Brøndby fans Sydsiden
Foto: Simon Kammer ©
NYHED

Brøndby-fans sender åbent brev til ejerkredsen

 
Brøndby-fansene er utilfredse med den manglende retning i klubben. Det har fået fanafdelingen i Brøndby til at sende et åbent brev til ejerkredsen.

    • Brøndby fans Sydsiden
    • Nicolaj Sørensen
      11. april 2026 - Klokken 15:49
  • Nicolaj Sørensen
  • Nicolaj Sørensen
    11. april 2026 - Klokken 15:49

Brøndby befinder sig i en dyb sportslig og identitetsmæssig krise. Man har ikke vundet en kamp i 5 måneder, og man scorer nærmest ingen mål.

Samtidig kan man udefra observere afgange på nøgleposter på klubbens direktionsgang. Herunder det ledige sæde som administrerende direktør samt jobbet som fodbolddirektør, der bliver ledigt fra sommer.

Den store uvished og manglende plan, har fået fanafdelingen i Brøndby til at sende et åbent brev til ejerkredsen, hvor man ytrer sine bekymringer:

- Har I en klar plan for, hvordan klubben skal ledes - både sportsligt og forretningsmæssigt?

- Når tre træneransættelser i træk ikke formår at skabe det ønskede sportslige fundament, kalder det på refleksion. Ikke nødvendigvis om den enkelte træner - men om processen, retningen og de sportslige valg, der ligger bag, lyder det.

Man er i sit åbne brev fra fanafdelingens side meget tydelige omkring, at man ikke er ude på at pege fingre af nogen, men at man blot søger en afklaring på vigtige spørgsmål om klubbens retning - herunder at få besat vigtige nøglepositioner i klubben. 

- I Fanafdelingen ønsker vi ikke at pege fingre. Vi ønsker klarhed. Vi ønsker retning. Og vi ønsker en ledelse, der skaber tillid gennem handling, lyder det i det åbne brev, der rundes af med en enkel opfordring:

- Træd tydeligt frem. Skab klarhed. Og vis, at I har hænderne på rattet.

Dermed lægger fanafdelingen i Brøndby heller ikke fingrene i mellem, at man ønsker lederskab og handling, så klubben kan bestå. Både på kort sigt, men også på lang sigt.





Deltag i diskussionen


Du skal være logget ind, for at kunne kommentere.


  • Betalende bruger
      11. april 2026   

  • Helt på sin plads!

    Meningen med GFH var vi skulle bygge på, og rykke os i en mere competitive retning, i stedet så sejler det både på ledelses plan, og rent sportsligt...
    3 enige

  • Bravo og præcis hvad 95% af os fans herinde tænker. Frygter virkelig for kampen i morgen hvor FCM har sindssygt meget på spil. Det kan ende i en gigantisk pibekoncert. Men jeg har købt billet, og de har min støtte sålænge jeg kan se de kæmper for trøjen.
    1 enig
     
    • Betalende bruger
        12. april 2026   

    • @Kristianbs
      Jeg må alligevel stille spørgsmål til din sidste linje.
      Jeg synes ikke at der er særligt mange der kæmper for trøjen.
      Jeg ser flere der kæmper for sig selv og ikke trøjen/holdet.
      Når det så ikke lige kører på skinner, slår man op i banen og fakter med armene.
      Det ligner for mig ikke et hold, men en masse individualister der lige nu spiller for sig selv om sin egen fremtid.
      1 enig

  • Jacsen
  • Jacsen   11. april 2026   

  • Fuld opbakning herfra, til fan afdelingen.

    GFH må ganske enkelt til at forstå, at vi ikke kan leve med den her tavshed.
    Det er uværdigt og stinker af, at de endnu nok ikke helt er klar over, hvem de har med at gøre.

    Jeg vælger dog at tro, at de arbejder på højtryk med forskellige scenarier.

    Jeg synes dog alligevel, at eks.vis Jan Bech kunne bruge lidt tid på at informere yderligere.
    2 enige

---

  • Joblar
  • Joblar   11. april 2026   

  • Det er meget begrænset hvilken effekt GFH har haft på klubben, specielt på det sportslige plan vil jeg mene en negativ udvikling. Det er vel fair at mene at den øverste ledelse endnu engang har fejlet stort, ville ønske min klub kunne komme tilbage på danske hænder, men det løb er desværre nok kørt.
    2 enige

  • Det er ellers meget tydeligt, hvilken vej man vil gå synes jeg. Man laver længere aftaler med MC talenterne, de kommer ind og får meget spilletid, der suppleres udefra på positioner man ikke selv kan dække. Tænker det klart er den vej man har valgt med ansættelsen af Cooper, som er virkelig dygtig til talenter. Man kom ikke i mål med de transfers man havde håbet på, hvilket koster pt, men er sikker på det nok skal ændre sig over tid.
    1 enig
     
    • @olemartin.dk - er Cooper dygtig til talenter, hvilke spillere er blevet bedre under Cooper? jeg kan ikke finde nogen.

