Frederik Alves Ibsen
Foto: Freja Borne ©
NYHED

Analyse: Køb Mark Brink

 
Brøndbys midtbanegeneral Daniel Wass rundede 35 i maj måned, og mens han stadig kan levere varen, er det tid til at tænke på fremtiden. Mark Brink skal hentes nu.

    • Frederik Alves Ibsen
    • Kasper Pedersbæk
      4. juli 2024 - Klokken 16:40
  • Kasper Pedersbæk
  • Kasper Pedersbæk
    4. juli 2024 - Klokken 16:40

I maj rundede Daniel Wass 35 år, og mens han stadig er på kontrakt et år endnu og ikke synes at falde i præstation, så betyder dåbsattesten dog at Brøndby skal have håndteret problemstillingen for fremtiden: Hvem skal tage over for Daniel Wass?

Svaret ligger (endnu en gang for Brøndby) i Søhøjlandet, hvor Mark Brink render rundt som et oplagt prospekt for Brøndby at hente til midtbanen.

Daniel Wass alene på midtbanen er instrumental for den måde Brøndby gerne vil dominere på bolden. Han står for en enorm stor del af de progressive afleveringer frem gennem kæderne der driver spillet frem. Uden Wass har akilleshælen for Brøndby været at få sat fart i boldomgangen, der i stedet har stagneret og blevet til sideflytteri.

Det er at sætte det på spidsen, når der skrives hvem der skal tage over for Daniel Wass. For det en tilgang af Mark Brink er ikke ensbetydende med en enten eller brug af Daniel Wass / Mark Brink. For scenarierne skitseres nedenfor:

  • Daniel Wass kan spille alene på den dybe midtbane (som hidtil), hvor Mark Brink også kan afløse direkte 1:1 på playmakerdelen, Brink kan hermed på sigt også blive 1:1 afløseren (når Wass går på pension)
  • Men Daniel Wass og Mark Brink kan også spilles samtidigt i en dobbelt pivot. Begge er meget bold- og pasningssikre, og kan også åbne op for at ofre en af stopperne (i antal)for at skabe en fleksibilitet i udtrykket basis deres sikre boldomgang

Kasper Pedersbæk © All rights reserved

Oven for er en sammenligning mellem Daniel Wass og Mark Brinks præstationer i 2023/24, der er med til at fortælle os om grundlaget, der taler for Brink kunne udfylde en rolle på Brøndbys midtbane:

  • Begge spillere præsterer en højt antal pasninger gennem en kamp, og er vant til at agere i en pasningsorienteret stil
  • Begge rangerer (højt og) ens på progressive afleveringer (afleveringer frem gennem kæderne), et vigtigt element for at lykkes i en spillestil som den der praktiseres
  • Markerer sig generelt med mange fremadrettede afleveringer

Forskellen på Wass og Brink er især på xA (chanceskabende afleveringer), hvor Wass qua sin romme som især dødboldstager for Brøndby rangerer med en forventet assist for hver femte kamp han spiller. Og så vinder Mark Brink procentvis flere defensive dueller end Wass.

Kasper Pedersbæk © All rights reserved

I en sammenligning med den øvrige Superliga (spillerne på den centrale midtbane) markerer Brink sig som en dominerende faktor på netop (antallet af) vundne dueller, men især interessant på alle de samme playmaking egenskaber som Wass også dominerer på: fremadrettede afleveringer, progressive afleveringer og antallet af afleveringerne generelt.

En tilgang af Mark Brink skal ses i det perspektiv, der handler om at fastholde den hidtil benyttede spillestil gennem de seneste 18 måneder. Mark Brink er en dyb playmaker på midtbanen, der kan holde tempo i et opspil samtidig med han faciliterer overgangen fra opbygning til afslutningssituationer.

Mark Brink kender ligaen. Han har leveret kvalitet over længere tid. Hans niveau er bredt anerkendt i Superligaen. Han har gennem lang tid været en bærende profil for Silkeborg. Mark Brink vil være en fornuftig tilgang til Brøndbys midtbane - både på kort, såvel som på langt sigte.





