte vores ungdomsarbejde. At han heller ikke dur elitært viser den totale mangel på ikke engang tysk interesse, måske schalke nu, i næsten 2 år. At gentage ham er pladder romantik , hvor man totalt glemmer hans manglende format nå det gik dårligt, som oftest.
    Om NF skal have forlænget sin kontrakt må afhænge af potentielle alternativer. Pt kan jeg ikke få øje på en træner i suppen der ville gøre det væsentligt bedre og vi kunne godt trænge til en træner der er bedre til at skifte ud, hvilket selvfølgelig også afhænger af bænken, men udskiftningen i går med vigen var helt gal , jeg går ud fra at det skulle styrke midtbanen og dermed føringen, men hvornår har vigen sidst vundet en nærkamp og fremad medførte udskiftningen færre trusler og dermed færre at spille som kunne binde Horsens bagud og der kunne nævnes en del tilsvarende, som mangler ide.
    Men hvilke andre liga trænere ville kunne gøre det bedre og samtidig have øje for udviklingen, vi har åbenbart en talentfuld u15 og NF og team har blik for det arbejde der er nødvendigt i den sammenhæng , men det giver selvfølgelig ikke et DM her og nu.
    Det eneste danske alternativ jeg kan se er nok utopi, nemlig Michael Laudrup, men hvordan vil det stille CV ?
    6 enige · 2 god kommentar
     
    • @preben
      Så preben, nu har du tilkaldt loyalitetspolitiet... held og lykke med det.
      Jeg er generelt enig i dit indlæg dog.
      2 enige · 3 god kommentar

  • Betalende bruger
      21. december 2020   

  • Ved ikke om Niels vil have mere i løn eller måske mere ansvar. Men glæder mig til at de enten siger vi har forlænget eller CV hiver en eller anden frem. ( tænker på en Christian Poulsen, ja han er ung og har spillet 2 sæson i luderklubben) men han kunne godt være et frækt bud. Mit jule ønske hvis det er CV som styre bixen, så hent Laudrup og faxe tilbage.
    2 enige

---

  • Et yderst fornuftigt oplæg til debat. Jeg er stort set på linie med alt hvad der står i artiklen.

    Det er kun hvis man ønsker at spille på en anden måde, f.eks. med mere pres, at man ikke skal tilbyde NF en forlængelse. Men jeg er ret sikker på det ikke sker, for havde man ønsket det, tror jeg også at NF havde efterkommet det. Sådan ser jeg NF egentlig, som en mand der udfører den opgave han bliver bedt, uden at pive. Præcis som f.eks. Frendrup, når han bliver sat på venstre wingback. Det er i mine øjne den helt rigtige ånd at have i Brøndby IF. NF havde derfor i mine øjne helt ret, dengang han sagde at han er klubmand. Det er han.

    Jeg har argumenteret for det før, men jeg synes ikke det er et problem at vi ikke spiller præcis på samme måde hver gang. Det er en større styrke end det er en svaghed, synes jeg. Og NF mestrer dette fint, at være fleksibel og pragmatisk.
    13 enige · 10 god kommentar
     
    • preben
    • preben
      Betalende bruger
        21. december 2020   

    • @Christian Brøndbyman kloge fodbold hold kan skifte system under en kamp, Brasilien uddannede spillerne fra små, til at kunne spille flere pladser og skifte under kampe, også før udskiftninger og var det ikke det samme Ajax og Holland kunne ?
      2 enige

    Se 4 flere kommentarer

  • Emil
  • Emil   21. december 2020   

  • Jeg synes den er svær. NF har leveret gode resultater med det spillermateriale som han har været givet. De unge spillere er kommet i fokus, og økonomien er på vej i den rigtige retning.

    MEN!! I stedet for at vi skal diskutere om træneren er god nok eller ej. Så synes jeg hellere vi skal bygge videre på klubbens strategi og vision. Jeg tror det var den konsulent vi havde sidste år (måske han hed noget med Mikkel Davidsen). Han kom med forslaget om at have styr på hvordan vi som klub skal agere og være, samt få styr på spillestil, køb og salg af spillere osv.
    Her blev det på en måde forklaret at træneren er en del af et større puslespil og ikke ham som skal digtere hvordan vi spiller. På den måde kan vi også spille på samme måde i alle ungdomsrækkerne og de unge spillere vil have endnu nemmere ved at spille sig på førsteholdet.

