Vi har spillerne til at spille 4-3-3 hvorfor gør vi ikke det ??
Både BS og Birk har gentagende gange sagt at planen og målet er 4-3-3.
Men hvornår tror i vi skifter til det og hvad skal der i jeres øjne til ?
Deltag i diskussionen
Betalende bruger
3. august 2025
JA!!
I hvert fald INGEN grund til at stå med 5 mand nede bagerst, når man er bagud 0-2 på hjemmebane mod et bundhold...
5 enige
Betalende bruger
3. august 2025
@TibblingLove
Jeg vil også til enhver tid bytte en forsvarsspiller til en ekstra midtbanespiller. Det undre bare at når vi, på papiret har spillerne til det, hvorfor vi så ikke gør det. Målene suser alligevel ind.
@TibblingLove Enig, sådan så det ikke ud på stadion i dag, det lignede meget en helt klassisk 5-backkæde i store dele af anden halvleg, hvor jeg havde et fint udsyn fra øvre del af langsiden.
Hvis vi skifter til 4-3-3 nu, så er det lidt øv, at:
- vi har spildt hele optakten på ikke at spille 4-3-3
- ikke har hentet den 6’er der er så bidende nødvendig for at kunne spille med 4
- netop har sprængt budgettet og hentet en venstrebenet CB, der blev vejet og fundet for let til en 4-backkæde pga hans manglende defensive evner.
@Marc Johnson Helt enig, det er lidt ærgerligt at man køber Binks, da det 100% holder os i 5-4-1 eller hvad vi skal kalde formationen. Binks kunne åbenbart ikke spille i et 4-mandsforsvar i Coventry pga. defensive kvaler, så det kan han nok heller ikke hos os.
Jeg ser det ikke som værende et spørgsmål om formation, det handler om indstilling.
Jeg vælger at tro på at hverken træner eller spillerne lyver for os, de vil spille med 3 forsvarsspillere og 2 backs der gerne skal fungere mere som wings.
Problemet opstår når man af den ene eller anden årsag ikke mønstre op og spiller fodbold, og derfor falder for langt tilbage hvilket immobilisere backerne og låser dem fast i forsvaret.
Hvis ikke mentaliteten ændre sig så kan vi spille 10-0-0, 4-3-3. 5-4-1 eller hvad vi nu vil. Vi vil stå og slås på vores egen banehalvdel i stedet for omkring midtbanen eller på deres.
3-2-2-3 / 5-5-0 som vel er det vi spiller kræver at holdet tør spille fodbold, de første 20 minutter i dag, og de første 45 i Torsdags så vi hvad det kan bringe. Vi kan bare ikke tåle at se på sløseri som det i dag...
Stod selv og ytrede min utilfredshed da der blev fløjtet af, noget jeg ikke gør normalt selv ved nederlag. Men ad for fanden det er ulækkert ikke at spille fodbold på eget græs-
@thorrium
Ang. Indstilling og manglende fightervilje.
Bare en tese herfra, men undrer mig over at vi ikke får specielt mange advarsler.
Spiller vi for pænt og med for lidt vilje.
@LJS
Måske, men jeg synes faktisk vi har fået mindst en for meget (Vallys.
Vores spillere skal være klar på at æde et gult kort hvis det dræber en farlig situation, præcist som RL gjorde i dag.
Men dem der ellers skal tage dem, er vel Wass, NN, Spirings og Tahrovic. Vi ved Wass æder dem hvis det er nødvendigt. Spørgsmålet er hvem der eller tør tage fat, det burde jo være der Spirings og Tharo bød sig til. NN skal gerne (når han vågner op) spille mere offensivt og deltage i spillet.
På den ene eller den anden måde så skal nogle tør tage slagsmålene når Wass ikke er på banen. Og gerne SAMTIDIGT med at han er.
@thorrium
Enig.
Mener vi har for meget fokus på bolden og for lidt på spillet uden.
Nartey f.eks har store evner på bolden, men fylder for lidt uden.
Vi mangler lidt et svin, undskyld udtrykket, på midtbanen/holdet.
Se der er jeg uenig, man behøver ikke et svin (eller som ville beskrive det, en der er konsekvent). Vi har en i Wass, han æder de gule kort, men det kræver han er på banen.
Problemet er at han også er enormt vigtig for det opbyggende spil, da han er en af to spillere der sætter linjen (Vallys er den anden).
Vi så også med Rado at man ikke behøver være et svin (en hård hund) for at opfylde den rolle. For han var bare konsekvent med hårde tacklinger der stoppede angrebene.
RL gjorde det også i dag, han trak et klart gult kort med vilje men stoppede et angreb.
Forhåbentligt er det noget vi kan se i Spierings som jeg også synes har vist det tidligere. Og ja i Tharo. For det er jo ikke meningen at Bundgaard skal gå og rydde op på midtbanen.
Jeg kan også nævne Sean som en mulighed til at tage de slagsmål, for han befinder sig jo oppe omkring midtbanen når vi taber bolden. Og han har tidligere godt kunne tage den slags slagsmål (det er bare ikke det hans rolle er!). Sidst er der Jordi som er forsvar/midtbane spiller. Han spillede jo defensivt midtbane tidligere og vi ved han kan servere ordenlige tacklinger når det kræves.
Jeg kunne godt se ham få minutter på midtbanen når Binks er klar til at spille, SK - Alves - Binks). Så kan Jordi tage en masse kampe når Wass skal have et pusterum.