Deltag i diskussionen


Du skal være logget ind, for at kunne kommentere.


  • Kim B
  • Kim B
    Betalende bruger
      4. juli 2024   

  • Hvis vi mener Nartey skal have chancen er han vel oplagt som Wass afløser? Er det ikke en rolle han har løst med succes som ungdomsspiller.
    Det vil koste nogle point at spille en ny ind - og sikkert flere pint med Nartey end Brink. Nartey burde så have et højere topniveau.
    Har jeg opfattet Nartey forkert - han er nu senior og skal kunne bidrage
    1 enig · 1 god kommentar
     
    • @Kim B - Jeg har det lidt dobbelt med Young guns enten er de ikke gode nok eller også vokser de og performer rigtig godt og bliver solgt. Det er vel kun Bruus til dels Slimane som er blevet i nogle år. De unge skal spille, men man kan ikke bygge langsigtet op omkring dem.... Som hovedregel.
      Der er vel ikke en af de unge, som er i truppen nu, som vi forventer er her om tre år.
      Eller hvad tænker i?
      2 enige · 1 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer
     
    • Kenneth
    • Kenneth
      Betalende bruger
        4. juli 2024   

    • @Kim B
      Nartey har ikke bevist han er klar til at være starter, og vil Brøndby spille med i alle tuneringer skal vi mindst have 4 spiller der kan starte på de 2 positioner. Nartey burde kunne være den 4, men det kræver vi stadig henter mindst 2 gode spiller ind ved siden af Wass.
      Lykkes det, Så kan Greve og Rabo få løbepas.
      3 enige

  • LJS
  • LJS
    Betalende bruger
      4. juli 2024   

  • Tak for en super analyse. Thumbs up :-)
    Og er helt enig.
    Vigtigt at vi også har bredden på plads. Noah Nartey skal først bevise sig, men ser bestemt også, et stort potentiale i ham.
    6 enige · 3 god kommentar
     
    • @LJS Er Noah god nok (det må den daglige træning og præstationer i den kommende sæson vise) skal han nok få spilletid, helt enig.

      Men med Mark Brink er Brøndby også sikret en afløser for Wass, en der kan det samme og som også ville kunne benyttes sammen med Wass (og især aflaste ham). Det var tydeligt, hvordan Brøndby dykkede i præstationerne, når Wass forsvandt ud af kampene sidste sæson.
      10 enige · 4 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

  • Er det virkelig den hylde hvorfra vi skal finde vores kommende bærende midtbaneprofil fra, det håber jeg da så sandelig ikke - KP pisser her helt ved siden af potten - en 26 årig hvis markedsværdi er sat til 1/3 del Vallys....fra en lille jysk klub - det er et komplet no go.

    Naj vi SKAL have en CHEF på midtbanen en der tackler igennem når det kræves, men stadig en dygtig boldspiller der vende spillet fremad i banen - ikke en jyde til en lille mio. kr, der skal bruge et år på måske at genopfinde sig selv i hovedstaden..........! Nu det vist tid for ikke at lade sig forblinde af regnearkets data........!
    5 enige · 3 god kommentar
     
    • @Rasmus Stephansen For det første - tal ordentligt. Jeg vil gerne indgå i en debat, men den der med "at pisse ved siden af potten", den kan leveres på et væsentligt mere sagligt niveau.

      Jeg må desværre skuffe dig med regnearket - det er skam også bygget på helt basic videoanalyse af præstationer, det kan du (også) læse om her: https://3point.dk/nyheder/scout-report-er-mark-brink-losningen-for-brondby<br />
      Jeg har lidt svært ved at se spillerens klubophav har så meget at sige (det er ikke fra klub fra en liga med et ukendt / uvaliderbart niveau). Vallys kom fra Silkeborg, og havde præsteret godt for dem - og flyttede det med til Brøndby. Og der er en lang supplerende liste med spillere fra små klubber, der er kommet til en større klub og har gjort det godt.

      Mark Brink kommer med mange sæsoner i træk som dominerende på midtbanen for Silkeborg (og i ligaen), der er en grund til at Holstein Kiel der skal op og spille Bundesliga rygtes interesseret i Brink.

      Brink skal heller ikke genopfinde sig selv, han skal fortsætte med det han er god til (og har vist gennem mange sæsoner i Superligaen).
      13 enige · 12 god kommentar

    Se 18 flere kommentarer
     
    • @Rasmus Stephansen
      Det har vel ikke så meget med hylder at gøre bare spilleren passer til BIF, og det gør Brink helt sikkert
      6 enige · 1 god kommentar

---

  • Jeg er sgu ikke solgt på Mark Brink, syntes også ambitions niveauet burde være højere, Nartey er helt sikkert god nok, og får han minutterne skal han nok også vise det, er ikke et sekund i tvivl, ser dog helt sikkert at midtbanen skal forstærkes - har Klaiber ikke en tvilling i Holland ?
    3 enige · 2 god kommentar
     
    • @Joblar Nartey kan man bare ikke forvente skal holde niveau - og kunne spille i - en hel sæson nonstop. Der er brug for mere bredde i kvalitet. Den seneste sæson illustrerede (i min optik) udfordringen derinde. Rado og Greve er ok, men ikke gode nok, Nartey er ung og talentfuld, men skal også stadig udvikles (og der skal være luft til at give pauser).

      Ideelt set hedder det Wass / Nartey / ny spiller / ny spiller og så exit til Greve og Radosevic (og evt. kun exit til den ene af de to sidstnævnte).
      6 enige · 2 god kommentar

    Se 1 flere kommentarer

  • Ditka
  • Ditka
    Betalende bruger
      4. juli 2024   

  • Brink er vel lidt af en ønske spiller. Kender ligaen, og vil kunne gå ind som forstærkning fra dag 1. Ham så jeg gerne komme til Brøndby. Men dog ikke som en arv tager fra Wass. Tænker ikke dette er Wass's sidste sæson. Der er et par gode sæsoner mere i ham. Køber vi Brink er det vel med henblik på videresalg efter et par stærke sæsoner.

    Bruus's holdkammerat, det tidligere City talent, Kroatiske Ante Palaversa. Blev sammenlignet med Fernandinho i tidernes morgen, da City lagde kassen for ham i Split, som ungt og lovende talent. Et år tilbage på kontrakten i Troyes og kan vel købes for en slik da gennembruddet mangler i Frankrig.
    3 enige · 5 god kommentar

  • Jeg håber på en central midtbanespiller med et andet udtryk på banen. Wass er storspillende og satser selv på flere gode år i klubben, hvorfor sp gå efter samme type. Gå efter en, som kan noget andet, en sim løfter den måde holdet spiller på.

    Gå efter Nørgaard, hvis det er muligt. Det kommer helt an på, hvor meget klubben vil investere i at opnå resultater, samt om msn få sendt nogle af de nuværende videre.
    1 god kommentar
     
    • Ditka
    • Ditka
      Betalende bruger
        4. juli 2024   

    • @olemartin.dk Tvivler stærkt på Nør allerede vil hjem til Superligaen. Han er vigtig for Brentford i Premier League. Er på kontrakt til 2025. De har option på et år mere. Måske mulig at hente hjem om et par sæsoner.
      3 enige
     
    • Sinbad
    • Sinbad
      Betalende bruger
        4. juli 2024   

    • @olemartin.dk
      Nørgaard er nok for tidligt.

      Jeg er enig i det med udtrykket - hvad med Mads Enggaard ?? Ham synes jeg ser spændende ud.

      Men jeg tror der kommer en som vi ikke kender til i superligaen
     
    • @olemartin.dk
      Det er useriøst at trække Nør ind i debatten, forhold dig til virkeligheden
      1 enig

---

  • GARFIELD
  • GARFIELD
    Top kommentator
    Top gode
    Top enige
      4. juli 2024   

  • Kasper har du læst hvad flere brugere har skrevet herinde omkring Mark B, siden du nu vælger at lave en analyse om ham og anbefale ham, fordi nogen herinde vil bifalde det.

    Ked af at sige det, synes din analyse ikke har noget med sandheden at gøre, det er ikke den hylde vi skal sigte efter, men hylden der ligger højere. Du kunne også finde spillere fra udlandet der har bedre niveau og vil passe bedre ind

    Synes du sigter lavt, og Wass er ikke færdig og Noah skal nok vokse med opgaven

    Hvis ikke vores unge udvikler sig med tiden,men afløses af andre af det niveau, så er det helt forkert skifte vi gør som klub og derfor kunne jeg ikke være mere uenig i din holdning omkring Mark som afløser, og synes ikke dit ambitions niveau ikke er godt nok, Noah skal bruges, ellers skal der hentes en spiller som kan mere end Mark fra udlandet.
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • @GARFIELD Brink har jeg haft på radaren længe - så hvis nogle har skrevet herinde (om det så har været ros eller kritik af Brink), så kan jeg helt afkræfte det har noget med det at gøre. Du behøves bare søge på “Mark Brink Analyse 3point”, så kan du finde en længere vurdering af ham bygget op på baggrund af helt almindelig basic videoanalyse og også performancedata.
      1 enig

    Se 1 flere kommentarer

  • JJOLSEN
  • JJOLSEN
    Betalende bruger
      4. juli 2024   

  • Mark Brink et godt bud, både det man kan læse ud fra tallene og det man som tilskuer kan se på banen, vi skal dog have styr på hvad det er vi mangler.
    Er selv kommet frem til, at det vi mangler, er en Rado version 2.0, en arbejdshest, bolderobrere og med et højre teknisk niveaue end den Rado vi har idag.
    Mener ikke vi skal ud og finde en der ligner Wass for meget.
    Derimod skulle vi gerne kunne træne os bedre til at spille uden Wass på banen.
    Skal vi kunne gøre os gældende i Europa, skal vi spille klogt og der vil vi komme til at mangle Rado typer på, det tekniske niveaue skal dog et eller to trin op også for ikke at miste for meget af vores udtryk på banen.
    Nej Noah er ikke helt klar endnu til at tage over for Wass, men til næste forår bliver det godt. CV skal huske at forlænge med ham.
    To navne der på sigt kunne tage over for Rado, er Mathias Jensen og Kowalczyk, hvis de er klar rent mentalt og træneren viser dem tillid.
    Her og nu mangler vi dog en der kan tage over når Rado skal have pause.
    Så herfra pænt tak men nej tak til Mark Brink, men ja tak til en Rado vers. 2.0.

  • fabi
  • fabi   4. juli 2024   

  • Mark Brink minder mig rigtig meget om en tidligere brøndby spiller, som også fik rigtig mange pæne ord med på vejen da han kom til i forhold til at være en flowspiller. Nemlig Joe Bell. Noget andet de også har til fælles er mangel på fart og duelstyrke. Tilgengæld spiller vi nu endnu mere på en måde som kunne gøre at denne type af spiller ville kunne blive en succes.

    Jeg håber det dog ikke, for som andre brugere også skriver, så håber jeg man satser på Nartey eller en spiller fra en højere hylde. Ser også hellere en Malthe højholdt eller Mads emil Madsen, hvis det skal være spillere fra superligaen, som potentielt kunne være mulige at lokke til.
    2 enige · 1 god kommentar
     
    • @fabi dog med den forskel, at Brink har bevist sig i superligaen gennem lang tid.

      Men som jeg også skriver flere steder - der er jo andre fisk i søen, ingen endegyldige facit. Og er der et “ukendt” navn der kan trækkes op af posen, så skal den spiller være absolut velkommen.
      1 enig · 1 god kommentar

---

  • Hold da kæft hvor er jeg træt af denne Mark Brink forherligelse.

    Der må være mindst 50 spillere uden for DKs grænser, som er bedre end ham og som er indenfor BiFs rækkevidde.

    Vent til slutningen af transfervinduet, så er der guld at hente.
    1 enig
     
    • @Brøndby85 Men er der en bedre spiller er han da i den grad også velkommen. Jeg skriver skam ingenlunde at Brink er den nye Rodri og et must-buy uden alternativer (sidste uges vindueshviskeren nævner jeg dog andre navne). Men jeg vil dog fastholde han er en spiller, der gennem lang tid har bevist sit værd i superligaen.
      3 enige

  • God analyse Kasper. Som altid hviler den på data og fakta om den konkrete spiller. At der så er 1000 andre midtbanespillere i verden, der også kunne få en rolle på Brøndbys midtbane er fløjtende ligegyldigt i netop denne kontekst. Din analyse handler om Mark Brink. Bom basta!!!
    3 enige · 1 god kommentar
     
    • @Fox1964 - jo,jo - men det handler ikke først og fremmest om Brink og Pedersbæk - det handler om, hvem BiF skal forstærke sig med i dette transfervindue.

    Se 2 flere kommentarer

  • Jeg forstår budskabet i denne artikel. Men kan man sammenligne en spiller med så meget udlandsk erfaring, A-landsholds kampe og som har været på den helt stor internationale scene. Men en spiller, som aldrig har spillet andet en i den Danske anedam. Han er 26 år. Jeg havde selv allerhest set, at det vil være en Nørrgård, som skulle tage over for Wass.
    1 enig

---

  • Kramer
  • Kramer
    Betalende bruger
      5. juli 2024   

  • Tak for endnu en god analyse her i agurketiden og for at bringe Brink på banen. Jeg tror han vil være et klassekøb ud fra den præmis, at han hverken skal købes til at udkonkurrere Wass eller stå i vejen for Nartey. Hans superligastats taler for sig selv og vil være plug and play fra næsten dag 1. Hvis han kan acceptere ikke nødvendigvis at være i start-11eren, så tror jeg prismæssigt, at han er en supergarant for Wass, når han går død efter 60-65min eller har brug for en pause. Flest pasninger af alle i 23/24 og næstflest meter løbet og kommer samtidig fra et hold, der er trænet til at ville have bolden. Det kan vi godt bruge i Brøndby.
    1 enig · 3 god kommentar

  • NEJ - NEJ & NEJ
    Er i ude på og køre vores klub i sænk... han er 26år og har spillet i Esbjerg og Silkeborg, han er total anonym, han score ikke mange mål, og han er 177. Der INTET omkring Mark Brink der siger køb hos mig. Men jeg vil næsten håbe vi gør, så jeg kan sidde om et år og sige hvad sagde jeg.

    Men mine ambitioner er LANGT stører end Mark Brink, når man kigger på hvilken spillere vi er lykkes med og hente, og vores niveau der er løftet markant, så skal den midtbanespiller som vi mangler også være markant, i speed, løbepensum, teknisk, og være en spiller der formår og komme i boksen til afslutninger, for vi mangler mål fra vores midtbane. Vi kan jo nappe en transferfri Adrien Rabiot :-)) og jeg ved godt det ikke sker, og han skal have 50 + mil om året, men han er netop typen som vi mangler
    3 enige · 2 god kommentar
     
    • Kramer
    • Kramer
      Betalende bruger
        5. juli 2024   

    • @MetroTilStadion højden er vel ikke det vigtigste som def. Midt. Frendrup er 1.75.

    Se 1 flere kommentarer

  • Jeg er helt uenig.
    Jeg forstår ikke man bliver ved med at nævne Mark Brink.
    Vi skal til udlandet og hente en dygtig spiller.
    Men GFH netværket har en del kontakter, så mon ikke de finder en super spiller.
    Derudover må man gerne have et højt ambitionsniveau
    2 enige · 2 god kommentar

---




Relaterede nyheder



Mest læste nyheder



Mest kommenterede nyheder