Foto: Freja Borne ©
NYHED

'Værdiaftalen’: Hvad er næste skridt?

 
Det er blevet tid til en status, hvor fanrepræsentant i Brøndby IFs bestyrelse Claus Bjørn Billehøj fortæller om forhandlingerne af en værdiaftale mellem klub og fans, den kommende generalforsamling i Fanafdelingen og fremtiden i Brøndby.

    • Per Bang
      23. februar 2023 - Klokken 16:26
  • Per Bang
  • Per Bang
    23. februar 2023 - Klokken 16:26

Meget vand er løbet gennem åen, siden fanrepræsentant i Brøndby IFs bestyrelse Claus Bjørn Billehøj sidst gæstede BrøndbyLyd.  

 

Det nye ejerskab er formelt trådt i kraft d. 10. januar, og der er mildest talt gang i diskussionerne i fankredse.  Fanafdelingen holder generalforsamling d. 9. marts. Der er en lang række af de almindelige punkter på dagsordenen, men der arbejdes også på en status of potentiel afstemning vedrørende ‘værdiaftalen’. 

Per Bang © All rights reserved

Claus Billehøj, I forhold til værdiaftalen, som den bliver kaldt i folkemunde, hvad er næste skridt? 

 

- Det er en proces, der foregår, og bliver ejet af Fanafdelingens bestyrelse. Det er altså bestyrelsen, og ikke mig, der forhandler med ejerne af Brøndby om nogle ting. På den måde undgår jeg at have for mange kasketter på.  

 

- Der er en masse møder i gang i Fanafdelingens bestyrelse. De er bl.a. baseret på stormødet for et par uger siden kombineret med de perspektiver, der er kommet, herunder de oprindelige idékataloger fra de første snakke med Jan Bech plus andre meldinger. Familien Brøndby - de Orange – har sendt et manifest, som også er med på bordet. Så nu sidder Fanafdelingens bestyrelse med en masse klodser, og skal prøve at lægge et eller andet sammen. Derfra har Fanafdelingens bestyrelse så nogle dialoger med ejerne af selskabet, omkring hvordan det ser ud. 

 

- Jeg er naturlig optimist, så jeg tror på, at det kan lykkedes at imødekomme rigtig rigtig rigtig meget af det, som ligger i de oprindelige idekataloger, og i de nye indspark, i en aftale. Men, det må tiden jo vise. Det bliver en åben demokratisk beslutning, der skal tages på generalforsamlingen d. 9. marts., om man synes det produkt, der ligger, er i orden eller ej. 

 

- Processen er sådan p.t., at Fanafdelingens bestyrelse samler alt sammen. Så tager man nogle sonderende møder med GFH. Det er ikke forhandlingsmøder, men mere hilse-på-møder. De har ikke mødtes endnu, men skal snakke om der er grundlag for en aftale. Så må Fanafdelingens bestyrelse vurderer, om der er noget konkret, man kan lægge frem til generalforsamlingen. Der bliver ikke skrevet under på noget som helst, før et flertal har vedtaget det. Jeg håber, det bliver et stort flertal. 

 

Hør alt hvad Nanna og Claus’ har at sige i BrøndbyLyd 

Du kan finde indkaldelsen til Fanafdelingens generalforsamling her





Deltag i diskussionen


Du skal være logget ind, for at kunne kommentere.


  • Der er noget jeg ikke forstår. Jeg troede kun, at det var voldspsykopaterne fra Alpha + vedhæng, der var skeptiske overfor GFH og var interesseret i en værdiaftale. Hvorfor er vores fan repræsentant samt fanafdeling indover det her også? Betyder det så, at der også er almene fans, som gerne vil sikre sig en aftale med vores nye ejere om den fremtidige drift af vores klub? Det kan sgu da ikke passe..
    1 enig
     
    • @RommeTilPhiriOgSå Det er præcis den slags destruktive og ligegyldige kommentarer der er klasse eksemplet på hvad der er ødelæggende for det fællesskab vi alle sammen er en del af.
      12 enige · 3 god kommentar

    Se 4 flere kommentarer
     
    • Lasse2665
    • Lasse2665
      Betalende bruger
        23. februar 2023   

    • @RommeTilPhiriOgSå
     
    • @RommeTilPhiriOgSå Meld dig ind i fanafdelingen i lighed med andre. Så har du en stemme og kan være med til at tilvælge en aftale. At kalde Alpha + Familien Brøndby og andre, der støtter op om den orange ‘bevægelse’ for voldspsykopater over en bred kam, det hører sgu ikke hjemme! Er du overhovedet klar over, hvor mange der deltager og udviser en bekymring? Jeg er ikke selv en af de orange, men ser mig selv som have et ben i hver lejr. At udbasunere sådan noget #%^*% er simpelthen ødelæggende for sammenholdet og muligheden for at vi igen finder sammen.
      3 enige · 2 god kommentar

    Se 5 flere kommentarer

  • Peterw
  • Peterw
    Betalende bruger
      23. februar 2023   

  • Hvis GFH er så fantastisk en ejer med Brøndby værdier for øje,,hvorfor underskriver de så ikke bare værdiaftalenjeg mener,hvorfor er der overhovedet en forhandling?
     
