Fodbold live resultater




Revolution under opsejling?

Skrevet af GlostrupSwing, 8. december 2025

Jeg ved, at vi alle er ramte, og at vi allerede har flere tråde kørende ovenpå dagens kamp, men Coopers udtalelser efter kampen kræver simpelthen en selvstændig tråd. Det handler om meget mere end kampen. Det handler om fremtiden. Fremtidens Brøndby. 

Hold nu op en uhyggelig melding fra Cooper efter kampen. Jeg kan bare ikke finde ud af, om meldingen er uhyggelig, fordi forandring kræver mod - eller fordi jeg frygter for, at fundamentet smuldrer væk under det nuværende Brøndby.

For trods en udrensende revolution lyder oplagt ovenpå dagens kamp, er udrensning ikke nødvendigvis en forbedring. Med fortidens majestætiske Brøndby i baghovedet ser vi os tit blinde i, hvad vi har, fordi vi gerne vil have mere. Ja, det er lort at være klassens nummer tre, når man var vant til at være klassens duks og ligaens flagskib, men det var heller ikke super sjovt at ligge i bunden tilbage i 10’erne.

De seneste 8 år har vi været tæt på tre mesterskaber. Vi burde have vundet tre mesterskaber. Det må isoleret være godkendt set ud fra vores forudsætninger. Vi spiller med i toppen stort set hvert år, så måske vi helt reelt undervurderer, hvad vi allerede har, fordi vi stadig lever med fortidens forventninger?

Modsat har vi også vist, at vi snubler lige før målstregen gang på gang. Det er ikke et tilfælde, at man smider mesterskaber, smider Europa-kvalificeringer og generelt oplever for store udsving over så lang en periode. Det gør næsten mere nas, end bare at være dårlige. Det er tydeligvis ikke trænerne, der er problemet. De kommer ud og toppræstationer i alle deres efterfølgende klubber. Hvis vi ser bort fra Birk, så er 3/4 af vores seneste trænere blevet mestre efter deres job i Brøndby - og den fjerde er Thomas Frank... Så hvad er egentlig problemet i Brøndby IF?

Jeg er personligt klar på en revolution, klar på at afskrive og acceptere et år eller to til midterplaceringer - hvis det peger fremad. Men det kræver, at manden der leder revolutionen er den rette. Jeg kan simpelthen ikke sige mig fri fra, at Coopers tilgang til de seneste to/tre kampe har sået en tvivl i mig, om hvorvidt jeg tør lade denne revolution foregå under hans lederskab. 

Jeg mener bundærligt, at han smider de her kampe for at tydeliggøre, at han skal bruge et helt nyt hold - og jeg mener det er forkasteligt, uden integritet og decideret uintelligent. Hvis han virkelig mener, at dagens startelever og game management gav den bedste mulighed for at vinde dagens kamp, så mangler han fodboldforståelse - og hvis han mener, at statementet, om at lade Wass og MG rådne på bænken, gav ham de bedste muligheder for at revolutionere truppen til vinter, så er han en utrolig dårlig forhandler.

Jeg nægter at tro på, at han ikke kan se udviklingen på banen, og hvad kampen kaldte på. Svaret må derfor være, at han ikke forstår, hvordan han skaber den bedste forhandlingsposition. Tre point i dag og succes havde givet ham større mulighed for Europa-pladser og derved mere snor til investeringer og kapital hos GFH. I stedet er der født en tvivl om, hvorvidt han overhovedet er manden, der skal redde patient Brøndby.

Det eneste tilbagestående scenarie for mig er, at han spiller en ekstremt agressiv omgang poker, hvor han tror på, at den bedste måde, til at få GFH til at gå all-in, er ved at skabe usikkerhed om deres investering. Enten går I med mig, eller så må I lade pistolen endnu en gang GFH so to say... Men så tror jeg vidst, at han har glippet deres udtalelser om, at fremtidens budgetniveau afhænger af resultaterne og udviklingen på banen.

Tidsaspektet er min største bekymring for GFH har ikke tid til en fuldstændig genopbygning - og det er slet ikke garanteret, at Cooper bliver hængende indtil genopbygningen lykkedes. Han kunne rive hele lortet fra hinanden og smutte om 6 måneder hvis det smuldrer, og hvad står vi så tilbage med?