    Jeg savner at vi har en klar model for spillestil, vision og strategi, som fx FCN har. Der ved man altid at de har et offensivt mindset i forhold til spillestilen, giver de unge chancen og sælger dem igen, når de har fortjent det.

    Ved godt at vi kun lige er startet fra 1.5 år siden. Men kunne godt tænke mig at ledelsen tog dette op og fremlagde den præcise plan for det hele.

    Håber I forstod noget af det jeg skrev. I ønskes alle en god jul og godt nytår.
    4 enige · 1 god kommentar

  • Seater
  • Seater   21. december 2020   

  • Minimum 2 år. Hans bedrift er enestående. Udover artiklens argumenter, er NF også habil i kommunikationen. Det bliver ikke smart, skingert eller dumt.
    7 enige · 7 god kommentar

  • mp80
  • mp80   21. december 2020   

  • Kig dog på spillet, skal Brøndby de næste par sæson spille som et bundhold? Spille på kontra og ellers spille fra side til side i egne rækker?

    Ja, NF har fået en del point på kontoen, men i forhold til spil og chancer, burde Brøndby ligge en del længere ned i rækken. Jeg synes bestemt ikke den nye spillestil passer til Brøndby og det klubben er kendt for, det mest positive pt er nogle meget flotte enkeltmands præstationer af bl.a. Jobbe, Frendrup og Jung, sammen med det at man har heldet med sig og virkelig har stolpe ind.
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • Betalende bruger
        22. december 2020   

    • @mp80 Altså både fck og fcm er blevet mestre uden at spille bedre end og nærmest som et bundhold. De har endda været heldige med at vinde over bundhold som eksempelvis fcm var i begge kampe mod Esbjerg sidste sæson. Jeg er fuldstændig ligeglad hvordan vi spiller bare vi vinder og selvfølgelig helst bliver mestre.
      2 enige · 1 god kommentar

---

  • Poulsen
  • Poulsen   21. december 2020   

  • En rigtig god artikel. Stort set alle argumenter er godt underbygget og er stort set enig.
    Som en eller flere skriver, så kan man jo ikke automatisk gå ud fra at NF vil forlænge.
    Jeg synes dog der er meget der peger i retning af at han, hvis der kan opnås enighed om løn, længde af kontrakt og trup sammensætningen (det vil sige man har strategi for hvordan evt salg skal erstattes), gerne vil forlænge med Brøndby. Og som mange herinde skriver, så er det svært sådan lige at se et realistisk alternativ, som kan gøre det bedre end NF.
    Så kan man altid argumentere i forhold til spillestil og niveau og lignende. Og der kan jeg også sagtens være hård. Men ser man bort fra de sidste 2 kampe (FA og Horsens) så har det, ud fra de forudsætninger NF har haft, været hvad man kan forvente. Der er ingen tvivl om at vi alle ønsker et højere bundniveau, men når ca en tredjedel af spilletiden går til spillere af egen avl, så kan man ikke på nuværende tidspunkt forvente at niveauet er højt hver kamp og i hele kampen.
    Som jeg ser det har det været maks 2-4 spillere der har ramt helt ved siden af i kampene. Men når det så, i de fleste kampe er gået alligevel, så skyldes det noget af det som jeg synes NF har været outstanding til. Det kan nok ikke tilskrives ham alene, men faktum er at der er skabt en kultur hvor spillerne kæmper for hinanden, hvor de samler hinanden op hvis nogen spiller en dårlig kamp og hvor man ikke hænger hinanden ud. I stedet viser man fællesskabsfølelse og opbakning på banen og det er det der har skabt resultaterne på banen. Og det er det der skal bringe det her hold langt indtil det for mere tid sammen og mere rutine. Uagtet at niveauet har svinget.
    Det korte og det lange af det her lange indlæg er: Bliver præstationerne mere stabile og fortsætter de med at hente samme points it i foråret, så skal der forlænges med NF.

    Og til sidst til dem der taler om udskiftninger hele tiden. Jeg er enig i at der nogen gange går for lang tid inden NF skifter, men i mange af kampene har han også været begrænset af udvalget, i form af skader, manglende form og så balancen med ikke pludselig at ende med 6-7 MC spillere på banen på en gang.
    5 enige · 2 god kommentar

  • Måske er Michael Laudrup på vej ???
    2 god kommentar
     
    • .. eller også er det fordi at retov eller evt Jesper Sørensen skal køres i stillingen som cheftræner?