@thorrium
Gode pointer og der skal være plads til uenighed :-))
Mangler at flere af spillerne viser ansvar og mod.
Men forhåbentligt er der et avancement til at revanchere dagens præstation, næste gang.
@LJS
Ansvar, mod... nosser. Kært barn har mange navne, og jeg har en beskidt kæft. Jeg synes det er skammeligt at vi ender med at bue af spillerne i dag, og at det var på sin plads.
Det skal være et ordenligt wake-up call, for spillerne (eller måske nærmere dem der sætter dem op) sover i timen og det skal stoppes.
Og nu spørger jeg lidt dumt men ''avancement''?
Jeg har altid brugt og forstået det som værende forfremmelse, ikke forbedring. Er der en anden betydning af ordret, eller tænkte du mere på et andet ord for motivering?
(Jeg er ordblind, det har jeg aldrig lagt skjul på, så det er ikke for at hakke ned på en eventuelt fejl, det er for at bedre min egen mestring af det danske sprog).
@thorrium Godt spørgsmål og godt at blive udfordret lidt :-)))
Egentligt var ordet ment som en form for motivationen.
Men har været inde og Google på ordet, hvor det defineres som - forfremmelse, oprykning eller fremrykning.
Så den falder jo lidt til jorden og det var nok mere ordet - incitament - der skulle være brugt.
@thorrium hvis du er ordblind, så er du den bedste ordblinde jeg har set. Er du sikker på at det ikke bare er en diagnose du har givet dig selv, for at få ekstra tid til eksamen? :-D
@Mauer
Hah nej. Jeg er i løbet af mine 33 år her på kloden dog blevet mere og mere effektiv ved hjælp af digitale hjælpemidler.
Men hvis jeg ikke havde dejlige røde streger når det jeg skrev var forkert, så ville det ligne noget værre makværk.
Og så benytter jeg mig enormt meget af lydbøger og text to speak når det folk skriver til mig bliver volapyk.
Mauer hvis du vil have en billig griner så fang mig når jeg er (endnu engang) er i dårligt humør og sender mine beskeder uden at læse korrektur. Eller bare læs nogle af mine mange beskeder på SSO. Det er nemt at se hvordan det skriftlige er blevet løftet ved hjælp over årene.
Edit:
Men jeg tager da gerne titlen som den bedste ordblinde. Jeg forventer en medalje og 5 minutters klapsalve. ;)
Jeg så onside efter kampen og her blev Birk meget presset af Tøffe og ham den anden (sorry kan ikke navnet) over netop dette spørgsmål. Ligeledes var Peter Sørensen meget uimponeret, men Birk holdte fast i, at den 3-4-3 ikke er defensivt. Jeg tror ikke han kommer til, at skifte.
Han nævnte, at han trængte mere tid til, at få det implementeret som primær årsag.
Hvis man ikke kan implementere sin måde at spille bold på, efter over et halvt år, en lang vinterpause og en sommerpausen... Så er man måske ikke egnet til at chefstilling i en moderne fodboldverdenen.
@Thøgerpålåget Jeg studsede også lidt over han nævnte det med træningstid, navnlig her efter sommerpausen. Men som sagt, så nævnte han, at der var blevet prioriteret andre ting i optakten. Han forklarede det også sådan, at han så det mere som en process hen mod en 4-3-3 og Per nu, så var holdet ikke klar til, at foretage det skifte.
@OSLBIF - Først undrede jeg mig også over kommentaren om manglende tid til at træne det. Det må ikke allerede blive en undskyldning, at vi har mange kampe...
Men da de så snakker videre om om forskellen på formation og udtryk, synes jeg det giver bedre mening.
Birk har alle dage snakket om, at tal-kombinationen ikke er det vigtigste. Det handler mere om udtrykket man spiller det med.
Så jeg er overbevist om, at han har brugt mest tid på at træne hvordan der skal SPILLES, frem for hvordan der skal OPSTILLES.
Forstået på den måde, at man godt kan angribe fra en 3-back-kæde. Man kan trække en mand op, så det efterlader 2 forsvarsspillere, som i en 4-back-kæde.
Og for at træne udtrykket, bliver man nødt til at have ét udgangspunkt, så det ikke mudrer billedet. Derfor har man valgt 3-5-2, da det er det der har været spillet tidligere.
Med andre ord, har han ikke haft tid til at træne udtrykket, hvis man starter i en 4-3-3.
Ej heller har man haft spillerne til det. Måske på midtbanen... Men i forsvaret har vi ikke har den fornødne kvalitet til en 4-back-kæde, i lang tid nok, til at Birk har kunne nå at træne det.
Jeg håber det giver mening. Det gjorde det oppe i mit hoved. Men nogle gange kommer det ikke helt ud på samme måde, på skrift.
@Jensen men sådan er det jo, når snakken bliver teoretisk. Så fungerer det som regel. Der forholder sig bare ikke altid sådan i praksis. Hvilket præstationerne mange gange har vist.
@Mauer - Nej det kan jeg godt se. Teori er bare varm luft.
Det er nok derfor, at kørelærer ikke bruger så meget tid på teorien. De skal bare direkte ud og køre. For det forholder sig bare ikke altid sådan i praksis.
Vi har endelig fået en træner, der tør åbne munden og fortælle hvad han gør og ser. Det betyder, at vi bliver lukket endnu mere ind i maskinrummet. Det betyder også, at vi hører meget mere teori. Men det er ikke ensbetydende med, at det ikke bliver trænet på træningsbanen.
jeg forstår ikke din aversion mod teori og snak herom.