Det eneste jeg kan knytte håbet til er, at Cooper virkelig ser sig selv rive vores villa ned for at bygge et palads. At han mener det, når han siger, at han er her med et meget længere scope - og at hans uortodokse måde at gøre det på baserer sig på en erfaring og indsigt, som jeg ikke har. Men selv i dette tilfælde afhænger det hele af, om han overhovedet kan bygge paladser, eller om vores Brøndby ender som et ufærdigt spansk boligbyggeri uden tag og vinduer - igen.

Så hvad kan vi leve med? Skal vi løbe den risiko som en revolution indebærer, eller skal vi acceptere, at kulturen, tabermentaliteten og den evige marginalmodgang i afgørende kampe og øjeblikke fortsætter? En genopbygning kan også åbne døren for, at AGF overtager vores position på fast basis, hvorefter vi efterlades som et irrelevant midterhold. Tør vi hoppe af podiet for en stund, for at gå efter podiets øverste trin på sigt?

Hvad er jeres take på hans statement og dilemmaet som helhed. Føler i, at vi var på vej til en langsom opbygning mod noget større - eller at vi fortsat sidder fast i mudderet, og at en revolution er en nødvendig for at tage det næste skridt? Hvad er vejen - at tro på fremskridt step-by-step, eller at vende bøtten på hovedet og rense taberkulturen samt hele Brøndby-kroppen med en ordentlig antibiotikaindsprøjtning fra Doctor Cooper?

Tak for ordet. Sgu altid noget vi har hinanden, det kan ingen tage fra os. Hold hovedet højt, venner.




Deltag i diskussionen




  • Bump for den saglige debat som følelsesmæssig afledningsmanøvre
    3 enige

  • LJS
  • LJS
    Betalende bruger
    Top debattør
      9. december 2025   

  • Tror rigtig mange er i deres frustrationers grundvold, efter endnu et irriterende og bittert nederlag.
    Hvilket jo så også er fuldt forståeligt.
    Personligt har jeg en uforfalsket tillid og tro på Coops.
    At forvente at han kan ændre vores kurs, på den korte tid som han har været her, finder jeg lidt besynderligt.
    At bygge noget holdbart og bæredygtigt op, kræver disciplin, dedikation, hårdt arbejde og stor tålmodighed.
    Og specielt det sidste, er oftest lidt en mangelvare, i moderne fodbold.
    Som skrevet et andet sted, så får vi måske først Coops inpact at se, i næste sæson, efter et par transfervinduer.
    Husk bl.a på, at han dumpede ned, midtvejs i efterårssæsonen.
    10 enige · 7 god kommentar
     
    • @LJS Jeg er meget enig.
      Jeg synes, at folk – og måske fodboldfans generelt – drager konklusioner alt for hurtigt. Jeg har også fuld tillid til Cooper, og jeg vil tilføje både Schmedes og Ohnesorge til den liste. Jeg tror meget på det setup. Men det er også et setup, der lige skal have tid til at sætte sig, og det er en smule naivt at forvente en revolution efter blot tre måneder. Når det er sagt, synes jeg faktisk, at der er antydninger af, at vi er på vej ind i en.
      Hvorfor spiller du ikke med Wass? Hvad laver Spierings på banen? Alves har ikke niveau. Vallys er udkørt – hvorfor ryger han ikke på bænken? Køb ham, sælg ham. Det er ikke football manager hvor vi kan skifte et hold i et vindue, og forvente forbedring fra dag ét.

      For første gang har vi en træner, der rent faktisk giver de unge chancen, og alligevel forventer vi resultater fra dag ét? Han kan roses, når han giver Ambæk og P muligheden for at udvikle sig – men kun når vi vinder! Ambæk og P er kun blevet de spillere, de er for holdet nu, fordi der er en, der giver dem tillid. Den samme proces skal Esco, Viggo og alle de andre MC-spillere, som er tæt på holdet nu, igennem.