  • Saesonkort
  • Saesonkort
    Betalende bruger
    Top kommentator
    Top enige
      21. december 2020   

  • Niels Frederiksens perspektiv mangler fuldstændigt! “Skal” bør ændres til “Kan” i overskriften og præmissen ændres til også at indbefatte Niels Frederiksens motivation og ambitioner.

  • JJOLSEN
  • JJOLSEN
    Betalende bruger
      21. december 2020   

  • Tal er taknemmelige og kan ofte drejes til ens egen fordel. At sammenligne AZ og NF i denne sammenhæng, synes jeg ikke vil være fair over for hverken AZ eller NF. Da de i udgangspunkt har haft forskellige forudsætninger . Hvis man endelig skal sammenligne to trænere, som har været i Klubben, så ville Thomas F, i hans første sæson eller to, og NF. De to har haft et udgangspunkt der var mere ens .
    En anden ting, Jobbe og flere andre unge der har fået en del spilletid under NF, var der ikke under AZ, jo de var der , men var de klar til 1 holdet da de var 16-17 år? Jeg tror det ikke.
    Trods mange ting, gav AZ spilletid til Hjulsager, Frendrup(debut), Svenn Crone, Holst m.fl. plus spilletid til en del andre unge spillere udefra.
    Men hvis i kan fortælle mig hvilke MC spillere, i den periode hvor AZ var i Klubben, som skulle have haft chancen, vil jeg da blive glad.
    Tilbage til NF, det er et flot stykke arbejde som han indtil nu lavet i Klubben, men om det er nok til 2 år mere i sædet?
    Nej mener jeg, max 1 år mere, med mulighed for at forlænge med et år ad gangen.
    Hvorfor? Fordi jeg ikke bliver underholdt når Brøndby IF spiller, vi er ligner de andre hold i superligaen alt for meget, vi er ikke os selv . Det er dog ikke kun NF, AZ eller TF fejl. Men Klubbens egen, da de over alt for mange år, er kommet længere og længere væk fra deres dens egen dna. Det peger kun et sted hen, det er på ledelsesgangen og bestyrelse. Der har ikke rigtig været ro derfra efter 1998, hvor Klubben begyndte at kikke på hvad der skete udenfor landets grænser. Hvor man hyrede en norsk træner, stille og roligt kom vi længere væk fra vores dna, i stedet for at bygge videre og forstærke det fundament man havde.
    Stopper her inden det bliver for langt.
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        21. december 2020   

    • @JJOLSEN - Jeg kan godt følge dig, langt hen ad vejen.
      Men jeg bliver nød til at spørge, hvad du ser som Brøndby DNA? For det er for mig alt for fluffy, til at kunne bruges som argument.
      Vi er ikke det samme sted, som vi var i 90’erne. Fodbold er ikke det samme sted som det var i 90’erne. Vi kan ikke holde fast i fortiden, hvis vi øsnker at se ind i fremtiden.
      Men hvad er det du mener der mangler?
      3 enige · 1 god kommentar

    Se 2 flere kommentarer
     
    • @JJOLSEN ENIG!!!

---

  • Man må ikke glemme den vinkel, at NH har 2 sindssygt stærke assistenttrænere. Hvis de er med på at fortsætte, så er der ingen tvivl om at der bør forlænges. Hvis MR og JS forlader klubben, så skal man tænke sig lidt mere om.
    5 enige
     
    • DanielMads
    • DanielMads
      Administrator
        21. december 2020   

    • @Skævben Det er en god pointe. Der skal være en balance internt i trænerteamet, hvis tingene skal udvikle sig i den rigtige retning
     
    • Betalende bruger
        22. december 2020   

    • @Skævben Tror JS kun vil forlade os hvis NF smutter da JS i modsætning til MR er NF's valg.

