Foto: Freja Borne ©
Disciplinærstraf til Brøndby - betinget frakendelse af fans
Fodboldens Disciplinærinstans bekendtgjorde tirsdag, at Brøndby straffes med en bøde på 250.000 kroner samt en betinget (helt eller delvis) frakendelse af fan oven på nogle episoder i forbindelse med den seneste hjemmekamp mod AGF.
Tilskuerstraffen bortfalder, hvis der i de kommende 12 måneder ikke er episoder med vold eller hærværk, der sker på eller omkring stadion og kan tilregnes klubben, i forbindelse med Brøndbys kampe.
Fodboldens Disciplinærinstans ligger til grund for straffen, at der ved kampen mod AGF skete afbrænding af 104 romerlys, fire blitzlys og tre røgbomber samt for en baneløber efter 86 minutter af kampen, og at episoderne forekom ved personer med en tilknytning til Brøndby, ligesom der også nævnes i begrundelsen, at der efter kampen var uroligheder ved stadion rettet mod udeholdets fans. Ligesom det også har fyldt i strafudmålingen, at det var Brøndbys 17. indberetning.
Ønsker Brøndby at appellere straffen skal de gøre dette inden for to uger.
Kendelsen i sin helhed lyder:
Brøndby IF fradømmes helt eller delvist retten til at spille næste hjemmekamp i Herre-DM/Herre-LP med
tilskuere på Brøndby Stadion i medfør af DBU’s love § 30.1, nr. 4, jf. § 30.1, a), og Divisionsforeningens cirkulære om sikkerhed og orden på stadion § 19.2, jf. § 22.2 d). Denne sanktion gøres betinget, jf. DBU’s Love §
30.2. Den betingede sanktion bortfalder, såfremt der ikke ved nogen af Brøndby IF’s kampe i HerreDM/Herre-LP i de kommende 12 måneder sker vold eller hærværk på stadion eller i umiddelbar nærhed af
stadionarealet, der kan tilregnes Brøndby IF.
Hele rapporten kan læses på DBUs hjemmeside ved at klikke her
Deltag i diskussionen
Anton Dværg 11. juni 2024
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
11. juni 2024
Fair nok at der falder straf ovenpå de tarvelig scener vi så efter kampen ved udebaneafsnittet, men det her komplet latterlige disciplinær-udvalg virker som en rundkreds af nævenyttige tågehoveder.
Hvem har i øvrigt udvalgt denne parodi på et udvalg?
Michs
Betalende bruger
11. juni 2024
Du kan kalde dem en parodi, men i betragtning at vi allerede har fået en tilskuerstraf og så de idioter der ikke kan styre sig stadig laver det her lort så er vi sku da heldige at disciplinær-udvalget kun giver os en betinget straf i stedet for med det samme at give os en tilskuerstraf igen.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
11. juni 2024
Men der er væsentlig forskel på, at ville udøve vold mod med/modfans fordi man er en evnesvag idiot, eller om man benytter pyroteknik under ordnede forhold.
De to ting hverken kan eller skal sammenlignes. Og inden den klassiske 'JaMeN dEt UlOvIgT' begynder, så gentager jeg, hvad jeg har skrevet andetsteds.
Ting der ikke er lovlige uden ofre til følge (At ryge en pind, at gå over for rødt, pyroteknik) og ting der ikke er lovlige med ofre til følge (Vold, drab, voldtægt) er to vidt forskellige ting.
Og der sidder ikke en eneste af jer anonyme mennesker herinde og skal påstå at I har levet et komplet retskaffent liv fra ende til anden. Det kan man godt pakke sammen.
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
11. juni 2024
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
12. juni 2024
At fck smadrer vores toiletter til ukendelighed er hærværk. At skrive ligegyldige tags med sprit-tusch er hærværk. Deri lægger pyroteknik sig ikke for mit vedkommende.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
11. juni 2024
Utroligt du ikke har en negativ holdning til dem med masker så, når det koster din klub millioner og os andre fans mulighed for ikke komme ud se kamp.
Du kommer med kritik af DBU, hvad med komme en kritik med dem med masker i stedet for? Nå nej glemte du for kort tid siden skrev til mig flere gange, at du synes det er ok de har masker på under en kamp, da du er tilhænger af pyro, men sandheden er det koster vores klub millioner og dårlig omtale.