    • mp80
    • mp80   23. februar 2023   

    • @Peterw Det med de ikke må trække penge ud før et salg, tænker jeg ikke kommer på tale. Udbytte til aktionærer er normal praksis og bør ikke være et punkt i aftalen. GFH investere massivt i klubben og styrker desuden lokalområdet, så det kommer mange til gavn.
      3 enige

    Se 29 flere kommentarer
     
    • joker
    • joker   24. februar 2023   

    • @Peterw

      Hvis du købte klubben ville du så lade dig diktere reglerne af Alpha ?
      3 enige · 1 god kommentar
     
    • @Peterw
      Først vil jeg sige, at det er mange dele i aftalen jeg er enig i eller positiv stemt overfor - men der er mange grunde til at man ikke bare kan underskrive en kontrakt med de krav der opstillet + de krav der er opstillet af Bevar Brøndby IF ikke nødvendigvis er de samme, som der vil blive præsenteret af fanafdelingen. Da Fanafdelingen i deres arbejde danner bro mellem de forskellige holdninger, der er i Brøndbys fanmiljø, og udfra det, kommer fanafdelingen med et forslag alle de forskellige afdelinger er mere eller mindre enige i. Men det kommer nok til at ligne Bevar Brøndby IF værdi aflale en del

      Kigger vi på Bevar Brøndby IFs krav/værdiaftale
      Så er to af kravene jo, at GFH ikke må tjene penge/tage overskud ud til nogle aktionærer + at GFH ikke selv kan vælge hvem de vil sælge til.

      1) er det fair at man ikke må tjene penge? når man investerer penge så er der jo en risiko, der på en eller anden måde skal belønnes - så her skal der udarbejdes nogle rammer, hvor der skal opnåes en form for rimelighed for begge parter. Hvor den ligger, det tager selvfølgelig noget tid, at opnå sådan en + selvom en aftale er lavet, så skal der jo stadig optegnes nogle rammer så den oprindelige aftale ikke bliver udnyttet.
      2) Hvis GFH ikke selv må vælge hvem de sælger til, altså medmindre det er godkendt af fansene, så bliver deres aktiver jo langt mindre værd, og hvordan skal de fans der eventuelt må godkende sådan en aftale involveres i et salg? så det er jo yderst komplekst, af flere forskellige grunde.
      Vi er jo nok alle mere eller mindre enige i, hvem vi helst ikke ser eje Brøndby IF - men der er jo så også en kæmpe grå zone mellem, dem alle gerne ser eje Brøndby IF, også potentielle købere i mellem de to stadier (fx GFH ligger vel i den gråzone). så hvad gør man hvis en ny version af GFH vil købe klubben?

      Så selvom GFH ville underskrive aftalen, så vil det jo koste rigtig mange penge/ressourcer at få udført det kontraktlige arbejde - det kan sagtens tage måneder, for tænker ikke at der er mange lignende kontrakter, hvor man kan arbejde udfra et framework.

      Min egen holdning er, at det okay at stille krav - men man må også forholde sig rimelig i forhold til dem man stiller kravene til. Det er jo ikke bare en simpel håndslagsaftale der er blevet bedt om fra Bevar Brøndby IF.
      Så når vi stiller krav, hvad forventer vi så der er rimeligt fra modparten? (udover en accept fra den ene dag til den anden) den del af debatten synes jeg er udblevet
      4 enige · 1 god kommentar
     
    • Ruddi
    • Ruddi   24. februar 2023   

    • @Peterw
      det gør de sikkert også, men værdigaftalen er jo ikke færdig,ghf og jb har ikke modarbejdet eller noget der ligner,så jeg er ret sikker på at alt hvad der er logisk og konstuktivt,bliver til noget,
     
    • Ruddi
    • Ruddi   24. februar 2023   

    • @Peterw
      det gør de sikkert også, men værdigaftalen er jo ikke færdig,ghf og jb har ikke modarbejdet eller noget der ligner,så jeg er ret sikker på at alt hvad der er logisk og konstuktivt,bliver til noget,

  • Gizmo
  • Gizmo   23. februar 2023   

  • Og hvad hvis man ikke kan nå til enighed? Gå hjem? Evig kamp uden interesse for fodbold?