Tiden har hele tiden været til at vi skiftede til 4-3-3, desværre talte Birk meget om det, ligesom han talte meget om ild, men ingen af tingene skete. Det første kunne Birk nemmest have gjort noget ved, men det valgte han meget tydeligt i træningskampene inden sæsonen startede ikke at gøre. Købet af Binks til 22 millioner kr. gør bare at vi 100% sikkert fortsætter med 5-4-1, da Binks ikke kan spille i en 4-backkæde pga- defensive mangler og manglende hurtighed.
Min oplevelse er at 3-back kæden fungerer ret godt mod hold, som ikke pakker sig og spiller på kontra. Kommer vi forbi vores islandske modstander kan der godt være rigtig god mening i at fortsætte med det system mod de næste modstandere i Europa (i knock-out kval og evt. gruppespil). 3-back systemet giver noget soliditet mod stærkere modstandere, hvis man spiller det godt.
Når det er sagt, så synes jeg - uagtet hvad Birk siger - at det fungerer dårligt for os mod de modstandere, som graver sig ned og/eller spiller hårdt fysisk med mange folk i midten af banen. Vi ender i store dele af kampen mod Viborg med at spille den rundt om deres felt, uden at vi skaber noget som helst farligt og samtidig undrer jeg mig over hvor meget plads Viborg har i deres omstillinger (og hvor mange tabte dueller og mis-timede tacklinger vi ser).
3 mand i bagkæden er ikke død, men jeg synes at Birk skulle træne i at kunne skifte til en 4-backkæde for at få noget mere boldspil ind centralt. Og så skal vi huske at vi endnu ikke har set det som måske er den fremtidige idealopstilling med Binks til venstre og Alves i midten.
@del Piero
Ja det er dejligt paradoksalt at det umiddelbart skal være sådan at vi kan spille godt mod ''gode'' hold, men dårligt mod ''dårlige''.
Det harmonere ikke specielt godt med at vi gerne skulle være et af de bedste hold i Danmark, og derfor vil få problemer med langt de fleste klubber.
Mindre edit nu hvor jeg har skrevet beskeden... Jeg går på dette tidspunkt lidt i selvsving omkring det taktiske. Du kan springe det næste stykke over hvis det ikke er af interesse.
Okay, det er jo ikke helt sandheden. Men det vi har set i 4 kampe (Silkeborg og FCN er undtagelserne) ud af 6, er at hold som spiller snævert centralt (som du også nævner) tvinger holdet til at skulle kombinere sig frem til chancer via siderne.
Dette virker også til dels, men det medfører at vi efterlader enormt meget rum centralt.
Det så vi resultatet af i dag, da der skabes oceaner af rum som kan misbruges i form af kontrastød.
Går vi et spadestik dybere, så sker der jo det når man trække en central forsvarsspiller op på banen, sådan at han kan deltage i kombinationsspil at der efterlades rum. I vores tilfælde er det samtidigt også den langt hurtigste af vores 3 centrale spillere som defensivt har den rolle at han skal kunne dække for de andre når der stikkes en kontra.
Når denne spille bliver fanget med midtbanen/angrebet, så står vi pludseligt med 2 relativt langsomme (fodbold standard) CB's som skal i løbe konkurrence. For backerne/wings står omtrent 20-30 meter længere fremme ca. samme sted som SK.
Vi mangler i dag Alves som jeg mener er hurtigere end både Jordi og RL. Og også er langt bedre til at spille bolden op som vi med al tydelighed gerne vil det. Og vi manglede i dag Wass som skulle have sat de bagerste 5 op og flyttet spillet. NN fejlede i den rolle, og SS er ikke den spiller (lige nu).
Vores angreb kan fungere via siderne, men holdet skal få inkorporeret det mest simple og måske den vigteste del af fodbold viden man kan finde.
Man kan ikke lave en omstilling på et hold hvis bolden ikke tabes.
Derfor skal bolden når man er i tvivl ud over sidelinjen eller baglinjen. Skyd på mål, kommer bolden ud af stadion så griner vi lidt af det. Men det skaber tid sådan at vores linjer kan blive genoprettet.
Og ja for at færdiggøre angrebet. Jeg tror alle kan se at ideen er at angribe sig igennem centralt via kombinationsspillet, og så sætte ens kanter/backs/wings til at sætte dybe løb mod baglinjen. Det virker også for os, selv om den centrale del af banen er lukket ned. Der hvor vi fejler er at der ikke er nogle centralt som er en trussel i luftrummet så medmindre den der kommer til baglinjen kan lægge et cutback i fødderne på dem der er løbet i boksen, så bliver det ikke farligt.
1 enig · 2 god kommentar
Betalende bruger
4. august 2025
Facts:
- De hold i europa som spiller med 4 bagerst ligger i toppen af deres ligaer.
- Der er mange flere spillere på markedet som er gode til at spille 4 bagerst.
- Det er altså billigere at købe gode gode forsvarsspillere til 4 bagerst.
Spørgsmål:
- Hvorfor forsøge noget, som kun i meget sjældne tilfælde virker ?
- Hvorfor ikke gøre det bedre og billigere at få et godt forsvar med 4 bagerst ?
- Hvorfor gøre det mere besværligt for spillerne på banen, som ikke er gode til 5 bagerst ?
Hvor mange spillere i europa er gode til at spille i et 5 mandsforsvar med en hybrid, som går frem og som de andre så skal dække. Det bliver 5 mand når det går godt og 4 når der er spidsbelastninger, som spilleren så ikke er komfortable med.