Gik selv i Guld marchen samt stået masser af gange på Sydsiden, det røg er virkelig ikke fedt at stå ved eller få i hovedet, så tager man det med, så kan jeg slet ikke se det fede i det.
Handler for nogen om at have sjov i gaden, man kan sagtens skabe en fest uden pyro.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
11. juni 2024
Dejligt for dig, at din hjælper tog dig i hånden og gik march med dig. Så fik du også prøvet det. Skøn oplevelse ikke sandt?
Jeg er imod alle former for vold, racisme og homofobi. Både til fodbold og i det virkelig liv. Det vidner alle mine indlæg en klar indikation på.
Jeg står dog stadig 100% ved, at jeg er for pyro-teknik under ordnede forhold, og sådan som der fyres pyro af på øvre Sydsiden de sidste MANGE gange er under ordnede forhold. Det er endda så ordnet, at dem der vælger at affyre pyroteknik prikker folk i nærheden på skulderen og giver dem mulighed for at fjerne sig, inden at det antændes.
De penge det koster i bøde generere selvsamme fans i form af tifoer, udebaneture, frivilligt arbejde omkring klubben, støtte til ungdomshold og en masse andet.. Du kan lidt sammenligne det med dit eget påstulat om, at grunden til at du er for nærig til, at bruge mindre en 20kr på at være medlem herinde er fordi, at du generer så meget trafik med alt din evindelige spam og selviscenesættende indlæg.
Pyro hører til fodboldstemning under ordnede forhold. De lande der ikke har kultur for pyro i Europa, har også de absolut mest kedelige fanscener overhovedet. Her tænkes bl.a. på England, Spanien etc.
Spis nu bare dine popcorn ovre på langsiden og hiv i din klaphat. Du får ikke pyro ud af fodbold, uanset hvor højt du skriger og vræler. Og så længe dem der bruger det fortsætter med at gøre det kontrolleret, så betaler klubben med største fornøjelse de bøder, som den måtte få.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
11. juni 2024
Din kommentar med 'Fair nok og så lige efter skrive:
latterlige disciplinær-udvalg virker som en rundkreds af nævenyttige tågehoveder.
Beviser tydeligt dine ord er tomme, for så skriver man sku da ikke lige efter at have skrevet fair nok, en sviner til dem. Du dækker over dine hættemåge venner, det er bare at læse dine tidligere skriv til mig, hvor du skriver det er ok med masker og pyro selvom det koster klubben million bøder, OK at have maske på under kampene 'DINE EGNE ORD' ikke mine.
Du bifalder jo dem, og pyro er fint for dig ligesom bøderne fordi du mener de bidrager til klubben, øhhh hvad så er de hævet over reglerne og kan tillade sig det, du er helt på månen mand.
Du skriver du er mod vold, du har da bestemt en underlig måde vise det på, ved at synes masker er ok på stadion og skrive i det tonefald du gør til mig og og om DBU, det beviser kun en ting, at du er alt andet end det du udgiver dig for at være.
Du skriver det er ordnet med pyro, hold nu op mand, jeg har sku da set masser af gange, at de ikke prikker folk på skulderen, skal vi gå tilbage til kampen i parken, der kommer en BIF fan ind antænder en og kaster den på banen, kontrolleret, det må man sige de er. Prikker folk på skulderen, du fordrejer sandheden i den grad. Du skriver de penge det koster i bøde, genere de samme fans i form af tifoer og udebane ture, mener du bøderne udebane for ting de ikke må, eller tifoer vi andre har bidraget til af dem der kommer og samler ind. Taler du om dine hættemåger venner med tifoer med hilsen til ledelsen, eller de flotte som INTET har med pyro og maskerne at gøre, de er slet ikke samme personer, er du overhovedet på sydsiden, for du taler i den grad om noget der ikke er korrekt. De fleste frivillige til info de kommer i form af andre klubber som svømmeklubber, fodbold mindre klubber, det er forældre, eller folk der støttet BIF igennem livet, det har min familie har gjort på alle måder
Du ved INTET om hvad andre bidrager til, du taler igen total uden at vide en skid om mig som person, og du rammer så meget ved siden af. De fleste frivillige er folk der præsentere mindre klubber på Vestegnen også i andre sportsgrene, fx svømmeklubber osv.
