Foto: Teis Markfoged ©
Cooper: Det handler om mentalitet
Brøndby tog sejren mod FC København i Steve Coopers første kamp som træner for de blågule.
Til opgøret havde den nye træner taget nogle markante taktiske beslutninger, både i formation og spillervalg, blandt andet måtte anfører Daniel Wass tage plads på bænken sammen med blandt andre Noah Nartey, ligesom formationen var ændret til fire i bagkæden.
Spurgt ind til ændringerne forklarede Cooper:
- Jeg ser fremad, jeg kan kun kommentere på tingene fra den dag jeg gik ind gennem dørene i klubben. Jeg er blevet spurgt en hel del ind til netop det (formationen), men for at være helt ærlig, så vil jeg have os til at være et hold, der kan en hel masse forskelligt (af formationer), men med et helt bestemt form for udtryk, og selvom han var tilfreds med sejren, så lod Cooper det også stå klart, at der var en masse at arbejde med.
- Det er forventeligt, vi har kun været her et par dage. Det er del af en proces. Vi skal kunne justere tingene fra kamp til kamp, det er en del af moderne trænerarbejde.
For Cooper handlede det om at balancere tingene mellem at sætte noget nyt på spil i udtrykket, men samtidig ikke fylde for meget i spillernes hoveder på få dage.
Han lod dog stå helt glasklart, at han havde nogle krav til fremtiden for sine spillere:
- En ting jeg krævede i dag, og jeg vil kræve fremadrettet, det er at være bedst til det der intet koster: at kæmpe, at løbe, at spille med ambitioner. For uden dem, så kan det være komplet ligegyldigt hvilken formation og stil vi spiller med. Uden den rigtige mentalitet kan det være lige meget.
Det var også en tilfreds træner, der havde set både helt unge Masterclass-spillere i aktion, ligesom også en række rutinerede spillere viste sig frem:
- Michael (Gregoritsch) scorede et vigtigt mål, Stijn (Spierings) scorer i dag, "Paddy" (Patrick Pentz) har en rigtig vigtig redning tidligt i kampen. Jeg var tilfreds med mentaliteten, for FCK startede kampen bedre end os for at være helt ærlig. Men vi blev bedre, fortjente en scoring og i anden halvleg løste vi egentlig kampen fint, så indkasserede vi en udligning...
Inden 3point.dks udsendte kunne nå at følge op med et spørgsmål fortsatte Cooper selv efter at have luft ind et sekund:
- Men jeg elskede hvordan vi svarede tilbage på den udligning. Jeg elskede det! Vi spillede os retur ind i kampen, vi viste tro og mod.
Spurgt ind til bænkningen af anfører Daniel Wass svarede Steve Cooper:
- Det handler ikke om en spiller. Der var mange spillere på bænken, 11 spillere der startede kampen, mit arbejde som træner er at sætte en gameplan sammen, det inkluderer en formation og det at vælge et hold, der kan give os en sejr ved at udføre planen.
- Nogle gange handler det også om at overveje, hvordan man som træner vil have sit hold til at slutte kampen.
Det som Cooper så på banen var han tilfreds med:
- Realiteterne er, at vi gjorde nogle gode ting på banen. Dem der spillede fra start, dem der sluttede. Der er ikke intet fastlagt efter i dag for fremtiden.
Rivaliseringen mellem klubberne er åbenlys for fans i og omkring Superligaen, men for en udefrakommende englænder er oplevelsen en anden, den (oplevelse) satte Cooper også ord på, da han blev spurgt ind til den:
- Det er en ikonisk kamp. Ikke bare her i Danmark, men i Europa. Det er en kamp folk kender. Atmosfæren er unik.
Efter at have kommenteret på rammerne for kampen gjorde Cooper det dog også klart, at han stadig kan have respekt for en kollega:
- Jeg ved der er en stor rivalisering mellem klubberne, men deres cheftræner er syg og jeg viste den respekt at ønske ham god bedring, det var det jeg sagde til ham (den midlertidige træner Stefan Madsen). Selvom der er en rivalisering mellem klubberne er folks helbred vigtigst.
Brøndby vandt lørdag 2-1 på hjemmebane over rivalerne fra FC København i Steve Coopers første kamp i spidsen for de blågule efter ansættelsen tidligere på ugen.

Deltag i diskussionen
LJS
Betalende bruger
14. september 2025
Lige hvad vi havde brug for.
In Coops we trust.
Vild Kimfort 14. september 2025
Det blev lidt anderledes under CV, fordi han så tydeligt fremstod som den stærke mand i den sportslige sektor og var god til at skærme sin trænere. Derfor kunne man få gode resultater med et par ”mellemledertyper” som Niels Frederiksen og Jesper Sørensen.