      Og hvorfor så ikke Wass? Hvorfor ikke Bundgaard? osv. Jeg tror på, at Cooper er ved at bygge en kultur. Vi har været vant til vores bløde DBU-trænere, som fagligt har været på højt niveau, men som simpelthen ikke har haft bollerne til at sætte sig selv på spil – bare spillet med den startellever, der så bedst ud på papiret.

      Nu har vi faktisk en træner med balls. Man skal spille OG træne sig på holdet, og det er ikke bare noget, han siger – han viser det også. Det er noget, de unge kan forholde sig til, men som de etablerede stamspillere måske lige skal vænne sig til. Alle får en chance. Grib den.

      Jeg er også træt af at høre om “reset” og om, hvor vigtigt MC er for holdet og klubben, og hvor meget det fylder i strategien. Men for første gang er der faktisk en, der viser, at han mener det.

      Beklager min roman – håber, jeg fik mit budskab ud på en måde, der giver mening :D
      7 enige · 9 god kommentar

    Se 7 flere kommentarer
     
    • @LJS jeg har personligt ingen forventning til, at han kan ændre kurs på kort tid. Jeg har dog nogle forventninger til, at han vælger det hold, der har bedst forudsætninger for at vinde dagens kamp. Der synes jeg, at han fejler i går, hvilket kan ske for selv den bedste - men det sker ikke to gange i streg for selv den bedste. Kun hvis han bevidst løber den samme risiko to gange i streg - og det gør han i min bog.

      For jeg mener, at Cooper i en Brøndby kontekst er selv den bedste. Jeg tror ikke på, at vi kan få en dygtigere træner. Og som jeg highlighter, så har alle vores tidligere trænere også været sindssygt dygtige - bare ikke i Brøndby. Jeg har derfor ikke særlige forventninger til, at Cooper kan trylle. Men jeg er uenig i hans game management - og jeg er sikker på, at han kan se det samme som mig, men fravælger at handle på det (fravær af rutine og en boksangriber). Årsagen til hans fravalg kan jeg ikke gøre mig klog på, men det lugter af et statement i min verden. Måske det rigtige at gøre, måske ikke.

      Mit håb er, at det er en langsigtet investering, som jeg ikke er dygtig nok til at forstå. Det kan heldigvis være særdeles plausibelt, da jeg er en lallende amatør, og han en top 100 træner i verden.

      Afslutningsvis - jeg er helt enig ven. Jeg er helt enig i, at det kræver disciplin, dedikation, hårdt arbejde og stor tålmodighed at bygge noget holdbart og bæredygtigt op. Mit spørgsmål er bare, om Cooper sidder i en klub, hvor beslutningstagerne har tålmodigheden til at bygge det bæredygtige projekt op fra bunden. Cooper må selv for GFH være det bedste bud på en kapacitet, der kan gøre det, så mit håb er, at de vil give ham redskaberne og tiden. Min ydmyge pointe er bare, at et kortsigtet fokus på point lige op til vinterpausen havde været mere givende, end fokus på det langsigtede projekt. Men igen - det var også det mindset som alle vores foregående trænere strandede i, så måske gør han det helt rigtige.

      Tak for et god indspark :)
      1 god kommentar

    Se 4 flere kommentarer

  • joobs
  • joobs   9. december 2025   

  • Er det ikke lidt kørt op? Altså overskriften på bold.dk siger: Vi skal skifte mange ud, men i virkeligheden er det jo ikke han siger hvis man nærlæser artiklen:

    - Vi skal lave mange ændringer i fremtiden. Det gælder både på og uden for banen.
    - Det gælder mentaliteten og kulturen. Vi skal ændre retningen, men det handler også om den måde vi skal spille på........ - Men det handler også om, at vi skal styrke faciliteterne i klubben
    -- Vi skal skabe et hold, som vores fans fortjener. Det handler om, at vi kan blive et hold, der vinder mange kampe i træk.
    - Transfervinduet giver os mulighed for at lave forandringer

    Overskriften ligger det ud som om, at der skal skiftes 5-6-7 spillere ud. I virkeligheden siger han bare: Transfervinduet giver os mulighed for at lave forandringer. Det kan jo være alt fra 2 til 5.