Du taler ned om folk på langsiden, der sidder Kasper P og Nanna samt mange af de største fans, så du føler dig hævet over andre pga. du står med dine hættemåge venner på Sydsiden. Tror du ikke vi er nogen der har stået der i mange år, eller lader andre komme til, men sidder man på langsiden, så er man ikke fan :)) griner kæmpe stort.
Jeg bestemmer selv, hvor jeg ønsker at stå, eller sidde med min familie og venner, så længe jeg ved jeg støtter min klub 100 %, så er jeg total ligeglad med din mening.
Hellere være en klaphat (snart EM), end have en tankegang som dig, der støtter folk med masker på stadion, som skader klubben.
Sørgelig tankegang du har, du taler om jeg har en hjælper der holder mig i hånden, igen er det tom snak. Der er faktisk mennesker i vores samfund, som ikke har det skide nemt, ser du ned på de mennesker, siden du skulle sende mig den bemærkning, det må du jo gøre, trist og så kalder du dig BIF fan :).
I min verden er det små mennesker, som kigger ned på andre, jeg bifalder også samfundets svageste, nok derfor jeg også elsker BIF, da der er plads til alle. Bare ikke idioter der ødelægger det for os andre, eller behov for at sætte deres egne behov over klubbens, tydeligt du ikke ved hvad det vil sige at man siger INGEN OVER KLUBBEN.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
11. juni 2024
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
11. juni 2024
:) tager ej mod råd fra typer som dig, komisk at du sidder og gemmer dig bag en skærm
Og tror du kender mig og hvilken person jeg er, måske skulle du til at kigge dig godt i spejlet, med dine skriv.
Jeg har ikke behov for din, eller de få andre, som ønsker personfnidder råd.
Jeg tror kollegaer, venner og familie, er en del bedre til at kende mig, end en person som sidder bag en skærm, og skriver i den aggressive tone som du gør.
God aften
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
12. juni 2024
https://worldwidepsychologist.dk/histrionisk-2/ - Du har stort set alle tegnene. Du burde gøre dig selv og folk omkring dig den tjeneste, at lade dig udrede.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
12. juni 2024
Sjovt du kender det link du henviser til, så jeg ikke sagt for meget :))
Ellers tak, igen en person der gemmer sig bag en skærm og intet kender til min person, mit forhold og bidrag til BIF, eller andet.
Skal ej sidde give mig råd, samt har du ramt så meget forbi med alting, at jeg kun kan smile af dig. Troede det her var en fan side der handler om BIF, ikke en Sigmund Freuds fanside.
Brug din fokus på fodbold, og andre brugere, jeg gider ikke dit evige personfnidder, man bliver så uendelig træt af det. Mest af alt synes jeg det er synd for dig, med den vrede du tydeligt render rundt med.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
12. juni 2024
Nu gentager jeg igen noget, som du har fået af vide 800 gange af så mange forskellige bruger: Jeg er FULDSTÆNDIG ligeglad med, hvad anonyme middelaldrende mænd på en hjemmeside mener om mig. Jeg er ligeglad med likes/enige/synes godt om.
Den eneste som ikke er det herinde er dig. Du er den eneste der nogensinde er gået op i andre folks mening om dig, du er den eneste herinde der nogensinde er blevet bandlyst herindefra - flere gange vel og mærke - Du er den eneste, der nogensinde har beskyldt andre for, at have flere profiler, like sine egne opslag med de falske profiler, og du er den eneste der nogensinde har måtte ty til at oprette flere profiler. Fordi du ødelagde niveauet herinde. Noget du som oftest stadig gør.
Jeg vil faktisk blive gladere, jo mere du synes 'at det er synd for mig' og jo mere du er uenig med mig. For DET SIDSTE jeg nogensinde vil er, at dele hverken holdning eller fællesskab med en u-diagnosticeret kolbøtte, der går mere op i at hovere og få ret end at støtte din klub.