    Hvad sker der hvis der indgåes en aftale med 51 procent af stemmerne, og alpha ikke er i blandt.?
    Respektere de flertallet, og dropper det orange?
    At de ikke vil synge er jo op til dem, men at respektere et flertal, sine med fans, bliver man vel nød til?

    Ellers er det her jo TOTAL spild af tid og kræfter
    6 enige
     
    • Peterw
    • Peterw
      Betalende bruger
        23. februar 2023   

    • @Gizmo der er kun et alternativ..at følge amatør-afdelingen..hvorfor skriver de nye ejere ikke bare under på værdiaftalen??
     
    • @Gizmo
      Der er mange måder, man kan være uenig med flertallet på:
      * Droppe fodbold,
      * Heppe som flertallet, og græde sig i søvn ved sengetid.
      * Støtte Amatørklubben
      * Møde op på stadion i Orange
      * ALFA emblem
      Alt sammen er da helt indenfor (den demokratiske) skive.

      Jeg tror måske, at du forveksler fodbold i Danmark med et Nordkoreansk militær optog :-D
     
    • @Gizmo de respekterer ikke en skid nej,,,

---

  • del Piero
  • del Piero
    Betalende bruger
      24. februar 2023   

  • Vi må vel bare afvente og se hvad der sker.

    Det er dog lidt pudsigt at alle disse krav om værdiaftaler, krav om ikke at trække udbytte ud, osv. ikke blev fremsat overfor Jan Bech Andersen, da han købte klubben. Hverken han eller GFH har så meget som antydet at de ville ændre farverne, logoet, stadion, DNA'et, osv., men tilliden til GFH er tilsyneladende så lav at man ikke lader den tvivl komme dem til gode, som man gjorde med JBA.

    Det vil da helt sikkert være positivt og smukt, hvis man kan få en slags skriftlig aftale eller forståelsespapir mellem fans og de nye ejere, men jeg tvivler på at den kan indeholde økonomiske klausuler om hvad GFH må trække ud af udbytte eller hvem de må sælge deres ejerandel videre til. Men vi får se, hvor den lander.

    Det helt smukke ville være, hvis fanscenen kunne love ikke at fyre pyro af, rive sæderne op i parken, kaste ting ind på banen, true og tæve tilfældige fans fra andre klubber, osv., men her er problemet nok at fanafdelingen ingen reelt magt eller indflydelse har over de personer, som står bag de negative sider af fankulturen. De kan love, men næppe levere på det de lover.

    Og det er pokkers ærgeligt at komme til en forhandling, hvor man ikke selv har noget at tilbyde...udover at man - hvis man får sin vilje - vil undlade at surmule og i stedet gå tilbage til at heppe på fodboldholdet.

    Hele situationen minder lidt om en sur 13 årig der gerne vil lave en værdiaftale med sine forældre...
    12 enige · 5 god kommentar
     
    • @del Piero

      Pyro er superfedt.

      Dejligt at se mod Tyskland hvor der er gang i den, ikke så mange klynkere som i dk.

      Meget mere pyro, taaaaak!!!

    Se 5 flere kommentarer
     
    • Biffe
    • Biffe   24. februar 2023   

    • @del Piero Jan er vokset op på vestegnen og han er kæmpe fan.
      Jan gik ind i klubben for at rede den.
      GFH er her kun for at tjene penge.
      Kan du ikke se forskellen ?
      Hvorfor er vold og hærværk fanafdelingens ansvar ?
      1 god kommentar

    Se 15 flere kommentarer


  • Panenka
  • Panenka
    Top debattør
      24. februar 2023   

  • Hvad med om alle dem, der er imod Brøndby og GFH, som er det samme, de lavede deres egen fodboldklub. Så kunne de selv rejse kapital, lave deres egen bestyrelse, selv bestemme hvilke spillere der skulle købes, træner, sportsdirektør mm.
    Så kune de lave alle de værdiaftaler de ville med alle de punkter de kunne ønske sig.
    Tænk på, at hvis alt det energi de bruger på brok og utilfredshed blev omsat til positiv energi i deres egen fodboldklub + alle deres gode ideer. Vi taler vel oprykning hvert år og mestre i den første sæson fodboldklubben Familie-Bold-Alle-Må-Bestemme er i superligaen...
    3 enige · 1 god kommentar
     
    • @Panenka alene det faktum, at du sætter lighedstegn imellem, at være modstander af/skeptisk overfor GFH med at være modstander af Brøndby IF gør det mere end svært at tage dig seriøst.
      3 enige

    Se 7 flere kommentarer
     
    • @Panenka de kan tage ud og støtte Glostrup eller Avarta. De kunne godt bruge lidt stemning /tumult fans