Forudsigelse:
Brøndby vinder ikke pokaler, kommer ikke i europa, skal hvert år kæmpe for at komme i top-6 og vi spiller ikke attraktivt Brøndby-fodbold før vi skifter til 4 bagerst !!
@Panenka åh Panenka. Tak for at jeg kan vågne til denne besked. Du rammer fuldstændig hovedet på sømmet. Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv.
Og gæt hvem som spiller med 4 bagerst? Jeps. FCM og fck
@Panenka Det er meget meget simpelt. Birk på mission-Birk. Han vil revolutionere det hele og det er meget vigtigt for ham, at han kommer i mål med dette. Vigtigere end noget andet. Folk siger at han er blevet mere pragmatisk, men det er han ikke. I så fald havde han skiftet til en spillestil, ud fra de spillere der er til rådighed. I stedet forsøger han at tvinge noget igennem, ved at spille med spillere, på positioner de ikke er bedst. Hele 5 mand i går, eller sådan noget.
Vi tabte i aftes, første nederlag i 5 kampe og vi har lukket 3 mål ind eller 0,6 mål i snit.
Hvis vi breder det ud på en hel sæson med 32 kampe ender vi med kun at have lukket 19 mål ind.
I sidste sæson lukkede vi 46 mål ind - hvis vi scorer 18 mål mindre end sidste sæson så vinder vi guld med den målscorer.
Tjahh...Nu er 5 kampe så ikke nok til at lave en sådan sikker prognose - men at vi taber en kamp med 2-0 ud af 5 kampe, synes jeg modsat heller ikke giver det anledning til at konkluderer at defensiven ikke er god nok.
Vi har mistet J. Rasmussen, Alves måtte trække sig lige før kampen og Klaiber er stadig ny i rollen som 3 CB - vi har en ny mand Binks på vej ind.
Jeg synes at høre at Binks er bedst i et 3 mands forsvar, men er ikke sikker på den info, hvis han kan spille i et 4 mands forsvar synes jeg Birk skal skifte, da primært Klaiber stadig er for udisciplineret, efter min smag, til at spille i bagkæden.
@Rasmus Stephansen du tager simpelthen 2 kampe mod et hold fra den færøske liga med i din beregning?
Og 10 kampe havde heller ikke været nok til at lave en prognose. Der er for mange variabler.
Det ligner lidt et forsvar af Birk og Co. Men hvorfor tager du ikke fat i det vigtige? Nemlig at det vi så i går, har vi set i et hav af kampe under Birk. Selv med en trup der var blevet holdt sammen i to sæsoner. Det Birk gerne vil, det fungerer ikke for vores hold.
@Rasmus Stephansen Det har du til dels ret i. Men der har heller ikke været brug for det, når modstanderen har heddet HB og Silkeborg. Mod Farum var det en stærk holdindsats defensivt. I går var det decideret ringe. Som så mange andre gange.
For mig så er det der især mangler, en midtbanespiller der er dygtig defensivt, det er Wass, Spierings og Nartey jo ikke ligefrem ikke, når at de så heller ikke er de hurtigste til at komme tilbage og stå defensivt. Kan Tahirovic tage den plads! Måske, men han har ikke vist det endnu, men det burde han jo med tanke på at det var den plads han spillede da han var fast i Ajax.
Problemet som jeg ser det er at man har købt Binks som klart virker til at være en spiller til en 3/5 back kæde.
1 enig
Betalende bruger
4. august 2025
@Bornholms_Granit
Det kan jo være at Birk finder ud af at der skal være 3 på midten.
Så hedder systemet pludselig 3-5-2 (som jo i praksis vil være 5-3-2)
Men frygter at vi ender ud i præcis det samme som sidste år og året før det. Ingen europa, ude af pokalen og kæmper for at nå top-6. Skal man så igen igen igen skifte træner eller skulle man for en gang skyld kigge på hvilken opstilling der er den bedste i moderne fodbold og skifte til 4 bagerst ?
@Panenka 352/532 opstillingen vil i mine øjne gøre at endnu flere af vores spillere skal spille pladser hvor at de ikke er bedst.
Bundgaard syntes jeg ikke er en klassisk angriber der ikke vil passe i et 2 mands angreb (lidt som da Suzuki blev brugt der), han kan til nød bruges som den her falske 9er han bruges i nu.
Så er der spørgsmålet hvem der skal spille den anden angriber, der har vi lige nu kun 3 forholdsvis uprøvede spillere.
Også har vi hele Vallys og Bischoff problematikken, de er ikke i spil til angriber pladserne, mens de heller ikke er udprægede midtbanespillere.
Så jeg syntes at lige den opstilling er svær at se. Jeg er klart mest til 433eren, problemet er lidt at jeg har samtidig noget svært ved at se den blive brugt ud fra de spillere vi lige nu har.
Stop den studentikose pølsesnak om systemer, hvilket system havde forhindret NNs tøseholdni g på midtbanen, han og andre blev, bortset fra de første 30 min, totalt overløbet af Viborg spillere der ville vinde, medens vore spillere.tilsyneladende drømte om at komme til udlandet kun divkov kan være sin indsats bekendt og indskiftning af wass bekræftede igen, igen at så bliver farten taget af holdet, vi savner divkovs mentor på midtbanen, det afhjælper alt det ligegyldige snak om systemer ikke en skid på, tværtimod, ingen systemer afhjælper spilleres mangel på engagement og intet system er statisk, og systemet met 4 bagerst er så rigeligt afprøvet.med flere tabte kampe til følge
Jeg er ikke fodboldfagligt stærk nok til at gå imod Birks dispositioner.
