Fodbold live resultater




Sats på talenterne nu, men kommer det til at ske?

Skrevet af BrianGideon, 27. juni 2024

Jeg har her til morgen læst en artikel om Oscar Schwartau, hvor man spørger JS om hans udvikling er gået i den forkerte retning. Det er selvfølgelig en hentydning til de få minutter han har fået i forhold til debutsæsonnen, men også fordi han ifølge flere er vores største talent indtil videre. Nu vil jeg ikke gøre det her indlæg til et angreb på JS, men mange har kritiseret ham for ikke at give talenterne flere minutter. Personligt mener jeg at, det er manglende mod fra hans side, som nok også har været et emne på flere områder, men det var sidste sæson og derfor gider jeg ikke forholde mig til det her og nu. Min grund til jeg skriver det her debat indlæg er mere fordi jeg føler, at vi ikke kan gøre det samme i den kommende sæson. Vi står med et par kontraktudløb på Oscar Schwartau og Nartey, der umiddelbart er vores største talenter eller dem som klubben udaftil har sagt man vil satse på og som er fremtiden.

" I sidste ende er det mig, der skal vise dem den tillid, men det har også været en hård konkurrencesituation for mange af dem." - JS 

Tja, nu er det nok manglende tro på talenter og ungdommen på trods af en fortid som dansk U21 træner og ikke "konkurrencesituationen". Han satsede på de erfarne spiller og håbede de kunne få mesterskabet hjem ligesom i NF tiden. Og lige nu lader det til, at man køber nye og ærlig talt gode spillere ind til de pladser man føler skal styrkes. Hvor efterlader det talenterne og vil de virkelig skrive under på en ny kontrakt, hvis de bare er sjældne indskiftningsspillere? Det tror jeg ikke og så vil vi miste mere end bare 2 talenter. Man hentyder til Frendrup, Lindstrøm osv der påståeligt ikke kommer fra så talentfulde årgange, som dem vi har nu og spørgsmålet er om de ville kunne få de minutter i BIF, hvis de var talenterne idag. Det tror jeg ikke helt. Ved ikke, at satse på sine største talenter, så sender man et signal til omverdenen og ens egne talenter, at det ikke er her de skal være for at blive fuldtids professionelle fodboldspillere. Så vil vi miste flere fremadrettet og have sværere ved, at skrive under med de nye store talenter derude. 

Det er en svær situation vi er i. For når man lytter til 3point podcasten og debatterne herinde, så er det tydeligt at man vil forstærke visse positioner og bruge talenterne som indskiftere eller give dem et par startere. Jeg tror ikke det er nok og jeg håber man vil satse på dem og så give dem den tid og tålmodighed det kræver for at bide sig fast på holdet. Ikke nu som JS siger, at de skal være gode nok til at holde pladsen. Det er jo subjektivt når vi f.eks. kigger på hele Rado, Greve, Nartey situationen. De er vel alle gode på hver deres måde, men det er JS der vælger spilleren udfra hvilke egenskaber han vil have og det er ikke ligefrem fordi Rado og Greve har været overlegne.

Så hvad skal der ske på transfersiden? Har vi virkelig råd til, at købe flere "performance" spillere og lade dem spille istedet for talenterne? Bliver det her året for talenterne eller det modsatte? Skal vi satse og leve med de udfordringer nye unge spillere giver eller skal vi købe forstærkninger til holdet?

Artikel fra bold.dk
https://bold.dk/fodbold/klubber/broendby-if/nyheder/bekymrende-tal-for-brondbys-storste-talent-jeg-kober-den-ikke




Deltag i diskussionen




  • Schwartau og Nartey kunne sagtens have fået mere spilletid i sæsonen, men JS valgte gang på gang andre løsninger. Mange af de minutter Rado fik kunne sagtens være givet til Nartey uden det formentlig havde kostet point. Schwartau kunne også have fået flere spilminutter sidst i kampene.

    Det virker ikke til JS har troen på de unge desværre, han siger alt for ofte et, men på banen er det noget andet man ser. Håber på der sker en ændring til den kommende sæson, men tvivler.
    2 enige · 2 god kommentar
     
    • @olemartin.dk
      Og hvis JS gør som i vil, og vi må slås bare for at komme i top 6 så har vi virkelig store problemer og i vil så råbe op om ny træner, de unge skal være klar og ikke have foræret noget, vi er en proff
      Klub
      6 enige · 3 god kommentar