Du er grunden til, at internettet ikke burde være frit for alle gamle dreng.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
12. juni 2024
Eneste til dig jeg har at skrive uden at jeg har læst din besked for gider ikke bruge min tid på dig og det mere, synes det er for plat og personligt, mit liv er mere værdifuldt end dit personfnidder.
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
Jeg bruger dem også. Den kommentar er godt nok direkte stjålet fra George Carlin.
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
LJS
Betalende bruger
11. juni 2024
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
---
Stefkis
Betalende bruger
11. juni 2024
Det skal gøre ondt og have konsekvenser for dem der går i mod klubben og fælleskabet.
Semperfi
Betalende bruger
11. juni 2024
Satme en skændsel!
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
11. juni 2024
Klubben, Alpha og fan afd. bør sammen gå ud i en presse meddelelse, og informere at man får livsvarig karantæne som medlem og fan, hvis ikke det respekteres fremadrettet, særligt vold og skyde med pyro er total uacceptabelt.
De folk med hætter under kampene, skal MED DET SAMME smides ud af stadion, det er en kæmpe provokation for andre fans, at se de står helt uden konsekvens med masker på.
Man har altid kunne skabe en fest i BIF også uden pyro, det er sku ikke det der skaber den største fest, men sange og masser gult og blåt samt fede tifoer, og her tænker jeg ikke på dem med budskaber på :) vi har fattet jeres budskab.
Når det er sagt, så synes jeg faktisk der er mere ro (ikke AGF kampen) end længe i BIF så der er også fans der har været bedre til kigge indad, og det er fanme også rart vi er fri for fylde overskriften med ballade.
Mr. Jinx 12. juni 2024
De ved det er GFH der betaler bøderne, så de er flintrende ligeglade.
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
12. juni 2024
Ja du har da nok ret, men den eneste måde vi kan komme det til livs på, er ved fan sider og afd. sammen med klubben en gang for alle vælger gøre noget ved det.
Alpha er jo ikke over klubben, så derfor bør vi som fans tænke på klubbens bedste og det samme gør Alpha, hvis de er fans af BIF, der er noget der hedder ingen over klubben.
Tror ikke det er alle der er ligeglade, det håber jeg ikke. Men måske har du DESVÆRRE ret.
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
19Magic64
Betalende bruger
16. juni 2024
---
Panenka 11. juni 2024
LJS
Betalende bruger
11. juni 2024
Tror desværre at du får ret.
Er også bange for at pointstraf, på sigt, kan blive et tema.
TheBadBoy 11. juni 2024
preben
Betalende bruger
11. juni 2024
Kenneth
Betalende bruger
11. juni 2024
Ved du ledelsen ikke gør noget ved denne sag ?
og hvad skulle de gøre ved de ting der skete uden for stadion ?
I følgende den besked der blev sendt til KSDH fra Brøndby, samarbejder de med politiet om at finde frem til dem der lavede balladen.
Jeg er som de fleste bare træt af de meget få skal blive ved med at ødelægge så meget for så mange. Men jeg har stadig ikke set en eneste komme med et forslag der vil virke.
At Brøndby slet ikke har sendt noget ud fra Brøndby.com angående det der skete er simpelhen også et selvmål af dimensioner :(
TheBadBoy 11. juni 2024
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
Kenneth
Betalende bruger
11. juni 2024
De er blevet straffet for det hærværk der blev lavet til seneste Derby
TheBadBoy 11. juni 2024
TACKLER
Betalende bruger
11. juni 2024
PsE blev også straffet for hærværk, ligesom de er blevet straffet for pyro i løbet ad sæsonen.
Vores proportionelt hårdere straffe hænger sådan sammen, at vi fik stoppet et derby i 17 minutter og at der udspillede sig voldelige scener (der hører 80’erne til) efter AGF kampen - hvor flere udefans med rette - frygtede for liv og førlighed.
Man kan altid være enig eller uenig og have sine egne holdninger, men objektivt er der trods alt kausalitet i de straffe klubben tildeles.
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
TheBadBoy 18. juni 2024
RedRegnskovene
Betalende bruger
19. juni 2024
TheBadBoy 11. juni 2024
---
Bastiano 11. juni 2024
Deres manøvre med at tilbageholde inviterede jo nærmest til ballade.