    ...så nej, der kommer ingen større udskiftning (revolution) end vi har set tidligere. Der er også noget økonomi der skal hænge sammen, men altså der bør man sælge Nartey som ikke ønsker at forlænge. Så var det sket
    1 enig · 4 god kommentar
     
    • Kenneth
    • Kenneth
      Betalende bruger
        9. december 2025   

    • @joobs
      enig, det med faciliteterne har han jo sagt før.

      Lad os se hvad der sker de næste par uger
     
    • @joobs tja, det er jo et fortolkningsspørgsmål. Så læner din opfattelsen sig vel mere over mod, at det her er en del af step-by-step udviklingen, hvis jeg må være så fræk at parafrasere.

      Helt fair opfattelse. Min opfattelse af post match interviewet var, at Cooper, da han bliver spurgt ind udeladelsen af de erfarne spillere, henviser til, at han vil have at det her er starten på noget nyt. Han italesætter ikke, at de valgte spillere spiller, fordi de er bedst og giver de bedste forudsætninger for at vinde kampen, men nærmere til at det er starten på en ny approach.

      Synes du glemmer at tage den store udskiftning i sommer in mente, når vi henviser til udrensningen. Han vil åbenlyst af med det der var, hvilket i min verden må være truppen og individerne, der personificerer det. Spillerne der har skabt de energier og kulturen, der hersker.

      Hvis vi skifter 4-5 spillere til vinter, og vi skiftede skiftede 5 spillere fra starteleveren i sommer, så er vi vel ved at være der? Så er vi vel tæt på en relativt omfattende udrensning.

    Se 2 flere kommentarer

  • preben
  • preben
    Betalende bruger
      9. december 2025   

  • Super relevant og tankevækkende , tak for det !!!
    Jeg har ikke været udsat for Glostrup swing siden.mine unge dage på Siesta i Glostrup, det var også en fornøjelse
    1 god kommentar
     
    • @preben god lyd Prebse - lyder som som nogle gode tider med fart på!
     
    • Betalende bruger
        9. december 2025   

    • @preben Ahh..... Napoli var der os fans gik, det var der også BIF spillere fik deres pizza fra og vi ved ALLE at Uche blev ven med ejeren, Siesta er ikke noget råbe hurra af


      Du husker også hans mange fodbold bluser, altså den første ejer der var, han kunne fanme lave pizza som ingen andre, i øvrigt arbejdet og lavede han også pizza først på Siesta :))) inden han startede sin egen lille butik ikke langt derfra.

      Ved flere gamle BIF spillere fik det leveret og de kom også som kunder hos ham, særligt Uche var han ven med og besøgte i Tyrkiet da han forlod BIF.

      I dag er Siesta pizzaer slet ikke noget der rykker og det har de ikke været i mange år efter min mening.

---

  • Brøndby85
  • Brøndby85
    Betalende bruger
      9. december 2025   

  • Jeg har hele tiden været skeptisk overfor Cooper, og jeg kan kun give dig ret i dine bekymringer.
    1 enig
     
    • @Brøndby85 Jeg er jo ikke så skeptisk overfor Cooper som debatoplægget måske indikerer. Jeg prøver primært at nuancere forståelse af, hvad en revolution kan indebære på godt og ondt. Et forsøg på at italesætte, at det vi har måske ikke er så skidt? Eller er det... Det er essensen af mine overvejelser. Kan man tillade sig at være skuffet over at være nummer tre, når vi får, hvad vi betaler for? Eller skal man tro på, at en ny tilgang kan præstere over budget på længere sigt - med den risiko som et skridt tilbage indebærer. Hvad synes du? Skal vi tage et skridt tilbage for at genopbygge, eller skal vi blive ved med at prøve at hoppe på fra podiets nederste trin?