  • Jeg tror ikke man skal undervurderer JS situation. Der første halve år var målet at komme med i top 6 - det lykkedes med hiv og sving.
    I den netop overstået sæson tror jeg, at JS har sat holdet lidt efter at slå sit navn fast. Forstået på den måde, at han har ofret de unge spillere men til gengæld udviklet spillet og fået os snublende nær et mesterskab, samtidig med, at vi nu skal spille europæiske kampe, et mål som jeg tror der var meget prioriteret af ledelsen.
    Jeg tror derfor at vi vil se flere af de unge spillere få hele og halve kampe, hvilket også er nemmere i grundspillet da vi skal møde hold, som vi burde kunne dominerer stort. Samtidig bliver truppen bedre og bedre, så det er nemmere at have Nartey eller OS med i en kamp fra start, hvor de ikke præsterer helt så godt, som start-11-spilleren. Det har man nemmere råd til hvis de øvrige spillere har højre kvalitet.
    7 enige · 9 god kommentar
     
    • @Panenka Ja er enig, men tror du virkelig det er nok til at en som OS eller NN vil underskrive en ny kontrakt?

      Det tvivler jeg på, for jeg er ret sikker på der er klubber derude som f.eks. FCN der nærmest vil love dem førsteholdsfodbold.

      Jeg stiller spørgsmål ved, hvor meget spilletid der skal til før de siger ja til en kontraktforlængelse og så håber jeg, at man vil give dem endnu mere spilletid i den kommende sæson.
      2 enige · 2 god kommentar

    Se 3 flere kommentarer

  • Jeg er helt enig i, at OS kun skal spille, hvis han er den bedste på pladsen, medmindre kampen er afgjort forinden eller er uden betydning.

    Om få uger skal vores 4 bedste MC-spillere til U19-EM.

    Det kunne give dem mere hår på brystet og en hurtigere vej ind på banen, alternativt forøge deres salgsværdi.
    4 enige · 4 god kommentar

  • Semperfi
  • Semperfi
    Betalende bruger
      27. juni 2024   

  • Hvis de er gode nok, så spiller de. Længere er den vel ikke…?
    De omtalte spillere er meget unge og må have den fornødne tålmodighed. Sådan er det for alle talentfulde sportsudøvere.
    4 enige · 4 god kommentar

---

  • Som jeg ser det. Er de relativt få MC minutter i sidste sæson er udslag på vi spillede mange anden halvleg halv eller helt skidt.
    Og det er svært at sige med sikkerhed hvis MC var kommet mere på banen havde vi beholdt de sammen point, smidt flere.

    Jeg tror trænerteamet gik med en form for livrem og seler for at holde os så højt i tabellen som muligt.
    Et nul år mere Europa mæssigt vil bare gøre vores vej endnu længere.

    Så selv om jeg gerne så flere MC minutter, så foretrækker jeg den måde det blev gjort på, og forhåbentlig står vi stærkere til næste sæson og spiller flere kampe hvor begge halvlege er gode og MC bedre kan komme på banen.

    Glæder mig til næste sæson!
    3 enige · 3 god kommentar

  • GARFIELD
  • GARFIELD
    Top kommentator
    Top gode
    Top enige
      28. juni 2024   

  • Selvfølgelig har man svigtet talenterne, de har fået for lidt spilletid om vil det eller ej.

    Vi står uden et mesterskab, havde det ikke været foruden marginaler og resultater, som gik vores vej, samt fck og fcn store europæiske succes, som kostet dem fokus og kræfter fysisk og mentalt, så var vi nærmere endt som nummer 4.

    Så køber ikke den med de erfarne marginal spillere var bedre, Rado er stabil, men gjorde ingen stor forskel, som en Noah ikke kunne have gjort bedre eller udviklet sig mere, jeg ser ikke Noah spillede sig af, og synes Jesper ikke viste ham tillid nok, efter at han havde gjort det godt. Spillede de lige godt, mener jeg man skal skiftet talentet ind pga udviklingen i spilleren er vigtigt, og synes IKKE Noah var dårligere end Rado de gange han spillede

    Oscar burde fra start af sæsonen have fået flere minutter, en seb det samme, i stedet for Mensah fik meget spilletid. Seb og Oscar er de to spillere som er kommet bedst ud af de fysiske test, begge har skilt sig ud, og fået stor ros med.

    Forstår godt hvis Oscar ikke forlænger, så længe Jesper Sørensen er træner, da han ikke kigger talenternes vej, men køre på det sikre, for at vinde mesterskaber er du også nød til have spillere som kan blomstre, og dem der er bedst til det, og overraske med udvikling, det er talenterne.

    Så dit skriv er på sin plads og helt fair.
    4 enige · 4 god kommentar
     
    • @GARFIELD Jeg er ret enig med dig angående alt du skriver, men det var sidste sæson og ikke noget vi kan gøre noget ved. JS tog sine beslutninger af visse grunde, men spørgsmålet er om det vil fortsætte eller kun moderat forbedres...?