Ikke at det undskylder balladen, men det er jo ikke nødvendigt nærmest at invitere til den…
Jeroe
Betalende bruger
11. juni 2024
Bastiano 11. juni 2024
Netop derfor skal agf jo bare VÆK. De skal jo for pokker ikke holdes tilbage, så man ligefrem inviterer dem der vil balladen ned.
Agf skal jo bare væk. Hurtigt.
Jeroe
Betalende bruger
11. juni 2024
Bastiano 11. juni 2024
Men at holde folk, i det her tilfælde agf, tilbage og derved give muligheden. Det er direkte dumt.
Har man bare en smule erfaring og udannelse i konflikthåndtering og håndtering af kritiske grupper, så ved man at punkt 1 er: Før eventuelle modtagere af aktiviteter væk. Hurtigt.
At tilbageholde agf, og nærmest invitere til vold er det dummeste man overhovedet kan gøre. Få dem ud i bussen, og væk.
Længere er den ikke. Det fatter man heldigvis i store dele af politiet, men på Vestegnen og i København har de tydeligvis ikke hørt efter da de modtog undervisning.
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
Kristianbs 11. juni 2024
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
11. juni 2024
Et indgreb er tvingende nødvendigt jo før jo bedre.
---
1964ihjertet 11. juni 2024
Det er ikke Brøndby værdigt!
Mr. Jinx 12. juni 2024
Den kære Ole P besøgte en af de mest inkarnerede figurer fra Alpha i Nicklas Lagerstorf da han lå på sygehuset. Ydermere har Ole P udtalt at han vil arbejde på at lovliggøre pyro som i norge.
Så selvom det er ret let at få styr på det pyro, så gør de intet for at komme det til livs og vil ej heller gøre det, selvom det koster en større straf.
Og ja, det er let at få styr på, hvis man virkelig vil det til livs.
Alt man skal gøre er at indføre sweep af stadion inden kamp start, lave en grundig body search af alle der skal ind på stadion, og ansætte nogle vagter der kan deres arbejde, for dem der er der nu, tør jo ikke lave en ordentlig body search og er ikke uddannet i det.
Over i det, skal man indføre en nul tolerance for folk der bruger masker, og have et slagkraftigt hold af nye vagter klar til at smide de tosser ud der ikke indretter sig efter gældende regler på stadion.
Ja, det kommer til at koste nogle knaster, men med de bøde størrelser bøderne efterhånden løber op i, så er det ved at udligne sig selv.
Men Brøndby IF og Ole Palmå vil jo ikke problemet til livs, og gør absolut intet for at komme det til livs, så i næste sæson kan vi se frem til et tomt stadion flere gange, for tosserne fra alpha stopper jo nok ikke med deres pyro show.
Ingen over klubben hed det engang... den holder bare ikke mere i Brøndby IF
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
12. juni 2024
Hvis det er så let som du påstår, hvorfor er der så INGEN Superliga-klubber, INGEN Allesvenskan klubber, INGEN Bundesliga klubber, der har benyttet sig af din eftersigende lette idé?
Held og lykke med at mose +20.000 mennesker ind på et stadion på mindre end to timer, hvis du vil lave et full-kadaver-body search.
Hvorfor ikke bare indføre røtgenscannere med inkluderende samlebånd, metal-detektorer som i lufthavne og dertilhørende narko/bombehunde? Tænker paskontrol og visa oveni for at det skal blive endnu lettere. Obligatorisk rektal undersøgelse med dertilhørende nøgen-squat og host, bare så du og Ole kan være på den helt sikre side.
Mr. Jinx 12. juni 2024
Selvfølgelig er det ikke ligeså let som jeg skriver og får det til at lyde.
Men brugte man nu ressourcer på at komme det til livs, så kunne man også komme det.
I forhold til nye vagter og search teams, så handler det om uddannelse og personale, samt at der står et team ved hver indgang til sydsiden.
Som det er nu, virker det bare ikke og det er så let at smide en taske med pyro over hegnet eller videre i køen.
Så laver man nu et mere lukket område omkring sydsiden i forhold til indgang, så kunne man fange meget mere af det der smugles ind.
Ydermere kunne man jo tilbyde en god løn og ansætte personer der har erfaring indenfor body search, samt har en kropsbygning der ikke hedder donut tyk som flere af vagter ved indgangen er i dag.