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Brøndby85 Ha, Ha, årets underdrivelse.. Som man siger, hvis man tror ting går galt skal man nok på et tidspunkt få ret..! Du fandt jo det negative selv da det gik godt, så den sætning passer helt fint..;o) Der sagde du bare, lad os nu se...
      1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

  • Mauer
  • Mauer   9. december 2025   

  • Jeg synes det er håbløst at påstå, at Cooper smider kampe, for at sende et signal. Selvfølgelig gør han ikke det. Man kan mene at Wass skal spille dagens kamp, men man må også erkende at spillere som P og Ambæk på ingen måde har spillet sig af holdet. Wass har trods alt haft flere dårlige/middelmådige kampe, end gode. Bundgaard har intet vist, der har gjort at han skulle foretrækkes fremfor Ambæk. Gregor fungerer åbenbart heller ikke. Det er dog et mysterie for mig, at det ikke har været et bedre match.

    Der skal ske en revolution i Brøndby. Og den slags tager altså lidt tid. At tro at Cooper bare kan gå ind og løfte nuværende hold til nye højder, er naivt. Vi har så mange mangler på det her hold. Det så vi under Birk og det ser vi i den grad nu, hvor spillestilen er mere simpel og ikke engang kan lykkes med det. Ud med 6-7 spillere og drop så det med at smide den over på de unge. Det er muligt at de besidder de spillemæssige kvaliteter, men så mangler de så erfaringen til at stå imod, når det er hårde tider. Det er ikke et ansvar de skal have. Det hæmmer bare deres udvikling.
    2 enige · 4 god kommentar
     
    • @Mauer Tænker du kommer med en overordnet betragtning på oplægget, når du skriver, at troen på at Cooper kan løfte det nuværende hold til nye højder er naivt. Det er i hvert fald ikke det, som jeg lægger op til.

      Du skriver jo selv, at det er håbløst, at smide den over på de unge - at vi mangler erfaringen til at stå imod med. Det taler jo lige ind i min pointe omkring den påstand, du mener er håbløs?

      Beslutningen om at sætte de unge på dybt vand uden rutinerede badevinger har jo en årsagsforklaring? Cooper har et fodbold cv som er de færreste forundt, så selvfølgelig ved han godt, at det er en risiko at lade de unge spille uden rutinerede kræfter - selvfølgelig ved han godt, at en boksangriber er oplagt, når vi skaber chancer gennem indlægsspillet. Det er en risiko han løber for at sende et signal. Risikoen er et kortsigtet pointtab, mens signalet er en langvarig investering.

      Du skriver selv, at det er en åbenlys dårlig beslutning at undlade rutinen. Tror du så oprigtigt mere på, at Cooper får en taktisk hjerneblødning som træner, end at det kunne være et signal? Du afviser påstanden, men understøtter argumentet bag påstanden.

    Se 2 flere kommentarer

  • Godt skriv. Indtil for en måned siden, der var jeg meget tryg ved Cooper/Schmedes konstellation.

    Jeg er dog bange for, at i sær Cooper, undervurdere den Danske liga.

    Tilgengæld, det Cooper siger højt. Det er også noget, jeg selv har tænkt. Truppen er ikke homogen. Den trænger til en udrensning. Vores løn tunge spillere præstere ikke.

    Her er vores seneste dyrt købte spillere/løn tunge spillere.
    Spierings, Tahirovic, Gregoritsch, Pentz, Binks, Bundgaard, Klaiber, Vallys, Lauridsen og Vanlerberghe.

    Ud af disse spillere. Der er kun Vallys, Pentz, Klaiber og Binks startere. Og Tahirovic lidt ind og ud. Det er 4,5 spillere ud af 9.

    Så kan man tage snakken videre og diskutere, hvor mange af dem, der præstere. Og hvor mange af dem, vi skal bygge holdet op omkring.
    Sat lidt på spidsen. Så vil jeg kun sige Binks.
    Det betyder ikke, at jeg vil afskrive alle andre. Bare for at tydeliggøre, at jeg kan se Coopers pointe om, der skal en udrensning til.

    Jeg er selv splittet omkring det. Jeg mener han har ret. Men jeg er også bange for, at han undervurdere den Danske liga. Og også han commitment til projektet. Hvis vi skal lave en stor udrensning. Så skal det være med en træner, der kan se sig selv i projektet de næste 3 år.


    Der skræmmer mig og glæder mig på samme tid.