  • Jeg må indrømme at jeg er lidt radikal...splittet!
    Man kan ikke andet end anerkende at vi er nr 1. Det er helt igennem fantastisk og godt arbejdet at trænerteamet. Ingen havde før sæsonen, turde håbe eller forvente den forvandling vi har gennemgået , med et budget som er nærmest ikke eksisterende. Så hvis det er udgangspunktet, så skal der forlænges.
    Men....
    Det som kendetegner det Brøndby som jeg kender og som jeg har fulgt siden starten af firserne, handler om presfodbold, power, flot (naivt måske) fodbold. Jeg mener stadig at vi er på jagt efter en spillestil. Vi bruger for meget tid på at indrette os efter modstanderen og det har vi i Brøndby aldrig gjort og det skal vi heller ikke gøre i min optik. Vi spiller for ofte meget primitivt.
    Jeg medgiver det giver point, men det vinder ikke mange fans.
    Med det udgangspunkt mener jeg ikke vi skal forlænge. Vi skal til next level.
    Men igen..jeg er ikke stålfast....
    Men mon ikke der var forlænget hvis det var det vi ønskede?
    3 enige
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        21. december 2020   

    • @thomasjacobjensen - Jeg kan så sagtens dølge dig. Men den form for fodbold koster enten milliarder at skaffe fra bunden, eller tager tid at bygge op indenfra.
      Jeg tror og håber på, at det er dét CV er ved at bygge op. Men det vil tage tid, før MC og dens spillere er helt på højde.

      Er NF så den der kan få os op på det niveau? Det er det store spørgsmål.
      Hvis vi forventer at ramme topniveau, så er jeg sikker på, at der ikke findes en eneste træner der ville kunne det. Men kan NF bygge videre på det fundament han har skabt? Det er jeg helt sikker op.
      På et tidspunkt, skal vi et step op ad træner-stigen. Men om det er til sommer eller om 2 år, har jeg svært ved at bedømme.
      2 enige
     
    • 3Back
    • 3Back
      Betalende bruger
        24. december 2020   

    • @thomasjacobjensen - Jenner du lever i firserne:-)
      Jeg mener det netop er evnen til både at stå lavt, presse højt, levere direkte og hurtige kombinationer eller spille dybt på pavlovic og Uhre, som gør os svære at spille mod. Det massive presspil er nok for naivt i dag hvor alle hold kan stå lavt og så ellers leve på 2 dødbolde og lange indkast.
      2 enige

  • Ang. Laudrup: Som salig John Lennon sang: “You may say I’m a dreamer - but I’m not the only one...”
    Da ovennævnte nok er utopi, mener jeg bestemt at der bør forlænges med NF.
    1 enig

  • Thomcat
  • Thomcat   21. december 2020   

  • Hell yeah

---

  • Bjarke
  • Bjarke   21. december 2020   

  • Fin gennemgang, der hvor man skal huske nuancerne er at spillere som Frendrup, Jobbe, Bruus m.fl var for et par år siden nok ikke helt klar til superliga, omend det kun er gisninger. Men Kabongo blev hevet lidt op. Man ser heller ikke frugterne af masterclass 1-2 år efter investeringen, det er de næste 10 år hvor vi ja se det.

    Jeg har dog tiltro til at CV har en plan. Hvis det ikke er Niels, så skal han have en ordentlig afgang og ikke som mange andre fyringer man normalt ser. Han fortjener kæmpe respekt!
    3 enige

  • Bose
  • Bose   21. december 2020   

  • Altså den debat du skaber er vel mest baseret på NF bedste tid sammenlignet med Zornigers værste? Jeg havde mere håbet debatten var baseret på NF og andre kandidater, da det ville give en bedre grobund for en debat. I stedet står der kun andre realistiske kandidater er ikke bedre, og det er uden at nævne nogen af disse. Det gør lidt man ikke har noget at forholde sig til.
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • @Bose jeg er helt enig. Artiklen her er elendig. Alt for skævt vinklet efter skribents egne holdninger. Det bliver provokerende og derfor starter der en debat om alt muligt andet end artiklen egentlig prøver på (antager jeg)
     
    • DanielMads
    • DanielMads
      Administrator
        21. december 2020   

    • @Bose Jeg havde gerne nævnt andre kandidater til stillingen, men jeg kan simpelthen ikke komme op med nogen, som er realistiske. Hvis du kan, vil jeg meget gerne kigge nærmere på forskellene.
      Lige for at tage den i opløbet: Jeg anser hverken Bo Henriksen eller Kjetil Knutsen som realistiske bud. Det var de to navne, jeg kunne komme på. Jeg forestiller mig, at CV har et lidt bredere felt at vælge fra end min fodboldforstand :)
      2 enige · 2 god kommentar