Jeg var inde og se en baseball kamp i usa for nogle år siden, og der havde de sku et velfungerende search team som fangede alt der kom ind.
3 personer stod klar ved hver indgang, og der blev folk sku searchet i hoved og røv for at sige det mildt, og der var der 55.000 personer inde på stadion indenfor 2 timer.
Ja kulturen er en helt anden, men de har styr på det derovre.
Og setuppet bør være meget let at implementere omkring sydsiden, hvor problemet er størst.
Når alt kommer til alt, så handler det om at klubben skal bruge penge på det og forbedre det setup omkring sikkerhed som tydeligvis mangler i dag. For man kan sku tage en pistol og knive med ind på stadion i dag uden de store problemer.
Men klubben gør jo ikke andet end at føre en dialog med alpha og det kommer man sku ikke pyro til livs ved. Der skal langt hårdere metoder i brug og så skal de maskerede typer væk fra sydsiden og ja, det kommer til at blive en kamp for at få dem væk, men tænker man på de store problemer der tidligere var i England med fans, som de nu har fået styr på inde på stadion ved at bruge resourcer og personale på det, så kan man sku også komme det til livs i Danmark.
Men alpha pisser på GFH og skider på de bøder de måtte samle ind, for det er jo i sidste ende GFH der betaler bøden, og det passer alpha særdeles godt.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
12. juni 2024
Hvis stemningen til diverse fodboldkampe blev, som den er til de respektive sportsarrangementer i USA (Det har jeg også været til), så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at interessen ville dale markant. Jeg finder det samtidig en smule komisk, at du roser Amerikanernes måde at visitere på, og dernæst skaber et skræmmebillede omkring eventuelle skydevåben på Sydsiden på baggrund af manglende visitation, når det netop er i USA, at de skyder hinanden ned for et godt ord. Du bliver skudt i visse stater, hvis du betræder en anden persons grund, du bliver skudt, hvis du har den forkerte hudfarve eller den forkerte religion. Og du bliver skudt, hvis politiet har en dårlig dag.
Jeg synes også det er at skyde ved siden af skiven, at du drager paralleller imellem Englands historiske hooliganisme og affyringen af romerlys. De to ting er altså ingenlunde det samme.
Om folk der er anti-pyro vil det eller ej, så skaber pyro (Det værende både lys, blitz og røg) et ekstra stemningslag til en fodboldkamp. Og bruges det forsvarligt og kontrolleret, som det har været tilfældet på hjemmebane det sidste lange stykke tid, så kan jeg ærlig talt ikke se problemet.
Spillerne synes også det er fedt, men må ikke udtale sig positivt om det på baggrund af DBU's regler i frygt for bøder/karantæner - Men det er jo ikke for sjov, at Brøndby's spillere tager deres mobiler frem og filmer, når de bliver hyldet med sang og romerlys, når de kommer hjem kl. lort fra Silkeborg.
Klubben har for længe siden accepteret, at den del hører sig til, når man har så inkarnerede fans som vi har. Der er grænser for, hvad bestyrelsen kan/må udtale sig om (Igen på baggrund af reglerne), men det er jo heller ikke for sjov, at Ole Palmå stiller sig op og taler om lovlig pyroteknik og forsøget i Norge. Og det er jo heller ikke for sjov, at man ikke gør andet, end at betale bøden og så komme videre.
Diskussion omkring pyro er præcis den samme diskussion som den om cannabis. Man har aldrig forsøgt sig at legalisere noget af det før, nogle har et fuldstændig forvrænget skræmmebillede af det, og dem der skal tage beslutningerne angående det (DBU om pyro og Folketinget om Cannabis) er nogle oldgamle, konservative tågehoveder uden realitetssans. Heldigvis er de en uddøende race, og jeg er rimelig sikker på, at vi ser begge dele vinde større og større indpas, jo flere fra den gamle generation, der stiller træskoene.
Vil man undgå pyro, så kan man se nogle af de 70+ andre sportsgrene i Danmark uden stemning. Alternativt kan man se landskamp eller se kampe i de lavere divisioner. Eller tage til England/Spanien, hvor det aldrig har været en del af kulturen.