---

  • LJS
  • LJS
    Betalende bruger
      24. februar 2023   

  • Fair nok med en værdidebat.
    Grundlæggende elsker vi jo alle klubben, som oprigtige fans, og vil den kun det bedste.
    I med- og modgang, Brøndby forever.
    Håber vi alle kan mødes, i fællesskab, og gøre klubben så stærk som muligt.
    1 enig

  • mimor1
  • mimor1   24. februar 2023   

  • Sjovt der aldrig var nogen som brokkede sig og demonstrede, da vi som klub gik fra at spille fremragende fodbold og til i 2022 at spille så tåkrummende pinligt, at man ikke kunne se sig selv og Brøndby i det hele. Vi har altid været kendt for angrebsivrig fodbold, og i 2022 spillede vi pragmatisk alibifodbold, hvor vi i en kamp mod selveste Århus Fremad stillede op efter hvad de var gode til. Og tabte pinligt.
    I Europa havde vi 0 skud på mål i vores 5 første kampe, og alligevel var der ingen brok fra fan afdelingen.
    Men fordi der kommer en udenlandsk ejer, med ambitioner om en anderledes spillestil og set-up, fra en katastrofal scoutingafd og over til nye øjne og især evner. Så brokker folk sig
    Jeg forstår det ikke.
    For mig var 2022 meget værre end det der foregår nu. Vi er stadig Brøndby, vi spiller i gul og blåt og vores stadion hedder Brøndby stadion. Vi er igen begyndt at score mål og være offensive. Håber ikke dette også bliver et problem for nogle af de såkaldte fans
    2 enige
     
    • Panenka
    • Panenka
      Top debattør
        24. februar 2023   

    • @mimor1
      Hov, hov, hov. Nu ikke så positiv. De der GFH kan da ikke have købt sig ind i Brøndby uden at have en skummel bagtanke. Det kan da ikke bare være fordi de vil udvikle klubben og skabe øget værdi. Nej, agendaen MÅ være at ændre navnet, stadion, farverne og sælge alle spillerne. For det er jo hvad en investeringsfond gør....
      1 enig · 2 god kommentar

  • Sunderland
  • Sunderland
    Top debattør
      25. februar 2023   

  • Brøndby IFs spillere præsterer bedst når der ingen stemning er på Stadion. Den største grund til vi blev Danske Mestre var at der ingen stemning var på diverse stadions når vi spillede(skyldtes Corona). Spillerne vil nok ikke indrømme dette, men den manglende stemning giver mindre pres på holdet og større fokus på holdet for at kunne præstere. Klubejere i diverse klubber vil nok heller ikke indrømme følgende: Indtjeningen kommer ved Spiller Salg eller præstationer. Tilskuertallet er ligegyldigt, ked af at sige det. Ellers ring til FCNordsjælland......Så klubejere er bedøvende ligeglade om tilskuere sidder stille eller de synger/råber. Orange eller Gul/Blå Who cares? Det jo bare fodbold.........
    1 enig · 1 god kommentar
     
    • @Sunderland Jeg synes at det er en smule søgt, at du konkluderer, at vi vandt mesterskabet fordi der ingen fans var, og ikke fordi vi var det bedste fodboldhold i den sæson. Den store fanskare/store opmærksomhed er jo netop én af de ting, som gør os mere attraktive for andre danske spillere end eksempelvis alle de andre klubber vest fra os. Så jeg deler bestemt ikke din holdning. Tilskuer-tallet er ikke ligegyldigt, det handler også om eksponering. Der er en grund til, at vi har flere sene søndagskampe og at der bliver skrevet langt flere nyheder om os end der eksempelvis gør om Nordsjælland.

    Se 1 flere kommentarer

---

  • Panenka
  • Panenka
    Top debattør
      8. marts 2023   

  • Hvad er status på 'Værdiaftalen’ med GFH ?
    Der er generalforsamling i morgen, hvor det var planen, at der skulle stemmes om 'Værdiaftalen’.
     
    • TACKLER
    • TACKLER
      Betalende bruger
        8. marts 2023   

    • @Panenka
      Punkterne til generalforsamlingen er jf. vedtægterne indmeldt pr. 2 Marts - 7 dage før.

      Sidste indmeldte punkt er jf. hjemmesiden:

      At Fanafdelingens bestyrelse pålægges ansvaret for snarest muligt at udarbejde en række pejlemærker (gældende indtil at der eventuelt er indgået en værdiaftale) for fanrepræsentantens virke i forhold til ejerskabet og søge disse godkendt på en ekstra ordinær generalforsamling inden udgangen af april 2023.” – Claus Bjørn Billehøj

    Se 4 flere kommentarer




Relaterede nyheder



Mest læste nyheder



Mest kommenterede nyheder