Jeg vil hellere se på hvem der så spiller i den bagkæde.
Klaiber skal ikke være en del af den, han er for udisciplineret til min smag og jeg ser ikke Vanlerberghe til venstre i bagkæden, han har haft OK kampe som højre center back.
Jeg synes Alves og forventer Binks er selvskrevet i idealopstillingen, men hvem skal være den sidste i en 3 backkæde eller hvem skal være de 2 andre i en 4 backkæde.
Mine bud på konstellationer:
3 backkæde:
Vanlerberghe , Alves, Binks
4 Backkæde:
Villadsen, Alves, Binks, Köhlert.
Min egen favorit er 4 backkæden, men bygger mest på min mavefornemmelse.
Hvad siger I andre, hvordan ser jeres favorit konstellationer ud i de 2 kæder.??
Betalende bruger
4. august 2025
@Rasmus Stephansen
Det kan også være, at der ligger andre ting under, som vi ikke ved noget om.
- Hvis Bischoff er på affyringsrampen, har BS måske krævet at han spiller kampe. Det rykker så Vallys over på en uvant plads, som så igen skubber Bundgaard op på toppen.
- Det samme med Divko. Skal han bruges for at gøre ham attraktiv på markedet, så bruges han på backen. Og derfor kan det være at han holder nogle andre ude.
Men denne opstilling vil spillerne blive brugt på de pladser hvor de er bedst. Når spillerne er i pressede situationer vil de glemme alt om hybridspillere og det de burde gøre og alt muligt andet de hele tiden skal tænke på og gøre det som de er mest trygge ved.
Det så man også ved Viborgs mål i går. Det er jo ikke kun en spiller der fejler. Det er en spiller der udløser panik hos den næste, som så udløser panik hos den næste igen og så bliver der scoret.
Deltag i diskussionen
I hvert fald INGEN grund til at stå med 5 mand nede bagerst, når man er bagud 0-2 på hjemmebane mod et bundhold...
Jeg vil også til enhver tid bytte en forsvarsspiller til en ekstra midtbanespiller. Det undre bare at når vi, på papiret har spillerne til det, hvorfor vi så ikke gør det. Målene suser alligevel ind.
jesuslind 4. august 2025
LJS
Betalende bruger
Top debattør
3. august 2025
Vi skal ihvertfald spille med 3 centralt.
4-3-3 er bestemt også en mulighed.
FremadVestegnen 3. august 2025
Pentz
Klaiber - alves - binks - Køhlert
Nartey - Tahirovich
Bundgaard - vallys - bischoff
Ny 9’er
Morel23 3. august 2025
FremadVestegnen 3. august 2025
Køhlert/Divko er 50/50 hos mig.
Synes de begge ligger med stabilt gode præstationer.
Morel23 3. august 2025
Joblar 3. august 2025
---
seba_bif_06 3. august 2025
Mikkel 3. august 2025
Porstmand Per 3. august 2025
Det kommer ikke til at ske. Men det er på høje tid.
Synes simpelthen ikke det er det vi ser..!
Mugge999 3. august 2025
---
Marc Johnson 3. august 2025
- vi har spildt hele optakten på ikke at spille 4-3-3
- ikke har hentet den 6’er der er så bidende nødvendig for at kunne spille med 4
- netop har sprængt budgettet og hentet en venstrebenet CB, der blev vejet og fundet for let til en 4-backkæde pga hans manglende defensive evner.
Mugge999 3. august 2025
thorrium 3. august 2025
Jeg vælger at tro på at hverken træner eller spillerne lyver for os, de vil spille med 3 forsvarsspillere og 2 backs der gerne skal fungere mere som wings.
Problemet opstår når man af den ene eller anden årsag ikke mønstre op og spiller fodbold, og derfor falder for langt tilbage hvilket immobilisere backerne og låser dem fast i forsvaret.
Hvis ikke mentaliteten ændre sig så kan vi spille 10-0-0, 4-3-3. 5-4-1 eller hvad vi nu vil. Vi vil stå og slås på vores egen banehalvdel i stedet for omkring midtbanen eller på deres.
3-2-2-3 / 5-5-0 som vel er det vi spiller kræver at holdet tør spille fodbold, de første 20 minutter i dag, og de første 45 i Torsdags så vi hvad det kan bringe. Vi kan bare ikke tåle at se på sløseri som det i dag...
Stod selv og ytrede min utilfredshed da der blev fløjtet af, noget jeg ikke gør normalt selv ved nederlag. Men ad for fanden det er ulækkert ikke at spille fodbold på eget græs-
LJS
Betalende bruger
Top debattør
3. august 2025
Ang. Indstilling og manglende fightervilje.
Bare en tese herfra, men undrer mig over at vi ikke får specielt mange advarsler.
Spiller vi for pænt og med for lidt vilje.
thorrium 3. august 2025
Måske, men jeg synes faktisk vi har fået mindst en for meget (Vallys.
Vores spillere skal være klar på at æde et gult kort hvis det dræber en farlig situation, præcist som RL gjorde i dag.
Men dem der ellers skal tage dem, er vel Wass, NN, Spirings og Tahrovic. Vi ved Wass æder dem hvis det er nødvendigt. Spørgsmålet er hvem der eller tør tage fat, det burde jo være der Spirings og Tharo bød sig til. NN skal gerne (når han vågner op) spille mere offensivt og deltage i spillet.
På den ene eller den anden måde så skal nogle tør tage slagsmålene når Wass ikke er på banen. Og gerne SAMTIDIGT med at han er.
LJS
Betalende bruger
Top debattør
3. august 2025
Enig.
Mener vi har for meget fokus på bolden og for lidt på spillet uden.
Nartey f.eks har store evner på bolden, men fylder for lidt uden.
Vi mangler lidt et svin, undskyld udtrykket, på midtbanen/holdet.
thorrium 3. august 2025
Se der er jeg uenig, man behøver ikke et svin (eller som ville beskrive det, en der er konsekvent). Vi har en i Wass, han æder de gule kort, men det kræver han er på banen.
Problemet er at han også er enormt vigtig for det opbyggende spil, da han er en af to spillere der sætter linjen (Vallys er den anden).
Vi så også med Rado at man ikke behøver være et svin (en hård hund) for at opfylde den rolle. For han var bare konsekvent med hårde tacklinger der stoppede angrebene.
RL gjorde det også i dag, han trak et klart gult kort med vilje men stoppede et angreb.
Forhåbentligt er det noget vi kan se i Spierings som jeg også synes har vist det tidligere. Og ja i Tharo. For det er jo ikke meningen at Bundgaard skal gå og rydde op på midtbanen.
Jeg kan også nævne Sean som en mulighed til at tage de slagsmål, for han befinder sig jo oppe omkring midtbanen når vi taber bolden. Og han har tidligere godt kunne tage den slags slagsmål (det er bare ikke det hans rolle er!). Sidst er der Jordi som er forsvar/midtbane spiller. Han spillede jo defensivt midtbane tidligere og vi ved han kan servere ordenlige tacklinger når det kræves.
Jeg kunne godt se ham få minutter på midtbanen når Binks er klar til at spille, SK - Alves - Binks). Så kan Jordi tage en masse kampe når Wass skal have et pusterum.
LJS
Betalende bruger
Top debattør
3. august 2025
Gode pointer og der skal være plads til uenighed :-))
Mangler at flere af spillerne viser ansvar og mod.
Men forhåbentligt er der et avancement til at revanchere dagens præstation, næste gang.
thorrium 4. august 2025
Ansvar, mod... nosser. Kært barn har mange navne, og jeg har en beskidt kæft. Jeg synes det er skammeligt at vi ender med at bue af spillerne i dag, og at det var på sin plads.
Det skal være et ordenligt wake-up call, for spillerne (eller måske nærmere dem der sætter dem op) sover i timen og det skal stoppes.
Og nu spørger jeg lidt dumt men ''avancement''?
Jeg har altid brugt og forstået det som værende forfremmelse, ikke forbedring. Er der en anden betydning af ordret, eller tænkte du mere på et andet ord for motivering?
(Jeg er ordblind, det har jeg aldrig lagt skjul på, så det er ikke for at hakke ned på en eventuelt fejl, det er for at bedre min egen mestring af det danske sprog).
LJS
Betalende bruger
Top debattør
4. august 2025
Egentligt var ordet ment som en form for motivationen.
Men har været inde og Google på ordet, hvor det defineres som - forfremmelse, oprykning eller fremrykning.
Så den falder jo lidt til jorden og det var nok mere ordet - incitament - der skulle være brugt.
Mauer 4. august 2025
thorrium 4. august 2025
Hah nej. Jeg er i løbet af mine 33 år her på kloden dog blevet mere og mere effektiv ved hjælp af digitale hjælpemidler.
Men hvis jeg ikke havde dejlige røde streger når det jeg skrev var forkert, så ville det ligne noget værre makværk.
Og så benytter jeg mig enormt meget af lydbøger og text to speak når det folk skriver til mig bliver volapyk.
Mauer hvis du vil have en billig griner så fang mig når jeg er (endnu engang) er i dårligt humør og sender mine beskeder uden at læse korrektur. Eller bare læs nogle af mine mange beskeder på SSO. Det er nemt at se hvordan det skriftlige er blevet løftet ved hjælp over årene.
Edit:
Men jeg tager da gerne titlen som den bedste ordblinde. Jeg forventer en medalje og 5 minutters klapsalve. ;)
thorrium 4. august 2025
Modtaget, og også det jeg gættede på.
OSLBIF 3. august 2025
Han nævnte, at han trængte mere tid til, at få det implementeret som primær årsag.
Thøgerpålåget 4. august 2025
Hvis man ikke kan implementere sin måde at spille bold på, efter over et halvt år, en lang vinterpause og en sommerpausen... Så er man måske ikke egnet til at chefstilling i en moderne fodboldverdenen.
OSLBIF 4. august 2025
Jensen
Betalende bruger
4. august 2025
Men da de så snakker videre om om forskellen på formation og udtryk, synes jeg det giver bedre mening.
Birk har alle dage snakket om, at tal-kombinationen ikke er det vigtigste. Det handler mere om udtrykket man spiller det med.
Så jeg er overbevist om, at han har brugt mest tid på at træne hvordan der skal SPILLES, frem for hvordan der skal OPSTILLES.
Forstået på den måde, at man godt kan angribe fra en 3-back-kæde. Man kan trække en mand op, så det efterlader 2 forsvarsspillere, som i en 4-back-kæde.
Og for at træne udtrykket, bliver man nødt til at have ét udgangspunkt, så det ikke mudrer billedet. Derfor har man valgt 3-5-2, da det er det der har været spillet tidligere.
Med andre ord, har han ikke haft tid til at træne udtrykket, hvis man starter i en 4-3-3.
Ej heller har man haft spillerne til det. Måske på midtbanen... Men i forsvaret har vi ikke har den fornødne kvalitet til en 4-back-kæde, i lang tid nok, til at Birk har kunne nå at træne det.
Jeg håber det giver mening. Det gjorde det oppe i mit hoved. Men nogle gange kommer det ikke helt ud på samme måde, på skrift.
OSLBIF 4. august 2025
Mauer 4. august 2025
Jensen
Betalende bruger
4. august 2025
Det er nok derfor, at kørelærer ikke bruger så meget tid på teorien. De skal bare direkte ud og køre. For det forholder sig bare ikke altid sådan i praksis.
Vi har endelig fået en træner, der tør åbne munden og fortælle hvad han gør og ser. Det betyder, at vi bliver lukket endnu mere ind i maskinrummet. Det betyder også, at vi hører meget mere teori. Men det er ikke ensbetydende med, at det ikke bliver trænet på træningsbanen.
jeg forstår ikke din aversion mod teori og snak herom.
Mugge999 3. august 2025
---
del Piero
Betalende bruger
3. august 2025
Når det er sagt, så synes jeg - uagtet hvad Birk siger - at det fungerer dårligt for os mod de modstandere, som graver sig ned og/eller spiller hårdt fysisk med mange folk i midten af banen. Vi ender i store dele af kampen mod Viborg med at spille den rundt om deres felt, uden at vi skaber noget som helst farligt og samtidig undrer jeg mig over hvor meget plads Viborg har i deres omstillinger (og hvor mange tabte dueller og mis-timede tacklinger vi ser).
3 mand i bagkæden er ikke død, men jeg synes at Birk skulle træne i at kunne skifte til en 4-backkæde for at få noget mere boldspil ind centralt. Og så skal vi huske at vi endnu ikke har set det som måske er den fremtidige idealopstilling med Binks til venstre og Alves i midten.
thorrium 4. august 2025
Ja det er dejligt paradoksalt at det umiddelbart skal være sådan at vi kan spille godt mod ''gode'' hold, men dårligt mod ''dårlige''.
Det harmonere ikke specielt godt med at vi gerne skulle være et af de bedste hold i Danmark, og derfor vil få problemer med langt de fleste klubber.
Mindre edit nu hvor jeg har skrevet beskeden... Jeg går på dette tidspunkt lidt i selvsving omkring det taktiske. Du kan springe det næste stykke over hvis det ikke er af interesse.
Okay, det er jo ikke helt sandheden. Men det vi har set i 4 kampe (Silkeborg og FCN er undtagelserne) ud af 6, er at hold som spiller snævert centralt (som du også nævner) tvinger holdet til at skulle kombinere sig frem til chancer via siderne.
Dette virker også til dels, men det medfører at vi efterlader enormt meget rum centralt.
Det så vi resultatet af i dag, da der skabes oceaner af rum som kan misbruges i form af kontrastød.
Går vi et spadestik dybere, så sker der jo det når man trække en central forsvarsspiller op på banen, sådan at han kan deltage i kombinationsspil at der efterlades rum. I vores tilfælde er det samtidigt også den langt hurtigste af vores 3 centrale spillere som defensivt har den rolle at han skal kunne dække for de andre når der stikkes en kontra.
Når denne spille bliver fanget med midtbanen/angrebet, så står vi pludseligt med 2 relativt langsomme (fodbold standard) CB's som skal i løbe konkurrence. For backerne/wings står omtrent 20-30 meter længere fremme ca. samme sted som SK.
Vi mangler i dag Alves som jeg mener er hurtigere end både Jordi og RL. Og også er langt bedre til at spille bolden op som vi med al tydelighed gerne vil det. Og vi manglede i dag Wass som skulle have sat de bagerste 5 op og flyttet spillet. NN fejlede i den rolle, og SS er ikke den spiller (lige nu).
Vores angreb kan fungere via siderne, men holdet skal få inkorporeret det mest simple og måske den vigteste del af fodbold viden man kan finde.
Man kan ikke lave en omstilling på et hold hvis bolden ikke tabes.
Derfor skal bolden når man er i tvivl ud over sidelinjen eller baglinjen. Skyd på mål, kommer bolden ud af stadion så griner vi lidt af det. Men det skaber tid sådan at vores linjer kan blive genoprettet.
Og ja for at færdiggøre angrebet. Jeg tror alle kan se at ideen er at angribe sig igennem centralt via kombinationsspillet, og så sætte ens kanter/backs/wings til at sætte dybe løb mod baglinjen. Det virker også for os, selv om den centrale del af banen er lukket ned. Der hvor vi fejler er at der ikke er nogle centralt som er en trussel i luftrummet så medmindre den der kommer til baglinjen kan lægge et cutback i fødderne på dem der er løbet i boksen, så bliver det ikke farligt.
- De hold i europa som spiller med 4 bagerst ligger i toppen af deres ligaer.
- Der er mange flere spillere på markedet som er gode til at spille 4 bagerst.
- Det er altså billigere at købe gode gode forsvarsspillere til 4 bagerst.
Spørgsmål:
- Hvorfor forsøge noget, som kun i meget sjældne tilfælde virker ?
- Hvorfor ikke gøre det bedre og billigere at få et godt forsvar med 4 bagerst ?
- Hvorfor gøre det mere besværligt for spillerne på banen, som ikke er gode til 5 bagerst ?
Hvor mange spillere i europa er gode til at spille i et 5 mandsforsvar med en hybrid, som går frem og som de andre så skal dække. Det bliver 5 mand når det går godt og 4 når der er spidsbelastninger, som spilleren så ikke er komfortable med.
Forudsigelse:
Brøndby vinder ikke pokaler, kommer ikke i europa, skal hvert år kæmpe for at komme i top-6 og vi spiller ikke attraktivt Brøndby-fodbold før vi skifter til 4 bagerst !!
Chris1988 4. august 2025
Og gæt hvem som spiller med 4 bagerst? Jeps. FCM og fck
Mauer 4. august 2025
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top kommentator
Top gode
4. august 2025
Hvis vi breder det ud på en hel sæson med 32 kampe ender vi med kun at have lukket 19 mål ind.
I sidste sæson lukkede vi 46 mål ind - hvis vi scorer 18 mål mindre end sidste sæson så vinder vi guld med den målscorer.
Tjahh...Nu er 5 kampe så ikke nok til at lave en sådan sikker prognose - men at vi taber en kamp med 2-0 ud af 5 kampe, synes jeg modsat heller ikke giver det anledning til at konkluderer at defensiven ikke er god nok.
Vi har mistet J. Rasmussen, Alves måtte trække sig lige før kampen og Klaiber er stadig ny i rollen som 3 CB - vi har en ny mand Binks på vej ind.
Jeg synes at høre at Binks er bedst i et 3 mands forsvar, men er ikke sikker på den info, hvis han kan spille i et 4 mands forsvar synes jeg Birk skal skifte, da primært Klaiber stadig er for udisciplineret, efter min smag, til at spille i bagkæden.
Mauer 4. august 2025
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top kommentator
Top gode
4. august 2025
Mauer 4. august 2025
Mauer 4. august 2025
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top kommentator
Top gode
4. august 2025
Brøndby85
Betalende bruger
4. august 2025
Bornholms_Granit 4. august 2025
Problemet som jeg ser det er at man har købt Binks som klart virker til at være en spiller til en 3/5 back kæde.
Det kan jo være at Birk finder ud af at der skal være 3 på midten.
Så hedder systemet pludselig 3-5-2 (som jo i praksis vil være 5-3-2)
Men frygter at vi ender ud i præcis det samme som sidste år og året før det. Ingen europa, ude af pokalen og kæmper for at nå top-6. Skal man så igen igen igen skifte træner eller skulle man for en gang skyld kigge på hvilken opstilling der er den bedste i moderne fodbold og skifte til 4 bagerst ?
Bornholms_Granit 4. august 2025
Bundgaard syntes jeg ikke er en klassisk angriber der ikke vil passe i et 2 mands angreb (lidt som da Suzuki blev brugt der), han kan til nød bruges som den her falske 9er han bruges i nu.
Så er der spørgsmålet hvem der skal spille den anden angriber, der har vi lige nu kun 3 forholdsvis uprøvede spillere.
Også har vi hele Vallys og Bischoff problematikken, de er ikke i spil til angriber pladserne, mens de heller ikke er udprægede midtbanespillere.
Så jeg syntes at lige den opstilling er svær at se. Jeg er klart mest til 433eren, problemet er lidt at jeg har samtidig noget svært ved at se den blive brugt ud fra de spillere vi lige nu har.
---
preben
Betalende bruger
4. august 2025
Brøndby85
Betalende bruger
4. august 2025
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top kommentator
Top gode
4. august 2025
Jeg er ikke fodboldfagligt stærk nok til at gå imod Birks dispositioner.
Jeg vil hellere se på hvem der så spiller i den bagkæde.
Klaiber skal ikke være en del af den, han er for udisciplineret til min smag og jeg ser ikke Vanlerberghe til venstre i bagkæden, han har haft OK kampe som højre center back.
Jeg synes Alves og forventer Binks er selvskrevet i idealopstillingen, men hvem skal være den sidste i en 3 backkæde eller hvem skal være de 2 andre i en 4 backkæde.
Mine bud på konstellationer:
3 backkæde:
Vanlerberghe , Alves, Binks
4 Backkæde:
Villadsen, Alves, Binks, Köhlert.
Min egen favorit er 4 backkæden, men bygger mest på min mavefornemmelse.
Hvad siger I andre, hvordan ser jeres favorit konstellationer ud i de 2 kæder.??
Det kan også være, at der ligger andre ting under, som vi ikke ved noget om.
- Hvis Bischoff er på affyringsrampen, har BS måske krævet at han spiller kampe. Det rykker så Vallys over på en uvant plads, som så igen skubber Bundgaard op på toppen.
- Det samme med Divko. Skal han bruges for at gøre ham attraktiv på markedet, så bruges han på backen. Og derfor kan det være at han holder nogle andre ude.
Jeg er meget enig.
Mit bud:
3 (5)backkæde:
Villadsen/Kleiber - Vanlerberghe - Alves - Binks - Köhlert/Divko
4 Backkæde:
Villadsen/Kleiber - Alves - Binks - Köhlert/Divko
Men denne opstilling vil spillerne blive brugt på de pladser hvor de er bedst. Når spillerne er i pressede situationer vil de glemme alt om hybridspillere og det de burde gøre og alt muligt andet de hele tiden skal tænke på og gøre det som de er mest trygge ved.
Det så man også ved Viborgs mål i går. Det er jo ikke kun en spiller der fejler. Det er en spiller der udløser panik hos den næste, som så udløser panik hos den næste igen og så bliver der scoret.