  • Daniel, hvorfor skal vi kun kigge på de sidste 9 måneder under Zorniger? Hvorfor ikke de første 2 år?
    Det er den samme kritik som folk der ikke bryder sig om Zorniger eller tabte troen på ham altid bringer frem: Han skal åbenbart kun bedømmes på de sidste 9 måneder.
    Useriøst hvis du spørger mig. Vi havde endelig en træner der kunne sætte sig igennem. Så lykkes vi ikke med at erstatte profiler med nye spillere, og så starter nedturen. FM-Jan vælger den samme løsning som Brøndby har anvendt i snart 20 år: fyre træneren og sætte en totalt anderledes retning.
    Ovenstående er ikke en kritik af NF. Han gør bare sit job. Mere en kritik af måden klubben er blevet styret over to årtier
    1 enig
     
    • DanielMads
    • DanielMads
      Administrator
        21. december 2020   

    • @Marc Johnson Hej Marc. Jeg har lige dobbelttjekket, og jeg har tal med fra alle Zorniger sæsoner. Jeg beskriver også, at jeg fokuserer på den sidste tid for at understrege, at der var brug for udskiftning. Det er alene derfor, den sidste tid fylder lidt mere end den første, for det er ikke meningen at kritisere Zornigers resultater. Sådan håber jeg heller ikke det fremstår?
      Mht. det du siger om strategien har den svinget en del det sidste årti. Det kan vi alle se. Og det er ikke ønskværdigt. Men vil det ikke netop være endnu en ny svingning, hvis vi fyrer Niels Frederiksen og ansætter en diamentral modsætning?
      Vh Daniel (den elendige skribent ;))
      2 enige · 2 god kommentar

    Se 3 flere kommentarer

  • Rigtigt godt oplæg Daniel.
    Jeg er meget enig med dig, selvom du slet ikke behøves at bringe Zorniger ind i ligningen.
    NF’s resultater står for sig selv, og det ville være en hjerneblødning af dimensioner ikke at forlænge, med mindre NF har ublu krav der ikke kan forenes med vores økonomiske formåen.
    Som jeg ser det er det netop nu vi skal holde fast i kontinuiteten og arbejde stenhårdt videre med truppen og træner konstellationen som den er i dag. Som du påviser har NF leveret på en ekstremt høj hylde med unge MC talenter, som sælges dyrt fremadrettet.
    Hans evne til netop at kunne det, vil bringe i min optik, klubben i en økonomisk gunstig situation fremadrettet, hvor vi kan købe relativt store profiler der kan løfte holdet hvor vi når har mangler.
    Set i lyset af vi har en købmand i form af CV, er dette en perfekt kombination.
    Jeg er enig i at vi giver lidt køb på den korte bane på spillestilen, da det at spille med så ungt et hold altid vil give udfordringer.
    Omvendt er det den eneste mulighed for at bringe os i en økonomisk position hvor vi kan kæmpe med om guldet på den lange banen.
    Så som jeg ser det, har vi en mand der kan løse udfordringen af vi grundlæggende ingen penge har, hvor vi samtidigt skaber resultater i form af europæisk fodbold/top 3.
    Derudover mener jeg NF grundlæggende kun har haft et år til at bygge på truppen set i lyset af “den store udrensning” sidste år.
    Dette har han gjort fantastisk.
    Han har bragt massere af unge i spil, hvor de rent faktisk performer rigtigt godt.
    Han har mere eller mindre skabt Uhre udad ingenting.
    Han har stabiliseret forsvaret.
    Han har dealet med et konstant VWB problem, det går selvfølgelig ud over spillet, som vi også så det i går.
    Han har over efterårssæsonen et snit på 2 point og 1,75 i hele 2020, det er altså nok under normale omstændigheder til at vinde mesterskabet.
    Med et indkøb 3 spillere på VWB, en General til midtbanen (8'er) og en habil målfarlig spilende angriber, kan jeg godt se vi kan kæmpe med om guldet med NF ved roret. Gerne med salg af Vigen, Rado og Hedlund.
    Og en forlængelse af Jung, er sikkert et af NFs krav.