Men nu er det business as usual, og derfor er det så fedt, at Steve Cooper er er kommet til med netop den autoritet og klarhed der skal til. Det er længe, længe siden, at jeg har været så optimistisk omkring en cheftræner-ansættelse i Brøndby, og den mentalitet der blev vist i går var så fed. Smukt var det ikke (endnu), men der var ikke så meget pis.
andreasgh 14. september 2025
Jeg er meget enig ift. ansættelsen af en erfaren træner. Og, det er ikke fordi, jeg vil putte malurt i bægeret, men... Vi er nødt til at forberede os på, at Steve Cooper vil få forespørgsler fra England, når fyringerne begynder at rulle ind! Jeg håber, ledelsen er klar på den del...
andreasgh 14. september 2025
Og det er så her, jeg foretrækker, at ledelsen ikke tror noget, men er forberedt på, der vil komme bud, og nogle af de bud kan friste på et givent tidspunkt.
Vild Kimfort 14. september 2025
Så hvis vi mister Cooper efter to sæsoner, fordi han har gjort det så godt, at vi har fået pokaler i skabet og har kvallet til Europa, så er det ikke mig der brokker sig.
Det vil da være en del bedre end den sædvanlige fyring fordi vi har misset Europa, eller ligger med røven i vandskorpen ift. at komme i mesterskabsspillet...
JesperNord 14. september 2025
Cooper ligner den helt klare tydelige leder. Og hvor er det befriende med en, som gør, hvad han siger. Han virker meget ambitiøs og som en man lytter til.
Vild Kimfort 14. september 2025
Vainio74
Betalende bruger
16. september 2025
Vild Kimfort 16. september 2025
Vainio74
Betalende bruger
16. september 2025
---
Bastiano 14. september 2025
En formation er en række tal på en plade. Det der er vigtigt er hvordan de tal arbejder.
En 442 kan være en beton-defensiv, men samtidig sprudlende offensivt.
En 443 kan være det samme.
En 532 kan være en afventende spillestil der spiller på kontra, eller en fuldstændig hysterisk aggressiv offensiv, med en fuldstændig åben defensiv.
Pedersbæk har også nævnt det flere gange de seneste år: Tallene på pladen er sekundært, det er udtrykket det handler om (Beklager Kasper, jeg har simpelthen ikke lige en football-manager pointe jeg kan smide ind her. Kan du hjælpe?)
Jeg er spændt på at se hvad det nye træner-team gør for udtrykket. For det er DER problemet har været, de seneste år.
Studenterbrød 14. september 2025
Rise in love 14. september 2025
Jeg observerede det samme flere gange, stod brøndby lidt afventende. Når de skulle spille op fra deres bagkæde.
Det så lidt ud som de var slags rådvilde og hvis det var planen, så lykkedes det ganske godt.
Studenterbrød 14. september 2025
Anyways det lykkedes ikke for dem, og var en taktisk brøler fra deres side.
bif fan for evigt 14. september 2025
Bastiano 14. september 2025
bif fan for evigt 14. september 2025
bif fan for evigt 14. september 2025
kasperpedersbaek
Administrator
14. september 2025
Men jo, altså formationer siger intet om det egentlige udtryk, som du så fint skriver, så kan - groft sagt - tingene været både defensive eller offensive i den på papiret samme formation.
Bastiano 14. september 2025
Perikles 14. september 2025
“When you get too far into your FM-save and the managerial appointments starts getting wierd” ;-)
Det er så sandt og siger en del om, hvilken kapacitet, vi har hentet!
Bastiano 14. september 2025
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
14. september 2025
LebogangHansen 14. september 2025
Den røde tråd 14. september 2025
bif fan for evigt 14. september 2025
bif fan for evigt 14. september 2025
https://bold.dk/fodbold/nyheder/elyounoussi-tyssede-pa-bif-fansene-ved-ikke-hvorfor/
Den røde tråd 15. september 2025
bif fan for evigt 15. september 2025
Nu var han jo sur nok pga Klaiber sad på ham og gik hårdt til ham
Så måske havde han bare en dårlig dag. Nej det havde de alle :)))
Ocellaris 14. september 2025
TACKLER
Betalende bruger
15. september 2025
Det var en PSE spiller (så heller ikke hvem - gætter på Achouri), som langede ud efter en af vores imens dommeren var beskæftiget til anden side.
Jeg så det kun fra min plads på stadion, men eftersom der hverken var tumult efterfølgende eller overskrifter i sensationspressen - tænker jeg at episoden var til at overse.
---
Mauer 14. september 2025
Var det her Birk fejlede først og fremmest og ikke med sin tilgang til selve spillet? Var han for svag en leder?