      Vi har også en ny ledelse og en CV der udaftil mere har satset på udenlandske performance spillere end at presse på for talenterne. Så køber vi ind til de pladser, hvor vi har unge talenter parat, men som ikke er blevet teste over længere tid på superliga niveau?

      Meget virker lige nu som om man vil købe ind til de pladser og så give de unge lidt mere indskifter rollen, som Greve og Rado har delt på midten i den forrige sæson. Spørgsmålet her bare om det er nok til de store talenter som OS og NN vil underskrive en ny flerårig kontrakt...? Jeg personligt tvivler...
      1 enig · 1 god kommentar

    Se 2 flere kommentarer

  • OS er stadig ung og har valgt BIF som klub - Han fik debut som blot 16 årig, det var måske nok en fejl at bringe ham så tidligt set i bagklogskabens lys.

    Kvaliteten i spillertruppen er siden steget gevaldigt og OS´s udvikling er tilsyneladende stagneret. Jeg er bange for at hans MC tid har været lidt af en badebillet hvor han er kommet for let til det hele kvag hans fysiske overlegenhed ift. sin jævnaldrende konkurrenter. Nu skal OS klemme ballerne sammen og kæmpe røven ud af bukserne for at komme i nærheden af spilletid - spørgsmålet er om OS mentalt er i stand til at håndterer denne udfordring eller han har lidt et for stort et knæk.

    Transitionen fra ungdoms bold til senior bold foregår mest i hoved på spillerne - mange unge mennesker / talenter har ikke det mentale beredskab der skal til, nogle ender i sekundære klubber andre forsøger sig med at skifte til anden eliteklub og nogle nyder godt af miljøskiftet og blomstrer op - Der er flere veje der føre til Rom.

    Hvis ikke OS inden vintervinduet har få bevist sig berettiget til jævnlige indhop med et stigende antal spilleminutter skal han enten videre eller forlænges og udlejes, jeg tror i dette scenarie at OS ville have bedst i at blive i BIF og komme på en udleje til udenlandsklub hvor han får fast spilletid.

    Jeg kan ikke lade være med at se tilbage på Rezan Corlu casen - RC var længe et kæmpe talent som klubben længe håbede ville slå igennem på senior niveau - RZ var en tur forbi Roma U19 kom hjem og udlånt til Lyngby hvor han som nu næsten 27 årig fortsat ikke har kunne bide sig til en fast plads i startopstillingen.....!

    Der er altså langt som et ungt lovende u19 talent til en startplads i en topklub i superligaen og med de sidste års kraftigt stigende spillerbudgetter bliver vejen længere og længere og den mentale udfordring bliver tilsvarende større, vi må håbe at OS kommer igennem nåleøjet - der er kun en der kan bevise det og det er OS selv.....!

    3 enige · 3 god kommentar
     
    • GARFIELD
    • GARFIELD
      Top kommentator
      Top gode
      Top enige
        28. juni 2024   

    • @Rasmus Stephansen

      Jo, men man kan også se anerledes på det.

      Frendrup var også et stort talent og fik mange minutter, han blev kun bedre og bedre med sine minutter og var en af de bedste til sidst.

      samme historik med jobbe, leveret ikke lige i starten da NF brugte ham forkert pga hans manglende fysik og han ikke var 9er, så kom han lidt længere ned og han voksede også med de ekstra minutter til at blive en stjerne som Frendrup.

      Så minutterne betyder alt for talent udvikling og tillid og minutter fra træner.

      For både Frendrup og særligt jobbe var ikke bedst i de første kampe de havde, men de blev bare bedre og bedre.

      Så de eks er der også mange af
      2 enige · 2 god kommentar

    Se 2 flere kommentarer
     
    • @Rasmus Stephansen Jeg deler nok også Garfields holdning her og jeg synes vores Bundgaard er en god case. Han fik tidlig spilletid og på trods af han var 16-17 og tildels ikke helt superliga niveau, så gav man ham tid. Det er da bare ikke råd til eller tid til i BIF, så man skal slå meget hurtigt igennem ellers kan spillerne hurtigt ende som en fans/træner ikke tror på. I mindre klubber er presset mindre, men vi har så også haft god erfaring med at lave egne angribere. Vi skal bare stole på dem og give dem lidt tid. Det så vi med Lindstrøm og Kvisten og flere andre...

    Se 1 flere kommentarer

  • mimor1
  • mimor1   28. juni 2024   

  • Den største katastrofe og noget der viser Jesper tro på MC
    At han hellere sætter Cappis ind end en MC spiller er en vink med en vognstang til MC

---





Støt os og bliv medlem af 3point.dks venner