    Så for mig er det en no brainer, såfremt NF ikke har krav som klubben kan honorere.
    Jeg ser gerne en 2 eller 3 årig kontrakt.
    3 enige · 2 god kommentar

---

  • Sim
  • Sim   22. december 2020   

  • Jeg har redegjort for mine tanker, for et par dage siden.:)
     
    • @Sim Selvfølgelig er artiklen til debat, selvom forfatteren kommer med sin klare deklaration.
      Forsvaret af NF som du kalder det, kalder jeg ikke et forsvar, men blot fakta og evidens. Det påvises bare at NF vinder flere point end AZ i forhold til lønkroner. Punktum.
      At du stiller det op som om det ikke er fakta baseret ( havde anslag af en mere nøgtern, objektiv, fakta baseret og neutral retorik) er jo det rene vrøvl og komiske Ali.
      Præmissen for atiklen er jo faktisk rigtig fin og fortæller grundlæggende hvorfor vi bør forlænge med NF. Du har ret i at artiklen nødvendigvis ikke er neutral men nøgtern og faktabaseret, det er den, ellers havde vi ikke ligget på et delt første plads.
      Nå, jeg kan se du har valgt at slette dit indhold fra dette indlæg....

    Se 1 flere kommentarer

  • Richo
  • Richo
    Betalende bruger
      22. december 2020   

  • Kan ikke være mere enig med dig i dette Nanna, du rammer igen lige i plet med denne artikel, ligger du den på Twitter så jeg lige kan dele den med nogle af dem som jeg har diskuteret dette med. På forhånd tak
     
    • DanielMads
    • DanielMads
      Administrator
        22. december 2020   

    • @Richo Hej Richo. Det er ikke Nanna, der har skrevet den, men jeg har delt den via min egen profil :-)

    Se 2 flere kommentarer

  • Super god artikel Daniel Mads. Som mange andre så er jeg helt på linje med dine argumenter.

    I lyset af trådens debat har jeg to indspark:

    1. Så vidt jeg husker så bragte CV nogle tanker ind om at vi også skulle kunne spille som Atlético Madrid. Dette sagt for at sige, at den pragmatiske spillestil vi praktiserer( som jeg bifalder), ikke alene skal bruges til at kritisere NF. Dette er CV også en del af.

    2. Måske vil det være optimalt med en forlængelse på 1 år, såfremt NF og CV kan enes om det. Ellers må NF få to år mere.
    3 enige · 1 god kommentar

  • Budnitz
  • Budnitz   22. december 2020   

  • ‘KEVIN! Vil du være VENLIG ikke at vende røven til bolden!?’

    Niels Frederiksen har altså vundet min respekt. Vi ligger nr. 2 - har spillet gode kampe, stabile, og dårlige kampe. Men resultaterne og fremskridtene er tydelige, samtidig med at der tegner sig en vej for udviklingen. Alternativet skal virkelig være godt, hvis ikke han skal ha chancen i et år mere. Som andre nævner: kommunikationen er altid sympatisk, aldrig skinger, men med stigende temperament og mere og mere humor. Jeg kan li det.
    1 enig · 1 god kommentar

---

  • Sinbad
  • Sinbad
    Betalende bruger
      22. december 2020   

  • Jeg tror vi skal passe på ikke at kigge for meget bagud, men hellere se fremad.

    Da NF blev ansat, som træner af Ebbe Sand var det ud fra en forudsætning/præmis/strategi, som kom CV, og ændrede vel lidt eller dele af denne præmis/forudsætning, der var for arbejdet. Jeg tror, at vi alle kan blive enige om at resultatmæssigt er det gået godt. Jeg tror, at trup sammensætningen er lidt anderledes idag end forventet ved ansættelse.

    Men vi kigger lidt fremad - hvad vil præmissen/forudsætningen for de kommende 2 år være altså mål (top 3) contra trup sammensætning. Jeg tror, NF og CV skal have en stor snak om hvilken trup, der skal indfri de mål, der er sat op. Til sommer forlader Jung, Schwäbe, HH og Vigen med overvejende sandsynlighed, og dertil må det forventes et salg for at få økonomien til at køre rundt - Maksø er vel lovet, at han kan komme videre, så det er vel oplagt. Herudover har Rado et år tilbage af sin kontrakt til sommer - kunne også ligner et salg. Herudover er der jo andre spillere vi løbende vender her siden for deres værdi for holdet (Hedlund, Mensah, JMG, Erceg)

    Jeg synes, at CV skylder NF at kunne fremvise en plan for forventet trup sammensætning til kommende år ellers er det en urimelige præmis at komme i top 3 med rent masterclass især når der er lidt dårlige årgange, (målt på antal) der kommer op nu (02-04), selvom der er et par stk, der ser spændende.

    Det kommer også an på hvor lang tid (og hvor mange penge) endnu der skal bruge oprydning, før vi kan begynde at bygge op virkeligt altså mod et evt. mesterskab/europa.