    2 god kommentar
     
    • LJS
    • LJS
      Betalende bruger
      Top debattør
        9. december 2025   

    • @Ville bliv vild !
      Den helt store udrensning, vil måske koste os en mellemsæson, eller to.
      Er vi gearet og har vi tålmodigheden til det.

    Se 2 flere kommentarer
     
    • Vainio74
    • Vainio74
      Betalende bruger
        9. december 2025   

    • @Ville bliv vild ! ja vi havde en træner (Møllestenen) der sagde det samme for næsten 20 år siden, måske har vi bare levet en romantisk fantasi som udekommende træner har kunne se at for at komme videre skulle klubben trækkes i en anden retning
      1 god kommentar

    Se 2 flere kommentarer
     
    • @Ville bliv vild ! Jeg er meget enig i dine betragtninger. Super fin optegning af, hvorvidt vi får nok ud af vores største investeringer på lønsiden. Det er et åbenlyst nej. Binks, Alves og Tahirovic er de eneste, som jeg kan se en fremtid i. Alves skal vel at mærke have sig en konkurrent, så de er tre, der kæmper om to pladser.

      Jeg vil virkelig gerne have sendt Pentz afsted efter VM. Han er ikke en mesterskabsmålmand. Det er han bare ikke. Ja, han har gode kampe og redninger, men det har alle målmænd? Det er vigtigere, at han tager flere af 50/50-skudene, end at han en gang i mellem laver en 100% redning og har noget fint spil med fødderne. Spillet med fødderne er en tillægsydelse som målmand - ikke kerneydelsen.

      Jeg er som skrevet også meget klar på en nulstilling. På at vi tager et år eller to til at bygge et nyt projekt op, i stedet for at træde vande for en tredjeplads - og kun konkurrere om førstepladsen, når de andre i basinnet drukner.

      Men som du siger - det afhænger af tid og tillid. Tre år som minimum for Cooper og en kalibrering af GFH's indstilling til budgetter og tidshorisonter. Uden det kan vi ende med et hus uden tag.
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • @Ville bliv vild ! Han udtalte i går efter kampen at den danske liga er en stærk liga hvor du ikke bare vinder kampe og titler , så jeg tror ikke at han undervurderer ligaen.
     
    • @Ville bliv vild ! I forhold til at du mener han undervurderer SL, siger han flere gange at den er undervurderet og han mener den er super competitiv, så det tror jeg ikke han gør. Tværtimod ser og anerkender han hvor stærk den er og vil se hvad han kan gøre ved det.

  • Vainio74
  • Vainio74
    Betalende bruger
      9. december 2025   

  • naaaah tror på ingen måde har sq haft interesse i at smide de 3 sidste kampe, de blev smidt på 1 dårlig dommer og et hav af personlige fejl, alle sammen noget Cooper ikke kan ha' indflydelse på, næsten selvsamme start 11'er(mangler jo Nartey/Divkovic) trynede jo Silkeborg før landskampspausen, jeg siger vi har et hold som har en mental baggage fra JS/Birk tiden som ikke er smidt endnu, også en god portion arrogance hvor man måske regnede med at Fredericia og Vejle bare ville ligge sig ned og tag nogle klø.

    Fårk vi havde alle sammen solgt de 2 sidste kampe inden de blev spillet med 6 sikre point. Problemet er vel også en del fans lever lidt for meget i fortiden, og fodboldverden den er kommet videre, vi er ikke de største økonomisk, vi har ikke Euro pedrigee, vi har ikke de allerbedste talenter mere og modstanderen i suppen er fuldstændig ligeglad med at de skal spille på Vilfort Park, så kære med fans, måske skal der en revolution til at komme fremad igen, også selv om den rokker ved nogle fans selvforståelse
    3 enige · 3 god kommentar
     
    • @Vainio74 Jeg er helt med på, at han ikke har smidt sejrene bevidst. Min pointe var, at han ikke stiller op med det hold, der har den bedste forudsætning for at vinde dagens kamp. Jeg tror helt grundlæggende på, at sejre skaber et bedre fundament for forandring. Både på grund af økonomi, velvilje fra ledelsen, fra spillerne etc. etc. Derfor betragter jeg det som et statement, da Cooper godt ved, hvad risikoen ved sin beslutning er - hvilket er fair, jeg er bare ikke enig. Et hold i modvind efter nederlag hjemme til Fredericia, come on. Brug nogle rutinerede spillere med brede skuldre, det er resultatorienteret fodbold 101. Han gør det sikkert for at hærde de unge, men jeg vil hellere have tre point. Hver sin smag. Kampene mod et hold som Vejle og Fredericia, der står i lav blok, kalder på en stor 9'er, når spillet ikke flyder. Det må Cooper vide, så det kan kun være et statement. Kortsigtet konsekvens for langsigtet afkast kunne være et bud.