Jensen
Betalende bruger
15. september 2025
Men trænergerningen er mere end det spillemæssige. Man skal selvfølgelig vælge den rigtige opstilling, de rigtige spillere og den rette taktik. Men man skal også have holdet med på sine ideer og sørge for at de tager de rette løb.
Jeg har i 6 måneder skreget op om, at der manglede assistance til Birk. Både helt numerisk, men også for at støtte op om ham som ny træner. Det er ikke muligt for nogle trænere at have fokus på alle aspekter på én gang. Men det er tydeligt for mig nu, hvad forskellen på meget og lidt trænererfaring er. Nemlig det, at vide HVAD man bør fokusere på hvornår.
Set med bagklogskabens klare briller, havde Birk måske for megen fokus på det faglige. Det kunne godt se ud som om, at han tænkte, at vis bare han fik vist hvor dygtig han er, så skule klub og spillere nok følge med… Dér har Cooper grebet det meget anderledes an og har i stedet fokuseret på ’De Gratis Ting”.
Så for at svare på dit spørgsmål, så tror jeg ikke Birk er for svag en leder. Jeg mener at hans fokus var på det forkerte. Min påstand er, at en mere erfaren assistenttræner kunne have hjulpet gevaldigt på at få rettet Birks fokus ind på det vigtigste.
Mauer 15. september 2025
Uagtet at jeg er glad for at Birk er væk, så kan der ikke være to meninger om, at han ikke fik de bedste betingelser for succes. Men jeg synes stadig ikke at han fik nok ud af det.
Jensen
Betalende bruger
15. september 2025
Men jeg tror det er helt klassisk. Jeg har i hvert fald oplevet det selv, flere gange, i den private sektor. En nyuddannet leder kommer ind og skal revolutionere hele biksen. Der skal laves nye, bedre KPI'er, arbejdsgange skal optimeres, omkostninger skal minimeres og processes skal effektiviseres. Men man glemmer at kigge på de medarbejde man har. Er de skal til så mange ændringer? Både fagligt og mentalt.
Og hvis en sådan leder ikke for hjælp fra den øverste leder, kan det let gå ud over de almene medarbejdere. Man risikere let, at ellers dygtige medarbejdere pludselig ikke performer, fordi tingene bliver for komplekse eller for omstændige.
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
Top gode
16. september 2025
Jeg tror FB har været usikker på hvornår han skulle være hård og hvornår han ikke skulle, Cooper virker mere fattet og afklaret og det er nok hans større erfaring der gavner ham.
Graver28 15. september 2025
Hvilket, vist er meget normalt som assistent træner, at være spillernes mand. Det bliver bare svært som cheftræner. Der skal du netop være CHEF. Med mindre du har Per Nielsen, Faxe eller Morten Wieghorst til at fortælle dig, hvordan tingene skal være.
Det bedste eksempel, og der hvor Birk tabte mig og jeg blev overbevist om at han ikke er en mand for klubben var, da han lod spillerne afgøre om de ville træne på kunst eller græs, frem mod den ekstremt vigtige udekamp mod Silkeborg i pokalen.
Håbløs disposition, som ikke burde have været til debat.
Zander1
Betalende bruger
14. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
14. september 2025
bif fan for evigt 14. september 2025
Det handler om kærlighed og glæden.
Du skriver op og ned til andre at de ikke er BIF fan men det eneste fokus du bruger i dagen og dagen efter en så vigtig sejr og den magi man oplevede på stadion fra alle
Det er negative kommentar som det du lige har skrevet, glæd dig over holdets sejr og der skal så lidt til glæde mange af os
Alle ved der er dage det modsatte sker, skal man så ikke have lov til at nyde disse vigtige sejre endnu mere??
Jeg begriber dig ikke
Mauer 14. september 2025
bif fan for evigt 14. september 2025
Går man ud og vinder i går så har vi ret til at føle vi svæver på skyerne det er så sjældent vi får de gode oplevelser og når det sker skal det nydes
Man skal ikke sidde og finde fejl, forstår ikke fans der siger de er det bare ikke nyder det og er som vi er mange høje på den sejr
Det er jo sådan når man har BIF inde under huden for mig og kender mange andre der har det på samme måde
preben
Betalende bruger
15. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
14. september 2025
Brøndby85
Betalende bruger
14. september 2025
Katongo
Betalende bruger
15. september 2025
bif fan for evigt 15. september 2025
Du er helt gal på den men det er jo ikke første gang du skyder med skarpt og rammer helt ved siden af skiven..
Hvad med at skrive til Brøndby85 og kommentere på det pis han så tit fylder siden med. Man kan ikke gå efter den ene uden påtale den anden, det er så usagligt som det kan være fra din side.