    Jeg synes at snakke om spillestil, når vores økonomifundament er så dårligt og blevet dårligere med covid 19 ikke giver så meget mening, da vi er nødtil at kigge på resultaterne først og dermed komme ovenpå igen.

    Jeg håber, at de bliver enige om forlængelse.
    1 enig · 1 god kommentar
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        23. december 2020   

    • @Sinbad - Jeg synes det er en meget valid præmis du bringer på banen. For der bliver lidt antaget, at det kun er CVs valg, om NF forlænges eller ej. Men hvis CV ønsker at forlænge med NF, bør der jo fremlægges en detaljeret plan for, hvad der skal ske med truppen og dennes sammensætning.
      1 enig

  • joker
  • joker   22. december 2020   

  • Selvfølgelig skal NF forlænges med mindre hans krav er urimelige.
    Imponerende hvad trænerteamet har fået ud af den trup.
    Success kommer kun efter kontinuietet.

  • Duro
  • Duro   22. december 2020   

  • Klart pro vi forlænger!
    Det seneste år har pilen for holdet, kun peget op af, og talenterne bliver flere og flere på holdet! vi ligner slet ikke et hold, der har toppet endnu, og hvorfor så ikke forsætte ? et argument som man også hører er: jamen han er ikke CVs mand, men hvis CV forlænger med NF, vil jeg mene han er.
    jeg vil ihverfald mene, at hvis CV ikke forlænger, så er det godt nok svært, at se den nye Træner ikke skulle blive en fiasko (mere fordi, jeg ikke kan se, hvordan man kan gøre det meget bedre)
    1 enig

  • Mega godt oplæg og jeg er meget enig.

    Jeg synes derudover også godt du kunne have taget fat i den kritik, der har været af Niels Frederiksens spillestid, som værende for meget fokus på omstillinger og ikke spildominerende nok.
    For jeg er enig iden kritik og jeg ønsker også brøndby som et spildominerende hold, det skal vi være af vores klubstørrelse. Jeg ønsker eller ikke vi skal tage så meget hensyn til dem vi spiller imod, som jeg også høre kritikken går på.

    Men hvad forventer man?
    Vi har ikke de samme profiler som fcm og fck, som kan købe sig til alt. Niels F skal have det til at fungere med dem har. Og dem han har nu, det er ikke et hold der har spillere til at kunne være spildominerende. Det kunne det måske have været, hvis ikke Corlu, Pavlovic og Blas var blevet skadet. Specielt Blas som virkede til at have samme evne som June, til lige at komme ud af en presset situation med bolden og på den måde give et overtal. Der mangler flere boldspillere end bolderobrerer.
    Radu kan ikke småspil, Peter Bjur og Bruus mangler også for meget boldsikkerhed og hedlund vil åbenbart ikke det simple.
    Niels F siger det selv. Hvis der ikke kommer noget for wingbacks, så er det svært i dette system. Kæft jeg er ked af Blas blev skadet . Jeg tror på, at han var netop en spiller, der kunne være med til at gøre os en mere spildominerende hold. Plus han da også kunne de omstillinger .

    Niels F, kæmpe kæmpe respekt for du har fået de resultater og bare læst din trup til perfektion iforhold til at få det bedste ud af det du er blevet givet og mistet (salg og skader)
    2 enige · 1 god kommentar

---

  • Agger65
  • Agger65   23. december 2020   

  • Gad godt en træner med noget mere karisma - en som vi alle vil gå gennem ild og vand for. Men NF har resultaterne med sig - og tabellen lyver aldrig...

  • Ruddi
  • Ruddi   23. december 2020   

  • Hvis nf brænder for at fortsætte, kan jeg ikke se nogen grund til, ikke at forlænge.spillet sider ikke lige i skabet.men hvad kan vi forvente,med en smal trup,og mange skader,jeg er ikke sikker på at det ,er det trigtige tidspunkt at skifte ud.her tror jeg det er vigtigt ikke og skal skifte spille stil og lære noget nyt igen.konduite er vejen frem.jeg syntes faktisk vi er lidt outsidere til at vinde Dm,for vi er efektive som ikke set længe,behold nf 2-3 år i nu.