      Synes Silkeborg som eksempel er en anelse tynd. De er blevet revet over i alle kampe nærmest. En sejr mod efterårets Silkeborg er ikke ligefrem en succesmarkør i min verden.

      Din pointe om fortidens forventninger til nutidens hold highlighter jeg selv, så der må jeg jo erklære mig enig. Det er en kæmpe udfordring og en barriere for at kunne få arbejdsroen til at skabe forandring.

      Synes din pointe om mental baggage og arrogance er utrolig god. Det kan vel næsten klassificeres som veldokumenteret. Lige netop den udfordring er årsagen til, at en forandring og kortsigtede magtdemonstrationer kan forsvares. Vi kommer aldrig nogle vegne uden at ændre kulturen og mentaliteten. Kultur skabes af mennesker, så derfor giver det fin mening, at han vil ændre sammensætningen af mennesker for at ændre kulturen. Er du klar på at løbe risikoen? Det er jeg selv, men vi har bare nogle spørgsmålstegn i form af GFH's tidshorisont, Coopers tidshorisont og hans evne til at skabe en succesfuld turnaround.

      Tror ikke vi kan skaffe en mere kapabel træner end Cooper, men tidshorisonterne fra Cooper og GFH giver mig sgu lidt bange anelser, når man står overfor stor forandring. Stor forandring kræver stor tålmodighed, og det er jeg ikke sikker på, at Cooper og særligt GFH har.

      Tror faktisk, at vi som fans ville acceptere en downperiode, hvis det peger fremad. Taberkulturen og arrogancen skal i hvert fald udryddes for enhver pris.

      Tak for et godt indspark.

      1 god kommentar

    Se 7 flere kommentarer

---

  • Cooper er en dygtig træner. Men selv dygtige trænere kan have vanskeligt ved at tilpasse sig til en ny liga og lære en helt ny trup at kende. Jeg er langtfra enig med hans dispositioner de seneste kampe, men har overordnet stadig tillid til manden. Han er symbol på forandring og det har vi brug for, hvis vi ikke kun skal være årtiets gæst i top 2. Jeg er mere i tvivl om hvor langt ejerskabet vil gå for at imødekomme Coopers ønsker. Der tror jeg der kommer nogle kampe. For uanset hvad Cooper beder om, så koster det penge, mange penge. Og der er ingen garanti for gevinst....
    2 enige
     
    • @Kristianbs du opsummerer de bagvedlæggende bekymringer og overvejelser i min roman på 6 linjer. Vi er fuldstændig på linje.

      Vi har brug for ham - vi har i hvert fald brug for forandring. Så må man være uenig i hans dispositioner på kort sigt, for at stole på outputtet på lang sigt. Alle vores trænere har succes efter Brøndby. Nu har vi fået en træner, der er fra luftlaget over. Han må kunne rykke os. Vi er nødt til at stole på det bedste - og håbe på, at GFH vil genoverveje deres tilgang. Dog med accepten om, at hele vores fundament står og falder med én mand. En situation, som jeg så gerne ville være fri for. En situation som en mere tydelig og fastdefineret spillestil ville hjælpe os med at komme ud af.

    Se 3 flere kommentarer

  • Jensen
  • Jensen
    Betalende bruger
      9. december 2025   

  • Tak for en godt debatoplæg og fedt at læse så mange gode, lange og velargumenterede kommentarer.