  • Jeg ved godt, det måske er upopulært at sige, men jeg tror faktisk, der er en plan. Hvorfor skulle der ikke være det? Hvorfor købte gfh Brøndb? For at tjene penge det er jo det, det handler om for dem.

    Jeg tror, planen eksisterer, men vi har bare ikke fået den præsenteret endnu. Det kan selvfølgelig også være, at den ikke er så klar, som man kunne ønske. Men pointen er, at ingen af os, hverken her i tråden eller på sociale medier sådan oprigtigt ved, hvad der reelt bliver sagt bag lukkede døre i klubben. Derfor kan ingen med 100% sikkerhed sige, at der ikke er en plan.

    Når det er sagt, så må de gerne blive langt bedre til at kommunikere den, hvis den findes. Det er en helt fair kritik.

    Men jeg synes, det er naivt at tro, at der slet ikke er en plan, når vi alle ved, at GFH’s mål er at skabe en stærkt økonomisk
    gevinst og samtidig vise potentielle fremtidige klubinvesteringer, at de kan drive en fodboldklub.
    2 enige · 1 god kommentar

---

  • Fuldstændigt enig. Godt brev. Jeg er pessimist under de aktuelle omstændigheder. Hvad er de kulturelle værdier klubben står på aktuelt? Hvad er de menneskelige værdier man køber spillere efter, så man kan skabe en homogen trup? Hvilke professionelle kompetencer søger man hos de enkelte spillere? Hvordan skal klubidentiteten integreres? Hvordan skal en Brøndby-dansk-skandinavisk kultur sikres, så vi som fans kan leve os ind i holdet? Hvordan ønsker klubben ledelsesstilen skal være i trænersetuppet? Jeg er fuldstændigt på bar bund ift at svare på ovenstående, for hvis svarene findes(hvilkes jeg virkelig tvivler på), så er de gemt langt væk i et lukket bestyrelseslokale.

  • Rebæk
  • Rebæk   12. april 2026   

  • Bakker fuldt op om brevet.

    Men ikke en skid at ejerskabet læser det. Det ryger i papirkurven. Desværre.
    1 enig · 3 god kommentar

  • Jensen
  • Jensen
    Betalende bruger
      12. april 2026   

  • Man kan jo ikke være andet end enig i det det bliver nævnt i brevet.
    Jeg bakker 100% op.

    Så er det spændende at se, om det kommer noget respons fra klubben og ejerskabet.
    GFH har tidligere vist, at de er til at snakke med og orange-bevægelsen fik da sat gang i værdiaftalen. Så jeg håber og tror på, at GHF tager dette til efterretning.
    1 enig

---

  • Det eneste det gør er at man vil få en større kløft mellem ejerskab og fans, tror ikke det er den vej man skal gå.

    Måske skal man som Don Ø have en Per Bjerregaard der i medierne går ud og kritisere den nuværende ejerskab, jeg ved at han har svært ved at se det Brøndby han byggede op.

    Hans ord vil pressen helt sikkert lytte til og han kan på den måde som Don Ø har gjort i medierne lægge et pres på ejerskabet at man er nød til komme mere frem i busken.

    Per B opråb tror jeg vil få en helt anden effekt, da respekten er utrolig stor for hans person i flere kredse og her tænker jeg ikke mindst på der den kan vægte højt sponsorerne igennem flere år
    1 enig
     
    • NewY
    • NewY   12. april 2026   

    • @Bif hele livet så du tror at GFH vil høre mere på en tidligere spiller i Brøndby end et brev der repræsenterer 80-90% af alle fans ?.....og hvad er det Per N har sagt, intet andet end at han vil have andre ejere og at han vil have Agger som træner ...Wauu sikke en løsning, hvilke danske investorer er villige til at kaste den mængde penge ind i en klub som Brøndby, en klub der har været et cirkus i over 20 år, og Agger som træner, jo jo lad os da igen få en træner uden erfaring som vi håber på bliver en succes bare fordi han er en spiller legende .
      Som jeg har skrevet før er det så skide nemt at stå på sidelinien og råbe op, når man ikke selv er ansvarlig for løsningen

    Se 4 flere kommentarer
     
    • @Bif hele livet hvad er det helt præcist du tror, at det vil gøre af forskel, at en mand +80 år, der nærmest ikke har udtalt sig offentligt i +15 år skulle ændre ved, at udtale offentlig kritik af ledelsen?

      gfh kommer hverken til at gøre til eller fra, såfremt Bjerregaard skulle ytre sig.

      Per er altså ikke én Holger Danske, der sidder mejslet i sten og venter på, at han kan træde frem efter mange år og redde sit elskede Brøndby.

    Se 4 flere kommentarer

  • Ortmann
  • Ortmann
    Betalende bruger
      12. april 2026   

  • Et godt velformuleret brev ( som altid, når fanafdelingen reagerer) med fokus på problemerne og ikke personer.