Panenka 12. juni 2024
Men den bliver svær at tøjle, hvis ledelsen bevist ser bort fra problemet, hvis de mener at fordelene er større end ulemperne. Hvis det pludselig er kampe uden tilskuere eller pointstraf, så bliver det svært for ledelsen at gå ud og sige, at NU må man ikke pyro mere.
RommeTilPhiriOgSå
Top gode
12. juni 2024
On top of my head, kan jeg da liste op til flere meget mere graverende og alvorlige tilfælde af tilskuer uroligheder, hvor det heller ikke gav pointstraf:
- Jeg husker en kamp hjemme mod fck, hvor de antændte et væld af romerlys og bombarderede vores familietribune med dem. Uskyldige mænd, kvinder i børn blev tæppebombet med romerlys - Ingen pointstraf
- Jeg erindrer også en kamp, hvor vi efter at vi slog fck ud af pokalen på hjemmebane og dernæst invaderede massevis af fans banen i ren lykkerus, hvortil flere løb helt ned til fck's ende og der opstod deciderede slåskampe mellem fans af de to hold - Ingen pointstraf.
- Vores fans har ved flere lejligheder smadret udebaneafsnittet i parken, sat ild til sæder, kastet pyro og andet kasteskyts på banen, politiet har invaderet tribunen og der er opstået slagsmål mellem fans og politi midt på tribunen - Ingen pointstraf
Og der er helt sikkert op til flere tilfælde, som jeg ikke lige husker ved første tanke. Fælles for dem alle er, at der ikke er faldet pointstraf. Derfor har jeg også mere end svært ved at se, hvordan DBU skal kunne danne præcedens for, at X antal afbrænding af kontrolleret pyroteknik, skulle give andet end det har givet hidtil - Bødestraffe.
Vi fik en tilskuer karantæne efter sidst i parken. Ikke på grund af de antændte romerlys, men fordi kampen blev forsinket 17 minutter, så blev guldkalven der betaler gildet, nemlig TV/Viaplay pissed, og derfor fik vi en hårdere straf. Noget jeg har nævnt gentagne gange herinde. Havde der været mere vind den dag og mindre tåge, så røgen ikke havde lagt sig over banen, men var gået op i luften som vanligt, så havde vi fået den samme vanlig straf - En bødestraf.
Nu får vi en betinget tilskuer karantæne. Det gør vi på baggrund af volden efter kampen, ikke på baggrund af romerlysene. Midtjylland har fået en betinget tilskuer straf, ikke for pyro, men for at invadere banen efter slutfløjt.
Så derfra hvor jeg står, der er pyro ikke det store problem. Havde det været det, så havde klubberne som I alle nævner gjort mere ved det. Pyro er en fast del af dansk fodbold, lovligt eller ulovligt. Cannabis er en fast del af mange danskeres hverdag, lovligt eller ulovligt.
Christiania blev jo heller ikke lukket, fordi der blev solgt hash. Det blev lukket på baggrund af den stigende vold og de drab der desværre skete derude. Folketinget/politiet har jo i årtier set gennem fingre med det, fordi Christiania var en enorm turist attraktion. Desværre blev volden derude for rå, og man kan ikke se gennem fingre med de drab der desværre har været derude.
Hvis folk slog andre ihjel ved hjælp af romerlys, eller bevidst brugte det som kasteskyts mod modstanderholdets fans, ville man heller ikke kunne se gennem fingre med det. Men det er jo ikke dét som forekommer eller har forekommet det sidste meget lange stykke tid i dansk fodbold.
Derfor er jeg ret overbevist om, at vi bliver ved bødestraffe.
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
15. juni 2024
Det er trist at så få hjernedøde maske personer skal ødelægge det for os andre der vil klubben det bedste.
Men også svært at respektere ledelsen, hvis der ikke snart kommer noget forandring, der skal ryddes op og de fans der ikke fatter de er over klubben.
De bør få et los ud af stadion, de har intet at gøre der
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
16. juni 2024
De kan mødes skove, tomme haller vold, hærværk og masker høre INGEN steder hjemme i en fodbold kamp :)
---
RedRegnskovene
Betalende bruger
16. juni 2024