Foto: Freja Borne ©
Podcast: BL Business: Et år med GFH
Byd velkommen til et nyt BrøndbyLyd-format. BrøndbyLyd Business er født. Her vil vi fremover give plads til de debatter, som handler om alt det uden for kridtstregerne. Det skal handle om strategi, regnskaber, langsigtet udvikling og øvrige aktuelle temaer.
I dette første afsnit er temaet: Et år med GFH. Det er nu lidt mere end et år siden at Global Football Holdings trådte ind som ejere i Brøndby IF. Hvad ved vi? Hvad ved vi ikke? Hvad har de gjort godt? Hvad har de gjort skidt? Og hvad forventer vi af dem i fremtiden?
Panelet består af centerchef i Glostrup Shoppingcenter, Morten Nyholm, redaktør på Sjællandske Medier, Henrik Madsen, og journalist, Martin Flink. Vært på BL Business er journalist Jimmy Langelund. Fælles for alle fire er, at de er store Brøndby-fans.
Du vil fremover kunne høre BrøndbyLyd Business en gang i kvartalet med mindre aktuelle debatter rejser sig - så kan der komme mere. Det er håbet at vi med dette format kan give debatterne om strategi, ejerskab og økonomi mere dybde og plads frem for at være et 15 minutters element i mandagens paneldebatter.
Partner: Glostrup Shoppingcenter
Du kan finde afsnittet her eller i din foretrukne podcast-app:
Deltag i diskussionen
GARFIELD
Top kommentator
Top gode
Top enige
8. februar 2024
Det er lidt som David mod Goliat. .
Personligt har jeg haft mine tvivl med dem i starten, og er ikke en der er fan af udenlandske ejere generelt i klubber overalt, eller rigmænd der bruger klubber og spillere som legetøj, faktisk finder jeg det usmageligt at lande som Saudi Arabien, kan købe så meget op, et land der INTET har bidraget til denne sport nogensinde før.
Min respekt for de spillere der også tager derned i deres efterår, er meget lille, særligt for de spillere der har tjent nok.
Vil erkende at selvom jeg ikke har hørt denne lyd endnu, så har det nye ejerskab løftet os og været INDTIL nu et positivt bekendtskab, det har skabt en helt anden ro omkring transfers og de ikke blander sig offentligt som en vis anden ejer i JBA som tit skabte alt for meget støj omkring dette.
Skal vi hænge med i toppen, om vi kan lide det eller ej, så kræver det vi har andre muskler end tidligere og det har de nye ejere bevist. Det de har sagt de ville gøre, har de rent faktisk levere, og ros for det.
Som gammel BIF fan, og de store oplevelser med Pers tid og klubben, vi er desværre bare ikke der længere, uanset hvor meget vi end gerne ville. Det er ikke fordi jeg ikke gerne så den tid, men skal vi være top hold og drømme om medaljer og pokaler igen. Så er det desværre en nødvendighed.
Ikke alt kan købes for penge, for uden fans, historien, stoltheden og ikke mindst frivillige så er BIF slet ikke det værd, mener også spillerlicensen er ejet af amatør afd. og derfor er det ikke sådan ejerne bare kan undgå os fans, frivillige, lokale foreninger og ikke mindst den historie der er med vores klub.
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
8. februar 2024
Det står ret klart for de vidende, hvad GFH vil og gør, hvis man bare ser efter. Der mangler ingen strategi, den er bare ikke kommunikeret.
Denne episode endte med at blive en af de værste i BrøndbyLyds historie.
Porstmand Per 9. februar 2024
'' Der mangler ingen strategi, den er bare ikke kommunikeret.''
Hvis der har været en strategi det seneste år, har den godt nok været indviklet.
Foråret lignede grangiveligt en mellemleder med en kritisk funktion i noget nær panik, uden ordentlig opbakning fra ledelsen. Den slags plejer at være et sikkert tegn på manglende strategi. Men det kan da være at det bare var skuespil for at narre fjenden.
Jeg medgiver dog at det ser ud til at der kan være kommet styr på det. Eller også reagerer man stadig fra situation til situation, og har tilfældigvis ramt rigtigt.
Men det kunne være jeg skulle få lyttet til dem podcast ;-)
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
9. februar 2024
Porstmand Per 9. februar 2024
'' strategien handler om at skabe værdi for ejerskabet''
For det første er det en målsætning, ikke en strategi. En strategi handler om _hvordan_ der skal skabes værdi.
For det andet er en målsætning der ikke tager hensyn til andre interessenter dømt til at mislykkes. Det så vi med al ønskelig tydelighed for et års tid siden.
For det tredje er det ikke GFHs målsætning. De var jo meget opsatte på, og lykkedes med, at lave en fanaftale.
Så nej, du har næppe gennemskuet GFHs strategi.
Saesonkort
Betalende bruger
Top kommentator
Top enige
9. februar 2024
Marc Johnson 10. februar 2024
Jeg ved dog ikke rigtig om jeg synes vi kan forvente at strategien skal kommunikeres. Der er masser af successfulde virksomheder, der ikke ligger en beskrivelse af hvordan de ønsker at opnå deres mål (altså en strategi) på deres hjemmeside eller holder pressemøder om det.
Jeg er med på at vindene i fodboldverdenen blæser mod at offentliggøre strategien for at skabe et pres på klubben for at fastholde strategien. Og jeg anerkender også, at det har virket for en række klubber.
P.s. Jeg elsker den her sætning:
“””
Jeg medgiver dog at det ser ud til at der kan være kommet styr på det. Eller også reagerer man stadig fra situation til situation, og har tilfældigvis ramt rigtigt.
“””
Stauning74
Betalende bruger
9. februar 2024
JJOLSEN
Betalende bruger
9. februar 2024
Har forståelse for at Morten Nyholm er med.
Men resten af panelet kan jeg ikke forstå vi skal høre på.
Hvad bidrager de til snakken om økonomi, strategi, udvikling mm. , udover de er Brøndby Fans?
Synes debatten blev for unuanceret og kom ikke til at handle om det, som man gav udtryk for indledningen af podcasten.
Hvorfor ikke have nogle med som ikke nødvendigvis er Brøndby Fans, personer der har de emner, man vil snakke om, som fagområde.
Denne podcast kom meget til at handle om føleser og Business er meget andet end føleser.
Kramer
Betalende bruger
9. februar 2024
Har vi så som fans krav på at få det hele sort på hvidt og ned i mindste detalje? Det synes jeg ikke og har svært ved at forstå de stemmer der konstant skriger på en strategi, eller påpeger den ikke er der. Det tror jeg drejer sig om noget helt andet. Og det ville da være underligt, hvis ikke GFH og bestyrelsen har en intern køreplan, med streg under intern.
Porstmand Per 9. februar 2024
''Det drejer sig om ro på bagsmækken, udbygning af vores kvalitet i truppen, og etablering af et solidt fundament for fremtiden,''
I modsætning til alle de strategier der handler om at skabe internt kaos, nedbryde kvaliteten i truppen, og fjerne fundamentet for fremtiden, mener du?
Dit argument fejler med andre ord ikke-testen.
'' Og det ville da være underligt, hvis ikke GFH og bestyrelsen har en intern køreplan,''
Oh, sweet summer child....
Det er mere reglen end undtagelsen at organisationer har rod i strategien.
---
Perikles 9. februar 2024
Jeg noterer bare, at vi før GFH købte spillere i Viking.
Nu har vi handlet Rasmussen, Lauritsen, Bundgaard. Tre kæmpe danske profiler. En kæmpe profil i Klaiber og så lidt eksotiske typer, som kræver mere tid, før vi endeligt kan bedømme dem.
Så hvad prøver jeg at sige? Jeg er generelt ikke fan af flerklubsejere, men: Vi er ikke blevet feeder club for Augsburg & Crystal Palace. Vi har ikke et hold med 11 mystiske udlændinge.
Tværtimod så virker det til, at vores scouting og investering i holdet er vokset enormt. De har underskrevet et dokument, som de bestemt ikke behøvede, for at udvise respekt for fansene og klubbens historie. Hvis vi skal med på toget, inden det er kørt, så tror jeg ikke, at vi kunne have bedt om meget bedre end GFH.
MetroTilStadion
Betalende bruger
9. februar 2024
Tommyp310 9. februar 2024
---
Fox1964 9. februar 2024
Ruddi 9. februar 2024
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
9. februar 2024
Svaret er indlysende.
GFH vil have den størst mulige forrentning af deres langsigtede investering så de om 5-10 år kan lave et profitabelt exit.
Hvordan vil de opnå det, de vil øge selskabet værdi, og der er kun en vej og i en fodboldklub og det er sportslig succes, vinde titler, medaljer over en længere periode, derfor er de udmeldte mål lige til højre ben.
Brøndby skal være Danmarks talentfabrik nummer 1
Brøndby skal hvert år spille med om mesterskabet.
Brøndby skal hvert år række ud efter Europæisk gruppespil.
Brøndby skal have den bedste fanscene i Norden
Formår Brøndby at nå disse mål er sandsynligheden for at værdien af selskabet stiger ret plausibel, især hvis MC bliver landets talentfabrik nr. 1.
Så kan jeg jo ikke lave en sådant indlæg uden lige at komme omkring Henrik Madsen der dog i denne podcast kommer med et par brugbare pointer, men som er nervøs for at GFH efterlader Brøndby i en historisk stor gæld, igen er svaret indlysende, så er der jo ingen investorer der vil røre deres aktiepost med en ildtang, så der ingen profitabel exit og der er nok ikke nogen exit før gælden er afviklet, men hvis aktiekursen stiger de kommende 1-3 år kan gælden konverteres til aktiekapital.
Marc Johnson 10. februar 2024
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
10. februar 2024
Fans; Investerer yderligere i Fanzonen, Skovdahl Lounge, stadion lounge, ny sydside, andre tiltrængte renoveringer, omkringliggende ude arealer osv. osv.
Hvis Brøndby formår at generobre titlen som Danmarks talentfabrik nr. 1 eller 2 så skal vi nok bibeholde positionen som Danmarks bedste fodbold Brand og fans, så tror jeg sejrene osv. kommer ikke af sig selv, men transfer /indtægter vi stige og det er grobund for større budgetter hele vejen rundt.
---
PresPresPres 9. februar 2024
Så lyttede jeg, og må sige at jeg blev ret skuffet over udsendelsen. For der blev jo nærmest snakket om alt andet end Business. Ikke fordi alt skal være følelseskolde kroner og ører løsrevet fra klubben, eller at der ikke må snakkes om de enorme styrker som BIF har i historikken, fællesskabet og fan-scenen. Men mere fordi debatten slet ikke kom ind på de mange spændende underspørgsmål jeg havde håbet: Ændringen af regnskabsperioden; sammensætning og flows i bestyrelsesarbejdet; strategi for merchandise, herunder trøjesalg; opgradering af fan-zone eller udvikling af lounger, og partnerskaber; eller investeringer i stadion-oplevelsen gennem boder, skærme, højtalere, wifi. Og selvfølgelig investering i set-uppet og kontrakter omkring truppen, afskrivninger på kontrakter; præstations- og videresalgsklausuler; investering og scouting i Masterclass. Altså alt det der danner grundlaget for den business case som BIF også er. Desuden, udover et par generelle fluffy skud fra hoften på om GFH mon vil have at vi skal ligge nr.1 eller ej, så kom panelet slet ikke nærmere ind på hvad det er for synergie-effekter som flerklubejerskaber bringer. Måske er det virkelig så svært at finde ud af som flere i panelet syntes at mene (er ikke Helt enig), men så kunne man jo kigge på tal over tid for andre lignende konstruktioner. For til trods for at panelet ellers meget hurtigt blev enige om at FCM har været virkeligt dygtigt ledet, blev der ikke samlet op på at det jo netop gennem de sidste år var gennem en flerklub-model. Det havde ellers været nærliggende.
På intet tidspunkt blev disse aktiviteter italesat, brudt ned i kroner og ører, set i forhold til budgettering, arrow ledelse,
eller noget så simpelt som bare at sammenligne med tidligere års aktiviteter og budgetter, for at se om GFH har ført til nogle ændringer (vækst, fald, til- eller fravalg). Derfor enig med mange herinde om at debatten blev noget helt andet end løftet om BL Business.
Så er det måske smag og behag, men jeg synes godt nok at (de fleste, men ikke alle) af paneldeltagerne også havde sortsynet skruet godt ned over øjnene. Både 2.pladsen, talenter, trøjesponsoraterne, merchandise-salg og tilskuersnit på 21.000 affærdiges rimeligt hurtigt som midlertidigt, og ikke særligt knyttet til strategi. Eksempelvis sammenligner deltagerne FCKs budget på 300 mio og BIFs på 115 mio og konkluderer at CV virkelig skal “outsmarte” de andre når trupperne har så stor forskel i kvalitet. Hér savner jeg at deltagerne lige trækker vejret og hiver mellemregningerne ind. For værdisætningen af trupperne, samt volumen af deres respektive salgspriser, er jo ikke ensbetydende med truppernes kvalitet på dagen, enkelte halvsæsoner, eller endda hele sæsoner. For i den enkelte sæson kan BIF jo godt overraske uden at det kræver genialitet en masse fra CVs side. Vi kan jo nok alle blive enige om at Hermansens lavere salgspris end FCKs målmænd ikke betød at hans niveau reelt var tilsvarende lavere. Eller at Vallys lavere pris grundet hans alder betyder at hans niveau er tilsvarende lavere end yngre FC-spillere på hans position.
Over tid giver de dyrere trupper og større indtjeninger selvfølgelig større sandsynlighed for titler, euro-kval og gruppespil gennem mulighed for investeringer osv. Men i forhold til at GFH-strategien på den korte bane rimeligt tydeligt handler om at investere sig ind på medalje- og europæiske pladser i den enkelte sæson gennem trupinvesteringer, og så via gruppespil og større volumen af salg at “hacke” sig ind og disrupte den nuværende budgetrangliste i Superligaen.
Så synes at (de fleste) paneldeltagere er alt for hurtige til at konkludere at FCM og FCK er lysår foran. FCM har jo netop skiftet ejer, har skiftet og fyret flere trænere, og ramte nedrykningsspillet sidste år, og røg hurtigt ud af Europa. Det er vel ikke en pil der har peget snorlige opad? Over tid mangler vi vel reelt stadig at se om Holck Povlsens gamble, bruddet med Brentford, ansættelsen af TT, og idéen med en portugisisk satellit rent faktisk vil virke lige så godt som det sidste årti. Måske, men paneldeltagerne stiller slet ikke spørgsmål ved FCMs ret store ændringer i struktur, investering eller personale. Det kunne ellers have været spændende.
Dette skriv betyder ikke at alt ved GFH er godt, at truppen er perfekt, at mesterskabet er lige om hjørnet, eller at fanscene, fællesskab, og klubbens særlige identitet ikke betyder virkelig meget. Men som BL Business format synes jeg bare at dette første skud i bøssen mangler rigtigt meget når det kommer til spændende spørgsmål om business, ledelse, strategi, budgetter, udvikling. Så Brøndby-ånd til ambitionen om BL Business, men Bollespark til manglen på relevant struktur, de stillede spørgsmål, de undersøgte tematikker og profilen på de indbudte gæster.
Lige til sidst: Måske alt dette ender med at lyde lidt hårdt, og det undskylder jeg for overfor de folk, der har lagt tanker og kræfter i udsendelsen. Det ér selvfølgelig let at stå på sidelinjen. Så tak igen for forsøget, og for den gode idé. Hvis deltagerne læser med hér så håber jeg at i kan se det som konstruktivt input!
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
9. februar 2024
Nu programmet kommet i gang og så kan vi håbe på de strammer op på konceptet, og gerne med erfarne erhvervsfolk i studiet og ikke kun tordenskjolds soldater.
Ruddi 9. februar 2024
hvis man fremførte fakta i stedet for at gætte hvad kunne det ikke blive til
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
9. februar 2024
PresPresPres 9. februar 2024
kritik og diskussioner på banen - om GFH forstår Brøndby osv - Men det er ikke nyt, og måske skal det så bringes i et andet BrøndbyLyd-format.
KJOE 9. februar 2024
Et andet punkt der manglede i debatten er den analyse GFH sikkert har lavet inden købet og som jeg tror er grunden til, at de har valgt dansk fodbold og Brøndby IF; At det krone for krone er langt billigere at få en dansk klub ud i Europa end i de markeder, hvor de ellers opererer: England, Tyskland, Holland, Belgien, Portugal og Spanien. Det koster kassen at erhverve top tre klubber i de lande. Og det koster kassen og er med betydelighed usikkerhed, hvis man skal overhale top tre klubber i de lande og komme kontinuerligt i Europa med fast CL eller EL deltagelse.
Brøndby IF er en billig klub og det er billigt at lave klubben til et fast bestanddel af Europa. Og med billig mener jeg i et europæisk perspektiv.
Og af den grund er hele frygten om at BIF bliver en feeder klub eller bliver nedprioriteret ubegrundet.
PresPresPres 9. februar 2024
Jensen
Betalende bruger
9. februar 2024
Det er selvfølgelig første afsnit, et nyt format og en vært der skal finde sin rolle. Men jeg synes som mange, at der desværre ikke var så meget business, som titlen antyde. Det kan selvfølgelig komme i fremtidige afsnit.
Det virkede mere som en samling gamle, halvsure mænd med en mikrofon.
Jeg betvivl ingen af deltagernes viden, erfaring og BrøndbyHjerte. Men det blev lidt for en-siddet efter min smag. En debat er trods alt bedst, når ikke alle er enige.
Jeg er ikke fan af GFH, men jeg er heller ikke orange. Jeg havde da helst set, at der kom en Jan B. version 2.0 og købte klubben, eller endnu bedre- en 50+1 løsning. Men det var ikke muligt. Og med alle de skrækeksempler der har været både i DK og i udlandet, på dårlige ejerskabet, så synes jeg ikke vi kan være helt utilfredse.
Men når det er sagt, så er jeg enig med panelet i, at der mangler en klar udmelding om planen for/med klubben og strategien for at nå der hen.
I modsætning til andre, mener jeg bestemt ikke det er tydeligt, i GHFs handlinger.
Deres motiv er jeg ikke i tvivl om. De skal tjene penge… Men hvilken strategi har de lagt for at opnå det? Og de spørgsmål panelet stiller, er præcis de samme jeg selv går med.
Jeg savner at GFH fortæller os, hvad de har tænkt sig at gøre. De behøver ikke frigive et 30 siders dokument med alle deres planer i mindste detaljer. Og hvis de bare går og ser tiden an, kunne de også bare melde dét ud.
De sagde, at de så en veldrevet klub i Brøndby. Så de kunne, for min skyld, sagtens nøjes med at sige: “Vi ser en sund, veldrevet klub. Vi ønsker ikke radikale ændringer, så vi bruger det første år, på at studere klubben. Herefter vil vi tage stille til hvad vi kan optimere…!”
Men når der er radiotavshed, begynder alle konspirationsteorierne at pible frem.
Så sig nu bare noget. Bare så vi bede at i er dér.
Rasmus Stephansen
Betalende bruger
Top debattør
10. februar 2024
Men hvordan vil de opfylde målene:
Talentfabrik nr. 1:
Hvordan bliver man det, man optimerer det man har i forvejen og investerer yderligere i MC´s medarbejderstab, samarbejdsklubber, trænere, sundhedssektoren, mentaltræner, ernæring, træningsfaciliteter, uddannelsessektoren, kontrakter og hente flere talenter i samarbejdsklubberne.
Fans:
Investerer yderligere i Fanzonen, Skovdahl Lounge, stadion lounge, ny sydside, andre tiltrængte renoveringer, omkringliggende ude arealer osv. osv.
Titler & Europa:
Hvis Brøndby formår at generobre titlen som Danmarks talentfabrik nr. 1 eller 2 så skal vi nok bibeholde positionen som Danmarks bedste fodbold Brand og fans, så tror jeg sejrene osv. kommer ikke af sig selv, men transfer /indtægter vi stige og det er grobund for større budgetter hele vejen rundt.
Det er det jeg udleder og konkluderer af de tilgængelige oplysninger, eller GFH forholder sig som passiv investor (som de har sagt) de tror på klubben dens ledelse, dens strategier som lå der i forvejen og som JBA præsenterende dem for ifm. salget af hans delvise aktiepost. Men andre ord der er RO på de indre linier for Scott med hans store erfaring ved at det er afgørende for at opnå succes på banen......! Lad os alle klappe hesten.......! FORZA BRØNDBY
Jensen
Betalende bruger
10. februar 2024
Derfor kunne det nok have givet mange ro i sindet, hvis det blot havde sagt, at deres strategi for nuværende er, at lade klubben fortsætte sit gode arbejde og blot observere hvordan man allerede gør.
Jeg savner, at GFH selv sætter ord på, fremfor at vi skal gætte, analysere eller lytte på konspirationer.
Christian Brøndbyman
Betalende bruger
10. februar 2024
Jeg må kvittere for de mange ekstraordinært gode indlæg i tråden her. Jeg kan godt blive meget træt af dette debatforum nogle gange, men her er der virkelig en del brugere der skriver noget begavet som andre kan bruge til noget. Tak for det.
---
ClausM 12. februar 2024
Vainio74
Betalende bruger
12. februar 2024
Vi må som BIF finde vores egen vej til guldet og i min verden sker det ved at blive meget bedre til at få talenterne ind på første holdet også krydre truppen med Rasmusen,Bundgaard,Klaiber m.v. det bringer mig tilbage til vores træner situation, jeg har bare svært ved at se JS har nosserne til at bringe vores talenter i spil og for den sags skyld få vores spil til at fungere i mere end 1 halvleg.