Katongo
Betalende bruger
15. september 2025
Og så har du i øvrigt lavet en Garfield igen igen igen igen.. Du skrev for ikke længe siden, at jeg var dum og at du ikke ville bruge tid på mig, eller svare mig nogensinde igen. Nu svarer du så alligevel??
bif fan for evigt 15. september 2025
At du sidder forsvare en bruger som skriver negativt på negativt efter en kamp som den vi vandt er sku langt ude
At du kun henvender dig til den ene bruger men ikke den anden er sku absurd.
Det er fint du er enig med Brøndby85 så kan I tage nej hatten på og køre med jeres evige negative skriv
For hvis man ikke kan være høj og glad efter den sejr og ikke mindst stemning så mangler man sku noget Brøndby dna for man kan ikke sidde og skrive sådan efter den sejr han går mere op i sidde skrive negativt end alt andet
Den del har jeg nul respekt for samt du henvender dig til en bruger men ikke Brøndby85 der konstant provokere brugere herinde og taler ned om andre
Jeg synes sku det er patetisk fra din side og det har jeg intet respekt for
Katongo
Betalende bruger
16. september 2025
bif fan for evigt 16. september 2025
Det er absurd du sidder så kun skriver til den ene men ikke den der starter det tit
Katongo
Betalende bruger
16. september 2025
Jeg har dog påpeget at du ødelægger debatforummet, men ellers holder jeg mig ude af diverse heksejagter. Håber blot, at niveauet en dag stiger til hvad det var en gang.
bif fan for evigt 16. september 2025
Jeg ser en bruger der skriver overalt og til flere andre kalder dem fck troll fans osv
Dine argumenter er jo helt tosset så
Alle kan da læse hvor meget den bruger fylder og skriver som du mener jagtes og tror den går begge veje
Katongo
Betalende bruger
16. september 2025
Nu syntes jeg, at jeg har efterlevet dit krav og forklaret min kommentar. Nu vil jeg ønske dig en god dag og god vind fremover.
bif fan for evigt 16. september 2025
Men det hænger bare ikke sammen med at du skriver til brugeren at det er træls at skulle bladre alle de kommentar igennem for de er usaglige det gør du ikke kan undgå at have læst de fnidder kommentar der i den grad også kommer fra den bruger du påstår ikke at have læst
Jeg har meget svært ved at tro du taler sandt da han er på overalt i netop de tråde og artikel.
Så tror ikke på dit svar , jeg har jo haft flere diskussioner med dig tidligere og du prøver at vende det mod mig nu siger jo en del om du ikke står ved den forskel du gør på de to brugere her
For har også læst masser fine kommentar fra den bruger du beder opføre sig ordentlig
Men vi kan blive enige om ikke at være enige, men du ønskes også en god dag samt god vind fremover..
---
ACTION!
Betalende bruger
14. september 2025
Hans 15. september 2025
TACKLER
Betalende bruger
15. september 2025
Om vi er spilstyrende eller ej - betyder ikke en skid for mig, jeg ser langt hellere at vi spiller “arbejderfodbold”. Indtil videre er der en antagelse hos de fodboldlærte, der siger at Coopers stil fra i lørdags, får problemer imod lavtstående hold. Det skal være min påstand at Jesper Sørensens og Birks gjorde det samme - det bliver spændende at følge. Først skal vi dog møde GF, der som nr. 1 - vel ikke bare kan parkere bussen på hjemmebane? Og OB kampen efter,
Gør det næppe ej heller…
Vainio74
Betalende bruger
16. september 2025
TACKLER
Betalende bruger
16. september 2025
Det kan du sige - det virkede ikke helt sådan set fra min tribune, men det var muligvis derby-nerver:-)
---
Sorteslyngel
Betalende bruger
16. september 2025
Men det fortæller samtidigt en historie om at GFH mener det seriøst(for de er ikke billige), at der er tro på Schmendes som Sportsdirektør og Julius Ohnesorge's arbejder bag kulissen til at få masterclass spillere klar til A holdet.
Pressen har endnu ikke fattet, hvad der er sket i Brøndby, men ævler stadigt om at vi er svækket, nærmest ikke til top 6 og grundlæggende er der ikke en spiller FCK kunne bruge på vores hold.(Det glemte de sjovt nok i eftertransmissionen i lørdags).
Grundlæggende har vi skiftet hele ledelsen i vores sportslige sektor med en professionel kompetent ledelse på et år, hvilket kommer til at betyde rigtigt meget på den korte og den lange bane. Vi er ikke svækket, men styrket og de fornyelige købte spillere kommer til at levere. Det bliver en spænende sæson vi går i møde.
Jensen
Betalende bruger
16. september 2025