  • “Vis I har hænderne på rettet”. Jeg er helt enig. Altså det er jo ikke sådan at GFH har forholdt sig helt passive i sin tid i BIF. Der er sket en del ændringer:
    Fyring af NF
    Fyring af CV
    Hyre Schmedes
    Hyre Birk
    Hyre Ohnesorge
    Hyre JS
    Fyre JS
    …?
    Men pointen er den manglende kommunikation. Specielt i stormvejr.
    Her ser vi også Schmedes ledelsesstil tror jeg. Han var ligeså stille under Birk

---

  • Rasmus Stephansen
  • Rasmus Stephansen
    Betalende bruger
    Top debattør
    Top kommentator
    Top gode
      13. april 2026   

  • Jeg ved ikke rigtigt hvor passende det er at spørge om man har hænder på rattet, det forekommer mig som en næsvig og unødvendig bemærkning, hvad tænker de i Fanafdelingen, at hænder ikke er på rattet eller... Klubben har stadig en intakt sportslig ledelse så hvor udfordre man at klubben der som et lyn fra en klar himmel fik en opsigelse fra Sportsdirektøren, ledelsen har tidligere styrket denne sektor med ansættelsen af en teknisk direktør. Jeg synes Fanafdelingen overdramatiserer situationen i den sportslige sektor og er påvirket af holdets dårlige start på sæsonen

    Jeg er enig i at der er småt med kommunikationen for småt. det må/skal blive bedre, savner især status på CEO ansættelsesproceduren og om der er udsigt til en snarlig løsning.

    Jeg savner til gengæld ikke at klubben fremlægger en stor alt omfattende plan offentligheden, jeg synes jeg har et godt billede af hvad GFH vil det er ret tydeligt at hele den sportslige sektor er blevet betydeligt styrket, Fanoplevelsen og sikkerheden på stadion er væsentligt styrket, seneste med den igangværende opførelsen af ny Fansektor på Nordsiden og flytning af udebaneafsnittet. Truppens faciliterer er blevet styrket med bl.a. nyt omklædningsrum, sponsorernes faciliteter er styrket med omfattende renoveringer, spillerbudgettet er væsentligt forøget osv. Hvis man stadig ikke kan se hvad GFH vil så tror jeg man skal se at få bestilt tid hos øjenlægen.

    Fanafdelingen stiller spørgsmålstegn ved retningen, beslutningskraften og det samlede ledelsesmæssige overblik, det er en ret omfattende kritik og det kan vel ikke være andet end et udryk for fanafd. repræsentant i bestyrelsen´s erfaringer fra bestyrelseslokalet, jeg synes dog, at når man ser på ansættelsen af Schmedes, Ohnesorge, Cooper, Tate, og ovennævnte tiltag at det ikke underbygger en påstand om at man mangler retning eller beslutningskraft, eller overblik.

    Jeg tror fanafdelingen med dette brev har skabt større afstand til ledelsen og måske ønsker fanafdelingen i virkeligheden en konfrontation med ledelsen, meget peger i den retning når man melder ud at man savner, retning, beslutningskraft og overblik.....??
     
    • Jensen
    • Jensen
      Betalende bruger
        13. april 2026   

    • @Rasmus Stephansen - Jeg er meget enig med dig i, at GFH ikke har siddet på deres hænder og håbet på at kunne cash'e ind i løbet af 3 år. Der er blevet brugt store summer på alt det uden for banen. Både på personalesiden, men også på bygnings- og facilitetssiden.

      Men Jeg synes ikke det et noget vi har fået indsigt i, var efter planen.
      Jeg har ikke hørt GFHs plan for klubben. Hverken den ledelsesmæssige plan eller den sportslige plan. Og det er dét fanafdelingen anfægter.

      Det er dejligt med et ejerskab der ikke er bange for at kaste penge i klubben og det værdsætte de fleste.
      Men derfor kan man jo godt ønske at blive delagtiggjort i planen.

      Jeg har fra dag 1 savnet kommunikation om hvordan GFH ønsker at drive Brøndby IF.
      Da de kom til sagde de, at de i første omgang ville lade tingene køre som vanligt, for at lære klubben at kende. Den tid var forvente på ét år. Så det er for længst overstået. De må nu kende klubben indgående, så hvilken retning skal vi i nu?
      Skal vi bare blive ved med at opgradere faciliteter der hvor vi kan, fortsætte med at ansætte flere (og forhåbentlig mere kompetente) folk til ledelsen og bare bruge flere penge på spillersalg? Eller er der en retning?
      Hvad er fokus? For uden mål eller fokus løber du bare rundt og lapper huller. Det er i hvert fald ikke det jeg tænker, er måde at opbygge en kommende storklub.

      Eller er det fordi de ikke ønsker at dele det med os fans? Så meld dét ud...
      Stilhed hjælper ingen.




Relaterede nyheder



Mest læste nyheder



Mest kommenterede nyheder