  • Taps
  • Taps   29. december 2020   

  • Tænker da klart at det skal forlænges. NF har gjort et fantastisk arbejde. Hvis ikke der bliver forlænget med NF, tyder det på at Vor Herre (JBA) har for stor magt. Så meget at CV ikke selv kan træffe så vigtige beslutninger. Det er måske i virkeligheden vores største udfordring. Ikke at jeg ikke forstår, at når man smider så mange penge efternoget så vil man også gerne have magten til at træffe beslutninger. Det er måske bare ikke så sundt, hvis ikke dem der har bedst forstand på fodbold, ikke får lov at træffe beslutninger der vedrører fodbolden.

  • Taps
  • Taps   29. december 2020   

  • Tænker da klart at det skal forlænges. NF har gjort et fantastisk arbejde. Hvis ikke der bliver forlænget med NF, tyder det på at Vor Herre (JBA) har for stor magt. Så meget at CV ikke selv kan træffe så vigtige beslutninger. Det er måske i virkeligheden vores største udfordring. Ikke at jeg ikke forstår, at når man smider så mange penge efternoget så vil man også gerne have magten til at træffe beslutninger. Det er måske bare ikke så sundt, hvis ikke dem der har bedst forstand på fodbold, ikke får lov at træffe beslutninger der vedrører fodbolden.
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        29. december 2020   

    • @Taps - Hvorfor mener du, at det JBAs beslutning, hvis ikke Niels Frederiksen forlænges?
      Han var vel med til at ansætte NF, før CV blev ansat.
      1 enig · 1 god kommentar

---

  • Dupont
  • Dupont   30. december 2020   

  • Forlæng asap

  • Helt enig i at NF bør få sin kontrakt forlænget. Arbejdet med MC drengene er helt fantastisk, resultaterne og den gejst som er kommet ind på holdet igen er ligeledes fantastisk at se. Spillestil er en smagssag. Men vil man spille poleret fodbold, bliver det jo ikke med det hold. Holdet er godt i det direkte spil og det er sgu fint med mig. Solid defensiv og hurtigt, direkte spil, er mindst lige så fedt at se på som poleret tiki taka bold... så længe det afføder mål selvfølgelig.
    2 enige

  • Tak for et godt indlæg.

    For mig er det afgørende, at klubben har en strategi som skal holdes. Et langt sejt træk. Alt andet vil bare være en reloading hvert 18 mdr. Klubben skal finde og have den træner der loyalt vil holde strategien, og særligt spillekonceptet. NF har tidligere udtrykt, at han har haft fravalgt konceptet i kampe.
    Det synes jeg er problematisk. En træner er et almindeligt tandhjul i den maskine som består af mange andre tandhjul, og som skal virke uanset spillere, sportschefer og træner m.fl.
    Så jeg tænker, at vi skal sige tak for en god indsat, og så finde den næste træner som skal udvikle og fastholde strategien.
    1 enig · 1 god kommentar
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        2. januar 2021   

    • @Stålanden - Velkommen til debatten. :)
      Jeg er meget enig med dig. Vi har længe haft brug for det lange seje træk, men de sidste mange år, har tålmodigheden ikke været til det i klubben.
      Jeg er kæmpe fan af Mads Davidsens tankegang. Og jeg mener at det er helt rigtigt set, at hvis vi skal have en langtidsholdbar løsning, skal klubben selv diktere spillestil og udtryk. Og så skal træner (og for så vidt også sportsdirektør) ansættes efter dette. Det vil også betyde, at hvis der skal skiftes træner, har man allerede en liste klar, over trænere, som kan spille netop den spillestil. Og man skal ikke i samme grad ændre trup, hver gang en ny træner kommer til.
     
    • @Stålanden og Jensen
      Jeg er principielt ikke uenig med jer.

      Men hvordan synes I så spillestilen skal være? Højt pres, lavt pres, gegenpressing? Possesion, direkte spil?

      Skal vi aldrig afvige fra den vedtagne spillestil, inkl. når vi skal spille i Europa, uanset hvordan resultaterne så måtte være. Altså, skal vi kun spille principfodbold og aldrig resultatfodbold?

      Det er selvfølgelig helt fair at mene det, men hvis man vil have en eller anden blanding med en vis grad af pragmatisme, så er det præcis vi får med NF.

      Jeg er i øvrigt ret overbevist om at NF har spillet på en måde, som han - måske indirekte - er blevet bedt om. Jeg synes i store træk vi spiller CV siger vi skal.
      3 enige · 2 god kommentar

    Se 4 flere kommentarer





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner