-
Søg
-
Log ind
-
Opret bruger
Hej Alle,
I sommer startede jeg en tråd, ”Nyt initiativ?” mener jeg den hed, som jeg ikke kan finde mere.
Jeg ledte efter medfans, der med en kammerat og jeg ville arbejde på – et nyt initiativ. Der var lidt aktivitet i tråden, og jeg lovede at vende tilbage med noget nyt, når jeg kunne. Der er gået meget længere end jeg håbede på, men herunder vil jeg kort skitsere hvad der er sket i mellem tiden, og hvad jeg vil arbejde på i fremtiden – jeg beklager på forhånd hvis det bliver lidt omfattende, men det har været en længere proces.
Det vigtigste først; Min kammerat og jeg tror på et fanbaseret stadionsponsorat – måske som den første klub i verden. I tiden efter Aldrig Alene trøjen, blev muligheden for et fanbaseret hovedsponsorat luftet i medierne – så vidt jeg husker, var det midt juli 2020.
Vi havde arbejdet med ide’en om stadionsponsoratet siden maj 2020, og efter løse drøftelser med folk med indsigt i fanmiljøet, fik vi kontakt med den arbejdsgruppe der arbejdede med ide’en om et hovedsponsorat.
Vi støtter alle initiativer der vil det bedste for Brøndby IF, og da vi i bund og grund fiskede i den samme sø, gav det mening at samarbejde og finde ud af hvordan vi kunne hjælpe hinanden, og sammen med klubben komme frem til den bedste løsning, hvormed alle os fans kunne/ kan støtte yderligere.
Samtaler og tlf. møder gik hen over efteråret, sideløbende med drøftelser med klubben. Det var en interessant proces, og som i kan forestille jer, er der mange meninger og ide’er i spil, når dedikerede mennesker mødes. Det hele er foregået i en positiv og konstruktiv tone, og personligt er jeg om muligt kun blevet endnu mere stolt af fællesskabet – om end nogle vil mene at lige det’ begreb er på grænsen til at blive udvandet
Som bekendt, tegnede Booztlet 12 november 2020 hovedsponsorat fra 1. januar 2021 og 6 mdr. frem. Det stoppede ikke samtalerne med klubben om hvordan vi som fans kunne støtte, og jeg tror godt at man kan sige at drøftelserne førte frem til initiativet med Aldrig Alene på facaden, med bidragsydernes navne på – og personligt glæder jeg mig helt vildt til se de tre navne fra min lille familie deroppe!
Corona har trukket i langdrag, og min kammerat skal bruge tid og energi på sin familie og tilbygning nu – men vi er stadig overbeviste om at et fanbaseret stadionsponsorat, vil nyde stor opbakning i fanskaren bag Brøndby IF. Helt kort, mener vi, at:
- Udover Lyngby, er Brøndby den eneste Superligaklub som ikke har et stadionsponsorat, hvilket betyder at vi går glip af en indtjening som alle vores konkurrenter har (der er et’ stadion mere pt., men det slutter nok snart, og så vil de tjene gode penge, igen) – og det skal vi gøre noget ved!
- Vi kan alle huske Red Bull rygterne, og den vej ønsker vi ikke. Det er svært at se hvilket firma der vil blive modtaget vel som stadionsponsor i Brøndby IF, men et stærkt kapitel vil blive skrevet i vores historie, hvis vi som fans aktiverer det forretningsben – og samtidig beholder stadionnavnet
- Størrelsen af sponsoratet er ikke nødvendigvis det vigtigste – for hver en krone er en direkte merindtægt
- Får initiativet bred opbakning, bekræfter det endnu engang overfor sponsorer, samarbejdspartnere, og ikke mindst potentielt kommende spillere, hvilket unikt fællesskab de bliver inviteret ind i (sorry, der sneg fællesskabet sig ind igen)
- At der er basis for at gøre det til en årligt tilbagevendende mulighed, for alle os fans til at skrive videre på vores særlige historie
Jo, man kan godt udpege potentielle ”svagheder”:
- Prisen på sponsoratet vil blive kendt, og så kan markedsværdien ”betvivles”
- Det kan tolkes desperat, at klubben endnu engang tilføres midler fra fanskaren
- Vil det udstilles som grådigt/ arrogant, hvis sponsoratet ophører, og stille klubben i et dårligt lys?
- I kan selv lave flere
Potentielle downsides er for mig marginale, når man vejer det op imod hvad der er at vinde – både økonomisk og ift. brand’et, men der er nok lige så mange meninger som mennesker.
Der er fortsat mange ting at drøfte; hvordan gør man rent teknisk, for at klubben får mest muligt(økonomisk) ud af det, hvad får man ud af det som fan, hvad skal et indskud koste, hvordan får man etableret en afdragsordning a’la sæsonkort, så alle kan være med, osv., og vigtigst af alt – hvad skal der til, for at både fanskaren og klubben vil være med til det?
Jeg hedder Lasse, er 41 år og bor i Brøndby. Jeg stiller op til valget til bestyrelsen i fanafdelingen, og jeg brænder for et fanbaseret stadionsponsorat. Jeg ved, at der er flere der synes godt om ide’en, og derfor vil jeg gerne arbejde videre med den, og så må tiden og opbakningen fra fanskaren og klubben afgøre hvorvidt det kan blive til noget.
Udover et fanbaseret stadionsponsorat, vil jeg gerne arbejde for at få flere fans på stadion – særligt ”fjernfans”. Vi har udsolgte afsnit overalt i landet – ville det ikke være skønt, hvis flere fans også kom til kampene på Brøndby Stadion?
Derudover, synes jeg det kunne være sjovt at binde tættere bånd imellem små og mellemstore sponsorer og fans, initiativer der fortæller om og støtter vores forankring i Vestegnen, og et generelt fokus på CSR-strategien – og mere.
Jubel optimist? Måske, men vi ved alle hvad Faxe sagde, og bliver jeg valgt ind, så ved i nu lidt om hvad jeg vil arbejde på, og for.
Beklager at det blev langt, men lad mig høre – hvad synes i om et fanbaseret stadionsponsorat?
Blågule hilsner,
Lasse
Deltag i diskussionen
preben
Betalende bruger
5. marts 2021
NRG 6. marts 2021
NRG 6. marts 2021
Må jeg spørge, hvad du synes om selve ide’en - ville du bruge penge på sådan et initiativ?
Pft,
Lasse
GuldtilBIF 6. marts 2021
NRG 6. marts 2021
GuldtilBIF 6. marts 2021
Philip
Top gode
Top enige
6. marts 2021
preben
Betalende bruger
6. marts 2021
GuldtilBIF 7. marts 2021
Kaj 6. marts 2021
NRG 6. marts 2021
Størrelsen på beløbet, i arbejdsgruppen har vi drøftet forskellige pakker, er selvfølgelig vigtigt . Jeg har kort berørt det i oplægget, men jeg er helt med på at det centralt for mange.
Derudover - tror du, at sponsoratet i sig selv er nok, eller vil folk have mere for deres penge?
Det er jo oplagt at f.eks. matchworn trøjer, x loge billetter osv. kan være udloddet til dem der er med i sponsoratet - ligesom måske et specieldesignet halstørklæde, evt.med en pin for hvert år man er med?
Philip
Top gode
Top enige
6. marts 2021
Til sidst stor respekt Lasse for et godt arbejde. Jeg overvejer bestemt at stemme på dig.
Lasse P
Betalende bruger
6. marts 2021
Jeg syntes at det lyder som en rigtig god ide, og jeg ville klart støtte op om det. Jeg har dog lige et par spørgsmål til det;
1) Er grundtanken med ideen, at afholde os fra at der kommer eksterne sponsorer ind over vores stadion? Altså så vi ikke gør som I f.eks. PSE og vores stadion kunne komme til at hedde “Telia Brøndby Stadion” ellet andet ævl?
Det er nemlig en grundtanke jeg gerne vil støtte op om. Klubben går glip af mange penge hvert år, ved ikke at sælge vores sjæl (og stadionnavn). Dertil tror jeg vi er mange, der gerne vil give et bidrag, for at klubben ikke taber tærran for at holde fast i gamle (og vigtige) dyder som at Brøndby Stadion selvfølgelig skal hedde Brøndby Stadion!
Hvis formålet mere er at genere flere penge til klubben, så er der vel andre og lidt nemmere måder at gøre det på (Tøm Brøndby-shoppen, støttebilletter osv). Jeg håber (og fornemmer) at årsagen til det gode initiativ, er at vi kan bibeholde vores stadionnavn/dyder? Jeg tror at det er vigtigt at “sælge” ideen det på netop det.
2) Jeg kunne forestille mig at der var en masse jura og lovgivning der skal undersøges og afklares for om man må det her? Har I nogen ide om, hvor stor den udfordring er, eller er det noget I er i gang med at undersøge?
Mvh Lasse
---
Klipklapperen
Betalende bruger
6. marts 2021
Jeg kan personligt rigtig lide ideen om et fan stadionsponsorat. Det bliver meget konkret, og ethvert beløb der kommer ind, er i princippet en gevinst. Jeg tror meget mere på det end et trøjesponsorat eller Yellow Blue Army Invest.
Personligt vil jeg være villig til at smide et pænt beløb efter det, da et kommercielt stadion navn vil ryste min grundliggende identitet ved at være Brøndby fan.
Jensen
Betalende bruger
6. marts 2021
Lige som @Lasse P er jeg nysgerrig på, om det er for at holde navnesponsorer fra vores stadion, eller om det er for at give fans en mulighed for at støtte klubben?
Det gør ikke den store forskel for mig, men det gør en forskel i måden det skal gribes an på.
Og hvordan passe dette sammen med initiativet fra Yellow Blue Army Invest? For som du selv skriver, vil det jo være som at fiske i samme sø, hvis i alle beder om penge fra de samme fans.
Hvis i har brug for flere kræfter, må i sige til. Jeg ved ikke hvad jeg kan byde ind med, men giver gerne en hånd.
NRG 6. marts 2021
1. Formålet med et fanbaseret stadionsponsorat, er først og fremmest at værne om vores kultur og historie. Min kærlighed til klubben står og falder ikke med det, men den vil lide voldsomt under at gå til bold på Ikea Park i 3 år, COOP arena i 2, osv. Vi er Brøndby, det er Brøndby Stadion, og det skal det blive ved med at hedde.
2. Topfodbold kræver mange penge, men jeg vil langt hellere være med til at minimere et økonomisk hul til konkurrenterne sammen med tusindvis af medfans, og holde fast i vores identitet og stolthed, end at sælge ud. At vi ikke kan samle lige så store beløb som de største sponsorer, gør mig mindre, da vores brandværdi endnu engang vil stige - og jeg tror på, at det er noget som alle firmaer lægger mærke til, og ønsker at være en del af.
3. Off topic, men jeg er langt mere tryg ved vores ledelse nu, end tidligere. Jeg tror, at CV kan få mere ud af de penge vi kan samle, end mange andre sportsdirektører kan - uden at sige at sponsoratet skal gå til indkøb af profiler. klubben må råde over de midler der evt. bliver tilvejebragt, da det er dem der har den største indsigt. Udover det, så tror jeg at Jan B. fik en øjeåbner med Oscar-gate. Han har altid været fan, men jeg tror at omfanget af det han købte ind på, har overrasket ham. Jeg er sikker på at CV har været klar i spyttet ommkring hvem der bestemmer ift. hans ansvarsområde, men jeg tror også at Jan har lært at stole på de andre i ledelsen, som også kender vores historie. Det står for min egen regning, men det er min fornemmelse.
4. Ift. beløbets størrelse, er det vigtigste for mig at alle kan være med - som GuldtilBIF skriver, kan kærlighed ikke gradueres, og hver en krone vil tælle.
Når det er sagt, så tror jeg dog at et minimumsbeløb på 196,40 kr. vil være overkommeligt for de fleste, og som Preben skriver, skal det også være anbefalelsesværdigt af ledelsen. Der skal nok være en form for sandsynlig bundgrænse af et sponsorat, og det er umuligt at regne ud hvis indskuddet er op til den enkelte.
5. Konceptet har været drøftet med klubben, og uden at jeg selv har været med til møderne, hører jeg en positiv respons. Bliver jeg valgt ind, er det klart jeg vil gøre mit for at drøftelserne fortsætter.
6. Biftiljegdør; Jeg tror ikke at Carlsberg vil få succes med at kræve noget der minder om et stadionsponsorat - eller noget andet firma for den sags skyld. Alle ved hvor følsomt det her er for fans af Brøndby, så det ser jeg ikke aktuelt. Hvad de laver af aftaler ift. Fanzonen, ser jeg som en helt anden sag.
Undskyld, men jeg har lidt svært ved at fange pointen i den sidste del af dit indlæg, men lad mig slå fast at jeg ikke gør det her for egen vinding, og at min motivation ligger i at arbejde med andre passionerede fans, om noget der skal støtte vores allesammens passion - Brøndby IF.
Jeg er ked af at du ser det som skjult reklame - jeg lægger jo på ingen måder skjul på formålet med hverken initiativ, eller dette opslag. Jeg synes tværtimod at det giver mening at fortælle hvad mine hjertesager er, og så er det jo op til den enkelte at afgøre hvorvidt han/ hun synes de sager vil gavne klubben, og evt. fortjener en stemme. Jeg ved, at der er mange holdninger til dette, og jeg respekterer og accepterer at mange medfans vil noget, og det har jeg det helt fint med.
5. Yellow Blue Army Invest - er også nyt for mig. Jeg hørte om det første gang for ca. 10 dage siden, og synes det er super fedt at andre også vil støtte. Ligesom arbejdsgruppen kiggede på tværs ift. hovedsponsoratet opg stadionsponsoratet, vil jeg da også søge flere informationer om samarbejde vedrørende deres arbejde. Som nævnt henvender vi os til det samme publikum, og selvom kærlighed til klubben ikke ophører, har de fleste af os et budget at tage hensyn til - og det har vi/ jeg også for øje.
6. Lasse P; super relevant vinkel! Det er vendt flere gange, og uanset om Staten/ Skat skal have en bid, synes jeg ikke at det skal stoppe initiativet - og det skal selvfølgelig undersøges nærmere. Er der en jurist/ økonom tilstede? ;)
Løsningen kan måske delvist ligge i at lave det under Fanafdelingen, eller BS. Her vil jeg indskyde at BS faktisk har taget stilling til et salg af navnet, og er positive, med forbehold. Læs mere under deres værdier.
Jeg håber at jeg fik adresseret alle spørgsmål og tanker - og ser frem til at fortsætte debatten.
God aften til jer alle! :)
Kaj 6. marts 2021
Philip
Top gode
Top enige
7. marts 2021
Jeg synes som nogen af de andre at der skal være lidt fordele for folk der er med. Eksempelvis at der til hver hjemmekamp var en lodtrækning om bordet i sponsor loungen eller at der hvert år blev købt ti trøjer som blev delt ud. Med andre ord er en lille gulerødder vigtig.
NRG 7. marts 2021
Jeg tror dog, at det måske er en af de ting man er opmærksom på i klubben; hvad tænker omverdenen om vores brand, hvis vi sælger vores stadionnavn for måske kun 500.00? Tallet vil jo blive offentligt kendt, men jeg mener at historien skal sælges med den omvendte vinkel; Se, vores fans har endnu engang samlet 500.000 ind! Og så tror jeg nu også, at beløbet vil være noget større ;)
Det har fra starten været centralt at drøfte hvad man som bidragsyder får ud af det. En ting er, at vi værner om vores historie, og samtidig får en mulighed for at støtte økonomisk, men jeg kan godt forstå hvis der skal lidt mere til. Og jeg forstår også godt, hvis man som bidragsyder gerne vil vise at man er med til at give den støtte. Specialhalstørklædet med tilhørende pin for hvert år man er med, er for mig en fin løsning, som samtidig er økonomisk overskueligt. Lodtrækning af diverse merchandise og logepladser er også oplagt, og måske der også kunne være 2 sæder til en europæisk away med i puljen(for vi er selvfølgelig snart tilbage ;))? En udsmykning af stadion, eller oprettelsen af en pulje der f.eks. skal støtte tiltag for at få flere på stadion, er andre muligheder - og i den forbindelse, er der så nogen der ved hvad fanpuljens midler er blevet/ bliver brugt til? Der har tidligere været drøftelser om at oprette en Vestegnspulje, som skal vise forankringen i nærområdet, og der er helt sikkert mange flere gode ide'er derude.
Jeg har i dag henvendt mig til Yellow Blue Army Invest, for at starte en dialog op, og jeg håber at vi udveksler ide'er og synspunkter snarest.
Jeg er fuldstændig enig i, at når man ser udover det imponerende landskab af alle de gode kræfter der er bag og omkring Brøndby IF, kan man godt blive lidt forvirret. Der er så mange gode steder at lægge sine penge, energi og arbejdskraft, og det kan være svært at se hvor det ene initiativ stopper, og det andet starter. Derudover, er det et enormt arbejde at starte en fond eller en forening, så jeg er stor fortaler for at vi drager nytte af hinandens erfaringer, kompetencer, netværk og eksisterende infrastrukturer, som også vil give den enkelte fan langt bedre mulighed for at beslutte, hvor vedkommendes ressourcer skal sendes hen.
For mig at se, er det jo også en af mange fornemme opgaver for Fanafdelingen; at støtte og vejlede medfans der sidder med gode ide'er, og det vil jeg meget gerne hjælpe med.
Slutteligt vil jeg lige tilføje, at jeg ser et enormt uforløst potentiale i alle vores kære fjernfans. Det er så super fedt at vores afsnit altid er udsolgt, og jeg er kæmpe fan af de klubber som udvider vores afsnit. Ja ja, de tjener flere penge, men de får også et meget bedre produkt og stemning på stadion, og den tanke synes jeg er enormt spændende!
Det er nok svært at sælge et sæsonkort til en fan fra Skive, men måske vi kan skabe større fælleskabsfølelse og samhørighed, hvis vedkommende kan være med til at kæmpe for vores værdier og historie, ved at vi bibeholder vores stadion navn, og samtidig begynder at udnytte en indtægtskilde som der pt. står 0 ud for? Hvordan vi så også kan få vores medfan oftere på stadion har jeg andre ide'er til, men det er en anden historie.
Rigtig god derby - søndag til jer alle! :)
Jensen
Betalende bruger
8. marts 2021
Så skulle et andet firma komme ind og ville overbyde, har de ikke mulighed for at komme med den samme fællesskabspakke, som vi fans har.
NRG 8. marts 2021
Som dig, ser jeg netop også at vi kommer med noget de andre ikke har - og vi er den eneste køber/ sponsor, som klubben ikke vil få kraftige reaktioner på, fra tribunen.
For mig, er det win win for alle parter! :)
Jensen
Betalende bruger
9. marts 2021
Men et fansponsorat vil sende et kæmpe signal til hele fodboldverdenen.
Når det så er sagt, behøver et fansponsorat ikke nødvendigvis være på stadion. Det kan for min skyld 'bare' være et almindeligt sponsorat.
Men det vil være en fed historie og noget man ikke har set før.
Knapholm 6. marts 2021
Vil selv smide 200kr om måneden når/hvis det bliver muligt.
---
Peps
Betalende bruger
8. marts 2021
Det er bare super. Hvis der, som du også skriver andetsteds, vil være diverse lodtrækninger, ( Loge billetter samt trøjer mm ) tror jeg der vil være stor tilslutning. Dog skal Du/I gøre jer klart, at en der ligger 1000 om året, nok forventer en større % vis chance i en lodtrækning, end en der ligger 400.
Hvis det skrues rigtigt sammen, så er jeg helt klart med.
NRG 8. marts 2021
Hvis man laver x antal pakker, er det jo nemt at lave en fordelingsnøgle på antallet af lodder man får i bowlen, men jeg mener også at vi skal passe på med at splitte istedet for at samle - jeg er sikker på at du ved hvad jeg mener, og jeg forstår også din tanke.
God aften :)
Billboard 9. marts 2021
Dermed flyder flest penge ind i kassen på klubben og det er delvist finansieret på skatten.
Herligt
NRG 25. marts 2021
Her tænker jeg at klubben har nogle eksperter at trække på i netværket :)
NRG 25. marts 2021