    Jeg er også mega træls over mandagens nederlag, og det er typisk Brøndby.
    Men jeg tror faktisk, vi det vi ser nu, er begyndelsen på noget nyt og bedre. Cooper har sparket døren ind og viser os og ledelsen, hvad der er galt med klubben. Der ligger en gammel, forældet og dybt indgroet forståelse, at vi er et tophold, der bare er blevet bortdømt eller har været lidt uheldige. Og hvis vi bare lige køber én mere spiller, af høj kvalitet, så laver vi ”leapfrog” over alle andre konkurrenter og bliver altdominerende.
    Men mens vi har haft fokus på kortsigtede mål (uden held) er vi langsomt blevet overhalet af det ene hold efter det andet. Det er lidt som Nokia, der ikke så skriften på væggen og langsomt blev overhalet. Da de endelig indså deres fejl, var det for sent. Brøndby og alle omkring klubben, bliver nødt til at indse, at vi er et midterhold og har været det i mange år. Hvis vi tager de sidste 15 år, lægger alle vores slutplaceringer sammen og dividerer med 15, rammer vi 4,47. Præcis samme gennemsnit som FCN.

    Der snakkes nu meget om udrensning. Jeg fristes til at give folk ret i, at det ville være tintrængt. Men jeg tror det skal ske ud fra et holdmæssigt perspektiv. Vi skal have alle dem ud, som ikke mentalt bidrager positivt til klubben. Hvis vi skal være en stor klub igen, skal vi have en bred og slagkraftig bænk. Det vil betyde, at dygtige spillere også kommer til at side på bænken.
    Cooper har selv brugt ordret ”Big-Club-mentality” og det er dét vil skal hen til. Lige nu har vi ikke det modsatte, men i steder ”Old-Club-Mentality”. Vi lever på fordums storhed og har for længe været forblændet af dette. Lidt som Manchester United, der ikke rigtig tør starte helt forfra, så de bliver ved med at lappe på lapper, der lapper lapper.
    Men der er nu skiftet så meget ud i klubben, at jeg tror på, at vi kan begynde at se fremad, i stedet for at dvæle ved fortiden. Schmedes, Ohnesorge og Cooper har aldrig oplevet den ”storhed”, så de har ikke noget at blive tynget af. GFH har også vist, at de er tålmodige med deres investeringer.

    Jeg hader begrebet, ”at sælge sæsonen”. For sejre avler sejre. Så vi skal altid forsøge at vinde den næste kamp. Men nogle gange bliver man også nødt til at tabe en kamp, for at vinde slaget. Hvis vi tager de sidste to kampe, burde vi have vundet begge kampe, selvom det ikke var de (på papiret) bedste spillere der startede. Men Wass er ikke fremtiden, så min påstand er, at vi vinder mere ved at tabe en kamp med ’P’ på banen, end vi havde vundet ved at bruge Wass fra start. ’p’ får flere og flere hår på brystet og optjener uvurderlig erfaring.

    Så herfra, synes jeg der skal ske følgende:
    - Trim truppen. Ud med dem der kun bidrager til kortsigtet succes
    - Behold teamplayers frem for individualister
    - Hent fart til kortsigtet succes
    - Hent erfaring til langsigtet succes, som de unge kan læne sig op ad og lære af
    Jeg er overbevist om, at Cooper er den rette træner for Brøndby og jeg er helt sikker på, at Schmedes er enig med ham i, hvilken retning der skal gå. Cooper har bare ”big balls” nok, til at stille sig for åben mikrofon og sige det til hele fodbold Danmark.
    2 enige · 2 god kommentar
     
    • LJS
    • LJS
      Betalende bruger
      Top debattør
        9. december 2025   

    • @Jensen
      Fremragende indlæg.
      Du indkapsler det hele meget fint her.
      1 god kommentar
     
    • NewY
    • NewY   9. december 2025   

    • @Jensen helt enig ...har selv i lang tid sagt at rejsen mod at blive et storhold igen først starter den dag Brøndby og fans indser at de ikke længere er et storhold i Danmark ...Brøndby er , som du selv siger et midterhold.
      Jeg forstår dog ikke hvad klubben og Cooper får ud af at sælge to kampe bare for et statement det virker ikke specielt klogt syntes jeg
      1 enig

    Se 2 flere kommentarer





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner